لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

التهاب مفاصل و کرونا

التهاب مفاصل || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


SARS-CoV-2 ویروس عامل بروز بیماری COVID-19 است. به طور کلی، افراد مبتلا به این بیماری ممکن است که طیف وسیعی از علائم را گزارش کنند که با انجام تحقیقات و آگاهی بیشتر متخصصان در مورد این بیماری، علائم آن همچنان در حال افزایش و متنوع شدن هستند. در حالی که عفونت‌های ویروسی می‌توانند باعث بروز التهاب مفاصل شوند، این وضعیت یک علامت شایع مرتبط با بیماری COVID-19 نیست. با این حال، افراد ممکن است به علت ابتلا به آرتریت ویروسی دچار التهاب مفاصل شوند. همچنین تعداد فزاینده‌ای از گزارش‌ها از آرتریت واکنشی مرتبط با COVID-19 وجود دارد.

علاوه براین، ممکن است که افراد مبتلا به آرتریت، بیشتر دچار عفونت شوند. این مسئله به نوبه خود آنها را در معرض خطر بیشتر بروز علائم شدید و سایر عوارض COVID-19 قرار می‌دهد. برخی از افراد ممکن است التهاب مفاصل را با درد مفاصل یا آرتریت را با آرترالژی اشتباه بگیرند. در حالی که درد عضلانی و مفاصل می‌تواند از علائم COVID-19 باشد، معمولاً با التهاب و تورم مفصل که مشخصه آرتریت است، اتفاق نمی‌افتد. در این مقاله از پزشکت، ما در مورد ارتباط احتمالی بین التهاب مفاصل و COVID-19 بحث خواهیم کرد.

سردرد || پزشکت

آیا التهاب و درد مفاصل از علائم ابتلا به COVID-19 است؟

افراد مبتلا به بیماری COVID-19 طیف گسترده‌ای از علائم را گزارش می‌کنند که ممکن است 2 تا 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض SARS-CoV-2 ظاهر شوند. از جمله این علائم، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی
  • گلو درد
  • تب یا لرز
  • سرفه کردن
  • احتقان یا آبریزش بینی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • از دست دادن حس چشایی یا بویایی

در حالی که COVID-19 یک بیماری تنفسی است، افراد تعداد شگفت انگیزی از علائم را گزارش کرده‌اند که در خارج از ریه‌ها رخ می‌دهند. درد عضلانی یکی از علائم شایع COVID-19 است، با این حال سایر علائم عضلانی و استخوانی نیز ممکن است رخ دهند. برخی از عوارض عضلانی و مفصلی COVID-19 ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • التهاب عضلات
  • بیماری‌های مفاصل
  • بروز ناهنجاری در بافت‌های نرم
  • اختلال عملکرد عصبی که باعث بروز ضعف و بی‌حسی می‌شود.

اگرچه عفونت‌های ویروسی می‌توانند باعث بروز التهاب مفاصل شوند، به نظر می‌رسد که بیماری COVID-19 باعث بروز اختلال آرتریت نمی‌شود. همچنین، ممکن است علائم بروز یافته را در افراد مبتلا به آرتریت تشدید کند. یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ انجام شده است، نشان می‌دهد که عفونت‌های تنفسی ویروسی ممکن است یک عامل خطرزا برای ابتلا به آرتریت روماتوئید (RA) باشند. با این حال، در حال حاضر هیچ گزارشی COVID-19 را به موارد RA مرتبط نمی‌کند.

کووید طولانی مدت

کرونا با زمان طولانی به طیف وسیعی از علائم اشاره دارد که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها پس از ابتلا به عفونت اولیه با SARS-CoV-2 ادامه یابد. با این حال، مشابه COVID-19، به نظر می‌رسد که در حالی که افراد ممکن است درد مفاصل را تجربه کنند، التهاب مفاصل یک علامت شایع بیماری کرونا نیست.

واکسیناسیون || پزشکت

شرایط پس از واکسیناسیون کووید – 19

برخی از افراد ممکن است واکنش یا عارضه نامطلوبی را به دنبال واکسیناسیون علیه COVID-19 تجربه کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ در مورد گزارش افزایش بروز RA پس از واکسیناسیون COVID-19 انجام شد. با این حال، قابل ذکر است که محققان نتوانستند علت افزایش ابتلا به این اختلال را شناسایی کنند یا آن را به واکسیناسیون نسبت دهند.

کالج روماتولوژی آمریکا هیچ نگرانی در مورد واکسیناسیون ندارد و توصیه می‌کند که افراد مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی مانند آرتریت باید واکسن COVID-19 دریافت کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی پس از واکسیناسیون COVID-19 با یک پزشک مشورت کنید.

چرا کووید ۱۹ ممکن است مفاصل را تحت تاثیر قرار دهد؟

هدف سیستم ایمنی محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری زا مانند SARS-CoV-2 است. با این حال، در برخی موارد، این پاسخ ایمنی ممکن است منجر به بروز یک پاسخ التهابی شدید شود. این مسئله می‌تواند چندین محل را در قسمت‌های مختلف بدن تحت تاثیر قرار دهد.

یک پژوهش به ارتباط بین عفونت‌های ویروسی مانند SARS-CoV-2 و بیماری‌های روماتیسمی مانند آرتریت اشاره کرده است. نتایج حاصل از این مطالعه که در سال 2021 انجام شده است، نشان می‌دهد که آرتریت پس از عفونت ناشی از SARS-CoV2 ممکن است به علت آرتریت ویروسی و واکنشی ایجاد شود.

آرتریت ویروسی هنگامی که ویروس به مفصل حمله و پاسخ ایمنی را ایجاد می‌کند و باعث بروز التهاب در آن مفصل می‌شود، رخ می دهد. یک مقاله منتشر شده در سال 2020 به احتمال اینکه آرتریت ویروسی علت بروز التهاب مفاصل در طول عفونت SARS-CoV-2 است، اشاره کرده است.

آرتریت واکنشی، نوعی آرتریت التهابی است که چند روز تا چند هفته پس از عفونت رخ می‌دهد. اگرچه این وضعیت کمتر شایع است که عفونت‌های تنفسی باعث بروز آرتریت واکنشی شوند، اما تعداد فزاینده‌ای از موارد وجود دارند که احتمال بروز این وضعیت را نشان می‌دهند.

علاوه بر این، یک پژوهش به این نکته اشاره می‌کند که اگرچه این مسئله نادر است، اما ممکن است SARS-CoV-2 باعث ایجاد آرتریت واکنشی شود. با این حال، شایان ذکر است که اگرچه SARS-CoV-2 ممکن است در بروز آرتریت نقش داشته باشد، اما متخصصان بیماری کرونا را بیشتر با درد عضلانی یا مفاصل مرتبط می‌دانند تا التهاب مفاصل.

مدت زمان بهبودی علائم کووید ۱۹

مدت زمان ادامه و بهبود علائم COVID-19 به طور گسترده‌ای متفاوت است. افراد در اغلب موارد در عرض 2 هفته احساس بهتری پیدا می‌کنند، اما برای برخی، این مدت، زمان بیشتری طول می‌کشد. در موارد ابتلا به کووید طولانی مدت، افراد ممکن است علائمی را تجربه کنند که 60-90 روز پس از عفونت اولیه طول می‌کشند.

با این حال، دیگران ممکن است علائم طولانی‌تری را نیز تجربه کنند. در موارد ابتلا به آرتریت بالینی، با اتخاذ یک روش درمانی مناسب، که ممکن است شامل مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) باشد، التهاب مفصل باید در عرض چند روز برطرف شود. اما ممکن است برای چند هفته باقی بماند.

مایعات زیاد || پزشکت

روش‌های درمانی خانگی التهاب مفاصل

برای کمک به کاهش علائم COVID-19، از جمله التهاب مفاصل در خانه، استراحت کافی، نوشیدن مایعات زیاد و مصرف داروهای ضد التهابی بدون نسخه توصیه می‌شود. به عنوان مثال NSAID‌ها ممکن است به تسکین درد و ناراحتی ناشی از التهاب کمک کنند.

برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند که از داروهای گیاهی برای کاهش التهاب مفاصل استفاده کنند. مطالعات نشان می‌دهند که برخی از داروهای گیاهی، مانند بوسولیا و زردچوبه، ممکن است که به کاهش علائم آرتریت کمک کنند. با این حال، انجام تحقیقات بیشتری برای تأیید اثربخشی آنها ضروری است.

علاوه براین افراد می‌توانند روش‌های درمانی مبتنی بر کمپرس سرد را امتحان کنند. این روش می‌تواند شامل استفاده از یک کمپرس سرد یا یک کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله در مناطق مالتهاب باشد. با این حال، افراد باید این روش درمانی را هر بار به 20 دقیقه محدود کنند.

COVID-19 و آرتریت

به طور کلی، افرادی که قبلا به بیماری آرتریت مبتلا بوده‌اند، ممکن است نسبت به ویروس عامل COVID-19 آسیب پذیر‌تر باشند. آنها همچنین ممکن است در معرض خطر ابتلا به عوارض بدتری به دنبال ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 باشند. این مسئله به این علت است که روش‌های درمانی آرتریت ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را تغییر داده یا سرکوب کند، که می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

با این حال، افرادی که قادر به مدیریت و کنترل آرتریت خود هستند، نباید بیشتر از عموم مردم در معرض خطر باشند. افراد همچنین باید به مصرف داروهای خود ادامه دهند، مگر اینکه پزشک آنها دستورات درمانی دیگری را تجویز کند.

COVID-19 یک بیماری تنفسی است که ممکن است علائم دیگری را در خارج از ریه ایجاد کند. افراد ممکن است علائمی از درد عضلانی و مفاصل را تجربه کنند، اما بروز ورم در مفاصل شایع نیست. تحقیقات نشان می‌دهند که اگرچه بروز این عارضه نادر است، اما آرتریت ویروسی و واکنشی ممکن است منجر به ایجاد التهاب در مفاصل شود که افراد ممکن است پس از ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 آن را تجربه کنند.

پزشک ممکن است مصرف داروهای ضد التهابی را برای کاهش التهاب مفاصل و سایر علائم COVID-19 پیشنهاد کند.

آنچه که باید در مورد COVID-19 و آرتریت بدانید

COVID-19 یک بیماری جدید ناشی از SARS-CoV-2 است. افراد مبتلا به آرتریت ممکن است در مورد خطر ابتلا به کووید-19 به علت وضعیت سلامتی خود نگران باشند. متخصصان هنوز نمی‌دانند که COVID-19 چگونه ممکن است بر فرد مبتلا به آرتریت نسبت به جمعیت عمومی به میزان بیشتری تأثیر بگذارد.

با این حال، به نظر می‌رسد که افراد مبتلا به آرتریت التهابی یا خودایمنی ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت و ایجاد علائم شدیدتر از دیگران باشند.

COVID-19 چگونه بر افراد مبتلا به آرتریت تأثیر می‌گذارد؟

نه محققین و نه پزشکان اثرات دقیق کووید-19 بر افراد مبتلا به آرتریت را نمی‌دانند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سایر نهادهای تخصصی هنوز در مورد تأثیر این ویروس بر افرادی مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای قبلی به اطلاعات دقیق دست پیدا نکرده‌اند.

به گفته بنیاد آرتریت، افراد مبتلا به آرتریت خودایمنی یا التهابی با فعالیت بیماری بالا معمولاً به علت کاهش عملکرد سیستم ایمنی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت هستند. در مورد کودکان مبتلا به آرتریت، بنیاد آرتریت پیشنهاد می‌کند که عواملی مانند نوع آرتریت، فعالیت بیماری، درگیری اندام‌ها و سطحی که سیستم ایمنی آنها به آن میزان سرکوب می‌شود، همگی ممکن است در خطر ابتلا به عفونت کروناویروس نقش داشته باشند.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت هستند. زیرا سیستم ایمنی آنها مختل شده است. این وضعیت در شرایط خودایمنی مانند RA معمول است. علاوه بر این، این افراد ممکن است از داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کنند که بر عملکرد سیستم ایمنی نیز تأثیر می‌گذارند. این مسئله ممکن است خطر ابتلای آنها را به ویروس افزایش دهد.

ابتلا به سایر بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماری قلبی، می‌تواند این خطر را بیشتر کند.

آیا COVID-19 برای مبتلایان به آرتریت خطرناک‌تر است؟

هنوز شواهد کافی برای تأیید این موضوع وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که افراد مبتلا به آرتریت خودایمنی یا التهابی ممکن است در معرض خطر ابتلا به عفونت یا علائم شدید COVID-19 باشند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، شرایط یا داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از COVID-19 را افزایش می‌دهند.

متخصصان پیشنهاد می‌کنند که نگرانی‌های اصلی برای مبتلایان به بیماری‌های خودایمنی که به COVID-19 مبتلا می‌شوند، شامل ابتلا به عفونت‌های باکتریایی ثانویه و سایر عوارضی است که ممکن است از عفونت ویروسی اولیه ناشی شوند.

به طور کلی، کسانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند داروهای بیولوژیک یا کورتیکواستروئیدها استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید ویروسی هستند. افرادی که از داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند و با علائمی شبیه آنفولانزا رو به رو هستند، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز