لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تاندونیت روتاتور کاف

تاندونیت روتاتور کاف || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تاندونیت روتاتور کاف ممکن است به عنوان بورسیت شانه، گیرافتادگی شانه یا تاندونیت عضله دوسر نیز شناخته شود. اینها همه اسامی متفاوت برای یک مشکل هستند. منظور آنها این است که درد و تورم تاندون های کاف و بورس اطراف آن وجود دارد. بورس یک کیسه نرم است که حاوی مقدار کمی مایع است و مفصل را بالشتک می کند. علائم تاندونیت روتاتور کاف شامل درد و تورم در ناحیه شانه، محدودیت حرکت یا ضعف بازو است. تاندونیت روتاتور کاف معمولاً با گذشت زمان و پس از فشار مکرر روی روتاتور کاف رخ می دهد. در صورت عدم درمان، تاندونیت روتاتور کاف می تواند بدتر شود و منجر به پارگی جزئی یا کامل تاندون شود.

تاب دادن یک راکت تنیس، حفاری در باغ، قرار دادن یک کتاب در یک قفسه بلند، و دراز کردن به عقب برای قرار دادن بازوی خود در آستین – اینها برخی از حرکاتی هستند که با دامنه حرکتی عظیم شانه انجام می شوند. ما از این تحرک در بسیاری از فعالیت ها استفاده می کنیم که وقتی شانه درد می کند، می تواند ناتوان کننده باشد. برای افراد جوان تر، آسیب های ورزشی منبع اصلی درد است، اما بقیه ما بیشتر از سایش و پارگی طبیعی که با گذشت زمان، بافت های شانه را ضعیف می کند و آنها را در برابر آسیب آسیب پذیر می کند، ترس داریم. این خطر برای افرادی که مشاغل یا سرگرمی هایی دارند که نیاز به حرکات تکراری یا بالای سر دارند، مانند نجار، نقاشی، تنیس یا بیس بال، بیشتر است.

در صورت بدتر شدن، تاندونیت می تواند منجر به ساییدگی یا پارگی بافت تاندون شود. خوشبختانه، تاندونیت روتاتور کاف و حتی پارگی معمولاً بدون جراحی قابل درمان هستند.

جراحی به ندرت برای درمان تاندونیت روتاتور کاف استفاده می شود مگر اینکه روتاتور کاف به شدت آسیب ببیند.

روتاتور کاف چیست؟

استخوان بازو توسط ماهیچه ها و تاندون ها به شانه متصل می شود. چهار مورد از این گروه‌های عضلانی-تاندونی روتاتور کاف را تشکیل می‌دهند که چرخش بازو را به بیرون از بدن کنترل می‌کند و شانه را تثبیت می‌کند. قسمت کاف از ادغام چهار تاندون با هم به وجود می آید و یک “کلاه” یا “هود” در اطراف سر استخوان بازو ایجاد می کند. سر این استخوان را می توان به عنوان توپی در مفصل توپ و کاسه که شانه شما است در نظر گرفت. این مفصل اجازه حرکت در یک دایره کامل را می دهد، اما ممکن است به دلیل التهاب تاندون در کاف محدود شود.

روتاتور کاف از چهار تاندون تشکیل شده است که آنها شامل تاندون فوق خاری، زیر خاری، ترس مینور و زیر کتفی می باشند. هر یک از آنها ماهیچه ای به همین نام را به کتف (تیغه شانه) و استخوان بازو یا استخوان بازو متصل می کند. تاندون ها با هم کار می کنند تا مفصل را تثبیت کنند، شانه را بچرخانند و بازو را بالای سر ببرند. تاندونیت روتاتور کاف معمولاً با التهاب تاندون فوق نخاعی شروع می شود و ممکن است با پیشرفت بیماری سه تاندون دیگر را نیز درگیر کند.

شانه یکی از پیچیده ترین مفاصل بدن است و مانند باسن مستعد ساییدگی و پارگی است. ما در این مقاله از پزشکت طبق نظرات های دکتر اوما سریکوماران، جراح شانه جانز هاپکینز، برخی از شایع ترین شرایط شانه مرتبط با ساییدگی و پارگی روزمره، از جمله علائم و درمان آنها را مورد بحث قرار می دهیم.

علت تاندونیت روتاتور کاف چیست؟

تاندونیت روتاتور کاف

شایع ترین علت شانه درد، تاندونیت روتاتور کاف است. اولین علامت درد مبهم در اطراف نوک بیرونی شانه است که با فشار دادن، کشیدن، رسیدن به بالای سر یا بالا بردن بازو به پهلو بدتر می شود. دراز کشیدن روی شانه آسیب دیده نیز درد دارد، و درد ممکن است شما را در شب بیدار کند، به خصوص اگر روی شانه بغلتانید. حتی لباس پوشیدن هم می تواند مشکل باشد. در نهایت، درد ممکن است شدیدتر شود و در کل شانه گسترش یابد.

تاندونیت روتاتور کاف یکباره ایجاد نمی شود. معمولاً در یک دوره طولانی با تحریک مکرر در ناحیه ای اتفاق می افتد. بیشتر در افرادی که مفاصل شل دارند، افرادی که آناتومی استخوانی غیرطبیعی در شانه دارند و افرادی که بلند کردن سنگین یا تکراری بالاتر از سطح شانه انجام می‌دهند، اتفاق می‌افتد.

بلند کردن بالای سر یا فقط حرکت بازو در بالای سر ممکن است باعث نیشگون گرفتن یکی از تاندون های روتاتور کاف بین قسمت بالایی استخوان بازو و آکرومیون (که بخشی از تیغه شانه است) شود.

مراحل آسیب روتاتور کاف چیست؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، اولین علامت هشدار دهنده آسیب کاف، درد و تورم بورس است. ضعف شانه و یا محدوده حرکتی محدود نیز می‌تواند با تحریک طولانی‌مدت یا آسیب مستقیم به شانه رخ دهد. تاندونیت می تواند به پارگی جزئی یا کامل تاندون به دلیل ضعیف شدن پیشرونده الیاف پیشرفت کند.

این شکل از تاندونیت می تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است فرد را از انجام فعالیت های روزمره باز دارد. زمانی که وضعیت خفیف باشد، فرد معمولاً می‌تواند آن را با استراحت، درمان‌های خانگی و با انجام برخی ورزش‌ها درمان کند. علائم تاندونیت روتاتور کاف می تواند شامل سفتی شانه، درد جزئی و تورم در جلوی شانه باشد. افراد اغلب با انجام حرکات مکرر، مانند رسیدن یا بلند کردن بالای سر، دچار تاندونیت روتاتور کاف می شوند.

علائم تاندونیت روتاتور کاف

علائم معمولاً در ابتدا خفیف هستند. شایع ترین علائم عبارتند از:

  • سفتی شانه
  • تورم و حساسیت در جلوی شانه
  • صدای کلیک هنگام حرکت دادن شانه
  • درد هنگام بالا بردن یا پایین آوردن بازو
  • درد جزئی، حتی زمانی که شانه ثابت است.
  • دردی که از جلو تا کنار شانه گسترش می یابد
  • درد ناگهانی و شدید هنگام رسیدن یا بلند کردن
  • انجام برخی از ورزش ها شامل حرکت به گونه ای است که با ایجاد تاندونیت روتاتور کاف دردناک می شود.

حرکات مشکل ساز می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • زدن توپ بیسبال
  • سرو توپ تنیس
  • سرو کردن یا زدن توپ والیبال
  • استفاده از بازو برای حرکت به جلو در شنا

با پیشرفت تاندونیت روتاتور کاف، علائم شدیدتر و پایدارتر می شوند. این می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، مانند:

  • درد در طول شب که می تواند فرد را از خواب بیدار کند یا نیاز به تغییر وضعیت داشته باشد.
  • از دست دادن قدرت و تحرک در شانه
  • مشکل در حرکت دست به پشت

اگر تاندونیت روتاتور کاف به طور ناگهانی به دلیل آسیب ایجاد شود، شانه معمولاً بسیار حساس یا دردناک خواهد بود. ممکن است شخصی نتواند آن را حرکت دهد.

تاندونیت روتاتور کاف چگونه تشخیص داده می شود؟

تاندونیت روتاتور کاف

معاینه فیزیکی شانه توسط یک پزشک متخصص اولین قدم است. این شامل تست حرکت و قدرت برای ارزیابی دامنه حرکت، درد، ضعف و بی ثباتی است. اشعه ایکس  برای رد سایر علل درد شانه، مانند شکستگی استخوان، آرتریت  و سایر بیماری های استخوانی مفید است. اگر  مشکوک به پارگی کاف باشد، ممکن است از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)  برای تجسم آن استفاده شود. MRI می تواند حتی پارگی های جزئی کوچک روتاتور کاف را تشخیص دهد. مطالعه دیگری به نام آرتروگرام که در آن رنگ به مفصل تزریق می شود نیز ممکن است برای تشخیص مفید باشد.

پزشک شما همچنین حساسیت را در نقطه ای نزدیک بالای بازو (فضای ساب آکرومیال) بررسی می کند و هنگامی که بازو بالا می رود و به روش های خاصی حرکت می کند، به دنبال درد می گردد. قدرت عضلانی شما و دامنه حرکتی شانه نیز مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. درد با قدرت عضلانی طبیعی نشان دهنده تاندونیت روتاتور کاف است. درد همراه با ضعف ممکن است نشان دهنده پارگی باشد (به «در مورد پارگی روتاتور کاف چطور؟» مراجعه کنید. از آنجا که ارزیابی قدرت زمانی که شانه درد می کند دشوار است.

تاندونیت روتاتور کاف چگونه درمان می شود؟

باید به شانه آسیبی استراحت داد تا درد و تورم کاهش یابد. سپس از فیزیوتراپی برای کشش و تقویت ملایم برای حفظ حرکت کامل شانه استفاده می شود. با این حال، از انجام تمرینات بالاتر از سطح شانه باید اجتناب شود، زیرا آنها فقط به فشار بیشتر تاندون ها و افزایش التهاب ادامه می دهند. با این حال، بی تحرکی کامل پیشنهاد نمی شود، زیرا ممکن است باعث سفتی مفصل و ایجاد شانه “منجمد” شود.

یخ درمانی

گذاشتن کیسه های یخ یا کیسه های سرد روی شانه التهاب و درد را کاهش می دهد. یخ باید دو بار در روز به مدت حداقل 20 تا 30 دقیقه استفاده شود. فقط ماساژ یک تکه یخ روی ناحیه دردناک نیز می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.

NSAID ها

این داروهای مشابه آسپرین (موترین، ایبوپروفن، نوپرین، ناپروکسن، ادویل و غیره) نیز می توانند درد و تورم را کاهش دهند. انواع مختلفی وجود دارد و پزشک شما می تواند نوع مناسب را برای شما انتخاب کند. این داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و باید فقط طبق دستور مصرف شوند.

علاوه بر این، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را برای بهبود علائم و بازیابی عملکرد توصیه کند. یک فیزیوتراپ به فرد حرکات کششی را آموزش می دهد که می تواند دامنه حرکتی شانه را بهبود بخشد. هنگامی که فرد بتواند شانه خود را بدون درد حرکت دهد، فیزیوتراپ تمرینات تقویتی را به او آموزش می دهد تا به بازیابی کامل استفاده از شانه کمک کند. اگر استراحت، مراقبت های اولیه و فیزیوتراپی علائم را برطرف نکند، پزشک ممکن است تزریق استروئید را پیشنهاد دهد. این استروئید دارای خواص ضد التهابی قوی خواهد بود. پزشک آن را مستقیماً به شانه تزریق می کند. آنها همچنین از بی حس کننده موضعی استفاده خواهند کرد. آنها اغلب نیاز دارند این تزریق ها را هر چند ماه یکبار تکرار کنند تا زمانی که شانه به درمان های کمتر تهاجمی پاسخ دهد.

استروئیدها  اگر درمان های دیگر موثر واقع نشد، ممکن است از درمان استروئیدی برای کاهش التهاب و درد استفاده شود. این داروها را می توان در خانه به صورت قرص مصرف کرد یا مستقیماً در فضای بالای تاندون های آسیبی تزریق کرد. تزریق استروئیدها می‌تواند تسکین درد طولانی‌مدت را ارائه دهد.

تمرینات کششی برای درمان تاندونیت روتاتور کاف

تاندونیت روتاتور کاف

حداقل زمان بهبودی از تاندونیت روتاتور کاف یا پارگی کوچک معمولاً دو تا چهار هفته است و موارد سرسخت ممکن است چندین ماه طول بکشد. در اوایل، هدف کاهش تورم و التهاب تاندون ها و کاهش فشار در فضای ساب آکرومیال است. بعداً می توان تمریناتی را برای تقویت عضلات و بهبود دامنه حرکتی شروع کرد.

در چند روز اول تاندونیت روتاتور کاف، هر چهار تا شش ساعت یکبار یک کیسه یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی شانه قرار دهید. اگر همچنان درد روتاتور کاف زیاد دارید، یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID)، مانند ایبوپروفن، ممکن است مفید باشد. پزشک شما ممکن است تزریق کورتیکواستروئید را نیز پیشنهاد کند، اما شواهد واضحی مبنی بر اینکه این روش در درازمدت مزیتی نسبت به فیزیوتراپی و استفاده از NSAID داشته باشد، وجود ندارد.

در حالی که از تاندونیت روتاتور کاف درد دارید، تا حد امکان از بلند کردن یا دراز کردن دست، بالا یا بالای سر خودداری کنید. از طرف دیگر، شما نمی خواهید حرکت شانه خود را به طور کلی متوقف کنید، زیرا می تواند منجر به “شانه منجمد” شود، وضعیتی که در آن بافت های اطراف شانه منقبض شود و دامنه حرکتی آن را کاهش می دهد.

تمرین آونگ وزن دار

تمرین آونگ وزن دار برای کاهش فشار روی روتاتور کاف با باز کردن فضایی که تاندون ها از آن عبور می کنند، توصیه می شود. شما می توانید این تمرین را تقریبا بلافاصله شروع کنید. همانطور که تاندونیت روتاتور کاف شما بهبود می یابد، فیزیوتراپی با تمرینات کششی و تقویت عضلات اهمیت پیدا می کند. یک فیزیوتراپیست می تواند در انجام این تمرینات به شما کمک کند، اما بیشتر آنها را می توانید به تنهایی انجام دهید. قبل از ورزش، ماهیچه ها و تاندون های خود را در یک دوش آب گرم یا با یک پد گرم کننده گرم کنید. ممکن است با تمرینات تقویت کننده عضلات کمی درد خفیف داشته باشید – یخ که روی شانه گذاشته می شود باید به تسکین آن کمک کند – اما اگر درد شدید داشتید، تمرینات را برای چند روز متوقف کنید.

تمرین وزنه دار آونگ

بنشینید یا بایستید و وزنه ای 5 تا 10 پوندی را در دست شانه آسیبی بگیرید. از یک وزنه دستی استفاده کنید یا از یک ظرف گالن پر از آب یک وزنه درست کنید. شانه را شل کنید و اجازه دهید بازو صاف به پایین آویزان شود. با زاویه 20 تا 25 درجه به جلو خم شوید (اگر ایستاده اید، زانوهای خود را کمی خم کنید تا پایه تکیه گاه باشد)، و بازوی خود را به آرامی در یک دایره کوچک به قطر حدود یک پا بچرخانید. 10 دایره در هر جهت، یک یا دو بار در روز انجام دهید. با بهبود علائم، می توانید دایره را گسترده تر کنید.

تمرینات کششی

قبل از انجام این تمرینات عضلات خود را گرم کنید.

کشش حوله. یک حوله را پشت خود بگیرید و آن را با زاویه 45 درجه نگه دارید. از بازوی خوب خود استفاده کنید تا به آرامی بازوی آسیبی را به سمت پایین کمر بکشید. این کشش را 10 تا 20 بار در روز انجام دهید. همچنین می توانید این تمرین را در حالی که حوله را به صورت افقی می گیرید، انجام دهید.

کشش متقاطع بدن.  در حالت نشسته یا ایستاده، از بازوی سالم برای بلند کردن بازوی آسیب دیده در آرنج استفاده کنید و آن را بالا و در سراسر بدن خود بیاورید. به آرامی، درست بالای آرنج، فشار دهید تا شانه کشیده شود. کشش را به مدت 15 تا 20 ثانیه نگه دارید. این تمرین را 10 تا 20 بار در روز انجام دهید.

راه رفتن با انگشت.  رو به دیوار با فاصله حدودا سه چهارم یک بازو بایستید. با بازوی آسیبی، دست را دراز کنید و دیوار را تقریباً در سطح کمر لمس کنید. به آرامی انگشتان خود را تا جایی که راحت می توانید یا تا زمانی که دست خود را تا سطح شانه بالا بیاورید، مانند عنکبوت به سمت دیوار بالا بروید. انگشتان شما باید بیشتر کار را انجام دهند، نه عضلات شانه. آرنج را کمی خم نگه دارید. به آرامی بازو را پایین بیاورید – در صورت لزوم با کمک بازوی سالم خود را حرکت دهید. این تمرین را 10 تا 20 بار در روز انجام دهید. همچنین می توانید این تمرین را طوری انجام دهید که طرف آسیبی رو به دیوار باشد.

تمرینات تقویت عضلات ایزومتریک

قبل از انجام این تمرینات مفصل شانه خود را گرم و کشش دهید. برای ایجاد مقاومت از لوله لاستیکی انعطاف پذیر، طناب یا نوار لاستیکی بزرگ استفاده کنید.

چرخش به داخل. یک سر طناب یا نوار را به دستگیره درب بسته قلاب کنید یا ببندید. آرنج خود را نزدیک به پهلو بگیرید و با زاویه 90 درجه خم کنید، بند را بگیرید (نه شل و نه کشیده باشد) و آن را به سمت کمر خود بکشید. پنج ثانیه نگه دارید.

چرخش به بیرون. آرنج خود را با زاویه 90 درجه نزدیک به پهلوها نگه دارید. باند را در هر دو دست بگیرید و ساعد خود را دو تا سه اینچ از هم جدا کنید. پنج ثانیه نگه دارید. هر روز 15 تا 20 ست از این تمرینات را انجام دهید.

چه زمانی باید جراحی کرد؟

تاندونیت روتاتور کاف

تاندونیت روتاتور کاف بدون پارگی کاف معمولاً نیازی به جراحی ندارد و درمان همانطور که در بالا توضیح داده شد معمولاً برای درمان التهاب کافی است. اگر درد پس از چندین ماه از این درمان‌ها ادامه پیدا کند و تزریق استروئید تنها تسکین موقتی داشته باشد، جراحی یک گزینه است. رایج ترین روش برای تاندونیت روتاتور کاف، آکرومیوپلاستی نام دارد. با استفاده از آرتروسکوپ  (دوربین کوچکی که از طریق برشی به اندازه یک سوراخ دکمه وارد مفصل شانه می شود)، جراح می تواند ناحیه آسیب دیده را مشاهده کند و سطح زیرین آکرومیون را بتراشد تا فضای بین آن و تاندون کاف آسیب دیده افزایش یابد. این فضا به جلوگیری از آسیب تاندون و تحریک در حین حرکات شانه کمک می کند. همچنین می توان بافت آسیب دیده را برداشت و پارگی های جزئی را ترمیم کرد.

برای ترمیم آسیب شدید یا پارگی های جدی در روتاتور کاف، جراحی باز ضروری است. در مقایسه با آرتروسکوپی، برش بزرگتر است و زمان لازم برای بهبود و توانبخشی تا حدودی طولانی تر است. در طی جراحی باز، فضای بین آکرومیون و تاندون آسیب دیده افزایش می‌یابد، تاندون کوتاه می‌شود و ناحیه کوچکی از استخوان بازو خارج می‌شود. سپس تاندون با چسب یا بخیه دوباره به استخوان بازو متصل می شود.

جراحی تعویض کامل شانه ممکن است یک گزینه برای بیماران مبتلا به دژنراسیون شانه و مشکلات ناتوان کننده شانه باشد.

مدت زمان توانبخشی بعد از ترمیم روتاتور کاف چقدر است؟

توانبخشی معمولاً از هفته اول پس از جراحی آرتروسکوپی یا ترمیم روتاتور کاف باز شروع می شود. پیروی از برنامه ای که جراح توصیه می کند بسیار مهم است. فیزیوتراپ نحوه انجام تمرینات را برای افزایش دامنه حرکتی و افزایش قدرت عضلانی نشان خواهد داد. یک برنامه معمولی ممکن است با کشش و برخی تمرینات تقویتی جزئی با کش و وزنه های سبک شروع شود. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا قدرت به حالت عادی بازگردد، اما با سخت کوشی و پیروی از برنامه توصیه شده، در بیشتر موارد بهبودی کامل محتمل است.

بسته به شدت تاندونیت و حرفه یا سرگرمی های فرد، این وضعیت می تواند عوارضی ایجاد کند، از جمله:

  • درد مزمن
  • عدم تحرک
  • مشکل در خواب یا بی خوابی
  • مشکل در حرکاتی مانند پرتاب یا بلند کردن
  • کاهش قدرت و انعطاف پذیری در عضلات شانه، بازو، سینه و پشت
  • مشکل در بالا نگه داشتن بازوها به اندازه کافی برای رانندگی

مانند هر عمل جراحی، روش اصلاح تاندونیت روتاتور کاف شامل برخی از خطرات است که معمولاً عبارتند از:

  • خون ریزی
  • جای زخم
  • آسیب غیر عمدی بافت
  • واکنش منفی یا حساسیت به داروهای آرام بخش
سخن آخر

بهبودی از تاندونیت روتاتور کاف و استفاده کامل و بدون درد از شانه ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. با این حال، زمانی که وضعیت خفیف باشد، اکثر افراد می توانند با استراحت، مراقبت در منزل و داروهای بدون نسخه به بهبودی کامل برسند.

افراد مبتلا به تاندونیت شدیدتر ممکن است به گزینه های درمانی بیشتر نیاز داشته باشند. این گزینه ها معمولاً شامل تزریق استروئید است. اگر هیچ یک از این موارد جواب نداد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. هنگامی که برنامه بهبودی مناسب دنبال شود، این جراحی معمولاً موفقیت آمیز است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز