لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه آروغ بزنیم؟

چگونه آروغ بزنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه آروغ بزنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


راهکارهایی برای اینکه چگونه آروغ بزنیم وجود دارند، در صورتی که ما دچار نفخ شده باشیم این راهکارها می توانند موثر باشند. آروغ زدن، یکی از ساده ترین روش ها برای از بین بردن نفخ و گاز شکم است. آروغ زدن در از بین بردن ناراحتی گاز کمک می کند. آروغ زدن شامل انتشار گاز از دستگاه گوارش به دهان است. آروغ زدن زمانی اتفاق می افتد که هوا هنگام غذا خوردن یا نوشیدن بلعیده و سپس خارج شود. هوای آزاد شده مخلوطی از اکسیژن و نیتروژن است. عدم توانایی در آروغ زدن زمانی اتفاق می افتد که اسفنکتر فوقانی مری توانایی خود را برای آزادسازی هوا به طور موقت از دست می دهد.

اسفنکتر فوقانی مری دریچه ای عضلانی درست در زیر مجرای گلو است که قسمت بالای مری (لوله غذا) را احاطه کرده است. ماهیچه اسفنکتر هنگام بلع شل می شود، اما در طول زمان منقبض می شود. هنگام آروغ زدن فرد، ماهیچه اسفنکتر باید لحظه ای شل شود تا هوا خارج شود. برای ماهیچه اسفنکتر مهم است که بتواند برای بلع به سمت پایین کشیده شود و هنگام آروغ زدن هوا را به سمت بالا آزاد کند.

عدم توانایی در آروغ زدن می تواند احساس ناخوشایندی را در فرد ایجاد کند. ممکن است احساس کنید یک حباب هوا در عضله اسفنکتر حبس شده است. ناتوانی در آروغ زدن ممکن است دردناک باشد و باعث درد شکم و نفخ شود. با این حال، اگر مشکلات گاز یا آروغ دردناک یا مزمن باشد، این نگرانی ها باید درمان شود، به ویژه در افرادی که قبلاً جراحی مربوط به معده یا دستگاه گوارش داشته اند.

چگونه خود را وادار به آروغ زدن کنیم؟

آروغ زدن یکی از ساده ترین و سریع ترین راه ها برای از بین بردن نفخ است، به ویژه هنگامی که در معده متمرکز باشد. برخی راهکار ها برای کمک به آروغ زدن و از بین بردن نفخ و گاز شکم، عبارتند از:

مصرف نوشابه های گازدار

چگونه آروغ بزنیم؟ | پزشکت

نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار، دارای حباب و گاز هستند. نوشیدن هرگونه نوشیدنی گازدار ایجاد آروغ و تسکین درد شکم می شود. به سرعت یک نوشیدنی گازدار مانند آب گازدار یا نوشابه بنوشید. نوشیدن سریع آن از طریق نی میزان فشار را بیشتر می کند.

اگر نوشیدنی گازدار ندارید، می توانید آب بنوشید. طوری خم شوید که انگار از چشمه آب می نوشید و لب های خود را در کنار شیشه مقابل خود قرار دهید و سپس شیشه را کج کنید تا آب به آرامی وارد دهان شما شود. جرعه های کوچک بنوشید و آب را قورت دهید و سپس صاف بایستید.

نوشیدن آب ساده می تواند به شما در انجام این کار نیز کمک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک لیوان کامل آب را با یک نفس در حالی که بینی را فشار می دهید (به طوری که هوا خارج نمی شود) بنوشید. این همچنین باعث ایجاد فشار در داخل معده شما می شود و باعث آروغ زدن شما می شود.

حرکت و پیاده روی

حرکت کردن و پیاده روی می تواند به هوای معده فشار وارد کرده و آن را به سمت بالا فشار دهد و به طور بالقوه باعث آروغ زدن فرد شود. اگر فردی نشسته است باید بایستد. اگر ایستاده، باید بنشینند. دراز کشیدن و بلند شدن سریع گزینه دیگری برای آروغ زدن است. در مواقع دیگر، اقدامات بیشتری مورد نیاز است. راه رفتن، دویدن، بالا و پایین پریدن یا کشش ممکن است هوا را از معده خارج کند.

روی شکم دراز بکشید، سپس زانوها را به سمت قفسه سینه بچرخانید، دستان خود را تا جایی که می توانند جلو بیاورید، و سپس پشت خود را قوس دهید. در حالی که سر خود را در سطح گلو نگه داشته اید این کار را تکرار کنید. دراز بکشید و سریع بلند شوید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

استفاده از غذاهای تقویت کننده گاز

غذاهای گازدار فقط باعث ایجاد گاز نمی شوند – آنها می توانند به دلیل فشاری که در معده شما ایجاد می شود به دلیل گاز تولید شده، باعث آروغ زدن شوند. غذاهایی که ممکن است باعث آروغ زدن شوند، عبارتند از:

  • هویج
  • نخود
  • آبنبات
  • آدامس
  • کلم بروکلی
  • نان سبوس دار
  • برخی میوه ها از جمله سیب، گلابی و هلو

آنتی اسیدها

مصرف آنتی اسیدهای بدون نسخه که حاوی کربنات کلسیم هستند نیز می تواند باعث آروغ شما شود. با این حال، آنتی اسیدها عمدتا برای از بین بردن اسیدیته مصرف می شوند و می توانند آخرین راه حل برای ایجاد آروغ باشند. به طور منظم از آنتی اسیدها استفاده نکنید مگر اینکه پزشک شما توصیه کرده باشد.

تغییر نحوه تنفس

  • هنگام نشستن مستقیم نفس بکشید تا احتمال آروغ زدن افزایش یابد.
  • هوا را وارد گلو کنید و سپس جلوی دهان خود را با زبان مسدود کنید تا بتوانید هوا را به آرامی آزاد کنید. این باید باعث آروغ شود.
  • با حلق بسته، هوا را از طریق بینی خارج کنید، که می تواند فشار بیشتری به معده شما وارد کند تا هوا را از طریق مری به سمت بالا ببرد.

بلعیدن هوا

بلعیدن هوا راه دیگری برای ایجاد آروغ بوده و انجام آن نیز آسان است. بازدم کنید تا ریه ها خالی شوند. سپس نفس عمیق بکشید و تا جایی که ممکن است نگه نفس خود را نگه دارید. بازدم کنید و دوباره نفس بکشید و هوا را ببلعید. نوشیدن یک لیوان آب یا فشار دادن بینی می تواند این کار را حتی ساده تر کند.

تحریک رفلکس

تحریک رفلکس می تواند باعث آروغ زدن شود، اما باید به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته شود. فرد می تواند با یک انگشت تمیز با لمس پشت دهان خود آروغ بزند. لمس باید آرام و فقط به اندازه ای باشد که هوا را به سمت بالا رها کند. هدف فقط آروغ زدن است نه استفراغ. نیروی زیاد می تواند باعث استفراغ شود، بنابراین ملایم بودن مهم است.

شایع ترین علل گاز و نفخ زیاد شکم

چگونه آروغ بزنیم؟ | پزشکت

بر اساس اعلام موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، اکثر مردم تا 21 بار گاز را در روز دفع می کنند. با این حال، برخی از دلایل وجود دارد که باعث می شود افراد بیشتر گاز و نفخ را تجربه کنند. این دلایل عبارتند از:

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز، عدم توانایی تجزیه لاکتوز است، نوعی قند که معمولاً در شیر و سایر محصولات لبنی یافت می شود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است گاز یا نفخ داشته و گاهی اوقات برای آروغ زدن مشکل داشته باشند. اجتناب از مصرف لبنیات می تواند علائم را به حداقل برساند، و آروغ زدن ممکن است هنگام احساس نفخ، گاز کمک کند.

اختلالات دستگاه گوارش فوقانی

اختلالات دستگاه گوارش فوقانی ممکن است از آروغ زدن صحیح فرد جلوگیری کند. بسیاری از اختلالات دستگاه گوارش فوقانی می توانند باعث آروغ مکرر یا ناتوانی در آروغ زدن شوند. اینها شامل زخم معده، ریفلاکس اسید یا گاستروپارزی می شود. این شرایط می تواند از برخی از تکنیک های ایجاد آروغ استفاده کرد.

  • زخم معده، زخم هایی هستند که ممکن است در لوله غذا، معده یا روده کوچک ایجاد شوند.
  • رفلاکس اسید، یک بیماری است که در آن اسید معده پوشش لوله غذا را تحریک می کند. علائم آن شامل گاز و نفخ بعد از غذا است که با دراز کشیدن بدتر می شود. گاستروپارزی بر عضلات معده تأثیر می گذارد و تخلیه معده را سخت می کند. همچنین بر هضم غذا تأثیر می گذارد و باعث نفخ و احساس سیری می شود حتی زمانی که فرد غذای کمی خورده باشد.

اختلال در رفلکس کمر

اختلال در رفلکس کمر نادر است و کمتر در ادبیات پزشکی امروز از آن استفاده می شود. یک مقاله در مجله پزشکی، در مورد زنی 25 ساله گزارش شد که از درد ناتوان کننده قفسه سینه ناشی از اختلال عملکرد اسفنکتر فوقانی مری (UES) شکایت داشت. او سابقه درد قفسه سینه، از جمله سوزش در قفسه سینه، و ناتوانی در آروغ زدن هنگام درد را داشت.

مطالعات بر روی ناهنجاری ها و اختلال عملکرد UES به طور خاص ناتوانی در آروغ زدن را به عنوان بیماری نمی داند، بنابراین تشخیص شیوع این بیماری دشوار است. با این وجود، ممکن است تحریک عضله اسفنکتر به ایجاد آروغ کمک کند.

سوء هاضمه

سوء هاضمه یک بیماری خاص نیست. در اصطلاح پزشکی، معمولاً بعد از غذا خوردن، احساس سوزش یا گاز در قفسه سینه یا بالای شکم توصیف می شود. اکثر مردم این احساس را “گاز” توصیف می کنند، و سایر علائم ممکن است شامل سوزش معده، آروغ زدن یا ناتوانی در آروغ زدن و افزایش گاز در معده یا روده ها باشد. علل سوء هاضمه می تواند جزئی یا شدید باشد.

چگونه از گاز و نفخ شکم پیشگیری کنیم؟

چگونه آروغ بزنیم؟ | پزشکت

آروغ زدن ممکن است تنش ناشی از گاز و نفخ را برای مدتی از بین ببرد، اما راه حل دائمی برای چنین مسائلی نیست. در زیر برخی نکات بلندمدت ذکر شده است که ممکن است بخواهید برای جلوگیری از ایجاد گاز معده و نفخ در نظر بگیرید.

  • از مصرف شیرین کننده های مصنوعی خودداری شود.
  • از خوردن آب در بین غذا یا بلافاصله بعد از غذا خودداری کنید.
  • از سیگار کشیدن، جویدن آدامس یا نوشیدن با نی پرهیز کنید.
  • آخرین وعده غذایی خود را حداقل چند ساعت قبل از خواب بخورید.

از خوردن غذاهای ایجادکننده گاز خودداری کنید.

غذاهایی که به اکثر مردم گاز می دهند فیبر یا چربی بالایی دارند. غذاهای لبنی همچنین باعث ایجاد گاز زیادی می شوند. برخی از غذاهای مرتبط با گاز عبارتند از:

  • لوبیا
  • کلم
  • شیر
  • قارچ
  • عدس
  • پیازها
  • گل کلم
  • نخود فرنگی
  • کلم بروکلی
  • نان گندم کامل
  • آبجو و نوشابه های گازدار

غذاهای چرب مانند همبرگر یا پنیر می توانند با کند کردن هضم باعث ایجاد گاز شوند.

آرام غذا بخورید.

غذا خوردن سریع می تواند منجر به تجمع گاز در دستگاه گوارش شود. خوردن غذا در شرایط استرس زا یا در حال حرکت می تواند در هضم غذا اختلال ایجاد کند. انجام برخی ورزش های سبک بعد از غذا خوردن، مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری آسان، می تواند به هضم غذا کمک کرده و گاز را کاهش دهد.

اگر متوجه شدید که محصولات لبنی باعث ایجاد گاز معده می شوند، بهتر است محصولاتی را که به هضم لاکتوز کمک می کنند، قند موجود در لبنیات که هضم آن برای بسیاری از افراد مشکل است، امتحان کنید. محصولات حاوی سیمتیکون می تواند به شکستن حباب های گاز در برخی از افراد کمک کند.

نکات بالا را به دقت بررسی کنید و ببینید آیا آنها کمکی می کنند یا خیر. اما اگر گاز یا مشکل در آروغ زدن باعث اختلال در زندگی روزمره شما شده است، با پزشک مشورت کنید تا احتمال بروز سایر مشکلات زمینه ای بهداشتی را بررسی کند.

چرا برخی نمی توانند آروغ بزنند؟

چگونه آروغ بزنیم؟ | پزشکت

لوله غذا یا مری شما توسط دریچه ای عضلانی به نام اسفنکتر فوقانی مری احاطه شده است. این ماهیچه فقط هنگام بلع شل می شود و در زمان های دیگر منقبض می شود. وقتی آروغ می زنید، اسفنکتر مری باید لحظه ای شل شود تا هوای تجمع یافته خارج شود. وقتی این اتفاق نیفتد، منجر به ناتوانی در آروغ زدن می شود. به همین دلیل است که برخی از افراد آروغ زدن برایشان مشکل است.

با این حال، اگر متوجه شدید که علائم گاز معده و نفخ شما پس از اتخاذ عادات طولانی مدت کاهش گاز برطرف نمی شود، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که گاز معده شما همراه با علایم زیر باشد به پزشک مراجعه کنید:

  • اسهال
  • کاهش وزن
  • درد قفسه سینه
  • وجود خون در مدفوع شما
  • تهوع یا استفراغ مداوم یا مکرر
  • درد طولانی مدت یا شدید شکم
  • تغییر در رنگ یا دفعات مدفوع شما

اینها می توانند نشانه های اختلال گوارشی باشند. درمان مناسب می تواند ناراحتی شما را برطرف کرده و به سلامتی شما کمک کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/digestive-health/how-to-make-yourself-burp#takeaway

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320276#takeaway

https://www.stylecraze.com/articles/how-to-make-yourself-burp/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز