لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

اختلالات خوردن و کرونا، راه هایی برای مقابله با آن

اختلالات خوردن و کرونا، راه هایی برای مقابله با آن | پزشکت

فهرست مطالب

اختلالات خوردن و کرونا، راه هایی برای مقابله با آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اختلالات خوردن و کرونا، راه هایی برای مقابله با آن به خصوص برای مبتلایان به این اختلالات می تواند چالش برانگیز باشد. افراد مبتلا به اختلالات خوردن به ویژه در طول همه گیری COVID-19 آسیب پذیر هستند. انزوای اجتماعی و افزایش سطح اضطراب از جمله عواملی هستند که ممکن است باعث بدتر و شدید تر شدن موارد اختلالات خوردن شوند. در این مقاله، ما به این موضوع می پردازیم که اقدامات مقامات برای مقابله با شیوع ویروس چگونه می تواند بر افراد مبتلا به اختلال خوردن (ED) تأثیر بگذارد. ما همچنین نکاتی در مورد چگونگی کنار آمدن، مشاوره در مورد حمایت از عزیزان با ED را ارائه می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اختلالات خوردن و کرونا، راه هایی برای مقابله با آن این مقاله را تا انتها بخوانید.

اختلالات اشتها

ارتباط با دوستان و خانواده ممکن است به فرد مبتلا به ED کمک کند تا در طول همه گیری COVID-19 با برخی مشکلات ناشی از شیوع این بیماری کنار بیاید. به گفته انجمن روانپزشکان آمریکا، فرد مبتلا به ED دچار اختلالات شدید در عادات غذایی خود می شود. این اختلالات همچنین بر نحوه فکر و احساس مردم در مورد خوردن و غذا تأثیر می گذارد. کسانی که اختلالات خوردن دارند معمولاً زمان و انرژی نامتناسبی را صرف فکر کردن در مورد غذا و وزنشان می کنند.

سه موارد اصلی اختلالات خوردن، عبارتند از:

  • بی اشتهایی عصبی
  • پرخوری عصبی
  • اختلال پرخوری

همچنین بسیاری از انواع دیگر ED و تمایل به خوردن نامنظم وجود دارد که ممکن است همیشه در دسته های خاصی قرار نگیرند.

ED ها شرایط سلامت روانی هستند. اغلب، افراد مبتلا به ED نیز سایر مشکلات روانی مانند اضطراب، اختلال هراس، اختلال وسواس فکری اجباری (OCD) یا اختلالات مصرف مواد مخدر و الکل را تجربه می کنند، اما همیشه هم به این صورت نیست.

COVID-19 چگونه بر افراد مبتلا به ED تأثیر می گذارد؟

اختلالات خوردن و کرونا، راه هایی برای مقابله با آن | پزشکت

شیوع کووید -19 و اقداماتی که مقامات برای مقابله با آن در نظر گرفته اند ممکن است به طرق مختلف بر افراد مبتلا به سندرم ED تأثیر بگذارد.

تأثیر قرنطینه

بسیاری از مردم موظفند در خانه بمانند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند. برخی از افراد ممکن است احساس افسردگی و ناراحتی کنند، که می تواند منجر به طیف وسیعی از احساسات و عواطف شود. قرنطینه، انزواطلبی و فاصله فیزیکی (که به آن فاصله اجتماعی نیز گفته می شود) می تواند باعث اضطراب، افسردگی و تنهایی شود، که همه آنها محرک های رایج ED هستند.

محرک های ED عواملی هستند که باعث می شود افراد از رفتارها و اقدامات خاصی برای مقابله با آنها استفاده کنند. در پاسخ به محرک، فرد مبتلا به ED ممکن است پرخوری کند،  ملین مصرف کرده یا بیش از حد ورزش کند.

برخی از افراد مبتلا به ED دچار اضطراب اجتماعی می شوند، به این معنی که تمایل دارند خود را منزوی کنند. اقدامات فاصله گذاری فیزیکی می تواند مدیریت این علامت را برای آنها سخت تر کند.

افراد مبتلا به ED دارای روابط پیچیده ای با غذا هستند. آنها فقط ممکن است یک نوع یا مارک خاص غذا بخورند. یا فقط در زمان خاصی از روز یا در یک برنامه معمول سخت غذا بخورند. حتی اگر در حال بهبودی باشند. وضعیت کنونی بر توانایی افراد برای پیروی از روال معمول آنها تأثیر گذاشته و آنها را در برابر عود آسیب پذیر کرده است.

تاثیر بر درمان

اختلالات خوردن و کرونا، راه هایی برای مقابله با آن | پزشکت

افرادی که تحت درمان ED هستند ممکن است به دلیل رعایت فاصله فیزیکی نتوانند در قرارهای ملاقات شرکت کنند و ممکن است جلسات مجازی را غیرمفید یا کمتر موثر بدانند.

همچنین احتمال دارد آنها به دلیل تعطیلی سالن های بدنسازی و سایر امکانات تفریحی نتوانند به رژیم معمول خود پایبند باشند. حتی تهیه و نگهداری غذا ممکن است برای افرادی که دچار اختلال پرخوری یا پرخوری عصبی هستند مشکل ساز شود.

افرادی که تنها زندگی می کنند احتمال دارد احساس کنند که هیچ حمایتی ندارند. در حالی که کسانی که با خانواده خود زندگی می کنند ممکن است با احساس مراقبت، نظارت یا تحت فشار قرار گرفتن در خوردن غذاهای خاص مشکل داشته باشند.

در عین حال، اقدامات فاصله گذاری فیزیکی باعث می شود پزشکان نتوانند چهره به چهره بیماران خود را مشاهده کنند. برخی از مراکز با استفاده از نرم افزار ویدئو کنفرانس از راه دور با مردم ملاقات می کنند. پزشکان هنوز مطمئن نیستند که آیا این شیوه کار جدید به اندازه ملاقات حضوری موثر است یا خیر.

تاثیر فیزیکی عفونت

ویروس جدید کرونا یا SARS-CoV-2 باعث بیماری تنفسی COVID-19 می شود. اکثر افرادی که به COVID-19 مبتلا می شوند علائم نسبتاً خفیفی خواهند داشت که نیازی به درمان در بیمارستان ندارند و طی چند روز یا چند هفته بهبود می یابند.

برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که افرادی با وزن بسیار پایین بدن ممکن است مستعد ابتلا به COVID-19 باشند. دانشمندان قبل از اطمینان از این ارتباط به شواهد بیشتری نیاز دارند. اما آنها معتقدند که ضعف و سلامت جسمی به خطر افتاده در حساسیت نقش دارد.

نکاتی برای مقابله

افراد مبتلا به ED ممکن است متوجه شوند که انجام موارد زیر به آنها در مدیریت وضعیت خود در طول همه گیری COVID-19 کمک می کند. هنگامی که فردی مبتلا به ED یک محرک را تجربه می کند، چندین تکنیک وجود دارد که می توانند از آنها برای به حداقل رساندن احتمال انجام رفتارهای مضر استفاده کنند.

  • یک ایده این است که بر اساس میزان پریشانی یک برنامه عملی تهیه کنید. به عنوان مثال، اگر میزان ناراحتی 3 از 10 باشد، فرد می تواند برای گفتگو با دوست خود تماس بگیرد، حمام کند.
  • اگر ناراحتی 6 یا 7 از 10 است، فرد می تواند از مشاورین تغذیه، متخصص مراقبت های بهداشتی یا روانشناسان مورد اعتماد یا اعضای نزدیک خانواده درخواست کمک کند.

ارتباط برقرار کردن

اختلالات خوردن و کرونا، راه هایی برای مقابله با آن | پزشکت

افراد مبتلا به ED بهتر است احساسات خود را با دوستان و اعضای خانواده مورد اعتماد به اشتراک بگذارند و این خطوط ارتباطی را در طول اقدامات قرنطینه ادامه دهند. تماس های ویدئویی و تلفنی، و همچنین رسانه های اجتماعی، همه راه های عالی برای برقراری ارتباط هستند.

بسیاری از افرادی که با ED زندگی می کنند نیز از صحبت با درمانگر سود می برند. درمانگران و سایر متخصصان سلامت روان می توانند تماس های ویدئویی یا قرارهای تلفنی ارائه دهند.

تنظیم روال عادی و منظم

برخی از افراد می دانند که داشتن یک برنامه معمول، که ممکن است شامل یک برنامه غذایی منظم، برنامه ورزش و تعیین زمان برای کار و سرگرمی باشد، کمک می کند.

نوشتن اهداف

برخی افراد نوشتن فهرستی از دلایلی که می خواهند در بهبودی بمانند را مفید می دانند. آنها می توانند لیست را در جایی که به راحتی قابل مشاهده است. مانند یک تابلوی اعلانات یا درب یخچال نگه دارند.

راه های آرامش خود

آنچه مردم برای افراد آرامش بخش می دانند در افراد مختلف متفاوت است. اما برخی از راه های آرامش خود عبارتند از:

  • گوش دادن به موسیقی
  • حمام گرم گرفتن
  • صحبت با یک دوست
  • محدود کردن مصرف رسانه های اجتماعی
  • پیاده روی
  • گذراندن وقت با یک حیوان همراه، مانند سگ یا گربه
  • خواندن یک فصل از کتاب

عوارض انواع اختلالات خوردن

از آنجا که مصرف کافی غذاهای متعادل از نظر تغذیه ای برای عملکرد سالم ضروری است. اختلالات خوردن می تواند به طور قابل توجهی بر عملکردهای جسمی و روانی تأثیر بگذارد. اختلالات خوردن بر روی هر سیستم بدن تأثیر می گذارد. حتی می تواند منجر به مشکلات سلامتی جسمی شود مانند:

  • مشکلات دندانی
  • الگوی خواب مختل
  • حملات غش کردن
  • مشکلات قلبی عروقی
  • استخوان های ضعیف شده
  • آسیب و اسکلت عضلانی و درد
  • ریزش مو یا ریزش مو در تمام بدن (لانگو نامیده می شود).
  • از دست دادن دوره قاعدگی بعد از بلوغ (یا تأخیر در اولین قاعدگی)
  • مشکلات دستگاه گوارش (به عنوان مثال یبوست مزمن، ریفلاکس معده)

اختلالات خوردن غالباً در کنار سایر اختلالات روانی، اغلب اختلالات اضطرابی رخ می دهد.

در شیوع کرونا چگونه به مبتلایان به اختلالات خوردن کمک کنیم؟

اختلالات خوردن و کرونا، راه هایی برای مقابله با آن | پزشکت

ممکن است برای یک فرد مبتلا به ED مشکل باشد که در مورد احساس خود و یا اینکه چگونه قرنطینه یا سایر اقدامات ایمنی کرونا بر آنها تأثیر می گذارد، صحبت کند. دوستان و اعضای خانواده که می خواهند به این افراد کمک کنند می توانند به عزیزان خود فرصت صحبت کردن بدهند. آنها همچنین می توانند برای جلوگیری از محرک ها با شخص مورد علاقه خود همکاری کنند. این ممکن است به معنای یافتن جایگزین های قابل قبول برای محصولات غذایی در دسترس یا اجتناب از ذخیره مواد غذایی در خانه باشد.

علاوه بر آن، اعضاء خانواده می توانند با راهکارهای زیر تاثیر زیادی در روند بهبودی مبتلایان به اختلالات خوردن در طول شیوع کرونا داشته باشند.

  • با خوردن وعده های غذایی مغذی و متعادل و اجتناب از صحبت کردن در مورد رژیم الگوی مثبتی باشید.
  • کل اعضاء خانواده حتی اگر فرد مبتلا به ED دچار خوردن غذا نیست را تشویق کنید که سرمیز غذا بنشینند و از گذراندن وقت با هم لذت ببرند.
  • از تلاش برای مجبور کردن کسی به غذا خوردن اجتناب کنید.
سخن آخر

زندگی با ED در بحران COVID-19 می تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشد. افرادی که وزن بسیار کمی دارند ممکن است مستعد ابتلا به COVID-19 باشند. علاوه بر این، عناصر احساسی و عملی اقدامات مانند قرنطینه و فاصله فیزیکی همگی می توانند بر بهبود تأثیر بگذارند. با این حال، منابع در دسترس است تا به فرد کمک کند تا برنامه بهبودی خود را حفظ کرده و در طول بحران از خود مراقبت کند. بر همین اساس این افراد می توانند از متخصصین با تجربه در زمینه های مختلف مانند رژیم درمانی و روانشناسی به صورت کاملا غیرحضوری مشاوره بگیرند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/eating-disorders-and-covid-19

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز