لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شوره سر، از علت تا درمان خانگی

شوره سر، از علت تا درمان خانگی | پزشکت

فهرست مطالب

شوره سر، از علت تا درمان خانگی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شوره سر بیشتر در مردان دیده می شود. افراد با پوست چرب نیز ممکن است به طور مکرر دچار شوره سر شوند. افرادی که با بیماری پارکینسون، صرع یا آسیب مغزی ضربه ای روبرو هستند نیز ممکن است دچار شوره سر یا درماتیت سبورئیک شوند. شناسایی علائم اولیه شوره سر می تواند به درمان موثرتر آن کمک کند.

علت های شوره سر

این عارضه می تواند چند دلیل عمده داشته باشد، از جمله:

  • مالاسزیا، یک مخمر، ممکن است باعث این عارضه شود.
  • پوست چرب و تحریک شده که ممکن است باعث درماتیت سبورئیک، یک نوع شدید از این عارضه شود.
  • برخی از محصولات مراقبت شخصی شامل مواد شیمیایی می توانند پوست سر را قرمز و خارش آور کنند.
  • شامپوی نامنظم که باعث تجمع سلول های مرده پوست در پوست سر می شود.حتی ممکن است منجر به پوسته پوسته شدن و خارش گردد.

علائم شوره سر

شوره سر، از علت تا درمان خانگی | پزشکت

خارش پوست سر شایعترین علامت این عارضه است. این خارش به دلیل شل شدن پوسته های قابل مشاهده (سلول های مرده پوست از پوست سر) ایجاد می شود. این علامت در زمستان ها بیشتر دیده می شود. خشکی پوست سر دلیل اصلی ایجاد شوره زمستانی است.

اما این عارضه، علاوه بر خارش سر، علت های دیگری هم دارد، از جمله:

ریزش مو

ریزش مو علامت شایع در بیشتر مشکلات پوست سر، از جمله این عارضه است. گرچه ریزش 50 تا 100 تار مو در روز امری طبیعی است، اما بیشتر از آن می تواند جای نگرانی باشد. چنین ریزش سریع مو می تواند نشان دهند یک بیماری بدون شوره باشد.

موهای خشک یا مات

این عارضه تمایل به خارج کردن چربی های موجود در پوست سر دارد و موها را خشک و کدر می کند.

آکنه یا جوش

شیوع ناگهانی جوش ها یا آکنه می تواند یکی دیگر از علائم جدی این عارضه باشد. این آکنه ها ظاهری مایل به قرمز دارد و همچنین می تواند دردناک باشد.

یبوست و سندرم روده تحریک پذیر

شواهد حکایتی نشان می دهد که این عارضه ممکن است باعث یبوست مزمن و سندرم روده تحریک پذیر شود. اگرچه دلایل آن هنوز ناشناخته است، اما این یک علامت رایج است که بسیاری از افراد مبتلا به این عارضه، آن را تجربه می کنند.

انواع شوره سر

شوره سر، از علت تا درمان خانگی | پزشکت

این عارضه می تواند در انواع مختلف ظاهر شود. برای درمان مشکل این عارضه خود بهتر است در درجه اول، نوع آن را بشناسید.

شوره سر پوست خشک

این نوع عارضه در زمستان ها رایج است. شستن پوست سر و مو با آب داغ ممکن است موهای شما را خشک و پوسته پوسته کند و باعث ایجاد شوره شود. برای درمان این شوره بهتر است از شامپوهای مرطوب کننده استفاده کنید. پرهیز از رنگ مو یا درمان های شیمیایی نیز می تواند موثر باشد.

شوره سر مربوط به چربی پوست

این نوع عارضه به دلیل تجمع سبوم بیش از حد در پوست سر ایجاد می شود. سبوم می تواند سلول های مرده پوست را جمع کرده و باعث پوسته پوسته شدن شود. استرس و اضطراب می تواند در تولید بیش از حد سبوم نقش داشته باشد.

شوره سر قارچی

شوره قارچی در اثر قارچی به نام مالاسزیا ایجاد می شود. این قارچ از چربی اضافی پوست سر تغذیه می کند. باعث جمع شدن سلول های پوست و منجر به خارش پوسته می شود.

شوره سر مرتبط با بیماری

بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس ممکن است باعث تولید بیش از حد سلول های پوستی شود. این سلول های پوستی در صورت تماس با سبوم یا کثیفی ممکن است باعث ایجاد شوره سر شوند.

چگونه شوره سر را درمان کنیم؟

شوره سر، از علت تا درمان خانگی | پزشکت

شناسایی نوع عارضه سر شما اولین قدم در درمان آن است. برای درمان و مبارزه با این عارضه می توانید برخی از راهکارهای درمانی زیر را در نظر بگیرید:

از شامپو ضد شوره استفاده کنید.

شامپوهای ضد شوره برای درمان اکثر انواع این عارضه مناسب هستند. یک شامپوی ملایم ایده آل است، زیرا پوسته های خارش دار را از بین می برد بدون اینکه پوست سر یا موهای شما خشک شود.

از مرطوب کننده استفاده کنید.

پوست سر خشک ممکن است باعث خارش و پوسته پوسته شدن شود. از این رو، مرطوب سازی پوست سر می تواند در درمان آن به شما کمک کند. برای این منظور می توانید از روغن نارگیل بکر استفاده کنید. این روغن خاصیت ضد باکتری دارد و به مبارزه با خشکی کمک می کند.

بهداشت مناسب را حفظ کنید.

رعایت بهداشت مناسب برای از بین بردن شوره سر بسیار مهم است. شستن منظم با شامپو باعث کاهش سبوم اضافی پوست سر می شود. همچنین استفاده از محصولات مو را محدود کنید. زیرا استفاده زیاد از آنها باعث تشدید خارش پوست سر می شود. از همه مهمتر، در برابر تمایل به خاراندن پوست سر خود مقاومت کنید. خراش می تواند منجر به التهاب پوست سر شود و وضعیت را بدتر کند.

 استرس را کاهش دهید.

شوره سر ناشی از قارچ Malassezia به احتمال زیاد با ضعف سیستم ایمنی بدن همراه است. استرس دلیل عمده ای برای ضعف ایمنی است. با تمرین منظم و مدیتیشن، استرس را کاهش دهید. پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش نیز می تواند موثر باشد.

چه داروهایی به درمان شوره سر کمک می کنند؟

اگر مشکل شوره سر شما با راهکارهای خانگی و مراقبت از پوست و مو تاثیری در روند آن نداشت بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و داروهای خاصی را برای درمان شوره سر انتخاب کنید. 

  • سلنیوم سولفید: سلنیوم سولفید یک ماده ضد قارچ است که به درمان شوره سر کمک می کند.
  • پیریتیون روی: پیرتیون روی دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد باکتری است. این دارو با مهار رشد مخمر ایجاد کننده شوره به درمان شوره سر کمک می کند.
  • اسید سالیسیلیک: اسید سالیسیلیک به کاهش پوسته های شوره کمک کرده و پوست سر را مرطوب می کند. این ماده در بیشتر شامپوهای بدون نسخه یافت می شود.

شوره سر ممکن است ناراحت کننده و تحریک کننده باشد. با این حال، مقابله با آن در مراحل اولیه اثرات سو ء آن را بر روی موهای شما کاهش می دهد.

با این حال، از مصرف موادی مانند قطران ذغال سنگ، به خصوص توسط زنان باردار و شیرده باید خودداری شود. این می تواند باعث تحریک پوست شود، مو را شکننده و خشک کند و باعث سرطان شود.

درمان شوره سر مزمن چیست؟

شوره سر، از علت تا درمان خانگی | پزشکت

شوره سر یک مسئله شایع پوست سر است. خارش پوست و پوسته پوسته دو ویژگی اصلی هستند که با شامپوهای ضد قارچ قابل درمان هستند. اما گاهی اوقات، شوره سر مرتباً ظاهر می شود که اصطلاحاً آن را شوره سر مزمن می نامند. افزایش پوسته پوسته شدن، خارش پوست سر و ایجاد شوره های مکرر به عنوان شوره سر مزمن شناخته می شود  این شکل از شوره سر ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود و در طی یک دوره شدید شود.

از بین بردن شوره سر مزمن بدون هدف قرار دادن علت اصلی آن دشوار است. شناسایی علت اصلی و استفاده از شامپوهای دارویی و داروهای خانگی می تواند به درمان شوره سر مزمن کمک کند.

از روغن درخت چای استفاده کنید.

 روغن درخت چای یک روغن اساسی با خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است. به طور گسترده ای برای درمان بیماری های مختلف پوستی از جمله شوره و درماتیت سبورئیک استفاده می شود. مطالعه منتشر شده در مجله آکادمی پوست آمریکا نشان می دهد که 5٪ فرمول روغن درخت چای در برابر Pityrosporum ovale موثر است و شوره سر و خارش سر را کاهش می دهد. قطره روغن درخت چای را با 200 میلی لیتر روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب روغن را به پوست سر خود بمالید. 30 دقیقه صبر کنید. موهای خود را با شامپوی ضد شوره بشویید. 

توجه : قبل از استفاده از روغن درخت چای، یک تست روی قسمتی از موهای خود انجام دهید زیرا احتمال دارد باعث تحریک پوست  شود.

از روغن اکالیپتوس و روغن نعنا استفاده کنید.

روغن های اکالیپتوس و نعنا مکزیکی از روغنهای اساسی با خاصیت ضد قارچی هستند. افزودن این روغن ها در شامپوهای ضد شوره می تواند یک درمان موثر OTC برای شوره سر باشد. هر یک قطره روغن اکالیپتوس و نعنا مکزیکی را با شامپوی ضد شوره یا 100 میلی لیتر روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب روغن را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید.

از روغن نارگیل و زردچوبه استفاده کنید.

 روغن نارگیل خاصیت ضد التهابی دارد و زردچوبه نیز ضد قارچ است. یک بررسی نشان داد که مخلوط کردن آنها و استفاده از آن روی پوست سر به اندازه 2٪ شامپو کتوکونازول برای کاهش خارش پوست، پوسته ریزی و ریزش مو به دلیل شوره سر موثر است. 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه با درجه آرایشی و بهداشتی را با 200 میلی لیتر روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت 20 دقیقه بر روی پوست سر خود ماساژ دهید. موهای خود را شامپو بزنید.

از لیمو و روغن زیتون استفاده کنید.

شوره سر، از علت تا درمان خانگی | پزشکت

لیمو مملو از ویتامین C، فلاونوئیدها، روی و اسید سیتریک است. این مواد شیمیایی گیاهی در برابر شوره سر مزمن موثر هستند. یک مطالعه توصیه می کند آب لیمو را با روغن زیتون مخلوط کنید و یا از پوست لیمو با میتانی مولتی (زمین فولر) و پودر چوب صندل به عنوان یک درمان ضد شوره استفاده کنید. قسمتهای مساوی آب لیمو و روغن زیتون را مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ دهید. 20 دقیقه صبر کنید و با آب ولرم بشویید.

یا قسمت های مساوی پوست لیمو، زمین فولر و پودر چوب صندل را با آب مخلوط کنید. این مخلوط را به عنوان ماسک مو استفاده کنید. بگذارید نیمه خشک شود و سپس موهای خود را کاملا بشویید.

از شنبلیله و روغن نارگیل استفاده کنید.

دانه شنبلیله حاوی پروتئین و اسید نیکوتینیک است که به کاهش طبیعی شوره کمک می کند. روغن نارگیل خاصیت ضد التهابی دارد و ماده خوبی برای استفاده از شنبلیله در پوست سر است. 2 قاشق چایخوری دانه شنبلیله را با 75 میلی لیتر روغن نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط را گرم کنید و بگذارید تا خنک شود. روغن را صاف کنید. پوست سر خود را به مدت 20 دقیقه با روغن ماساژ دهید. خراش نکشید. موهای خود را با شامپوی ضد شوره بشویید.

از آلوئه ورا و آملا استفاده کنید.

آلوئه ورا خواص ضد قارچی و ضد باکتری دارد. آملا منبع خوبی از ویتامین C است که به خلاص شدن از این عارضه کمک می کند. پودر آملا و ژل آلوئه ورا را مخلوط کنید. این مخلوط را به پوست سر خود بمالید. 30 دقیقه صبر کنید و موهای خود را بشویید.

اینها موثرترین روش ها برای درمان شوره سر مزمن هستند. استفاده از شامپوهای ضد شوره می تواند موهای شما را کدر کند. از این رو، شامپویی را انتخاب کنید که حاوی سیلیکون باشد. همچنین می توانید روغن آرگان را پس از شستن موها بزنید تا درخشندگی آن حفظ شود. 

شوره مزمن با مراقبت مناسب قابل درمان است. برای درمان موثر، حفظ سلامت پوست سر بسیار مهم است. موهای خود را هفته ای دو بار شامپو بزنید و درمان های خانگی را امتحان کنید.

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/symptoms-of-dandruff/

https://www.stylecraze.com/articles/cure-chronic-dandruff/

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز