لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درد دندان بعد از عصب کشی

درد دندان بعد عصب کشی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


–درد دندان بعد از عصب کشی ممکن است تا حدودی گیج کننده باشد. چون اکثر افراد بعد از درمان دندان خود انتظار درد و یا حتی حساسیت از آن را ندارند. این در حالی است که حساسیت اطراف دندان درمان شده بعد از عصب کشی تا حدودی طبیعی است، اما باید حداکثر سه تا پنج روز به طور کامل برطرف شود. حتی دندانپزشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بعد از عصب کشی دارویی برای کاهش التهاب و پیشگیری از بروز درد تجویز کند.

با این حال، اگر درد بیش از چند روز ادامه داشته باشد، ممکن است عصب کشی باعث بروز درد شود که نیاز به مراقبت و مراجعه مجدد به دندانپزشک دارد. اما در چه شرایطی برای درد بعد از عصب کشی به دندان پزشک مراجعه کنیم؟ درد بعد از آن تا چه حدی جدی است؟ ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم شایع ترین علل درد دندان بعد از عصب کشی را مورد بررسی قرار دهیم تا با شناخت آنها بتوانید دلیل احتمالی درد و حساسیت دندان خود را بعد از عصب کشی تشخیص دهید.

عفونت در استخوان

در هنگام آسیب دندان و درمان کانال ریشه دندان عفونی تمیز و به درستی مهر و موم می شود و با مواد پرکردنی یا روکش بی عیب و نقص ترمیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با این حال، اگر باکتری ها هنوز در استخوان اطراف ریشه باقی بماند احتمال بروز التهاب و درد در دندان حتی بعد از عصب کشی وجود دارد.

خوشبختانه با حذف منبع عفونت (عصب مرده دندان)، باکتری ها جایی برای پنهان شدن ندارند. سیستم ایمنی بدن شما باید بتواند عفونت را به موقع از بین ببرد. برای تسریع روند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید آنتی بیوتیک مصرف کنید.

عصب کشی || پزشکت

کانال ریشه آلوده

این امکان وجود دارد که دندان حتی پس از عصب کشی عفونت کند. در صورت نشت مواد پرکننده دندان که باعث رشد باکتری های بزاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، این وضعیت ممکن است رخ دهد. ورود باکتری به کانال ریشه در عرض چند روز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز عفونت شود. برهمین اساس، دندانپزشکان پس از انجام عصب کشی روی دندان را با روکش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشانند. با این حال، این روش همیشه مناسب و موثر نیست، زیرا دندانی که از قبل ضعیف است، اگر برای افزودن روکش به عقب بریده شود، ممکن است ضعیف تر از قبل شود.

معمولاً هرگونه عفونت در کانال عفونی قابل درمان است، مگر اینکه ریشه دچار ترک خوردگی باشد یا دندان زیر خط لثه دچار شکستگی باشد. در این موارد دندانپزشک توصیه می کند دندان را بکشید.

بزرگ بودن تاج یا استفاده بیش از حد از مواد پرکننده

استفاده بیش از حد از مواد پرکننده و یا بزرگ بودن تاج دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یکی دیگر از علل درد دندان بعد از عصب کشی باشد. چون در این شرایط تاج در مقایسه با دندان‌های اطراف با نیروی زیادی به دندان مقابل برخورد می‌کند و می‌تواند باعث درد بعد از کانال ریشه شود. خوشبختانه، درمان این وضعیت ساده و راحت است. دندانپزشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با پرکردن دندان یا روکش آن، نقطه بالای دندان را از بین ببرد، اگرچه ممکن است درد برای سه تا پنج روز همچنان ادامه داشته باشد.

نشت هیپوکلریت سدیم

در طول عصب کشی، دندانپزشک ریشه‌های دندان را با هیپوکلریت سدیم می‌شوید. هیپوکلریت سدیم محلولی است که باکتری‌ها را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد، بافت‌های عصبی باقی‌مانده را حل می‌کند و مواد هایی را که در طول فرآیند جمع‌شده را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. در موارد نادر، مقداری محلول می‌تواند از نوک ریشه به بیرون نشت کند و حتی با وجود بی‌حس بودن ناحیه، باعث درد فوری شود. پس از شستشوی دندان و پانسمان آن ناحیه، ممکن است لازم باشد چند هفته آنتی بیوتیک و مسکن مصرف کنید تا درد کاهش یابد.

کانال از دست رفته

دندان ها چندین کانال دارند و تشخیص برخی از آنها به خصوص در دندان های آسیاب دشوار است. ممکن است دندانپزشک کانال عفونی را نادیده بگیرد و کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عصب در داخل دندان یا یک محل کوچک برای باکتری ها باقی بگذارد.

در صورت نادیده گرفته شدن کانال و یا عصب آن ممکن است دندان شما همانند قبل به سرما و گرما حساس باشد. هیچ یک از این مشکلات به خودی خود حل نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این شرایط دندان شما نیاز به عصب کشی مجدد دارد.

آسیب ابزار

در طب عصب کشی احتمال دارد یک ابزار دندانپزشکی که برای تمیز کردن کانال ریشه استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، به طور ناخواسته به بافت حساس اطراف آسیب برساند و باعث درد بعد از آن شود.

آیا درد بعد از عصب کشی طبیعی است؟

بعد از انجام هر گونه عصب کشی بروز کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درد و ناراحتی هنگام بهبودی طبیعی است. معمولا، این بسیار جزئی خواهد بود. ممکن است دندان دردناک و حساس باشد. اما شما باید بتوانید با داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ناپروکسن درد را کاهش دهید.

در طی عصب کشی، اگرچه “پالپ” پر از عصب از دندان شما برداشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما هنوز اعصاب و بافت های حساس دیگری در نزدیکی کانال شما وجود دارد. این اعصاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند پس از درمان ریشه تحریک، متورم یا دچار التهاب شوند و باعث ناراحتی جزئی شوند.

علاوه بر این، از آنجایی که از ابزارهای دندانپزشکی تیز برای تمیز کردن دندان استفاده می‌شود، ممکن است در حین تمیز کردن کانال‌های ریشه ضربه‌های جزئی به بافت لثه اطراف وارد شود.

به طور کلی، درد بعد از عصب کشی زیاد هم نگران کننده نیست. اگر برای چند روز کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درد و حساسیت جزئی احساس کردید، این طبیعی است و به مرور زمان با بهبودی دهان بعد از درمان دندان، محو می‌شود.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که درد شدید و طولانی مدت پس از عصب کشی طبیعی نیست و نیاز به مراجعه به دندان پزشک دارد. اگر درد شدید و تیز احساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، یا درد بیش از 1 هفته پس از انجام کانال ریشه همچنان ادامه دارد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

اکثر مردم عصب کشی دندان را با درد و ناراحتی زیاد مرتبط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند. با این حال پیشرفت تکنولوژی و استفاده از داروهای بی حس کننده، عصب کشی دندان را یک روش سریع، ایمن، معمولاً بدون درد و راهی عالی برای کمک به حفظ دندان طبیعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اما در صورت بروز هر گونه درد در دندان بهتر است فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بدتر شدن هر گونه عفونت، تشکیل آبسه یا انتشار در سراسر سیستم ریشه دندان جلوگیری شود.

از طرفی هم باید به نکته توجه داشته باشید که عصب کشی بافت بیمار (پالپ) را درمان کرده و در عین حال بقیه دندان را حفظ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. قبل از عمل به دندان فرد بی حسی تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، معمولاً عصب کشی دردناک تر از پر کردن دندان معمولی نیست.

عصب کشی دندان || پزشکت

عصب کشی چگونه انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

عصب کشی معمولاً توسط متخصص اندودنتیست یا دندانپزشک و طبق مراحل زیر انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود:

  • دندانپزشک یک بی حس کننده موضعی برای بی حسی تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و یک پوشش محافظ (بند لاستیکی) در دهان فرد قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا دندان آسیب دیده را جدا کرده و از بقیه دهان محافظت کند.
  • یک سوراخ در بالای دندان ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا به ساختارهای ظریف داخل آن دسترسی پیدا کند. سپس دندانپزشک با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک پالپ را از حفره و کانال ریشه خارج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • سپس دندانپزشک کانال‌های ریشه را تمیز کرده و شکل می‌دهد تا فضایی برای پر کردن و احتمالاً یک پایه برای نگه‌داشتن دندان ایجاد کند.
  • اندودنتیست کانال های ریشه را با ماده لاستیک مانندی پر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و سپس یک چسب را روی مواد قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا آن را در داخل دندان ببندد.
  • سپس اندودنتیست یک قالب موقت روی دندان قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا در حین بهبودی از داخل دندان محافظت کند.

فردی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است باید مجدداً به دندانپزشک مراجعه کند تا قالب موقت برداشته شود. در این مرحله دندانپزشک یا روکش دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد یا ترمیم دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیگری روی دندان انجام خواهد داد. پس از تکمیل کانال ریشه، دندان باید به عملکرد کامل خود بازگردد و دردی نداشته باشد. اما اگر فردی پس از عصب کشی دچار التهاب یا عفونت مداوم شود، ممکن است به یک روش جراحی به نام برداشتن انتهای ریشه نیاز داشته باشد.

چگونه درد ناشی از عصب کشی را در خانه درمان کنیم؟

اصولا مصرف مسکن های بدون نسخه یا تجویزی برای تسکین درد پس از کانال ریشه کافی است. هنگام استفاده از داروها، حتما دستورالعمل مصرف آن را به دقت دنبال کنید و اگر داروی ضد درد موثر نبود، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مهم است که تا پایان ترمیم نهایی از جویدن یا گاز گرفتن مواد غذایی سفت با دندان آسیب دیده خودداری کنید. پر کردن موقت ظریف است و احتمال دارد در اثر آسیب دیدگی بشکند. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن در بهبودی دندان عصب کشی شده مهم و ضروری است.

سخن آخر

درمان کانال ریشه میلیون ها بار در سال انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در بیشتر موارد، درمان ریشه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با موفقیت دندانی را که عفونی یا آسیب دیده است نجات دهد. اگر چه فناوری‌های جدید و استفاده از بی‌حس‌کننده‌ها انجام عصب کشی دندان را تا حدودی آسانتر کرده است اما درد بعد از عصب کشی کاملا طبیعی است. در بیشتر موارد، حساسیت و ناراحتی مرتبط با کانال ریشه باید ظرف چند روز از بین برود. اگر بهتر نشد، یا اگر درد شدید بود یا با اقدامات خانگی تسکین پیدا نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، مهم است که برای ارزیابی با دندانپزشک تماس بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز