لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آب دهان در خواب همان چیزی است که از بزاق اضافی که هنگام خواب از دهان شما خارج می شود، باقی می ماند. همه ما به طور منظم بزاق تولید می کنیم، از جمله زمانی که می خوابیم. در بسیاری از موارد، ریزش آب دهان هنگام خواب طبیعی است. تولید بزاق در طول یک روز، شاید بر اساس یک ریتم شبانه روزی متفاوت باشد. اگرچه مردم معمولاً بزاق بیشتری در طول روز و کمتر در شب تولید می کنند، ولی تولید بزاق در طول خواب ادامه می یابد. این بزاق وظیفه مهم روانکاری دهان و گلو را انجام می دهد که برای سلامتی لازم است. ادامه تولید بزاق در طول خواب، ممکن است منجر به ریزش آب دهان در خواب شود.

اگرچه ترشح آب دهان هنگام خواب اغلب طبیعی است، اما گاهی منجر به عواقب ناخواسته شود. به عنوان مثال، ترشح بیش از حد آب دهان می تواند باعث ترک خوردن لب و دهان، بوی بد دهان، کم آبی بدن و احساس خجالت شود. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت شایع ترین عللی که منجر به ریزش آب دهان در خواب می شود را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در هنگام خواب، دچار ریزش آب دهان می شوید، ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید.

چرا آب دهانم در خواب می ریزم؟

بدن به طور معمول بیش از یک لیتر در روز بزاق تولید می کند. بزاق توسط غدد بزاقی تولید می شود و معمولاً بلعیده شده و مجدداً در جریان خون جذب می شود. ریزش آب دهان زمانی اتفاق می افتد که بزاق در دهان جمع می شود و به جای اینکه بلعیده شود، از لب ها می ریزد. آب دهان زمانی رخ می دهد که بزاق بیش از حد تولید می کنید یا در نگه داشتن بزاق در دهان خود مشکل دارید، یا مشکل بلع را تجربه می کنید. اگرچه ترشح آب دهان هنگام خواب طبیعی است، اما برخی عوامل ممکن است باعث شود که مقدار آب دهان شما بیش از حد طبیعی باشد. این مقاله برخی از شایع‌ترین دلایل آب‌ریزش در خواب و کارهایی که می‌توانید در مورد آن انجام دهید را توضیح می‌دهد.

باز بودن دهان در هنگام خواب

ماهیچه های بدن در هنگام خواب شل می شوند. ساده ترین پاسخ این است که در هنگام خواب آب دهان می ریزید زیرا دهانتان باز است.

موقعیت خواب

موقعیت خواب شما می تواند بر میزان آب دهان شما در صبح روی بالش تأثیر بگذارد. وقتی فردی به پشت می‌خوابد، نیروی جاذبه معمولاً باعث می‌شود که بزاق اضافی که تولید می‌کند در دهان بماند یا به گلویش برسد. از طرف دیگر، در افرادی که به پهلو و شکم می‌خوابند، نیروی جاذبه بیشتر بزاق را به سمت بالش می‌کشد و در نتیجه آب دهان را ترشح می‌کند. اگر به پهلو یا معده و با دهان باز می‌خوابید، ممکن است در هنگام خواب آب‌ریزش داشته باشید. خوابیدن به پشت ممکن است به کاهش ترشح آب دهان کمک کند. همچنین می توانید برای تنفس از بینی و بسته نگه داشتن دهان در هنگام خواب اقداماتی مانند استفاده از چسب دهانی انجام دهید.

عفونت و آلرژی

اگر دچار سرماخوردگی، گلودرد استرپتوکوکی یا آلرژی فصلی هستید، این شرایط می‌تواند سینوس‌های شما را ملتهب کرده و راه‌های هوایی شما را مسدود کند و باعث شود از طریق دهان نفس بکشید و بیش از حد معمول آب‌ریزش داشته باشید. سایر عفونت‌ها مانند مونونوکلئوز، التهاب لوزه‌ها و عفونت‌های سینوسی نیز می‌توانند منجر به افزایش ترشح آب دهان شوند.

ریفلاكس معده

سوزش سر دل ممکن است شناخته‌شده‌ترین علامت بیماری ریفلاکس معده (GERD) باشد، اما ترشح آب دهان و دیسفاژی یا مشکل در بلع نیز از علائم شایع هستند. افرادی که دچار دیسفاژی با GERD می‌شوند ممکن است احساس کنند توده‌ای در گلویشان وجود دارد که می‌تواند باعث دفع بیشتر آب دهان شود. علاوه بر این، هر زمان که مری شما تحریک یا انسداد داشته باشد، بدن شما ممکن است با تولید بزاق بیشتر برای تسکین تحریک پاسخ دهد و در نتیجه منجر به ترشح بیشتر آب دهان شود.

گرفتگی بینی

یکی از بزرگترین دلایلی که دهان شما در طول خواب باز می شود این است که نمی توانید به خوبی از طریق بینی نفس بکشید. اگر به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی دچار احتقان شده اید، ممکن است شروع به تنفس از طریق دهان کنید. اگر این اتفاق در خواب رخ دهد، بزاق ممکن است روی بالش ترشح کند. انحراف تیغه بینی نیز می تواند مقصر باشد. در داخل بینی، دیواره ای نازک به نام سپتوم، یک طرف بینی شما را از طرف دیگر جدا می کند. اگر با سپتوم خارج از مرکز یا ناهموار به دنیا آمده اید، جریان هوا در سمت باریک تر ممکن است تا حدی مسدود شود. در نتیجه، ممکن است خروپف کنید یا دچار آپنه خواب شوید، وضعیتی که در آن تنفس شما در طول خواب متوقف می شود. هر دوی این شرایط می توانند باعث تنفس دهانی شبانه شوند.

آپنه انسدادی خواب

آب دهان در خواب || پزشکت

آپنه انسدادی خواب (OSA) یک اختلال تنفسی مرتبط با خواب است که باعث توقف موقت تنفس در هنگام خواب می شود. تنفس دهانی اغلب OSA را بدتر می کند. تنفس دهانی در طول خواب ممکن است باعث افزایش ترشح آب دهان شود، زیرا زمانی که دهان شما باز است، آب دهان می تواند راحت تر از بین برود. علائم اضافی OSA عبارتند از:

  • سردردهای صبحگاهی
  • بیدار شدن در طول شب
  • خواب آلودگی در طول روز
  • مشکل در تمرکز در طول روز
  • خروپف، نفس نفس زدن یا خفگی در هنگام خواب

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

دندان قروچه

آب دهان معمولاً با دندان قروچه در خواب همراه است. این می تواند ناشی از ارتباط دندان قروچه با تنفس دهانی باشد، زیرا زمانی که فرد در هنگام خواب دهان خود را باز نگه می دارد، بزاق بیشتر از دهان خارج می شود. علاوه بر آب‌ریزش آب دهان و تنفس دهان، مطالعه‌ای روی کودکان نشان داد که سایر عوامل خطر رایج برای دندان قروچه عبارتند از:

  • خرناس
  • روی معده خوابیدن
  • زمان خواب کوتاه تر

عوارض جانبی داروها

ترشح بیش از حد بزاق و آب دهان از عوارض جانبی برخی داروها از جمله برخی آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد روان پریشی و داروهای مورد استفاده برای درمان آلزایمر است. اگر داروهای تجویزی مصرف می‌کنید و شب‌ها آب‌ریزش دارید، ممکن است داروی شما یکی از دلایل بالقوه آب‌ریزش باشد. لیستی از عوارض جانبی احتمالی داروی خود را برای دفع آب دهان بررسی کنید. اگر آب دهان جز عوارض جانبی است، مصرف دارو را قطع نکنید. در عوض، ابتدا با پزشک در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و از او بپرسید که آیا می تواند داروی جایگزینی را توصیه کند که باعث آبریزش زیاد شما نشود.

سابقه بیماری

سیستم عصبی شما غدد بزاقی شما را تحریک می کند، که ممکن است دلیل اختلال در بلع را توضیح دهد. ترشح بیش از حد آب دهان با اختلالات نورودژنراتیو شایع است. به عنوان مثال، حدود 70٪ از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و 80٪ از افراد مبتلا به فلج مغزی ترشح بیش از حد بزاق را تجربه می کنند. مشکل در بلع و آبریزش بیش از حد نیز ممکن است در نتیجه موارد زیر رخ دهد:

چگونه آب دهان را در خواب متوقف کنیم؟

آب دهان در خواب || پزشکت

ریزش آب دهان هنگام خواب طبیعی است و لزوماً نیازی به درمان ندارد. اگر فکر می‌کنید که بیش از حد آب دهان می‌ریزید، چندین استراتژی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از آب‌ریزش در خواب از تغییر سبک زندگی گرفته تا گفتار درمانی، دارو درمانی و جراحی استفاده کنید. برخی از درمان ها ساده هستند، در حالی که برخی دیگر فقط برای موارد شدیدتر آب دهان توصیه می شوند. با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا در مورد آنچه برای شما مناسب است صحبت کنید.

تغییر موقعیت های خواب

ساده ترین اقدامی که می توانید برای تسکین آب دهان خود انجام دهید این است که وضعیت خواب خود را تغییر دهید و سعی کنید به پشت بخوابید .توجه داشته باشید که هنگام تغییر وضعیت خواب خود، ممکن است برای خواب راحت نیاز به یک بالش جدید داشته باشید. افرادی كه به پهلو می خوابند معمولاً از بالش‌های بسیار ضخیم‌تری استفاده می‌کنند، در حالی که افرادی كه روی شكم می خوابند از بالش بسیار نازک‌تر استفاده می‌کنند. اگر در طول شب برای پشت خوابیدن مشکل دارید، بالش های اضافی را در کناره های بدن خود قرار دهید تا به شما کمک کند در موقعیت خود بمانید.

آلرژی را درمان کنید.

اگر شب‌ها آب دهان می‌ریزید و آلرژی دارید، ممکن است آلرژی شما مقصر باشد. درمان آلرژی می تواند سینوس های شما را باز کند و به شما این امکان را می دهد که به جای دهان، بیشتر از طریق بینی نفس بکشید. اگر بتوانید در حین خواب به جای دهان از طریق بینی نفس بکشید، ممکن است آب کمتری از دهان شما خارج شود.

تزریق بوتاکس را در نظر بگیرید.

تزریق سم بوتولینوم، مانند بوتاکس، یک درمان ایمن و موثر برای آبریزش بیش از حد دهان در نظر گرفته می شود زیرا عوارض جانبی کمی دارد. اما تزریق سم بوتولینوم به غدد بزاقی شما می تواند از تولید بیش از حد بزاق جلوگیری کند. توجه داشته باشید که این تزریق ها راه حل دائمی نیستند و زمانی که اثرات آن پس از چند ماه از بین رفت، باید تزریق های بیشتری انجام دهید.

از یک دستگاه فک پایین استفاده کنید.

آب دهان در خواب || پزشکت

دستگاه‌های فک پایین نوعی وسیله‌ هستند که هنگام خواب در دهان خود استفاده می‌کنید. آنها برای کمک به کاهش ترشح آب دهان، خروپف و دندان قروچه با بسته نگه داشتن لب ها و قرار دادن زبان و دندان ها در محل مناسب طراحی شده اند.

گفتار درمانی را امتحان کنید.

گفتار درمانگران می توانند تمریناتی را به شما آموزش دهند که ماهیچه های زبان و فک شما را تقویت کرده و ثبات آنها را بهبود می بخشد. با گفتار درمانی، ممکن است بتوانید بهتر قورت دهید، بهتر با دهان بسته نفس بکشید و آب دهان را کاهش دهید.

برای افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی ممکن است برای متوقف کردن آب دهان دارو تجویز شود. این داروها با مسدود کردن تکانه های عصبی به غدد بزاقی، ترشح آب دهان را کاهش می دهند. با این حال، آنها معمولاً عوارض جانبی مانند خشکی بیش از حد دهان ایجاد می کنند.

در موارد شدید ترشح بیش از حد بزاق، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. چند نوع جراحی برای درمان آب دهان استفاده می شود، از جمله برداشتن غدد بزاقی با جراحی، تغییر مجرای غدد بزاقی و کاهش اتصالات عصبی به غدد بزاقی. به طور معمول، جراحی برای افرادی که در ساعات بیداری نیز آب دهان می‌ریزند اختصاص داده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که جراحی برای دفع آب دهان موثر است و تا ۸۹ درصد از افراد بهبودی را مشاهده می‌کنند.

آبریزش در خواب طبیعی است. اما، اگر نگران هستید که بیش از حد آب دهانتان ترشح شود، یک قرار ملاقات با پزشك خود ترتیب دهید. آن‌ها می‌توانند ارزیابی کنند که آیا آب‌ریزش شما می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد یا خیر، و توصیه‌هایی در مورد نحوه آب‌ریزش کمتر در طول خواب ارائه می‌کنند.

سوالات متداول

آیا دارو می تواند باعث آبریزش در خواب شود؟ ترشح بیش از حد بزاق می تواند توسط داروهای تجویزی خاصی مانند کلوزاپین، یک داروی ضد روان پریشی ایجاد شود. داروهای بیماری آلزایمر، میاستنی گراویس یا سایر بیماری‌ها نیز ممکن است باعث بزاق اضافی و آب‌ریزش شبانه شوند.

چگونه می توان از شر درد دهان و آبریزش اضافی خلاص شد؟ اگر بزاق اضافی و درد در دهان یا لثه های خود دارید، ممکن است باعث عفونت شود. ایجاد بزاق بیشتر یکی از راه هایی است که بدن ممکن است با عفونت در دهان مبارزه کند. برای تمیز کردن و معاینه کامل به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

سخن آخر

آبریزش در هنگام خواب غیرمعمول نیست و ممکن است نشانه ای از یک بیماری نباشد. آبریزش ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که شما به جای بینی از طریق دهان خود تنفس می کنید. احتقان، آناتومی بینی و آپنه خواب می توانند باعث شوند که از طریق دهان نفس بکشید. گاهی اوقات افراد بیشتر از حد طبیعی بزاق تولید می کنند. داروها می توانند باعث تولید بیش از حد بزاق شوند. برخی از بیماری ها، بلع را نیز سخت‌تر می‌کنند که منجر به ترشح آب دهان در طول روز می‌شود. اگر نگران این هستید که چه چیزی باعث آب دهان شما می شود، با پزشك خود صحبت کنید تا ببینید آیا به ارزیابی و درمان بیشتر نیاز دارید یا خیر.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز