لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

شایع ترین علت های ناتوانی جنسی

شایع ترین علل ناتوانی جنسی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


متداول ترین سؤالی که مردان هنگام تجربه هر نوع ناتوانی جنسی دارند این است که شایع ترین علت های ناتوانی جنسی چیست و چرا این اتفاق برای من رخ می دهد؟” در حالی که پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند علت این اختلال را به طور دقیق تشخیص دهد. ناتوانی جنسی در مردان هنگامی رخ می دهد که آن ها قادر به دستیابی به نعوظ، حفظ نعوظ یا انزال نباشند. ناتوانی جنسی تا حدودی با اختلال نعوظ (ED) مشخص می شود و عوامل مختلفی از جمله اختلالات عاطفی و جسمی می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. براساس بنیاد مراقبت ارولوژی، حدود 30 میلیون آمریکایی اختلال نعوظ را تجربه می کنند. بررسی ها نشان داده که خطر افزایش ناتوانی جنسی با افزایش سن بیشتر می شود و حتی در مردانی که به یک یا چند عامل خطر قلبی عروقی نیز مبتلا هستند شیوع بیشتری دارد.

ناتوانی جنسی اغلب بر زندگی جنسی مردان تأثیر منفی می گذارد و می تواند منجر به افسردگی، استرس زیاد و اعتماد به نفس پایین شود. شناخت شایع ترین ناتوانی جنسی می تواند در بهبود و روند درمانی آن نقش موثری داشته باشند. اختلال نعوظ، بیش از 12 میلیون مرد فقط در ایالات متحده را شامل می شود. اگرچه اختلال نعوظ می تواند مردان را در هر سنی به محض گذر از دوران بلوغ تحت تأثیر قرار دهد، اما بیشتر در مردان بالای 40 سال دیده می شود و احتمال آن با افزایش سن بیشتر می شود.

شایع ترین علل ناتوانی جنسی

علت های شایع ناتوانی جنسی | پزشکت

برخی از شایع ترین علل ناتوانی جنسی

بیماری های غدد درون ریز 

سیستم غدد درون ریز بدن هورمونی برای تنظیم متابولیسم، عملکرد جنسی، تولید مثل، نوسانات خلقی و موارد دیگر را ترشح می کند. دیابت نمونه ای از یک بیماری غدد درون ریز است که می تواند باعث ناتوانی جنسی شود. دیابت بر توانایی بدن در استفاده از هورمون انسولین تأثیر می گذارد. یکی از عوارض مرتبط با دیابت مزمن آسیب عصبی است که بر احساس آلت تناسلی مرد اثر می گذارد. سایر عوارض مرتبط با دیابت شامل اختلال در جریان خون و سطح هورمون است. هر دو این عوامل می توانند در ناتوانی جنسی نقش داشته باشند.

دیابت 

دیابت به دلایل بسیاری از نظر مشکلات بهداشتی بسیار جدی است و متأسفانه اختلال نعوظ یکی از عوارض ناشی از دیابت در مردان است. به نحوی که هرچه دیابت فرد طولانی تر باشد، احتمال ابتلا به بیماری ED در او بیشتر است؛ اما مهمتر از همه، این است که کنترل سطح قند خون خود بر میزان خطر ابتلا به ED تاثیر می گذارد. حدود 2 تا 12 درصد از کل مردان 40 ساله به ED مبتلا می شوند که این میزان در افراد با سطح قند خون بالا به 50 درصد می رسد. اختلال نعوظ ناشی از دیابت همیشه یک مشکل کاملا برگشت پذیر نیست، اما مردان می توانند با رعایت توصیه پزشک برای کنترل قند خون از بدتر شدن شرایط خود جلوگیری کنند.

اختلالات عصبی 

علت های شایع ناتوانی جنسی | پزشکت

چندین بیماری عصبی می تواند خطر ناتوانی جنسی را افزایش دهد. شرایط عصبی بر توانایی مغز در برقراری ارتباط با سیستم تولید مثل تأثیر می گذارد و می تواند فرد را از رسیدن به نعوظ باز دارد.

اختلالات عصبی مرتبط با ناتوانی جنسی، عبارتند از:

علاوه بر آن، جراحی پروستات می تواند منجر به آسیب عصبی و در نتیجه ناتوانی جنسی شود. دوچرخه سواری در مسیرهای طولانی می تواند منجر به ناتوانی جنسی موقتی در مردان شود. فشار مکرر بر روی باسن و دستگاه تناسلی ممکن است بر عملکرد اعصاب تأثیر بگذارد.

 مصرف داروها

مصرف برخی داروهای خاص به عنوان شایع ترین علل ناتوانی جنسی می تواند بر جریان خون تأثیر بگذارد و منجر به اختلال نعوظ در مردان شود؛ اما با این حال مردان نباید مصرف دارو های خود را به طور خودسرانه قطع کنند.

مردان

نمونه هایی از داروهایی که می توانند منجر به ناتوانی جنسی شوند، عبارتند از:

  • مسدود کننده های بتا، مانند کارودیلول
  • محرک CNS مانند کوکائین و آمفتامین ها
  • هورمون های مصنوعی، از جمله لوپرولید (الیگارد)
  • داروهای شیمی درمانی سرطان، مانند سایمتیدین (Tagamet)
  • مسدود کننده های آلفا آدرنرژیک، از جمله تامسولوسین (Flomax)
  • دیورتیک ها، مانند فوروزمید (لاستیک) و اسپیرونولاکتون (آلداکتون)
  • تحریک کننده سیستم های عصبی مرکزی (CNS)، مانند آلپرازولام (Xanax)، دیازپام (Valium) و کدئین
  • مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)، مانند فلوکستین (پروزاک) و پاروکستین (Paxil)
بیماری های قلبی

شرایطی که بر قلب تأثیر می گذارد و توانایی آن در پمپاژ خون را مختل می کنند ممکن است منجر به ناتوانی جنسی شود. عدم خونرسانی کافی به آلت تناسلی می تواند منجر به بروز اختلالات نعوظ شود. آترواسکلروز، شرایطی که باعث انسداد رگ های خونی می شود، می تواند ناتوانی جنسی ایجاد کند. کلسترول بالا و فشار خون بالا همچنین با افزایش خطرات ناشی از ناتوانی جنسی همراه هستند.

اختلال نعوظ در واقع با سلامت قلب یک مرد رابطه جالبی دارد. مدتی شناخته شده است که مواردی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا می تواند باعث ED شود؛ با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده بسیاری از مردان سالمی که اختلال نعوظ را تجربه می کنند، در پایان کمتر از 5 سال به بیماری قلبی مبتلا می شوند؛ بنابراین، مردانی که بدون هیچ مشکل زمینه ای اختلال نعوظ دارند بهتر است برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی به پزشک مراجعه کنند.

سن

درست مانند بسیاری از مسائل بهداشتی، اختلال نعوظ با افزایش سن شایع تر یا بدتر می شود. در حالی که حدود 2 تا 12 درصد از مردان در 40 سالگی نوعی ED دارند، این درصد با هر دهه از زندگی بالا می رود. در حقیقت، بیش از نیمی از مردان بالای 70 سال برخی از علائم ED را تجربه می کنند. اگر چه پیری اغلب با اختلال نعوظ همراه است، اما افزایش سن لزوماً یکی از بزرگترین دلایل ناتوانی جنسی نیست. اختلال نعوظ بخشی طبیعی از پیری محسوب نمی شود. پیری فقط یک عامل خطر است. بعضی از مردان هرگز ناتوانی جنسی را تجربه نمی کنند.

 عوامل زندگی و اختلالات عاطفی

علت های شایع ناتوانی جنسی | پزشکت

مردان برای رسیدن به نعوظ، ابتدا باید به یک مرحله هیجان برسند. این مرحله می تواند یک پاسخ عاطفی باشد که در افراد با اختلال عاطفی ممکن است مختل شود. اختلالات عاطفی بر توانایی فرد در رسیدن به هیجان جنسی تأثیر منفی می گذارد. افسردگی و اضطراب با افزایش خطر ناتوانی جنسی همراه هستند. افسردگی احساس غم، از بین رفتن امید یا ناتوانی است. خستگی ناشی از افسردگی نیز می تواند ناتوانی جنسی ایجاد کند. اضطراب نیز می تواند منجر به بروز ناتوانی جنسی شود. همچنین برخی از مردان ممکن است در هنگام استمناء یا هنگام خواب نعوظ کامل داشته باشد، اما در هنگام مقاربت نتوانند نعوظ خود را حفظ کنند.

سوء استفاده از داروهایی مانند کوکائین و آمفتامین نیز می تواند به عنوان یکی از شایع ترین علل ناتوانی جنسی خطر آن را افزایش دهد. سوء مصرف الکل و الکلیسم بر توانایی فرد در دستیابی یا حفظ نعوظ نیز تأثیر می گذارد.

عوامل محرک

 وقتی صحبت از اختلال نعوظ می شود، مغز نقش مهمی در توانایی مردان در دستیابی و حفظ نعوظ دارد. بر همین اساس مردانی که تحت فشارهای روانی زیادی قرار دارند و یا از مشکلات بهداشت روانی رنج میبرند، مغز ممکن است در ایجاد اتصالات عصبی و آزاد کردن هورمون های مسئول ایجاد نعوظ دچار مشکل شود. نمونه هایی از این عوامل استرس زا، عبارتند از:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • عصبی بودن در اتاق خواب
  • زیاده روی در مصرف پورنوگرافی

 همه این عوامل قابل کنترل و درمان پذیر هستند و به طور بالقوه قابل برگشت می باشند.

سبک زندگی بی تحرک  

 به نظر می رسد که اضافه وزن و چاقی باعث می شود بدن تستوسترون را به استروژن تبدیل کند. بر همین اساس دانشمندان به این باور رسیده اند که چاقی و یک سبک زندگی بی تحرک منجر به مشکلات اختلال نعوظ می شود؛ اما این عارضه تا حدودی برگشت پذیر است. مردان با کاهش وزن یا ورزش بیشتر، می تواند نعوظ بهتر و طولانی تر داشته باشند.

سیگار کشیدن

استعمال دخانیات و سایر موارد مصرف دخانیات به بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله اختلال نعوظ مرتبط است. استفاده از دخانیات باعث کاهش جریان خون در کل بدن و حتی رگ های خونی در آلت تناسلی مردان می شود. با اختلال خونرسانی در آلت تناسلی، دستیابی و حفظ نعوظ برای مردان بسیار دشوارتر می شود. خوشبختانه عارضه، قابل برگشت است و مردان می توانند با ترک سیگار وضعیت جنسی خود را بهبود ببخشند. استفاده بیش از حد از الکل و داروهای تفریحی (از جمله ماری جوانا) نیز می تواند منجر به علائم ED شود.

 التهاب پروستات و سرطان پروستات

جای تعجب نیست که یک پروستات ناسالم می تواند منجر به اختلال نعوظ شود. پروستات مسئول ایجاد یکی از فاکتور های اصلی منی است؛ اما هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) باعث ED نمی شود، داروهای مورد. از طرف دیگر، التهاب مزمن پروستات یا سرطان پروستات می تواند باعث انزال دردناک و مشکل در رسیدن به نعوظ شود. مردان با مشکلات پروستات و اختلال نعوظ بهتر است حتما با پزشک خود مشورت کنند.

 عفونت های مقاربتی (STI)

یک سوال رایج که در مورد مردان وجود دارد این است که آیا عفونت های مقاربتی STD می تواند منجر به اختلال نعوظ شود. در واقع باید گفت برخی از STI ها، مانند کلامیدیا، سوزاک، اچ آی وی درمان نشده و هپاتیت ویروسی ممکن است باعث ایجاد عفونت در غده پروستات و حتی منجر به بروز عوارض و اختلال نعوظ شوند.بر همین اساس عفونت های مقاربتی به عنوان یکی از شایع ترین علل ناتوانی جنسی در نظر گرفته می شود و در بیشتر مواقع با درمان عفونت پروستات و مدیریت STI، هرگونه مشکلات مربوط به ED نیز برطرف می شود؛ اما عفونت پروستات درمان نشده، ممکن است باعث آسیب دائمی شود.

سطح پایین تستوسترون

تخمین زده می شود 1 از 4 مرد سطح تستوسترون پایین تر از حد طبیعی داشته باشد. سطح پایین تستوسترون باعث ایجاد انواع مشکلات بهداشتی مردان از جمله ریزش مو، بی خوابی، کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ می شود. هرچه سطح تستوسترون در مردان پایین تر باشد، فرد علائم بیشتری را تجربه خواهد کرد. سطح پایین تستوسترون با یک آزمایش خون ساده قابل شناسایی و با داروها قابل درمان است. هنگامی که سطح تستوسترون دوباره به حالت عادی برگردد، اکثر آقایان متوجه می شوند که علائم ED در حال بهبود و یا از بین رفتن است.

پیش آگهی ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی می تواند زندگی مردان را تغییر داده و بر عزت نفس آن ها تأثیر بگذارد. اگرچه اختلال نعوظ می تواند بر زندگی جنسی افراد تأثیر منفی بگذارد، اما در نهایت یک وضعیت قابل درمان است. راهکارهای درمانی زیادی وجود دارند که می تواند در بازیابی عملکرد جنسی افراد موثر باشند. از آنجا که ناتوانی جنسی می تواند یک مشکل اساسی برای سلامتی باشد در صورت تداوم آن در طولانی مدت فرد بهتر است به پزشک مراجعه کند.

درمان ناتوانی جنسی در مردان

علت های شایع ناتوانی جنسی | پزشکت

درمان های مختلفی برای ناتوانی جنسی وجود دارد از جمله:

مداخلات پزشکی

انواع مداخلات پزشکی برای درمان ناتوانی جنسی کاربرد دارند. پزشک می تواند دارو های مختلفی را برای درمان آن ها تجویز کند. همچنین جراحی عروقی (برای بهبود جریان خون در آلت تناسلی مرد) یا جراحی کاشت آلت در برخی از مردان می تواند موثر باشد.

داروهای طبیعی

انواع مختلفی از دارو های طبیعی می توانند به درمان ناتوانی جنسی کمک کنند برخی از داروهای جایگزین برای ناتوانی جنسی عبارتند از:

  • آب انار
  • طب سوزنی
  • جینسنگ قرمز کره ای که به عنوان جینسنگ Panax نیز شناخته می شود.

 اما مردان بهتر است قبل از استفاده این دارو ها با پزشک خود مشورت کنند.

پمپ های آلت تناسلی

برای مردانی که به دنبال درمان های غیر تهاجمی و غیرمخدر هستند، پمپ های آلت تناسلی مردان گزینه دیگری می باشد. استفاده از این پمپ ها می تواند در اختلال نعوظ تاثیر زیادی داشته باشد.

تغییر سبک زندگی و درمان خانگی ناتوانی جنسی

علت های شایع ناتوانی جنسی | پزشکت

 چه علت ناتوانی جنسی یک دلیل جسمی باشد یا عاطفی، برخی از تغییرات در شیوه زندگی می تواند مشکلات ناشی از این ناتوانی ها را تا حدودی کاهش دهند، از جمله:

  • کاهش اضطراب
  • ترک سیگار و مصرف الکل
  • تقویت ارتباط در یک رابطه عاشقانه
  • ورزش بیشتر و پیروی از یک رژیم غذایی سالم

در برخی از موارد به مردان توصیه می شود برای برطرف کردن اختلال خود و برای استفاده از راهکارهای روانشناختی و مشاوره آنلاین با یک مشاور یا روان شناس مشورت کنند.

پیشگیری ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی علت های شایع مختلفی دارد. با این حال، هنوز راهکارهای برای پیشگیری از بروز این اختلال وجود دارد.

روش های پیشگیری احتمالی، عبارتند از:

  • خواب کافی
  • رژیم غذایی سالم
  • کاهش استرس، اضطراب و افسردگی
  • اجتناب از استعمال دخانیات، مواد مخدر یا الکل
  • شرکت در ورزش های بدنی که خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را کاهش می دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز