لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

انواع کیست در گربه ها

انواع کیست دامپزشک|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بدون شک نوازش یک حیوان خانگی از جمله گربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک تجربه لذت بخش و هم یک روش ساده برای مراقبت از سلامت گربه و تشخیص هر گونه مشکلات احتمالی روی پوست حیوان باشد. حتی به صاحبان حیوان خانگی کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا بتوانند پیوند عاطفی بهتری را با حیوان برقرار کنند. اما بهترین مزیت نوازش حیوان خانگی این است که بتوانید آنها را از نظر هر گونه علائم بالینی و مشکلات پوستی بررسی کنید.

توده زیر جلدی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یکی از نگران کننده ترین علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد که در هنگام نوازش حیوان خانگی خود با آن مواجه شوید. زیرا هر گونه یا کیست احتمال دارد نشان دهنده و علائم سرطان در حیوان خانگی شما باشد. با این حال، انواع بسیاری از کیست‌ در گربه ها وجود دارد که می‌تواند منجر به توده یا تومور شود، بدون اینکه بدخیم باشد. اما تشخیص زودهنگام و درمان به موقع این کیست ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در پیشگیری از بروز عوارض احتمالی و سلامت حیوان شما موثر باشد. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت پنج نوع اصلی کیست گربه از نظر علل و علائم آنها بررسی کنیم.

مطالعه بیشتر: بیماری های گربه خانگی

انواع کیست در گربه های خانگی

کیست نوعی نئوپلاسم، یعنی رشد غیر طبیعی بافت سلولی است. انواع مختلف کیست گربه از رشد بیش از حد انواع مختلف سلول ها ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. ماهیت این سلول ها تعیین کننده میزان خطر و شدت بیماری است که برای سلامت گربه ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

تومورهای خوش خیم نیز به دلیل رشد بیش از حد سلول ها هستند، اگرچه سرطانی نیستند اما ممکن است مشکلاتی را در بدن حیوان خانگی شما ایجاد کنند اگر اندازه تومور قابل توجه باشد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به قسمت های خاصی از بدن فشار وارد کند و باعث بروز عوارض احتمالی شود. به عنوان مثال، اگر کیست روی گلو باشد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بلع را دشوار کند و بر تغذیه گربه تأثیر بگذارد.

سایر کیست های خوش خیم گربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند زیرا روی بافت های حساس قرار دارند. به عنوان مثال، کیست روی غده تیروئید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تغییراتی در تولید هورمون شود و به طور بالقوه تغییرات فیزیکی و رفتاری در گربه را ایجاد کند. انواع کیست در گربه های خانگی، عبارتند از:

مطالعه بیشتر: تومورهای پستانی در گربه 

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

انواع کیست گربه ها || پزشکت

لیپوم (تومورهای چربی)

لیپوم ها به عنوان تومورهای چربی نیز شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. آنها به دلیل رشد بیش از حد سلول های چربی (سلول هایی که بافت چربی را رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند) ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. این توده ها با منشاء مزانشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معمولاً در بافت زیر جلدی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. به طور کلی، این توده ها دارای قوام اسفنجی، نرم و سفت هستند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند. آنها متحرک هستند، به این معنی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آنها را با لمس حرکت داد.

کیست های لیپومایی خوش خیم هستند، اما باید به سرعت درمان شوند. این به این دلیل است که سرعت رشد آنها معمولاً نسبتاً سریع است و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ناراحتی یا اختلال در عملکرد بافت خاصی شود. آنها توانایی متاستاز دادن یا انتشار به سایر بافت های نزدیک یا دور را ندارند.

برخی نژادهای خاصی از گربه ها بیشتر در معرض ابتلا به کیست های چرب هستند. گربه های نوع سیامی، گربه های مسن تر و عقیم شده بیشتر در معرض خطر ابتلا به لیپوم هستند.

درمان لیپوم های گربه سانان

جراحی اکسیزیون روشی برای از بین بردن لیپوم در گربه ها است. پس از ارزیابی حیوان خانگی خود توسط دامپزشک، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید گزینه های جراحی را انتخاب کنید یا منتظر بمانید تا ببینید آیا لیپوم به طور مشکلی را ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند یا نه. در حالی که برداشتن جراحی ترجیح داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما ممکن است هزینه آن زیاد باشد. اگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید صبر کنید، بهتر است وضعیت لیپوم ها را به طور مرتب بررسی کنید.

باید در نظر داشته باشیم که هرچه لیپوم بزرگتر باشد، هنگام جراحی دامپزشک مجبور به برداشتن بافت اسکار بیشتری خواهد بود. اندازه کیست همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند زمان بهبودی گربه را طولانی کند.

مطالعه بیشتر: واکسن های ضروری گربه خانگی

کیست های کاذب

اگرچه نئوپلاسم ها به دلیل رشد بیش از حد سلول ها رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، اما این رشد بیش از حد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل رایج آن یک فرآیند التهابی است که خود دلایل مختلفی دارد. آلرژی یکی از علل شایع التهاب است، اگرچه التهاب ناشی از آن معمولا به شکل کهیر بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، نه کیست.

اگر چه در گربه ها زیاد شایع نیست، هر گونه آسیب یا ضربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به کیست شود. اینها گاهی اوقات به عنوان کیست های کاذب شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و با کیست های واقعی فرق دارند. آنها در اثر خونریزی یا ضربه که به درستی درمان نشده رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. اگر کیست کاذب ناشی از تجمع خون باشد، ظاهر آن تیره خواهد بود.

درمان کیست های کاذب در گربه ها

در بسیاری از موارد، التهاب ناشی از کیست کاذب به خودی خود کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. در نهایت باید ناپدید شود، اگرچه ممکن است پوست حیوان خانگی در این ناحیه کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر کند. اگر کیست کاذب برای گربه مشکل ایجاد کند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آنها را با برش جراحی خارج کرد.

کیست های درموئید

کیست های درموئید نوع دیگری از نئوپلاسم های زیر جلدی در گربه ها هستند که به دلیل رشد غیرطبیعی سلول ها ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. آنها منشا ژنتیکی دارند و در گربه ها نادر هستند.

کیست های درموئید نه تنها حاوی رشد بیش از حد سلول ها هستند، بلکه حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منجر به رشد بافت های جامد بالغ شوند. در انسان، آنها اغلب با کیست تخمدان همراه هستند، اما شواهد زیادی برای این موضوع در گربه ها وجود ندارد. آنها به دلیل بسته شدن معیوب لایه اپیدرمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که خود را در درم یا زیر پوست جدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

درمان کیست درموئید در گربه

پس از تشخیص، تنها درمان موجود برداشتن جراحی است. اگرچه جراحی برای برداشتن این کیست ها نسبتاً ساده است، اما این کار باید بسیار با دقت صورت بگیرد تا از بازگشت و عود بیماری پیشگیری شود.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی

کیست های چربی

یکی از رایج ترین انواع کیست گربه، کیست چربی است. اینها توده‌های پر از مایع هستند که به‌ویژه در صورت ضربه خوردن می‌توانند ترشح کنند. آنها از روی پوست بلند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند شبیه برچسب های پوستی، نوع دیگری از تومورهای خوش خیم، ظاهر شوند.

دلایل ایجاد کیست های چربی به دلیل مشکل در فولیکول مو است که اغلب به دلیل مسدود شدن آنها با سبوم یا مواد دیگر ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این شرایط، سیستم ایمنی گربه سعی می‌کند فولیکول آسیب‌دیده را جدا کند و در نتیجه مایع و کیست متعاقب آن تشکیل می‌شود.

اگرچه آنها به دلیل عفونت ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، اما در صورت پارگی و اجازه ورود به باکتری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند عفونی شوند. این اغلب به دلیل ضربه زدن به هنگام حرکت گربه یا حتی زمانی که گربه خودش را اصلاح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. کیست های چربی در گربه ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در هر قسمتی از گربه که فولیکول های مو دارد ایجاد شود . از آنجایی که این کیست ها با نوع دیگری از کیست گربه اشتباه گرفته شوند، باید توسط دامپزشک تشخیص داده شوند.

ویزیت دامپزشک|| پزشکت

درمان کیست های چربی در گربه ها

توجه به این نکته ضروری است که کیست های چربی در گربه ها خوش خیم هستند. آنها معمولاً فقط در صورت آلوده و عفونی شدن مشکل ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما ممکن است در بسیاری از موارد نادیده گرفته شوند. اگر کیست به رشد خود ادامه دهد و با مایع پر شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بزرگتر شده و پاره شود. اگر دامپزشک تصمیم به برداشتن کیست ها بگیرد، درمان تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر برای برداشتن با جراحی امکان پذیر خواهد بود، اما این عمل به عنوان جراحی جزئی در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

کیست های بدخیم

توجه به این نکته ضروری است که همه کیست ها سرطان زا و بدخیم نیستند و متاستاز نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. با این حال، انواع کیست گربه وجود دارد که مواد ژنتیکی را در خود جای داده است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به تومورهای بدخیم تبدیل شود و سپس به بقیه بدن انتشار یابد. این نوع کیست ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به صورت زیر جلدی ظاهر شوند، در این صورت هنگام نوازش گربه های خانگی ممکن است آنها را احساس کنیم. آنها همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در داخل بدن رشد کنند که در این شرایط ارزیابی و تشخیص آنها دشوار است. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که کیست روی پوست ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به نوعی سرطان پوست گربه تبدیل گردد. برخی از رایج ترین آنها در گربه ها موارد زیر است:

کارسینوم سلول بازال: این شایع‌ترین سرطان پوست در گربه‌ها است و ندول‌های کوچکی را در زیر پوست گربه، معمولاً در پشت، قفسه سینه و بالای سر تشکیل می‌دهد.

کارسینوم سلول سنگفرشی:

این یک نوع سرطان است که با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید مرتبط است. کارسینوم سلول سنگفرشی گربه به ویژه در گربه های سفید یا با رنگدانه ضعیف رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و این یک تومور بدخیم تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فراتر از بافت اطراف به غدد لنفاوی یا ریه ها انتشار یابد. در برخی شرایط نادر آنها ممکن است از کیست های چربی یا سایر انواع کیست هایی که در معرض نور هستند ایجاد شود.

ملانوما: این تومور احتمالاً برای شما آشنا هستند، اما در گونه های گربه سانان نیز کمترین میزان شیوع را دارند. آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در هر نقطه از بدن گربه، از جمله در داخل دهان گربه، ایجاد شوند. آنها اغلب باعث انبساط نواحی رنگدانه شده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که ممکن است توده ای شوند و خونریزی کنند.

تومور ماست سل: تومورهای ماست سل در گربه ها به صورت توده ها یا ندول های کوچک ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. آنها معمولا در پاها، شکم یا کیسه بیضه مردان ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. این تومورها بیشتر از سایر توده‌های نئوپلاستیک زیر جلدی در گربه‌ها متاستاز تولید می‌کنند که بر سایر مکان‌های ارگانیک گربه کوچک ما تأثیر می‌گذارد و سلامت گربه را به طور جدی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درمان کیست های بدخیم در گربه ها

درمان به شدت سرطان بستگی دارد. حیوان خانگی شما ممکن است به جراحی، شیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درمانی، رادیوتراپی یا ترکیبی از آنها نیاز داشته باشد. در موارد متاستاز، پیش آگهی بیماری بدتر خواهد بود. در برخی موارد، این وضعیت منجر به مرگ حیوان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز