لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چشم صورتی در نوزادان

چشم صوردتی در نوزادان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

چشم صورتی در نوزادان یا همان ورم ملتحمه نسبتاً شایع بوده و معمولاً به راحتی قابل درمان است. چشم صورتی، التهاب بخشی از چشم به نام ملتحمه است که غشای داخلی پلک و همچنین کره چشم را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشاند. وقتی پلک و کره چشم ملتهب و تحریک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند رنگ صورتی به خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند و باعث بروز این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. التهاب ملتحمه معمولاً توسط ویروس ها، باکتری ها، مواد شیمیایی، آلرژی ها یا سایر محرک ها ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در نوزادان، چشم صورتی نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از مسدود شدن مجرای اشکی باشد.

به طور کلی، چشم صورتی در نوزادان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • چشم صورتی که در چند هفته اول زندگی اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد.
  • چشم صورتی که بعد از چند هفته اول در زندگی کودکی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که نوزاد در چند هفته اول زندگی دچار رنگ صورتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اغلب ناشی از موارد احتمالی زیر است:

  • اتفاقاتی که در طول فرآیند زایمان رخ داده است.
  • مواد شیمیایی مورد استفاده برای درمان چشم در بدو تولد
  • عفونتی که از مادر در کانال زایمان منتقل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

چشم صورتی || پزشکت

آیا چشم صورتی همیشه جدی است؟

اگرچه چشم صورتی در دوره نوزادی همیشه جدی نیست، اما بهتر است برای رفع آن به پزشک مراجعه کنید، زیرا این وضعیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشانه و علامت یک عفونت جدی باشد. حتی عدم درمان چشم صورتی باکتریایی در نوزادان می‌تواند باعث بروز عفونت‌های جدی در سایر قسمت‌های بدن آن‌ها یا کوری و مشکلات بینایی شود.

اگر نوزاد شما دچار چشم صورتی شود، معمولاً 1 تا 2 هفته پس از تولد اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد و ممکن است علل مختلفی داشته باشد، از جمله:

انسداد مجرای اشک

گاهی اوقات نوزادان دچار انسداد مجرای اشک شده که معمولاً این وضعت با بالغ شدن کودک شما پاک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. انسداد مجرای اشک یک اتفاق نسبتاً شایع و خوش خیم محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اما بهتر است با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

قطره های ضد میکروبی موضعی

قطره های چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که در بدو تولد برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی به کودک داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، ممکن است باعث ایجاد بیماری به نام “کانژنکتیویت شیمیایی” شود که باعث چشم تحریک در نوزادان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این تحریکات معمولاً به راحتی برطرف خواهند شد.

عفونت های باکتریایی در بدو تولد

در صورت ابتلا مادر به عفونت باکتریایی در هنگام تولد، این عفونت ممکن است در حین زایمان به نوزاد منتقل شود. معمولاً باکتری هایی که باعث این عفونت ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند شامل کلامیدیا و سوزاک هستند. به ندرت، عفونت تبخال در مادران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در طول زایمان به جنین منتقل شود. متأسفانه، این عفونت‌ها فقط روی چشم تأثیر نمی‌گذارند و اگر به موقع درمان نشوند، می‌توانند بسیار جدی شوند.

سایر عفونت های ویروسی یا باکتریایی

علاوه بر عفونت‌های باکتریایی، نوزادان همچنان ممکن است به عفونت باکتریایی یا ویروسی مبتلا شود که بر چشم او تأثیر می‌گذارد و باعث بروز علائم چشم صورتی در نوزادان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

این عفونت ها همچنین ممکن است علائم دیگری را در بدن ایجاد کنند که معمولاً علائم تنفسی یا تب هستند. هرگونه عفونت باکتریایی یا ویروسی در نوزاد باید جدی گرفته شود و نیاز به ارزیابی فوری پزشکی دارد.

چشم پزشک

علائم ورم ملتحمه در نوزادان

علائم چشم صورتی عموماً کاملاً واضح و مشخص  هستند. در این شرایط ممکن است پلک کودک صورتی و متورم شود و پوسته ای در گوشه چشم او ایجاد کند. حتی کره چشم نوزاد ممکن است در این شرایط صورتی به نظر برسد.

علائم ورم ملتحمه در نوزادان بسته به علت اصلی آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند متفاوت باشد، که عبارتند از:

علائم مجاری اشک مسدود شده

انسداد مجاری اشکی باعث خیس شدن چشم، قرمزی یا تورم چشم و ایجاد پوسته در گوشه چشم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بیشتر نوزادان در چند ماه اول زندگی این وضعیت را دارند، اما در موارد نادر، این علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تا کل سال اول زندگی ادامه داشته باشد. اگر مجرای اشک مسدود شده کودکتان تا اولین سالگرد تولدش از بین نرفت، با پزشک خود مشورت کنید.

علائم موضوع ضد میکروبی

اگر چشم صورتی نوزاد شما ناشی از قطره چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که نوزاد در بدو تولد دریافت کرده است، علائم آن ممکن است شامل قرمزی خفیف چشم و تورم کم پلک باشد. چشم صورتی ناشی از داروهای ضد میکروبی معمولاً بدون درمان در عرض 24 تا 36 ساعت خود به خود از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود.

علائم عفونت های باکتریایی ناشی از باکتری هایی مانند کلامیدیا، سوزاک (و به طور معمول، تبخال) شامل تورم پلک، ترشح چرک و قرمزی چشم است. علائم عفونت کلامیدیا معمولاً 5 تا 12 روز پس از تولد و علائم عفونت سوزاک حدود 2 تا 4 روز پس از تولد ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

این عفونت ها بدون درمان، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند شامل علائم جدی را ایجاد کنند که سایر قسمت های بدن نوزاد را تحت تأثیر قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. کلامیدیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ریه ها و حنجره را تحت تاثیر قرار دهد. سوزاک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث عفونت خون، نخاع و پوشش مغز شود. در صورت عدم درمان، عفونت تبخال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث از دست دادن بینایی یا کوری شود.

علائم باکتریایی چشم صورتی شامل تورم پلک و صورتی رنگ پلک و کره چشم است. این نوع عفونت اغلب با ترشحات چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراه است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث چسبیدن پلک ها به هم شود. عفونت باکتریایی چشم صورتی اغلب با عفونت گوش همزمان رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

علائم عفونت های ویروسی

چشم صورتی ویروسی معمولاً با عفونت های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا همزمان رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. علائم ممکن است شامل التهاب پلک و کره چشم صورتی باشد. با این حال، ترشحات از چشم اغلب رقیق تر از ترشحات ناشی از عفونت باکتریایی است. ممکن است ترشحات آبکی شده و عفونت از یک چشم به چشم دیگر سرایت کند.

خارش چشم || پزشکت

آلرژی

چشم صورتی ناشی از آلرژی معمولاً با علائم آلرژی مانند عطسه، خارش، اشک ریزش، خاراندن گلو، سرفه یا علائم آسم همراه است. چشم صورتی در نتیجه آلرژی به طور کلی هر دو چشم را درگیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

تشخیص و درمان ورم ملتحمه در نوزادان

گاهی اوقات چشم صورتی در یک نوزاد می‌تواند یک موضوع جدی باشد، مانند عفونت باکتریایی که در بدو تولد به دست می‌آید یا نشانه‌ای از عفونت ویروسی است. هر گونه عفونت باکتریایی یا ویروسی مشکوک در نوزاد باید جدی گرفته شود،. پس بهتر است در صورت مشاهده هر گونه علائم به متخصص اطفال مراجعه کنید.

هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که به پزشک خود مراجعه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، کودک شما به طور کامل معاینه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و پزشک از شما سوالاتی در مورد زمان ظهور علائم چشم صورتی، سایر علائم کودک شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرسد.

در برخی موارد برای تشخیص و یا رد عفونت باکتریایی، پزشک نمونه ای از ترشحات چشمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کودک شما را برای آزمایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. سپس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان داروهای آنتی بیوتیکی را برای مبارزه با باکتری های خاص تجویز کند. این دارو ها به کودک شما آسیبی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند.

چه داروهایی برای درمان چشم صورتی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

پس از دریافت تشخیص مناسب برای چشم صورتی نوزاد، درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آغاز شود. درمان چشم صورتی در نوزادان به علت اصلی آن بستگی دارد.

قطره چشمی || پزشکت

باکتریایی

بسته به اینکه کدام باکتری باعث عفونت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، پزشک قطره یا پماد آنتی بیوتیکی را تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در مورد عفونت های باکتریایی نوزادی که در بدو تولد به دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند، مانند کلامیدیا و سوزاک، ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی یا IV مورد نیاز باشد. علاوه بر آنتی بیوتیک ها، کمپرس گرم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به تسکین عفونت های آنتی بیوتیکی کمک کند.

ویروسی

متأسفانه هیچ دارویی برای درمان روم ملتحمه چشم ناشی از عفونت های ویروسی وجود ندارد. اما در برخی موارد، عفونت باکتریایی ثانویه ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و قطره های آنتی بیوتیک تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. استفاده از کمپرس گرم ممکن است توصیه شود. رعایت بهداشت دست بسیار مهم است تا عفونت های ویروسی چشم انتشار نیابد.

حساسیتی

در مورد چشم صورتی آلرژیک، ممکن است دارو یا قطره برای آلرژی تجویز شود. قبل از تجویز داروهای آلرژی به نوزاد باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این داروها معمولاً برای نوزادان زیر دو سال مناسب نیستند.

مجرای اشک مسدود شده

مجاری اشکی مسدود شده را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با کمپرس گرم چند بار در روز تسکین داد. همچنین ممکن است پزشک به شما دستور دهد که مجرا را ماساژ دهید.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از صورتی شدن چشم نوزادان جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی ناشی از تولد این است که اقدامات لازم رت برای درمان عفونت های باکتریایی رایج مانند کلامیدیا، سوزاک و تبخال انجام دهید. قطره های آنتی بیوتیکی که نوزادان هنگام تولد دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند نیز مهمترین راهکار پیشگیرانه برای صورتی شدن چشم نوزادان است.

وقتی صحبت از همه عفونت‌های ویروسی و باکتریایی برای نوزادان و کودکان می‌شود، رعایت بهداشت بسیار مهم است. اگر کسی در خانواده شما بیمار است باید قبل از دست زدن و لمس نوزاد، دست های خودش را مرتب بشوید. دست های کودک خود را نیز بشویید. هر چیزی که ممکن است با چشم کودک شما تماس پیدا کند را کاملا تمیز نگه دارید.

همچنین به یاد داشته باشید که عفونت ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از یک چشم به چشم دیگر یا از چشم شما به چشم کودک منتقل شوند. اگر کودک شما برای عفونت تحت درمان است، چشم ممکن است 24 تا 48 ساعت پس از شروع درمان همچنان عفونی باشد و عفونت از یک چشم به چشم دیگر سرایت کند.

آیا COVID-19 باعث ایجاد چشم صورتی نوزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

محققان متوجه ورم ملتحمه نوزادی در نوزاد چند روزه‌ای شده‌اند که آزمایش ویروس کووید-19 مثبت بوده است، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین این که چند وقت یک‌بار این اتفاق می‌افتد و چرا رخ می‌دهد، مورد نیاز است. اما چشم صورتی شایع ترین علامت کووید مرتبط با چشم است که در بزرگسالان و کودکان بزرگتر نیز دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سخن آخر

اگر متوجه تورم، قرمزی پلک یا کره چشم کودک خود شدید بهتر است به متخصص اطفال مراجعه کنید. معمولاً علل چشم صورتی خیلی جدی نیستند و به راحتی درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. با این حال، اگر اخیراً زایمان کرده اید، مهم است که هرگونه عفونت باکتریایی ناشی از زایمان را شناسایی و درمان کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز