لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

عفونت مجدد کروناویروس

عفونت مجدد کروناویروس | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


با خطر عفونت مجدد کرونا، این احتمال وجود دارد افرادی که به کووید -19 مبتلا شده اند دوباره مریض شوند و شاید افراد دیگر را نیز آلوده کنند. اما به نظر می رسد موارد عفونت مجدد نسبتاً کم بوده است.

از آنجا که بسیاری از افرادی که مبتلا به COVID-19 هستند علائم خفیفی دارند یا هیچ علائمی ندارند. آزمایش آنتی بادی ممکن است بهترین راه برای تشخیص میزان گسترش ویروس جدید کرونا باشد. این آزمایش خون می تواند نشان دهد چه افرادی در معرض ویروس قرار گرفته اند و چه کسانی در معرض این ویروس قرار نگرفته اند.

آیا ابتلا به کرونا باعث مصونیت می شود؟

COVID-19 افراد مختلف را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر این، انواع مختلف کرونا مانند کرونا آلفا، دلتا و کرونا لامبدا وجود دارد. کارشناسان بهداشت نمی دانند که آیا ما واقعاً در برابر COVID-19 مصون می شویم یا خیر. حتی اگر ما مصونیت داریم، نمی دانیم چقدر ممکن است دوام بیاورد. گزارش هایی از عفونت های مجدد گزارش شده است. برخی از آنها شامل سویه های مشابه هستند.

انواع ویروس های کرونا که قبلاً شناخته شده بودند باعث ایجاد برخی مصونیت ها می شوند. اما افراد در برابر ویروس های کرونا که باعث سرماخوردگی معمولی می شوند تا یک سال پس از عفونت محافظت می شوند. بدن ما آنتی بادی هایی علیه ویروس دارد که باعث ایجاد سندرم حاد تنفسی حاد (SARS) تا 4 سال می شود.

اکثر افرادی که از COVID-19 بهبود یافته اند، آنتی بادی هایی علیه این ویروس دارند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اگر آنها دوباره در معرض آن قرار بگیرند، از آنها محافظت می کند.

موسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی (NIAID) و موسسه ملی سرطان (NCI) گروهی از افرادی را که از COVID-19 بهبود یافته بودند مورد بررسی قرار دادند. در اکثر افراد شرکت کننده پاسخ ایمنی قابل توجهی پیدا کردند. در حالی که سطح آنها در طول زمان نسبتاً پایدار بود، در 6 تا 8 ماه پس از عفونت به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

محققان فکر می کنند آنتی بادی های موجود در پلاسما افرادی که از COVID-19 بهبود یافته اند ممکن است به افرادی که مبتلا به این بیماری هستند کمک کند.

ویروس SARS-CoV-2 به قدری مسری است. متخصصان تخمین می زنند حدود 70 درصد از افراد یک جامعه باید مصون باشند تا بتوان از شیوع بیماری پیشگیری کرد.

چگونه می توان مصونیت را آزمایش کرد؟

عفونت مجدد کروناویروس | پزشکت

آزمایش های آنتی بادی، که به آن آزمایش سرولوژی نیز گفته می شود، آنتی بادی های کرونا در خون را اندازه گیری می کند. اگر آنتی بادی دارید، به این معنی است که در معرض ویروس قرار گرفته اید و سیستم ایمنی بدن شما آنتی بادی علیه آن ایجاد کرده است. آزمایش آنتی بادی با آزمایشاتی که پزشکان برای بررسی وجود ویروس از خود استفاده می کنند متفاوت است.

از آنجا که COVID-19 بسیار جدید است، زمان زیادی برای دانشمندان برای بررسی صحت آزمایش آنتی بادی وجود ندارد. اما آنها می توانند نتایج مثبت کاذب داشته باشند.

آزمایش برای آنتی بادی های خیلی زود پس از بیماری نیز می تواند نتایج کاذب ایجاد کند.

آزمایش آنتی بادی می تواند به افراد احساس امنیت کاذب بدهد. از آنجا که افراد می توانند COVID-19 را بدون نشان دادن علائم به دیگران منتقل کنند، نتایج مثبت کاذب می تواند منجر به شیوع بیشتر این ویروس شود.

چه عواملی خطر عفونت مجدد کرونا را افزایش می دهند؟

عفونت مجدد کروناویروس | پزشکت

شایع ترین بیماریهای زمینه ای گزارش شده در بیمارانی که دوباره به عفونت کرونا مجدد شده اند، شامل موارد زیر بوده است:

  • دیابت (21.9٪)
  • فشار خون بالا (46.7٪)
  • بیماری عروق کرونر قلب (11.3)

در برخی از بیماران، بیماری های ریوی، هپاتوپاتی (4.8)، بیماری عروق مغزی (3) و بدخیمی (3.6) نیز گزارش شده است. با توجه به این واقعیت، شایع ترین بیماریهای همراه به عنوان فشار خون بالا و به دنبال آن دیابت در بیماران مبتلا به COVID-19 بدون در نظر گرفتن عود بیماری گزارش شده است.

  • در اکثر مطالعات، ارتباط معنی داری بین جنسیت و حساسیت به عود بیماری مشاهده نشده است.
  • علاوه بر این، بین سن بیماران و خطر بازگشت مجدد SARS-CoV-2 ارتباطی دیده نشده است.

عفونت مجدد کرونا و سن بیماران چه ارتباطی با هم دارند؟

اگرچه در تعدادی از مطالعات، برخی شواهد در مورد افزایش خطر در بین بیماران جوان نشان داده شده است. در یک مطالعه، پیشنهاد شده است که بیماران در برخی از رده های سنی خاص بیشتر در معرض عود بیماری هستند. در این مورد، 25 درصد از کسانی که عود بیماری دارند بین 20 تا 29 سال سن داشته اند.

همچنین گزارش شده است که بیماران زیر 18 سال نسبت به بیماران بالای 18 سال خطر عود بیشتری دارند.

تاکنون هیچ ارتباطی بین شاخص توده بدن (BMI) و عادت سیگار کشیدن و خطر بازگشت عفونت مجدد کرونا بیماری گزارش نشده است. علاوه بر این، برخی از مطالعات ارتباط بین قرار گرفتن در معرض فردی با COVID-19 تأیید شده و خطر عود را مورد ارزیابی قرار دادند و ارتباط قابل توجهی یافت نشد.

آیا عفونت مجدد کرونا نسبت به عفونت اول شدیدتر است؟

عفونت مجدد کروناویروس | پزشکت

به نظر می رسد بین شدت بیماری در مرحله اول و ابتلا به عفونت دوباره آن ارتباطی وجود دارد. به عنوان مثال، در یک بررسی صورت گرفته ارتباط آماری معنی داری بین شدت بیماری و خطر عود گزارش شده است. آنها نشان دادند که عفونت مجدد کرونا ممکن است زیاد شدید نباشد.

یکی از علل اصلی آن پاسخ ایمنی در بیماران مبتلا به بیماری شدید است. این وضعیت منجر به حذف موثرتر ویروس ها و کاهش خطر عود در این بیماران می شود.

با این حال، این شواهد برای اثبات خطر کمتر عود در بیماران شدید و بیمار کافی نیست. از طرفی هم دو بررسی بر روی 53 و 15 بیمار مبتلا به عود نتایج دیگری را ثبت کرده است. این بررسی ها نشان داده، هیچ ارتباط معنی داری بین شدت بیماری و حساسیت به عفونت مجدد کرونا وجود ندارد.

شواهد نمی تواند به هیچ نتیجه گیری دقیقی در مورد تأثیر مدت بیماری و اقامت در بیمارستان در اولین پذیرش بر میزان عود برسد.

علت ابتلا مجدد به عفونت کرونا چیست؟

گمانه زنی شده است که حذف ناقص ویروس پس از ترخیص از بیمارستان، دلایل اصلی عود و عفونت مجدد است. با این حال، داده های قطعی درباره اینکه آیا ویروس عفونی است یا خیر، وجود ندارد.

برخی از مطالعات نشان می دهد که نتایج RT-PCR می تواند به دلیل از بین رفتن بقایای ویروس مثبت باشد. فرضیه دیگری که برای علت عود پیشنهاد شده مطرح شده است. این  فرضیه به وجود عفونت پنهان SARS-CoV-2 در سلولهای ایمنی اشاره کرده است.

کارشناسان معتقدند SARS-CoV-2 می تواند در داخل سلول تک هسته ای خون محیطی (PBMC) از طریق تعامل با گیرنده ACE2 در سطح مونوسیت های انسان تکثیر شود. به نوعی، ممکن است عفونت پنهان SARS در داخل سلول های بدن وجود داشته باشد. علت عود ویروس پس از آزمایش منفی وجود این ویروس های پنهان  است و می توان آن را اقدامی شبیه مالاریا نامید.

آیا بستری در بیمارستان باعث عفونت مجدد کرونا می شود؟

عفونت مجدد کروناویروس | پزشکت

یک بررسی نشان داده است که بین بستری شدن در بیمارستان و خطر بازگشت مجدد کرونا ارتباط معنی داری وجود دارد. بیماران مبتلا به عود بیماری برای مدت کوتاهی در بیمارستان ها بستری شده اند. این نشان می دهد که احتمالاً ویروس قبل از ترخیص در چنین بیمارانی ریشه کن نشده است.

درمان کرونا و خطر عفونت مجدد آن

یک بررسی صورت گرفته نشان داده که علیرغم مفید بودن داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی خاص در درمان COVID-19، حتی احتمال بازگشت دوباره عفونت وجود دارد.

گزارش شده است که کورتیکواستروئیدها در سه نفر از هفت بیمار مبتلا به عود بیماری استفاده شده است. دو نفر از سه بیمار که هیچ آنتی بادی ضد SARS-CoV-2 ایجاد نکردند بیش از 21 روز پس از علائم، شیمی درمانی و یا ریتوکسیماب دریافت کردند. با این حال، هیچ تفاوت آماری معنی داری در مورد درمان با کورتیکواستروئیدها در برنامه درمانی آنها بین بیماران بدون عود مشاهده نشد. در مورد درمان های ضد ویروسی، هیچ ارتباطی بین خطر عود و مدت بیماری یا از بین رفتن ویروس وجود نداشت.

آیا آزمایش PCR ثانویه مثبت می تواند نشان دهنده عفونت مجدد باشد؟

فرضیه های زیادی در مورد توضیح و تفسیر آزمایش های ثانویه مثبت PCR SARS-CoV-2 وجود دارد، اما هیچ یک از آنها به طور قطعی اثبات نشده است. بر اساس بررسی های صورت گرفته، علاوه بر مسئله نمونه گیری، سه فرض عمده برای علت آزمایش ثانویه مثبت PCR SARS-CoV-2 وجود دارد، از جمله:

  • نتایج منفی کاذب
  • تداوم از بین رفتن ویروس
  • عفونت مجدد کرونا

استاندارد تشخیص طلا برای عفونت SARS-CoV-2 RT-PCR است. آزمایش سواب از دهان حلق، بینی، بزاق یا خون نیز به احتمال زیاد حساسیت را کاهش می دهد

طبق دستورالعمل های فعلی برای مدیریت COVID-19، یکی از معیارهای اصلی ترخیص از بیمارستان دو آزمایش پی در پی منفی RT-PCR است. دو مطالعه نشان داد که بیش از دو آزمایش متوالی RT-PCR، که با فواصل بیش از 24 ساعت انجام شده اند، می توانند با دقت بیشتری خطر عود بیماری را شناسایی کرده و میزان عود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز