لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چرا گربه استفراغ می کنه؟

استفراغ گربه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر شما هم از یک گربه خانگی نگهداری می‌کنید، احتمالاً حیوان خانگی‌تان را در حال استفراغ مشاهده کرده‌اید. معمولا مشاهده استفراغ کردن گربه‌ها، یک امر کاملا طبیعی است، اما برای این حیوان، استفراغ کردن رفتاری طبیعی به حساب نمی‌آید.

با این اوصاف، ضروری نیست که با هربار استفراغ کردن گربه خانگی‌تان، به دنبال دارو و درمان باشید. همچنین نیاز نیست که همیشه حیوان خانگی‌تان را به کلینیک دامپزشکی ببرید. در این مقاله از پزشکت، علت استفراغ گربه‌ها و روش‌های درمانی مناسب برای بهبود این حیوانات، به طور کامل بررسی شده است.

استفراغ مزمن و حاد در گربه‌ها

استفراغ مزمن به معنای استفراغ در زمان‌های منظم برای مدت طولانی است. گربه معمولاً در هر بار استفراغ، فقط یک یا دو بار بالا می‌آورد.

وقتی گربه‌ای که به طور معمول استفراغ نمی‌کند و شروع به بروز این رفتار می‌کند، به نوع حاد این وضعیت مبتلا شده است که نگران کننده است.

اقدامات تشخیصی و درمانی استفراغ حاد و مزمن می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند. همچنین فوریت‌های مربوط به زمان مراجعه گربه به کلینیک دامپزشکی نیز متفاوت است. معمولاً گربه‌ای که به استفراغ حاد مبتلا شده است، مراقبت‌های فوری بیشتری لازم است.

مطالعه بیشتر: غذاهای سمی گربه خانگی

در صورت نیاز، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص دامپزشکی صحبت کن.

مراجعه به دامپزشک || پزشکت

زمان مراجعه به کلینیک دامپزشکی

اگر گربه همچنان می‌خواهد غذا بخورد و بدون استفراغ این کار را انجام می‌دهد، طبیعی رفتار می‌کند و راحت و سالم به نظر می‌رسد، نیازی به بردن حیوان خانگی به کلینیک دامپزشکی نخواهد بود، مگر اینکه مطمئن باشید حیوان خانگی‌تان چیزی سمی خورده است.

اگر گربه خانگی شما بیش از سه بار استفراغ کرده‌ است، نمی‌تواند غذا را در معده خود نگه دارد و خسته به نظر می‌رسد، باید در اسرع وقت توسط دامپزشک معاینه شود. حیوان خانگی‌تان ممکن است کمی حالت تهوع گذرا را تجربه کند، اما اگر مسئله جدی‌تری در سلامتی گربه وجود داشته باشد، درمان باید در اسرع وقت انجام شود.

مگر اینکه گربه در ناراحتی شدید باشد یا تمایلی برای حرکت کردن نداشته باشد، به طور معمول نیازی به مراجعه به کلینیک دامپزشکی نخواهد بود. اما اگر به نظر می‌رسد که وضعیت سلامتی حیوان خانگی‌تان در طول شب به سرعت رو به وخامت است، مراجعه به کلینیک دامپزشکی و انجام ویزیت اورژانسی توصیه می‌شود.

دامپزشکی

گربه‌هایی که به طور مداوم استفراغ می‌کنند و غذا را مدت زمان کمی در معده نگه نمی‌دارند، مستعد ابتلا به مسائل ثانویه زیادی، به ویژه بیماری کبدی هستند. بنابراین به تاخیر انداختن درمان می‌تواند برای آنها خطرناک باشد.

در گذشته، گربه‌ای که چند بار در ماه استفراغ می‌کرد، دارای وضعیتی طبیعی تلقی می‌شد، اما امروزه، این ایده در حال تغییر است. حتی برخی تصورات در این باره وجود دارد که گربه‌ای که مرتباً گلوله‌های مو را استفراغ می‌کند، ممکن است به بیماری‌های گوارشی مبتلا باشد که اجازه نمی‌دهند گلوله‌های مو به طور طبیعی از مسیر گوارشی عبور کنند.

ممکن است که روش درمانی خاصی برای گربه مبتلا به استفراغ مزمن تجویز نشود، اما باید یک معاینه کامل انجام شود تا معلوم شود که گربه راحت و آرام است و در آن زمان نیازی به مداخله دامپزشکی ندارد.

مطالعه بیشتر: بیماری های گربه خانگی

علل بروز استفراغ در گربه‌ها

علل بروز استفراغ حاد یا مزمن می‌توانند یکسان باشند، با این حال استثناهایی نیز در این باره وجود دارد. بلع سموم معمولاً علتی برای بروز استفراغ مزمن نیستند (مگر اینکه گربه به طور مزمن در معرض همان سم باشد، مانند خوردن یک گیاه سمی که در دسترس است).

بلعیدن جسم خارجی به طور معمول علتی برای استفراغ مزمن نیست، اگرچه اگر جسم خارجی در معده باقی بماند، می‌تواند علتی برای بروز آن باشد.

متأسفانه، استفراغ یک علامت بسیار مبهم است و علل برو آن نیز بسیار مختلف هستند. در واقع، تقریباً هر بیماری که می‌تواند گربه‌ها را مبتلا کند، ممکن است منجر به بروز استفراغ شود. به طور کلی، علل استفراغ را می‌توان در یکی از این دسته‌بندی‌ها قرار داد:

  • علل عفونی و سرطان
  • سموم، داروها، رژیم غذایی (از جمله خوردن چیزهای نامناسب)
  • علل مربوط به معده، روده، اختلال عملکرد اعضا، غدد درون ریز، علل عصبی (معمولاً مربوط به مغز)

برخی از علل شایع بروز استفراغ، عبارت‌اند از:

سموم: نیلوفر، ضد یخ

معده: وجود اجسام خارجی، زخم، التهاب معده

داروها: شیمی درمانی، آنتی‌بیوتیک، ضد‌ التهاب

عفونی: پریتونیت عفونی گربه، پانلوکوپنی گربه، کرم قلب

اختلال عملکرد اندام: بیماری کبد، بیماری کلیوی، پانکراتیت

غدد درون ریز: پرکاری تیروئید، افزایش کلسیم، دیابت کتواسیدوز

رژیم غذایی: عدم تحمل غذایی نسبت به ماده‌ای در غذا، تغییر ناگهانی رژیم غذایی

روده: وجود اجسام خارجی، التهاب حاد، بیماری التهابی روده (به طور معمول مزمن)، سرطان، یبوست

نورولوژیک: بیماری دهلیزی (می‌تواند با بیماری گوش داخلی همراه باشد)، آنسفالیت (التهاب پوشش داخلی مغز)، سرطان‌ها

سرطان: می تواند یک علت مستقیم مانند سرطان روده یا یک علت غیر مستقیم مانند تومورهای ماست سل در پوست باشد.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

گربه و استفراغ || پزشکتتشخیص علت بروز استفراغ در گربه‌ها

تشخیص علت بروز استفراغ در گربه‌ها، می‌تواند دشوار باشد. اکثر موارد استفراغ حاد گذرا هستند و فقط با درمان علامتی و زمان بهبود می‌یابند. با این حال، اغلب برای اطمینان از عدم وجود مشکل جدی‌تر، انجام معاینه توصیه می‌شود. نقطه شروع در تعیین علت استفراغ، گرفتن شرح حال دقیق است. در اینباره چند سوال وجود دارد که ممکن است دامپزشک از شما بپرسد:

استفراغ از چه زمانی شروع شد؟

آیا گربه خانگی‌تان غذا می‌خورد؟

گربه خانگی‌تان دارو می خورد؟

گربه دچار اسهال شده است؟

آیا گربه در معرض گیاهان و سایر سموم بود؟

محتوای استفراغ گربه خانگی‌تان چگونه است؟

رژیم غذایی معمول گربه خانگی‌تان چگونه است؟

آیا گربه خانگی‌تان مایعات زیادی می‌نوشد یا زیاد ادرار می‌کند؟

آیا گربه به بیرون از خانه می‌رود و اگر چنین است، آیا شکار می‌کند؟

استفراغ چه زمانی رخ می‌دهد (در زمان غذا خوردن یا فعالیت‌های دیگر)؟

بر اساس پاسخ به این سؤالات، دامپزشک ایده بهتری در مورد اینکه از کدام دستگاه و روش تشخیصی استفاده کند، خواهد داشت. ظاهر استفراغ پاسخ قطعی در مورد علت استفراغ گربه به دست نمی‌دهد، اما می‌تواند برای دامپزشک، نقطه‌ای برای شروع معاینه باشد.

بررسی رنگ و حالت استفراغ گربه

اگرچه ارتباط ظاهر و علت استفراغ به هیچ وجه یک همبستگی کامل نیست، اما ویژگی‌های استفراغ می‌تواند سرنخ هایی را درباره علت بروز آن ارائه دهد. از جمله این موارد، عبارت‌اند از:

وجود خون در استفراغ: خون ناشی از دهان، مری یا معده است.

استفراغ سفید و کف آلود: این حالت معمولاً نشانه برگشت از مری یا معده خالی است.

استفراغ شفاف: این استفراغ می‌تواند در شرایط خالی بودن معده یا بازگشت از مری رخ دهد.

ظاهر پودر قهوه مانند استفراغ: این نوع استفراغ ناشی از خونریزی معده است که بیشتر با زخم دیده می‌شود.

استفراغ قهوه‌ای و بدبو: این وضعیت می‌تواند ناشی از خونریزی قسمت فوقانی دستگاه گوارش یا خوردن چیزی قهوه‌ای رنگ و بدبو باشد.

استفراغ زرد: این استفراغ حاوی صفرا است و می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری کبد باشد، اما اغلب با معده خالی رخ می‌دهد. علاوه براین، استفراغ زرد می‌تواند به این معنی باشد که گربه چیزی زرد رنگ خورده است.

وجود غذای هضم نشده در استفراغ: به این معنی است که غذا هرگز از معده خارج نمی‌شود. این وضعیت می‌تواند با عدم تحمل غذایی یا آلرژی، انسداد یا تقریباً هر شرایطی که باعث تحریک دستگاه گوارش فوقانی می‌شود، اتفاق بیفتد. مهم است که بدانید گربه آخرین بار چه زمانی خورده است. به عنوان مثال، اگر گربه برای یک روز غذا نخورده باشد و غذای هضم نشده را استفراغ کند، این وضعیت نشان دهنده بروز انسداد یا اختلال حرکتی است.

درمان استفراغ گربه

مرحله بعدی، انجام معاینه فیزیکی کامل توسط دامپزشک حیوان خانگی شما است. دامپزشک می‌تواند مواردی مانند درد شکم، توده‌های شکمی یا موارد دیگر، وجود آشکار جسم خارجی، شواهدی از کاهش وزن، سوفل قلب، بزرگ شدن غده تیروئید و تب را تشخیص دهد. همچنین، معاینه می‌تواند به تعیین این مسئله که چه روشی برای تشخیص نیاز است، کمک کند.

در صورت لزوم، آزمایشات اولیه که معمولاً شامل رادیوگرافی شکم (تصویربرداری اشعه ایکس)، تست خون و آزمایش ادرار است، انجام می‌شود. به کمک نتایج تصویربرداری اشعه ایکس می‌توان ناهنجاری‌هایی را در اندازه و شکل اندام، وجود اجسام خارجی، تومورها، یبوست و سایر ناهنجاری‌هایی که دامپزشک قادر به ارزیابی آنها با معاینه فیزیکی نیست، آشکار کرد.

به کمک آزمایش خون می‌توان مواردی مانند اختلال عملکرد اندام‌ها، اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت و پرکاری تیروئید را تشخیص داد. برای تشخیص بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری کلیوی و عفونتهای دستگاه ادراری، آزمایش ادرار همراه با آزمایش خون مورد نیاز است.

علاوه براین، آزمایش خون می‌تواند مسمومیت حیوان با برخی از سموم مانند ضد یخ را تشخیص دهد.

مطالعه بیشتر: بیماری التهابی روده در گربه 

استفراغ حیوان خانگی گربه خانگی و استفراغ || پزشکت

روش درمان استفراغ بر اساس علت بروز آن بسیار متفاوت است. برخی از این روش‌های پرکاربرد، عبارت‌اند از:

تجویز مایعات

اگر معاینه فیزیکی هیچ گونه ناهنجاری را نشان ندهد و هیچ مشکلی در سابقه سلامتی گربه وجود نداشته باشد، دامپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که برخی از روش‌های درمانی علامتی مانند تزریق مایعات به صورت زیر جلدی (زیر پوست) را انجام دهد. حتی اگر حیوانی از نظر بالینی کم آب نباشد، مصرف مایعات می‌تواند برای شستشوی سیستم گوارش و حفظ هیدراتاسیون مهم باشد.

وقتی حیوان خانگی به علت از دست دادن مایعات ناشی از استفراغ و عدم تامین آب، دچار کم آبی می‌شود، احساس خوبی ندارد، غذا نمی‌خورد و آب نمی‌نوشد و حتی ممکن است بیشتر استفراغ کند. این مسئله باعث کم آبی بدن حیوان و بدتر شدن وضعیت گربه می‌شود.

نوعی مایع درمانی تقریباً برای هر نوع استفراغ انجام می‌شود. اگر حیوانی بسیار کم آب یا ضعیف باشد، اغلب مایعات IV تجویز می‌شود.

نکته منفی این مسئله است که تزریق مایعات IV به طور قابل توجهی گران‌تر است و نیاز به ماندن گربه در بیمارستان دامپزشکی دارد. با این حال، به خصوص در یک بیمار بسیار کم آب، مایعات زیر جلدی به خوبی جذب نمی‌شوند و تزریق مایعات IV برای کمک به بهبودی گربه مورد نیاز است.

داروهای ضد استفراغ

مصرف داروی به توقف استفراغ و در نتیجه کاهش از دست دادن مایعات کمک می کند. علاوه براین، این داروها می‌توانند به تسکین ناراحتی شکم کمک کنند. گاهی اوقات، داروهای محافظ معده مانند پپسید یا سوکرالفات ممکن است تجویز شوند، اما مفید بودن آنها جای بحث دارد.

تغییر رژیم غذایی

برای گربه‌های مبتلا به استفراغ مزمن و حاد، یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی، تغییر رژیم غذایی است. اگر گربه خانگی شما به استفراغ حاد مبتلا شده باشد، این روش شامل تغییر موقت رژیم غذایی به غذاهای آسان هضم می باشد‌.

برای گربه‌های مبتلا به استفراغ مزمن، تغییر رژیم غذایی می‌تواند روشی درمانی و همچنین تشخیصی باشد. اگر رژیم غذایی جدید، استفراغ حیوان خانگی‌تان را کنترل کند، پس می‌توان گفت که استفراغ گربه، تا حدی ناشی از عدم تحمل رژیم غذایی یا آلرژی یا احتمالاً بیماری التهابی روده با درجه پایین است.

گربه‌های مبتلا به استفراغ مزمن را برای چندین هفته در رژیم غذایی جدید نگه دارید تا ببینید که آیا این تغییر برای بهبود آنها نتیجه می‌دهد یا خیر.

پردنیزون

بیماری التهابی روده ممکن است علت بروز استفراغ در برخی از گربه‌ها باشد. درمان بیماری التهابی روده اغلب شامل مصرف داروی پردنیزون است. ما توصیه نمی‌کنیم که بدون انجام هیچ گونه تشخیصی، مصرف پردنیزون را در گربه خانگی خود امتحان کنید، زیرا پردنیزون عوارض جانبی زیادی، از جمله افزایش تشنگی، افزایش دفع ادرار، ضعف سیستم ایمنی و ضعف عضلات را به همراه دارد.

علاوه براین، تجویز پردنیزون به گربه می‌تواند برخی از علل استفراغ (مانند پانکراتیت، دیابت و بیماری کلیوی) را بدتر کند. با این حال، اگر نتیجه تست خون و عکسبرداری اشعه ایکس گربه طبیعی است و شما نمی‌خواهید به دنبال تشخیص بیشتر باشید، می‌توان مصرف داروی پردنیزون را در نظر گرفت. حتما با دامپزشک حیوان خانگی خود در این باره صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز