لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

راهکارهای بهبود کیفیت هوای خانه

بهبود هوای منزل|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


وقتی صحبت از آلودگی هوا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود شاید بیشتر به شهرهای مه آلود و پر ترافیک فکر کنید. اکثر افراد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند که کیفیت هوای داخل خانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تا 10 برابر بدتر و آلوده تر از هوای بیرون از خانه باشد. در واقع، آلودگی هوا (چه در داخل و چه در خارج) بزرگترین خطر زیست محیطی برای سلامت عمومی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افراد است، که سالانه منجر به مرگ نزدیک به 40000 نفر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. حداقل مرگ 9000 نفر به آلودگی هوای خانه نسبت داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آلودگی هوای داخل خانه ممکن است در شهرهای بزرگ بدتر هم باشد.

11 راه آسان برای بهبود کیفیت هوای خانه

همه افراد در معرض خطر آلودگی هوای داخل خانه قرار دارند، اما کودکان و افرادی که با بیماری ریوی زندگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند بیشتر تحت تاثیر کیفیت بد هوا قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. اگر روزها یا هفته‌ها در هوای آلوده نفس بکشید، ممکن است متوجه خشکی گلو یا سرفه شوید. همچنین ممکن است احساس تنگی نفس، خس خس سینه یا خارش یا آبریزش بینی داشته باشید . اما راهکارهایی برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه وجود دارد که با استفاده از آنها به راحتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید هوای داخلی منزل خود را بهبود ببخشید. ما در این مقاله از پزشکت سعی کردیم بهترین راهکارها را برای شما بررسی کنیم. آنها عبارتند از:

پنجره ها را باز کنید.

تازه نگه داشتن جریان هوا، ارزان ترین و ساده ترین راه برای بهبود کیفیت هوا در خانه شما است. باز کردن پنجره ها در فصل زمستان ممکن است زمانی که سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید گرم بمانید و در هزینه های گرمایش مرکزی صرفه جویی کنید غیرطبیعی به نظر برسد، اما برای ورود اکسیژن و خروج مواد مضر و همچنین کاهش رطوبت ضروری است. در هنگام استفاده از محصولات تمیزکننده یا تزئینی که حاوی مواد شیمیایی هستند، مراقب باشید که اتاق ها را به خوبی تهویه کنید.

مبلمان دست دوم را نسبت به نو بخرید.

مبل جدید ممکن است لوکس باشد اما مواد شیمیایی را در اتاق نشیمن شما آزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. ترکیبات آلی فرار که به عنوان VOC شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، گازهایی هستند که توسط بسیاری از پارچه ها، چسب ها و رنگ ها خارج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و باعث تحریک و آسیب به ریه ها می شوند.

دستگاه تصفیه|| پزشکت

روی یک دستگاه تصفیه هوا سرمایه گذاری کنید.

گرد و غبار و ذرات گرده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند میکروسکوپی باشند که بدون شک شما آنها را نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینید که بخواهید تمیزشان کنید. پس بهتر است یک دستگاه تصفیه هوا بخرید. بهترین دستگاه‌های تصفیه هوا تقریباً 100 درصد آلاینده‌ها را فیلتر می کند و هوای بسیار تمیزتر و تازه‌تر را وارد محیط می کند. به دنبال تصفیه کننده های هوا با CADR بالا (نرخ تحویل هوای پاک) باشید. هرچه این عدد بیشتر باشد، دستگاه سریعتر هوا را فیلتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

اگر بودجه شما به اندازه کافی زیاد است، روی یک دستگاه تصفیه هوا با فن سرمایه گذاری کنید تا هوای تازه تمیز در کل اتاق به گردش درآید. دستگاه‌های تصفیه هوای کوچک‌تر و ارزان‌تر هنوز هم می‌توانند مؤثر باشند، اما اگر از آنها در اتاق‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کنید، باید آنها را تعویض کنید.

گرد و غبار را فراموش نکنید.

جاروبرقی های با کیفیت و خوب، گران هستند اما نیروی قدرتمندی برای جذب گرد و غبار، گرده و موهای حیوانات خانگی دارند. همه این محرک ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند سیستم تنفسی شما را تحریک کنند. تا جایی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید مرتب جاروبرقی بکشید، از جمله زیر مبل ها و تخت. رختخواب خود را هر هفته عوض کنید و در دمای 60 درجه بشویید تا کنه ها و میکروب ها از بین بروند.

مواد شوینده مناسبی را انتخاب کنید.

برای از بین بردن چربی و کثیفی نیازی به استفاده از مواد سمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ندارید، زیرا بسیاری از محصولات پاک کننده سازگار با محیط زیست به همان خوبی کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و بوی بسیار بهتری دارند. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد غذایی مانند روغن نارگیل و بدون عطر یا معطر با روغن های آروماتراپی هستند.

برای تمیز کردن موثر و بهتر محیط اطراف خود پارچه های میکروفیبر قابل استفاده مجدد را انتخاب کنید که ذرات ریز کثیفی را در صورت خیس شدن به دام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازند. آنها همچنین باکتری ها را ذخیره نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و از آلودگی متقاطع بین سطوح حمام و آشپزخانه جلوگیری خواهند کرد.

بسیاری از پاک کننده های خانگی که از فروشگاه خریداری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند حاوی مواد شیمیایی سمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث تحریک چشم، بینی، گلو و ریه شوند. بهتر است از آنها اجتناب کنید، اما اگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید از آنها استفاده کنید، حداقل پنجره ها را در حین استفاده از آنها باز کنید.

اما به عنوان یک گزینه سبزتر، سعی کنید پاک کننده های خانگی خود را با استفاده از موادی مانند سرکه، جوش شیرین، آب مرکبات یا روغن های ضروری درست کنید.

هوای تازه || پزشکت

رطوبت را از بین ببرید.

کنه های گرد و غبار، کپک ها و ویروس ها عاشق گرما و رطوبت هستند و آشپزخانه و حمام را به پناهگاه انتخابی خود تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. مراقب باشید هنگام دوش گرفتن آب گرم حتما فن را روشن کنید تا بخار از بین برود و لباس های خیس را بیرون آویزان کنید تا خشک شوند.

پنجره ها را تا جایی که ممکن است باز کنید تا از ایجاد تراکم، به خصوص هنگام خواب جلوگیری کنید. اگر کنترل سطح رطوبت شما مشکل ساز است، یک رطوبت گیر برای اتاق هایی با عایق کاری ضعیف با دیوارهای بیرونی یا پنجره های تک جداره خریداری کنید.

خانه خود را بدون دود نگه دارید.

ذرات سمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توتون موجود در هوا تا پنج ساعت در سطوح مضر باقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مانند، بنابراین منطقی است که خانه خود را به یک محیط بدون دود نگهدارید.

به یاد داشته باشید که چوب های عود، شمع ها و هر چیز دیگری که برای اهداف تفریحی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سوزانید، مونوکسید کربن و دی اکسید کربن را در هوا منتشر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

اگر نگران آلودگی محیط خانه خود هستید از شمع های با موم طبیعی مانند موم زنبور عسل و سویا استفاده کنید. از عطرها یا رنگ های مصنوعی خودداری کنید، اما به خاطر داشته باشید که اسانس ها نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برای برخی از افراد مبتلا به آلرژی، تحریک کننده باشند.

 خوشبو کننده های هوا را حذف کنید.

این خوشبو کننده ها ممکن است بوهای بد را از بین ببرند، اما استفاده از آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مواد شیمیایی مصنوعی را وارد خانه شما کند. یک کاسه سرکه سفید در آشپزخانه بگذارید تا بوی آشپزی را در آشپزخانه خود خنثی کنید. با مخلوط جوش شیرین و آب لیمو با آب داغ و ریختن آن در یک بطری اسپری خالی نیز می توانید خوشبو کننده هوا درست کنید.

 با اجاق ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خود خداحافظی کنید.

استفاده از اجاق هیزمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حتی یک بار در خانه، خانواده را در معرض آلودگی هوای بیشتری نسبت به بیرون قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

دودی که از اجاق های چوبی منتشر می شود، به بافت ریه آسیب می رساند و منجر به بروز مشکلات تنفسی طولانی مدت می شود. اما اگر نمی‌توانید هیزم‌سوز خود را کنار بگذارید، در هنگام استفاده از آنها تا حد امکان پنجره‌ها را باز کنید تا هوا تازه شود.

گیاه آپارتمانی || پزشکت

گیاهان آپارتمانی را خریداری کنید.

محققان دریافتند که بین 10 تا 1000 گیاه در هر متر مربع لازم است تا با قدرت تمیز کردن هوای چند پنجره باز در یک خانه رقابت کند. گیاهان آپارتمانی آلاینده ها را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، به طوری که تأثیر آنها تقریباً ناچیز است.

نیلوفرهای صلح، سرخس، پیچک شیطان و گیاهان عنکبوتی از بهترین موارد گیاهان آپارتمانی در حذف مواد شیمیایی مانند فرمالدئید و مونوکسید کربن از هوا هستند.

پخش کننده اسانس را انتخاب کنید.

برخی از روغن‌های ضروری، مانند روغن درخت چای، دارای خواص ضد باکتریایی هستند و می‌توانید آن‌ها را به پاک‌کننده‌های خانگی خانگی اضافه کنید یا حتی برای درمان یک بریدگی کوچک، به‌ صورت موضعی روی پوست‌تان استفاده کنید. اما آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانستید این روغن ها همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باکتری های موجود در هوا را کاهش دهند؟ همچنین روغن‌های ضروری مانند اکالیپتوس، میخک و اسطوخودوس نیز به کاهش تعداد کنه‌های گرد و غبار در خانه شما کمک می‌کنند.

کفش های خود را بیرون از خانه بگذارید.

آفت‌کش‌ها، گرده‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها و مدفوع حیوانات ممکن است همراه با کفش های آلوده وارد خانه شوند. بنابراین بهتر است وقتی داخل خانه می‌شوید آن‌ها را در بیاورید یا با یک جفت دمپایی عوض کنید. این کار به تمیزتر ماندن هوای شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

حیوانات خانگی خود را تمیز نگه دارید.

شوره حیوانات خانگی و سلول های پوست حیوان خانگی شما تقریباً در همه جای خانه با حیوانات خانگی یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. حتی بیشتر از خز حیوانات خانگی، شوره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد علائمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شبیه به آسم یا تشدید آسم در صورت وجود آن شود. اگر حیوان خانگی دارید، با تمیز کردن و جارو کشیدن منظم، احتمال بروز شوره در آنها را به حداقل برسانید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز