لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

مصرف الکل در سالمندان

مصرف الکل در سالمندان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مصرف الکل با افزایش سن و در دوران سالمندی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. اما راهکارهایی برای مقابله با عوارض آن وجود دارد. این در حالی است که احتمال دارد میل به سوء مصرف الکل در سالمندان افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، برخی از افراد مسن به منظور خود درمانی به الکل روی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورند.

دوران سالمندی به عنوان یک مرحله جدید از زندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با انواع چالش ها و موانع جدید مانند کاهش مالی، کاهش زندگی اجتماعی و کاهش توانایی های فیزیکی همراه باشد. برخی از سالمندان وقتی با این حجم مشکلات روبرو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، مصرف الکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند راهی مناسب برای مقابله با مشکلات آنها باشد.

تحقیقات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مصرف الکل در بین افراد مسن در حال افزایش است. با این حال، همیشه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید راهکارهایی را برای ترک مصرف الکل و مقابله با عوارض آن در نظر بگیرید. اولین قدم این است که در مورد دلایل متداول نوشیدن الکل، علائم نوشیدن بیش از حد الکل و خطرات منحصر به فردی که الکل برای افراد مسن ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، اطلاعاتی را به دست بیاورید.

چرا سالمندان الکل مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند؟

برخی از سالمندان برای تسکین مشکلات خود به سمت مصرف این نوشیدنی پرخطر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند. برخی از این چالش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کسالت سالمندان || پزشکت
کسالت و نداشتن هیچ گونه هدف و برنامه.

بسیاری از ما مشتاقانه منتظر بازنشستگی هستیم. اما اگر برای دوران بازنشستگی خود هیچ هدف و برنامه ای نداشته باشید ، دوران بازنشستگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک زمان استرس زا باشد که در آن احساس بی حوصلگی یا بی جهتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید. از دست دادن هویت، موقعیت یا هدف حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به افسردگی در سالمندان شود.

کاهش درآمد.

بازنشستگی یا کاهش توانایی برای انجام یک کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر درآمد افراد تأثیر بگذارد. از طرفی هم، بی ثباتی مالی اغلب استرس را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. نوشیدن مشروب ممکن است راهی برای کاهش تنش به نظر برسد، اما در نهایت باعث بدتر شدن روحیه و وضعیت مالی شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

عدم سلامتی.

افزایش سن با افزایش خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند بیماری های قلبی عروقی، زوال شناختی یا کاهش شنوایی همراه است. بیماری ها ممکن است شما را به ناامیدی یا حتی در مورد مرگ و میر خود نگران کند. در این شرایط ممکن است مصرف یک نوشیدنی پرخطر ممکن است راهی برای فرار شما از این احساسات دشوار به نظر برسد.

تنهایی.

بسیاری از ما با افزایش سن احساس تنهایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم. تنهایی در این سن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علل مختلفی داشته باشد و برخی افراد مصرف الکل را راهی برای تسکین وضعیت خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند.

سوگواری های اخیر.

از دست دادن دوستان قدیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و اعضای خانواده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد احساسات شدید غم و اندوه شود.

با گذشت زمان، مصرف الکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند غلبه بر هر یک از این چالش های پیری را برای شما دشوارتر کند. ممکن است متوجه شوید که مصرف الکل مشکلات مالی شما را بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، حس غم و اندوه شما را عمیق تر کرده یا وضعیت سلامت جسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یا روانی را تسریع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

خطرات مصرف زیاد الکل در سالمندان

شاید شما هم دچار این تصور غلط شده اید که هر چه سن شما بالاتر باشد، بهتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید مصرف و میزان الکل خود را کنترل کنید. در واقع، با افزایش سن، متابولیسم الکل در بدن دشوارتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و حساسیت شما نسبت به آن افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. پس مصرف الکل در این دوران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با بروز برخی عوارض و خطرات احتمالی همراه باشد.

سالمندانی که الکل مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به موارد زیر هستند:

صدمات ناشی از حوادث ناشی از مصرف الکل.

اگر تعادل، بینایی یا رفلکس‌های شما در سالمندی مانند قبل نباشد، احتمال وقوع حوادثی مانند سقوط و برخورد وسیله نقلیه بیشتر است. علاوه بر این، کاهش توده عضلانی و پوکی استخوان، احتمال آسیب شدید در سالمندی را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

فشارخون بالا || پزشکت
عوارض سلامتی.

الکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند احتمال بروز بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا ، پوکی استخوان، دیابت، مشکلات کبدی، زخم، یا اختلال حافظه تشدید کند.

تداخلات دارویی نامطلوب.

با افزایش سن، ممکن است مجبور به مصرف برخی دارو ها مانند قرص های خواب آور یا داروهای مسکن یا داروهای افسردگی یا سایر اختلالات خلقی، به داروهای تجویزی یا بدون نسخه کنیم. برخی از این داروها در صورت ترکیب با الکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند خطرناک باشند.

افراد مسنی که بیش از حد الکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوشند نیز با خطرات مشابهی با افراد جوان مواجه هستند، از جمله:

  • کاهش کیفیت خواب
  • افزایش اضطراب
  • تشدید افسردگی
  • افزایش وزن
  • خطر ابتلا به شرایط مزمن مانند سرطان ، بیماری قلبی یا بیماری کبد

راه هایی برای کاهش مصرف الکل در سالمندان

با توجه به خطرات و عوارض مصرف الکل در سالمندی باید به این نکته هم توجه داشته باشید راهکارهایی برای کاهش مصرف الکل وجود دارد. از جمله:

  • محدودیت های سخت تعیین کنید. بهتر است به تدریج مصرف خود را کاهش دهید. هدف خود را در جایی به عنوان یادآوری یادداشت کنید. در صورت لزوم، میزان مصرف روزانه خود را یادداشت کنید تا بتوانید عادت نوشیدن خود را بهتر پیگیری کنید.
  • روزهایی که الکل مصرف نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید را یادداشت کنید. اگر عادت دارید هر روز الکل مصرف کنید بهتر است تصمیم بگیرید در برخی از روزها به سمت آن نروید. فهرستی از فعالیت‌های جایگزین را برای خودتان مشخص کنید تا ذهن شما را از مصرف الکل دور می‌کند. با یک دوست به پیاده روی بروید، برای مثال، یک شب با اعضای خانواده فیلم ببینید یا زمانی را صرف مراقبت از باغ و نگهداری از گیاهان کنید.
  • مصرف خود را به تدریج کاهش دهید. همچنین خوردن آب در بین مصرف جرعه های الکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تا حدودی موثر باشد. نوشیدن آب از خماری جلوگیری نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، اما ممکن است باعث احساس سیری در شما شده و شما را از خوردن آبجو منصرف کند. خوردن لقمه غذا بین جرعه ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فواید مشابهی داشته باشد.
  • جایگزین های بدون الکل را امتحان کنید. اگر طعم آبجو یا شراب را دوست دارید، محصولات غیر الکلی را امتحان کنید.
  • اما اینکه آیا باید به دنبال کاهش مصرف الکل باشید یا به طور کامل آن را ترک کنید؟ این یک انتخاب شخصی است، اما اگر اعتیاد به الکل دارید، ترک این عادت بهتر است. اما همیشه آسان نیست. قطع ناگهانی الکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز برخی علائم شدید ترک مانند سردرد، حالت تهوع، و افزایش ضربان قلب شود.

به دنبال راه های سالم تری برای مقابله با استرس باشید.

علیرغم احساس سرخوشی زودگذر که با مصرف الکل همراه است، نوشیدن آن به شما کمک نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا با چالش های استرس زا دوران پیری خود کنار بیایید. با این حال، راه های سالم تری برای مدیریت استرس و افزایش انعطاف پذیری عاطفی وجود دارد، مثلا:

تا حد امکان فعال بمانید.

ورزش منظم برای سلامت جسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و روانی در سالمندان مهم است. ورزش باعث ترشح اندورفین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و احساس خوشبختی را تقویت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. دفعه بعد که هوس مصرف الکل کردید برخیزید و کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیاده روی کنید و ببینید که آیا میل به نوشیدن فروکش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند یا خیر. ورزش کردن با یک دوست یا همسایه نیز یک راه عالی برای تبدیل ورزش به یک فعالیت اجتماعی است.

یوگا || پزشکت
تکنیک های آرام سازی را آزمایش کنید.

تمرین هایی مانند مدیتیشن ذهن آگاهی، تجسم، و تمرینات تنفس عمیق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به مبارزه با استرس بدون روی آوردن به الکل کمک کنند. ورزش هایی که شامل حرکات موزون مانند شنا یا دویدن و فعالیت هایی که شامل تنفس عمیق مانند یوگا هستند نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند مفید باشند.

از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید.

رژیم غذایی شما یکی دیگر از عواملی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر سلامت جسمانی شما و همچنین بر خلق و خو و سطح انرژی شما تأثیر بگذارد. سعی کنید از وعده های غذایی مغذی و متعادل استفاده کنید .

به اندازه کافی بخوابید.

هفت تا هشت ساعت خواب شبانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش احساس اضطراب و افسردگی کمک کند. تغییرات در هورمون‌های بدن می‌تواند منجر به مشکلات خواب با افزایش سن شود. با این حال، شناسایی و رسیدگی به سایر علل زمینه‌ای بی‌خوابی می‌تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند .

چگونه به یک سالمند کمک کنیم مصرف الکل را ترک کند؟

شاید دیدن یک سالمندی که با مشکلات مصرف و اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، یک تجربه دردناکی باشد. ممکن است از سوء مصرف الکل آنها ناامید شوید یا از عواقب بلندمدت احتمالی آن ناراحت باشید. اگرچه شما به طور کامل نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید رفتار آنها را کنترل کنید یا به جای آنها تصمیم بگیرید، اما با این حال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به آنها در کنترل و یا ترک مصرف الکل کمک کنید. برخی از راهکارها برای کمک به افراد مسن برای ترک الکل، عبارتند از:

در صورت لزوم اطلاعات لازم را برای اعتیاد به الکل کسب کنید.

اعتیاد آنقدرها هم که به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد ساده نیست و باورهای غلط زیادی در مورد آن وجود دارد. برای یادگیری در مورد مصرف الکل در سالمندان بهتر است وقت بگذارید و اطلاعات لازم را به دست آورید.

آنها را از عوارض مصرف الکل آگاه کنید.

حتما آنها را از عوارض مصرف الکل و عواقب رفتارهای خودشان مطلع کنید. قضاوت کننده نباشید، اما اجازه دهید بدانند که به آنها اهمیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهید. اگر سایر اعضای خانواده نیز متوجه مشکل نوشیدن شده اند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید یک جلسه خانوادگی ترتیب دهید تا این موضوع را مطرح کنید.

منتظر انکار باشید.

آنها ممکن است بگویند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند چه چیزی برای سلامتی شان بهتر است و یا حتی مصرف الکل را انکار کنند. صبور باشید. به آنها زمان بدهید تا در مورد آنچه که به آنها گفته اید فکر کنند.

به آنها کمک کنید تا عادات خود را تغییر دهند.

اگر عزیز شما مایل است مشکل نوشیدن الکل خود را حل کند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید نقش حمایتی در تلاش های او داشته باشید. باز هم، وظیفه شما کنترل رفتار آنها نیست، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به آنها در شناسایی محرک های آنها و یافتن راه هایی برای مدیریت بهتر آنها کمک کنید.

برای مثال، اگر به دلیل تنهایی مشروب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوشند، سعی کنید ملاقات های حضوری بیشتری را برنامه ریزی کنید، یا زمانی که امکان ملاقات حضوری وجود ندارد، با آنها تماس بگیرید. آنها را تشویق کنید تا با دوستان نزدیک خود در ارتباط باشند یا راه‌هایی برای اجتماعی شدن بیشتر پیدا کنند.

حمایت شما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به طور کامل مشکل الکل یک فرد مسن را حل کند، اما تا حدودی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند موثر باشد. با صبر، تلاش و حمایت، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به والدین سالخورده خود کمک کنید تا در سال های آخر زندگی خود سلامت، شادی و رضایت داشته باشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز