لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

مراحل آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مراحل آرتریت روماتوئید (RA) افراد را به روش های متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهد که اثرات ناشی از آن می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد و باعث بروز علائم متفاوتی در افراد شود. هیچ جدول زمانی دقیقی برای پیشرفت RA وجود ندارد. بدون درمان موثر، وضعیت بیماران به مرور زمان بدتر می شود و در مراحل خاصی پیشرفت می کند. این در حالی است  بسیاری از درمان های جدید در کاهش پیشرفت بیماری RA موفق بوده اند. با درمان آرتریت روماتوئید و پیشگیری از پیشرفت این بیماری، زمان بیشتری برای تمرکز بر مدیریت موثر این بیماری و مراقبت از سلامت خود خواهید داشت.

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی مزمن و سیستمیک است که در آن بدن به اشتباه به مفاصل سالم بدن حمله می کند. هر مورد از RA منحصر به فرد است، اما اکثر افراد چهار مرحله از RA را تجربه می کنند، زیرا شرایط آنها در طول زمان پیشرفت می کند.

با پیشرفت RA، بدن تغییر می کند. برخی از تغییرات را می توانید ببینید و احساس کنید، در حالی که برخی دیگر قابل تشخیص نیستند. هر مرحله از RA گزینه های درمانی مختلفی دارند. پس بهتر است مراحل آرتریت روماتوئید را بشناسید تا بتوانید بیماری خود را در مراحل مختلف تشخیص داده و درمان کنید. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت مراحل آرتریت روماتوئید را مورد بررسی قرار دهیم.

آرتریت || پزشکت4  مرحله آرتریت روماتوئید چیست؟

چهار مرحله متمایز از RA وجود دارد که می تواند در طول زمان پیشرفت کند، اگرچه همه بیماران همه مراحل را به طور یکسان تجربه نمی کنند. عواملی مانند چگونگی مدیریت آرتریت روماتوئید توسط شخص و پزشک، نحوه تشخیص اولیه و شروع درمان توسط پزشکان، و چندین عامل سبک زندگی یا ژنتیکی نیز به تعیین چگونگی پیشرفت این بیماری کمک می کند.

چهار مرحله RA عبارتند از:

  • مرحله 1 : اوایل RA
  • مرحله 2 یا RA متوسط
  • در مرحله 3 یا RA شدید
  • مرحله 4 یا مرحله پایانی RA

صرف نظر از مرحله، علائم RA معمولاً هر دو طرف بدن را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب زمانی که فرد برای اولین بار از جای خود بلند می شود یا پس از مدت طولانی بی حرکت است، شدیدتر می شود.  در نهایت، علائم RA از التهاب مفاصل در مفاصل فرد نشات می‌گیرد و بر بافت‌هایی که آنها را پوشانده‌اند، به نام بافت‌های سینوویال، تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، با پیشرفت RA و بدتر شدن علائم، این التهاب مزمن باعث آسیب مفاصل می شود، مفاصل بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه عوارض دیگری مانند عملکرد نادرست مفاصل و محدودیت تحرک ایجاد می کند.

یک فرد می تواند تمام مراحل RA را با استفاده از ترکیبی از داروها، تغییر شیوه زندگی یا عادات، داروهای بدون نسخه (OTC) و درمان های خانگی مدیریت کند.

مرحله 1 آرتریت روماتوئید

مرحله 1 مرحله اولیه RA است. بسیاری از افراد احساس در این مرحله احساس درد، سفتی یا التهاب مفاصل می کنند. در مرحله 1، التهاب در داخل مفصل وجود دارد. بافت مفصل متورم می شود. هیچ آسیبی به استخوان ها وارد نمی شود، اما پوشش مفصلی که سینوویوم نامیده می شود، ملتهب خواهد شد. افراد مبتلا به مرحله 1 RA، یا RA اولیه، اغلب التهاب بافت مفصلی را تجربه می کنند که باعث بروز علائم زیر می شود:

  • ورم
  • درد مفاصل
  • سفتی، سختی

در اوایل RA، آسیب مفصل معمولاً رخ نمی دهد. برای بهترین نتیجه ممکن، پزشک باید علائم اولیه RA را در عرض 12 هفته پس از ایجاد آنها تشخیص داده و درمان کند. متوترکسات، یک داروی شیمی درمانی که پاسخ سیستم ایمنی را تغییر می دهد، معمولاً یکی از داروهای خط اولی است که برای درمان یک فرد مبتلا به RA استفاده می شود. فرد می تواند متوترکسات را به صورت قرص یا تزریقی مصرف کند.

متوترکسات و سایر داروهایی که پاسخ ایمنی بدن را در طول زمان تغییر می دهند، داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) نیز نامیده می شوند.

اکثر افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید برای مدیریت کامل علائم خود و کند کردن پیشرفت بیماری به درمان های بیشتر نیاز دارند. مداخلات پزشکی اضافی برای کمک به درمان و مدیریت مرحله 1 RA عبارتند از:

  • داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) OTC یا با نسخه قوی به شکل قرص، چسب یا پماد موضعی
  • کورتیکواستروئیدهای تجویزی، مانند متیل پردنیزولون
  • فیزیوتراپی و کاردرمانی

مرحله 2 آرتریت روماتوئید

مرحله 2 مرحله متوسط ​​RA است. در این مرحله التهاب سینوویوم باعث آسیب به غضروف مفصل می شود. غضروف بافتی است که انتهای استخوان ها را در محل مفاصل می پوشاند. هنگامی که غضروف آسیب می بیند، افراد ممکن است دچار درد و کاهش تحرک شوند. حتی دامنه حرکت در مفاصل ممکن است محدود شود.

افراد مبتلا به RA مرحله 2، یا RA متوسط، اغلب دوره های شدیدتر یا طولانی تر از علائم مرحله 1، و همچنین دوره های فزاینده مکرر یا طولانی کاهش تحرک یا دامنه حرکت را تجربه می کنند. در مرحله 2 RA، التهاب سینوویال در مفاصل می تواند شروع به آسیب به غضروف مفصل کند. پس از شناسایی مفاصلی که در معرض تخریب هستند، پزشکان درمان را با استفاده از DMARDs و سایر داروهای تجویزی یا OTC ادامه خواهند داد. بسته به پاسخ بیماران، پزشکان ممکن است دسته دیگری از داروها به نام اصلاح کننده های پاسخ بیولوژیک را به رژیم دارویی اضافه کنند. این داروها با مسدود کردن فاکتور نکروز تومور پروتئین ایمنی یا عملکرد سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T، التهاب مفصل را هدف قرار می‌دهند.

مرحله 3 آرتریت روماتوئید

هنگامی که RA به مرحله 3 پیش برود، شدید در نظر گرفته می شود. در این مرحله، آسیب نه تنها به غضروف بلکه به خود استخوان ها نیز گسترش می یابد. از آنجایی که بالشتک بین استخوان ها فرسوده شده است، آنها به هم ساییده می شوند. احتمال بیشتر شدن درد و تورم در این شرایط بیشتر است. برخی از افراد ممکن است ضعف عضلانی و کاهش تحرک بیشتری را تجربه کنند. استخوان ممکن است آسیب ببیند (فرسایش)، و برخی از بدشکلی ها رخ دهد.

افراد مبتلا به مرحله 3 RA یا RA شدید، اغلب درد بسیار شدیدتر و تورم مفاصل مکرر و علائم مرتبط را نسبت به مرحله 1 یا مرحله 2 تجربه می کنند. در مرحله 3 RA، التهاب به قدری شدید می شود که استخوان ها و غضروف مفصل را از بین می برد. سایر علائم مرحله 3 RA عبارتند از:

  • کاهش بیشتر در دامنه حرکت و تحرک
  • ناهنجاری های فیزیکی مفاصل، مانند دست ها و انگشتان پا خمیده یا ضربه خورده
  • تشکیل ندول روماتوئید در اطراف مفاصل

افراد مبتلا به مرحله 3 RA معمولاً همان داروهایی را مصرف می کنند که متخصصان مراقبت های بهداشتی برای درمان مراحل اولیه این بیماری استفاده می کنند.

مرحله 4 آرتریت روماتوئید

در مرحله 4، دیگر التهاب در مفصل وجود ندارد. این مرحله نهایی RA است، زمانی که مفاصل دیگر کار نمی کنند. در مرحله پایانی RA، افراد ممکن است همچنان درد، تورم، سفتی و از دست دادن تحرک را تجربه کنند و قدرت عضلانی کاهش یابد. مفاصل ممکن است از بین بروند و استخوان ها جوش بخورند (آنکیلوز). پیشرفت در هر چهار مرحله می تواند سال ها طول بکشد، و برخی از افراد در طول زندگی خود تمام مراحل را تجربه نمی کنند. برخی از افراد دوره هایی از پیشرفت RA ندارند. در برخی موارد، این ممکن است به این معنی باشد که RA رو به بهبودی رفته است.

در این مرحله آخر که مرحله پایانی RA نامیده می شود، التهاب بافت مفصل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. همچنین، این وضعیت عملکرد طبیعی مفصل را بیشتر به خطر می‌اندازد. اکثر افراد مبتلا به مرحله پایانی RA علائمی مشابه افراد در مراحل اولیه RA را تجربه می کنند، اگرچه علائم ظرفیت عملکردی شدیدتر، مزمن و ناتوان کننده هستند. به طور معمول، افراد مبتلا به مرحله پایانی RA تمام گزینه های پزشکی را که متخصصان مراقبت های بهداشتی برای درمان سایر مراحل RA استفاده می کنند، امتحان کرده اند.

از آنجایی که یک فرد توانایی های بدنی خود را از دست می دهد، معمولاً برای انجام کارهای روزانه باید به دستگاه های حرکتی کمکی تکیه کند. افراد مبتلا به مرحله نهایی آرتریت روماتوئید نیز ممکن است برای بازیابی عملکرد بدن و ترمیم آسیب مفاصل تحت عمل جراحی قرار گیرند.

درد مفاصل|| پزشکتعلائم RA در حال پیشرفت

اکثر افراد مبتلا به RA که در حال پیشرفت تدریجی است علائم را تجربه می کنند. ممکن است در برخی دوره ها علائم بیمار تسکین پیدا کند و بیماری RA قابل کنترل‌تر باشد. در مواقع دیگر، علائم RA شعله ور و شدیدتر می شود.

چگونگی پیشرفت بیماری به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

  • سابقه خانوادگی RA
  • سن در هنگام تشخیص
  • مرحله RA در تشخیص
  • هر بیماری محرکی یا زمینه ای
  • وجود آنتی بادی های خاص در خون

با در نظر گرفتن این عوامل، پزشک می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از پیشرفت بیماری خود داشته باشید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که پیش‌بینی دقیق چگونگی پیشرفت RA در طول زمان در هر فردی غیرممکن است. حتی اگر اعضای خانواده مبتلا به آرتریت روماتوئید داشته باشید، ممکن است وضعیت شما نسبت به همدیگر فرق کند. سیر معمول پیشرفت RA شامل شعله ور شدن علائم بیماری است. با گذشت زمان، این شعله ور شدن ها طولانی تر و چالش برانگیزتر می شوند.

یکی دیگر از الگوهای رایج زمانی رخ می دهد که افراد حملات قوی را در مراحل اولیه RA تجربه می کنند، و به دنبال آن دوره هایی با حداقل فعالیت بیماری رخ می دهد.

کمتر از 10 درصد از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در 6 ماه اول پس از شروع علائم خود به بهبودی خودبخودی می‌رسند. بهبودی از RA یک تعریف پزشکی دقیق دارد. به طور کلی، به این معنی است که فعالیت بیماری RA متوقف می شود. بیمارانی که نشانگرهای بیماری را نشان نمی دهند آنتی بادی ضد پپتید سیترولینه سیترولین دار حلقوی (ضد CCP) و فاکتور روماتوئید شانس بیشتری برای بهبودی دارند.

گزینه های درمانی برای مراحل آرتریت روماتوئید

هنگام درمان آرتریت روماتوئید، پزشک گزینه های دارویی مختلفی را در نظر می گیرد و یک برنامه درمانی را برای شما توصیه می کند. برنامه درمانی شما به موارد زیر بستگی دارد:

  • مرحله RA
  • مدت زمان بیماری
  • شدت علائم و درجه التهاب

انواع مختلف داروهای رایج برای RA نقش های متفاوتی دارند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • NSAID ها و استروئیدها التهاب را کاهش می دهند.
  • داروهای بیولوژیک به طور خاص بر روی سیستم ایمنی برای تغییر پاسخ التهابی بدن کار می کنند.
  • داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) با کاهش سرعت پیشرفت RA با سرکوب پاسخ‌های ایمنی و التهابی بدن، به نجات بافت مفصلی کمک می‌کنند.

جراحی ممکن است یک گزینه در مراحل بعدی RA باشد. که با اهداف زیر صورت می گیرد:

  • کاهش درد
  • بهبود عملکرد روزانه
  • ترمیم آسیب ناشی از RA

سبک زندگی جنبه دیگری از مدیریت RA است. پزشک ممکن است انتخاب های سبک زندگی خاصی را برای تکمیل برنامه درمانی شما توصیه کند:

  • ورزش که فشار زیادی به مفاصل وارد نمی کند می تواند به بهبود قدرت عضلانی کمک کند.
  • کنترل استرس و حفظ وزن می تواند مدیریت علائم RA را در تمام مراحل آسان تر کند.
  • اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید، زیرا می‌تواند علائم RA را بدتر کند.

بهبودی در RA

بهبودی در RA با دوره‌های فعالیت کم یا بدون فعالیت بیماری نشان داده می‌شود و گاهی اوقات هیچ آنتی‌بادی مرتبط با RA در آزمایش‌های خون یافت نمی‌شود. اگر این دوره بیش از چند ماه طول بکشد، می توان آن را بهبودی پایدار در نظر گرفت. فراوانی بهبودی پایدار در RA کم بوده است، اما در طول زمان در حال افزایش است. نرخ فعلی بهبودی بین 10 تا 60 درصد یا بیشتر است. بهبودی پایدار، و به ویژه بهبودی بدون دارو، شامل نتایج بهتری برای عملکرد و بقای روزانه است. در حال حاضر، هیچ تعریف استانداردی از بهبودی پایدار وجود ندارد.

RA یک بیماری پیشرونده است، اما در همه افراد به یکسان پیشرفت نمی کند. گزینه‌های درمانی و روش‌های سبک زندگی می‌توانند به شما در مدیریت علائم RA و کاهش یا حتی پیشگیری از پیشرفت بیماری کمک کنند. پزشک بر اساس علائم و سایر عوامل، برنامه ای شخصی برای شما ایجاد خواهد کرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز