لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بدون دسته بندی

قرص باکلوفن چه عوارضی دارد؟

قرص باکلوفن چه عوارضی دارد؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قرص باکلوفن، دارویی است که از آن برای رفع اسپاسم عضلانی استفاده می شود. رایج ترین شکل دارویی موجود از این دارو، به صورت قرص خوراکی است. همچنین، در صورت نیاز از فرم تزریقی این دارو، که در ستون فقرات تجویز می شود، در مورد برخی از بیماری های خاص استفاده خواهد شد. فرم تزریقی فقط در مراکز بهداشتی در دسترس است. هرگز بدون مشورت و تجویز پزشک، مصرف داروی باکلوفن را قطع نکنید. قطع ناگهانی این دارو می تواند باعث بروز تشنج و توهم شود (توهم یعنی دیدن یا شنیدن چیزی که واقعی نیست). در صورت نیاز به قطع مصرف این دارو، پزشک با گذشت زمان و به آرامی دوز شما را کاهش می دهد.

این دارو می تواند باعث خواب آلودگی شود. تا زمانی که این دارو را مصرف می کنید، رانندگی نکرده و به طور کلی از ماشین آلات سنگین استفاده نکنید. همچنین نباید سایر فعالیتهای خطرناک را انجام دهید. از مصرف همزمان این دارو با الکل و سایر داروهایی که باعث بروز خواب آلودگی می شوند، خودداری کنید. این کار می تواند باعث تشدید خواب آلودگی شما شود‌.

کاربرد قرص باکلوفن

این دارو برای درمان اسپاسم عضلات استفاده می شود. همچنین، داروی باکلوفن ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی، به همراه سایر داروها استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد قرص باکلوفن را با داروهای دیگری مصرف کنید.

مکانیسم اثر داروی باکلوفن

باکلوفن متعلق به کلاسی از داروها به نام شل کننده عضلات است. یک کلاس دارویی، به گروهی از داروها گفته می شود که به روشی مشابه عمل می کنند. از داروهایی که عضو یک کلاس دارویی هستند، معمولا برای درمان بیماری های مشابهی استفاده می شود.

دقیقاً مشخص نیست که مکانیسم اثر این دارو در درمان گرفتگی عضلانی چگونه است. تصور می شود که این دارو سیگنال های سیستم عصبی انسان را که باعث بروز اسپاسم در عضلات می شود، مسدود می کند.

عوارض جانبی مصرف قرص باکلوفن

قرص باکلوفن چه عوارضی دارد؟ | پزشکت

مصرف این دارو ممکن است باعث بروز خواب آلودگی شود. البته مصرف این دارو می تواند عوارض جانبی دیگری را نیز ایجاد کند. برخی از عوارض شایع ناشی از مصرف این دارو، عبارت اند از:

اگر این عوارض جانبی، خفیف باشند، ممکن است طی چند روز یا دو هفته به طور کامل از بین بروند. اگر شدت این عوارض بیشتر شده یا از بین نروند، بهتر است با یک پزشک تماس بگیرید.

عوارض جانبی جدی مصرف قرص باکلوفن

در صورت بروز عوارض جانبی جدی در اثر مصرف این دارو، بلافاصله با یک پزشک تماس بگیرید. اگر علائم شما خطرناک است و فکر می کنید به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارید، پس فورا با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی ناشی از مصرف باکلوفن و علائم آنها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ایجاد مشکل در دفع ادرار
  • احساس خواب آلودگی شدید
  • علائم روانی مانند توهم و تشنج

تداخلات دارویی قرص باکلوفن

قرص باکلوفن چه عوارضی دارد؟ | پزشکت

قرص خوراکی این دارو می تواند با سایر داروها، مکمل های حاوی ویتامین یا محصولات گیاهی که مصرف می کنید، تداخل داشته باشد. تداخل زمانی رخ می دهد که یک ماده، عملکرد و تاثیر دارو را تغییر دهد. تداخلات می توانند مضر باشند و یا از میزان اثر دارو بکاهند.

برای پیشگیری از بروز تداخلات احتمالی، باید لیستی از تمام داروهای خود را به پزشک ارائه دهید. حتماً تمام داروها، ویتامین ها یا محصولات گیاهی را که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید. برای اطلاع از چگونگی تداخل این دارو با سایر داروها و محصولات دارویی، با پزشک خود تماس بگیرید.

در ادامه مقاله، نمونه هایی از داروهایی که می توانند باعث ایجاد خلل در عملکرد قرص این دارو شوند، ذکر شده است:

داروهای ضد افسردگی و باکلوفن

اگر این داروها را همراه با این دارو مصرف کنید، ممکن است دچار خواب آلودگی شدیدی شوید. نمونه هایی از این داروها عبارت اند از:

  • بنزودیازپین ها مانند تریازولام و میدازولام
  • داروهای مشتق از مخدر، مانند اکسی کدون و کدئین

در مورد مصرف این دارو، باید به چند نکته مهم‌ توجه داشته باشید.

مصرف قرص باکلوفن می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم این آلرژی می تواند شامل مشکلات تنفسی و تورم گلو یا زبان باشد. اگر در اثر مصرف باکلوفن، به واکنش آلرژیک دچار شدید، بلافاصله با یک پزشک تماس بگیرید. اگر علائم شما شدید است، بایستی سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

در صورتی که در گذشته، با مصرف باکلوفن، دچار واکنش آلرژیک شده اید، هرگز نباید این دارو را دوباره مصرف کنید. مصرف مجدد آن می تواند کشنده باشد (باعث مرگ شود).

تداخل باکلوفن با الکل

در هنگام مصرف قرص باکلوفن، استفاده همزمان از نوشیدنی های حاوی الکل می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی سیستم عصبی مانند خواب آلودگی، سرگیجه و مشکل در تمرکز روی انجام کار را افزایش دهد. به همین دلیل بهتر است از مصرف همزمان الکل و باکلوفن بپرهیزید.

هشدار مصرف باکلوفن مبتلایان به بیماری های خاص

در افرادی که به صرع مبتلا هستند، باید پیش از مصرف باکلوفن با یک پزشک مشورت کرد. باکلوفن ممکن است کنترل تشنج افراد مبتلا به صرع را دشوار تر کند.

در صورتی که به بیماری کلیوی مبتلا هستید و یا سابقه ابتلا به بیماری های کلیوی را دارید، ممکن است بدن شما به خوبی نتواند داروی باکلوفن را دفع کند. این اتفاق می تواند سطح باکلوفن را در بدن افزایش داده و عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند. اگر به بیماری کلیوی مبتلا هستید، ممکن است پزشک از دوز کمتری برای شما استفاده کند.

در افرادی که سابقه سکته مغزی دارند، مصرف باکلوفن می تواند عوارض جانبی بیشتر و شدید تری ایجاد کند. همچنین مصرف باکلوفن ممکن است در رفع اسپاسم عضلانی در این افراد موثر نباشد.

مصرف باکلوفن در دوران بارداری

قرص باکلوفن چه عوارضی دارد؟ | پزشکت

باید به این نکته توجه داشته باشید که مشخص نیست آیا باکلوفن برای استفاده در زنان باردار ایمن و موثر است یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، باید درباره مصرف باکلوفن با پزشک خود مشورت کنید. هرگز نباید به صورت خودسرانه این دارو را مصرف کنید. اگر در هنگام مصرف این دارو باردار شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف باکلوفن در دوران شیردهی

اینکه آیا باکلوفن به شیر مادر منتقل می شود یا نه، هنوز مشخص نیست. اگر باکلوفن به شیر مادر منتقل شود، ممکن است در کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند، عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به کودک خود شیر می دهید و قصد مصرف قرص باکلوفن را دارید، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید. به هیچ عنوان، به صورت خودسرانه این دارو را مصرف نکنید.

مصرف این دارو در کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است و نباید در کودکان زیر 12 سال استفاده شود.

حداکثر دوز مصرفی باکلوفن

شرکت های تولید کننده این دارو توصیه می کنند که بیش از 80 میلی گرم در روز مصرف نکنید. قرص باکلوفن به صورت طولانی مدت و یا کوتاه مدت استفاده می شود. بسته به شرایط شما، پزشک مدت زمان مصرف دارو را تعیین خواهد کرد. باید دقیقا طبق دستور پزشک دارو را مصرف کنید. مصرف داروی باکلوفن کمتر یا بیش تر از دوره درمان، می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. اگر‌ به صورت ناگهانی مصرف دارو را قطع کند، نه تنها اسپاسم های عضلانی شما بهبود نخواهد یافت، بلکه ممکن است تشدید پیدا کنند.

اگر مصرف یک دوز دارو را فراموش کنید و یا دارو را طبق دستور مصرف نکنید، از میزان تاثیر آن کاسته خواهد شد. برای داشتن بهترین تاثیر، همواره باید مقدار مشخصی از دارو در بدن تان وجود داشته باشد.

عوارض مصرف بیش از داروی باکلوفن

قرص باکلوفن چه عوارضی دارد؟ | پزشکت

در صورت مصرف بیش از حد داروی باکلوفن، سطح این دارو در بدن به میزان خطرناکی خواهد رسید. علائم مصرف بیش از حد این دارو شامل موارد زیر است:

  • کما
  • استفراغ
  • اختلالات تنفسی
  • ضعف عضلانی

در صورت مصرف بیش از حد داروی باکلوفن، سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

در صورت فراموشی مصرف یک دوز دارو، به محض یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف کنید. اما اگر فقط چند ساعت به مصرف دوز بعدی، به یاد دوز فراموش شده بیفتید، صرفا باید دوز بعدی را مصرف کنید (فقط یک دوز مصرف کنید). هرگز برای جبران دوز فراموش شده، به صورت هم زمان از دو قرص استفاده نکنید. این کار می تواند باعث بروز علائم جدی در شما شود.

نکات ضروری درباره مصرف داروی باکلوفن

می توانید باکلوفن را با غذا یا بدون آن مصرف کنید. اگر مصرف این دارو معده شما را ناراحت می کند، سعی کنید آن را همراه با غذا یا شیر مصرف کنید. می توانید قرص باکلوفن را خرد کنید. باکلوفن را در دمای اتاق نگهداری کنید. این قرص را باید در دمایی بین 68 درجه فارنهایت و 77 درجه فارنهایت (20 درجه سانتیگراد تا 25 درجه سانتیگراد) نگه دارید.

به هیچ عنوان، نباید این دارو را در مناطق مرطوب، مانند حمام نگه داری کنید.

گزینه های جایگزینی برای قرص باکلوفن

داروهای دیگری نیز برای درمان اسپاسم عضلانی موجود است. بعضی از آن ها ممکن است بیش از سایر داروها برای شما مناسب باشد. با پزشک خود در مورد گزینه های دارویی دیگری که ممکن است برای شما مفید تر باشند، مشورت کنید. هرگز به صورت خودسرانه داروی مصرفی خود را تغییر ندهید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/baclofen-oral-tablet

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز