لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

افزایش قند خون در افرادی غیردیابتی

افزایش قند خون در افرادی غیردیابتی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


افزایش قند خون در افراد غیردیابتی می تواند علل مختلفی داشته باشد. ما در این مقاله از پزشکت علل شایع هیپرگلیسمی در افرادی که دیابت ندارند را بررسی کرده ایم. اما به طور کلی، قند خون بالا که هیپرگلیسمی نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که قند بیش از حد در خون وجود داشته باشد. قند خون بالا اولین علامتی است که زمینه ساز دیابت است. اما می تواند در افرادی که دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 ندارند. به دلیل استرس یا ضربه یا به تدریج در نتیجه شرایط مزمن خاص رخ دهد.

مهم است که حتی اگر دیابت ندارید قند خون بالا را کنترل کنید. زیرا قند خون بالا می تواند توانایی شما برای بهبودی را به تاخیر بیاندازد، خطر ابتلا به عفونت ها را افزایش دهد و باعث آسیب جبران ناپذیری به اعصاب، رگ های خونی و اندام های شما مثل چشم ها و کلیه های شما شود. آسیب رگ های خونی ناشی از قند خون بالا نیز خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

هایپرگلیسمی غیر دیابتی و پیش دیابت

اگر سطح گلوکز ناشتا بین 100 تا 125 میلی‌گرم در دسی‌لیتر داشته باشید و اگر سطح گلوکز خون ناشتای شما بیشتر از 125 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بیشتر از 180 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد، در نظر گرفته می‌شود که دچار اختلال تحمل گلوکز یا پیش دیابت هستید.

بدن گلوکز را عمدتاً از طریق مصرف کربوهیدرات ها به دست می آورد. اما همچنین از طریق تجزیه گلیکوژن به گلوکز – فرآیندی به نام گلیکوژنولیز – یا تبدیل منابع غیر کربوهیدراتی به گلوکز – به نام گلوکونئوژنز – که عمدتاً در کبد اتفاق می افتد.

در حالی که 50 تا 80 درصد گلوکز توسط مغز، کلیه ها و گلبول های قرمز خون برای انرژی استفاده می شود، باقی مانده گلوکز برای تولید انرژی استفاده می شود. به عنوان گلیکوژن در کبد و ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود و می‌توان آن را بعداً برای انرژی استفاده کرد یا به بافت چربی تبدیل کرد.

در افراد سالم، سطح گلوکز خون توسط هورمون انسولین تنظیم می شود تا در سطح ثابت 80 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر باقی بماند. انسولین با افزایش جذب و ذخیره گلوکز و کاهش پروتئین های التهابی که باعث افزایش قند خون در هنگام وجود گلوکز اضافی در خون می شود، قند خون را ثابت نگه می دارد.

برخی از شرایط می توانند سطح گلوکز خون شما را با اختلال در توانایی انسولین برای انتقال گلوکز به خارج از جریان خون افزایش دهند. هنگامی که این اتفاق می افتد، شما دچار هیپرگلیسمی می شوید که شما را در معرض خطر ابتلا به پیش دیابت، دیابت و عوارض مرتبط با آن قرار می دهد. شایع ترین علل افزایش قند خون در افراد غیر دیابتی، عبارتند از:

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ ناشی از ترشح بیش از حد هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک است. آدرنوکورتیکوتروپیک هورمونی که در قسمت قدامی غده هیپوفیز تولید می شود. حتی باعث آزادسازی کورتیزول بیشتر از غدد فوق کلیوی می شود. آدنوم هیپوفیز یا تومورهای غده هیپوفیز در بیش از 70 درصد موارد علت سندرم کوشینگ است، در حالی که استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئیدی نیز می تواند خطر را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

افراد مبتلا به سندرم کوشینگ در معرض افزایش خطر ابتلا به اختلال تحمل گلوکز و هیپرگلیسمی در نتیجه افزایش سطح کورتیزول در سراسر بدن هستند. کورتیزول، هورمونی است که با مسدود کردن جذب گلوکز از جریان خون، اثرات انسولین را خنثی می کند. در نتیجه مقاومت به انسولین را افزایش می دهد و سطح قند خون را بالا نگه می دارد. افزایش سطح کورتیزول همچنین تا حدی باعث کاهش ترشح انسولین از جایی که در لوزالمعده تولید می شود، می شود.

تغذیه

تقریباً 10 تا 30 درصد از افراد مبتلا به سندرم کوشینگ دچار اختلال در تحمل گلوکز می شوند. در حالی که 40 تا 45 درصد به دیابت مبتلا می شوند.

داروهای کورتیکواستروئیدی اغلب برای کاهش التهاب در سراسر بدن تجویز می‌شوند. اما می‌توانند منجر به ایجاد سندرم کوشینگ و هیپرگلیسمی شوند. زیرا آنزیم‌های خاصی را فعال می‌کنند که تبدیل مولکول‌های غیر کربوهیدراتی را به گلوکز افزایش می‌دهند (گلوکونئوژنز). کورتیکواستروئیدها همچنین با مهار مسیرهای سیگنال دهی سلولی درگیر در آزادسازی انسولین از پانکراس، عملکرد سلول های پانکراس را مختل می کنند.

بیماری های پانکراس

بیماری های پانکراس مانند پانکراتیت، سرطان پانکراس و فیبروز کیستیک می توانند باعث افزایش قند خون شوند. زیرا سلول های پانکراس در این شرایط آسیب می بینند. انسولین از سلول های پانکراس تولید و آزاد می شود. با التهاب و آسیب به پانکراس، سلول های پانکراس دیگر قادر به تولید انسولین کافی برای حذف گلوکز از خون برای کنترل قند خون نیستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

افزایش قند خون در افرادی غیردیابتی || پزشکت

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که با دوره های قاعدگی نامنظم مشخص می شود. PCOS یک اختلال غدد درون ریز شایع در بین زنان در سنین باروری است. زنان مبتلا به PCOS دچار عدم تعادل هورمونی مانند افزایش سطح تستوسترون، انسولین و پروتئین های التهابی به نام سیتوکین های آزاد شده از بافت چربی هستند.

علیرغم افزایش سطح انسولین، زنان مبتلا به PCOS مقاومت به انسولین نشان می دهند. زیرا هورمون های انسولین آنها نمی توانند به اندازه کافی گلوکز را جذب کنند یا از آن برای انرژی استفاده کنند. گیرنده های انسولین در زنان مبتلا به PCOS نمی توانند به طور موثر به انسولین متصل شوند. از آنجایی که انسولین گلوکز را انتقال می دهد، گلوکز اضافی در جریان خون باقی می ماند. حتی باعث ایجاد هیپرگلیسمی می شود.

ضربه و یا آسیب

استرس فیزیکی وارد شده به بدن، از جمله تروما، سوختگی و سایر صدمات، می تواند با تغییر روش متابولیزه شدن گلوکز باعث افزایش قند خون شود. هیپرگلیسمی ناشی از استرس زمانی رخ می دهد که عوامل استرس زای فیزیکی برای بدن باعث افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک، واکنش جنگ یا گریز بدن، برای آزادسازی سیتوکین ها و هورمون هایی می شوند که با اثرات انسولین در حذف گلوکز اضافی از جریان خون مقابله می کنند.

این سیتوکین ها و هورمون هایی مانند اپی نفرین تولید گلوکز را از طریق تجزیه ذخایر گلیکوژن به گلوکز (گلیکوژنولیز) و تبدیل منابع غیر کربوهیدراتی به گلوکز (گلوکونئوژنز) افزایش می دهند.

افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول، که همچنین ترشح می‌شود، مانع از جذب گلوکز از جریان خون به سلول‌ها توسط انسولین می‌شود و به افزایش قند خون کمک می‌کند.

جراحی و استرس

تغییرات متابولیسم گلوکز که از استرس فیزیکی به بدن رخ می دهد، پس از جراحی نیز رخ می دهد. جراحی نوعی استرس کنترل‌شده برای بدن است. حتی منجر به افزایش مشابه در سیتوکین‌ها و هورمون‌هایی می‌شود. تولید گلوکز در کبد را تحریک می‌کنند. جلوی اثرات انسولین را برای حذف گلوکز اضافی از خون می‌گیرند.

تا 30 درصد از بیماران ممکن است پس از جراحی دچار هیپرگلیسمی ناشی از استرس شوند، با سطح گلوکز خون که مدت طولانی پس از بازگشت از بیمارستان به خانه بالا می ماند. افزایش قند خون پس از جراحی می تواند اثرات قابل توجهی بر سلامت کلی داشته باشد. حتی خطر ابتلا به دیابت و سایر بیماری های جدی را افزایش دهد.

عفونت ها

هیپرگلیسمی ناشی از استرس همچنین می تواند از استرس فیزیکی مانند عفونت، مانند ذات الریه یا عفونت های دستگاه ادراری شروع شود. افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول که با عفونت ها اتفاق می افتد، توانایی انسولین را برای حذف گلوکز اضافی از جریان خون مسدود می کند. حتی بدن را در حالت قند خون بالا نگه می دارد.

گلوکز خون بالا همچنین از عفونت ها به عنوان یک واکنش طبیعی به منظور حمایت از نیازهای اندام هایی مانند مغز، کلیه ها و گلبول های قرمز خون که برای کمک به پاسخ سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت به گلوکز وابسته هستند، ایجاد می شود.

عوارض جانبی داروها

افزایش قند خون در افرادی غیردیابتی || پزشکت

برخی از داروها – مانند وازوپرسورهای کاتکول آمین مانند دوپامین و نوراپی نفرین، سرکوب کننده های ایمنی مانند تاکرولیموس و سیکلوسپورین و کورتیکواستروئیدها – می توانند سطح گلوکز خون را با فعال کردن آنزیم هایی که سطح گلوکز خون را افزایش می دهند و آزادسازی و فعالیت انسولین از جذب گلوکز خون را افزایش دهند.

بیماران بستری شده در بیمارستان که از طریق IV تغذیه دریافت می کنند نیز ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به هیپرگلیسمی باشند. زیرا مایع غذایی حاوی محلول قندی برای کمک به بازگرداندن تعادل الکترولیت است. غلظت این مایع در بیمارانی که بیمار هستند یا در حال نقاهت پس از جراحی یا جراحت هستند باید به دقت کنترل شود. تا از افزایش بیشتر قند خون جلوگیری شود.

چاقی و افزایش قند خون در افرادی غیردیابتی

قند خون بالا با چاقی مرتبط است زیرا سلول های چربی اضافی تعادل گلوکز و انسولین را مختل می کند. سلول‌های چربی اضافی به نام سلول‌های چربی، پروتئین‌های التهابی مانند اینترلوکین‌ها و فاکتور نکروز تومور را آزاد می‌کنند که با فعال کردن فرآیندهایی که توانایی بدن برای تولید و ترشح انسولین را در هنگام بالا رفتن قند خون مختل می‌کند، مقاومت بدن در برابر انسولین را افزایش می‌دهد.

سلول های چربی اضافی همچنین توانایی حذف گلوکز از خون را کاهش می دهد تا برای انرژی استفاده شود. یا به عنوان گلیکوژن در عضلات اسکلتی ذخیره شود. با چاقی، افزایش لیپیدها یا مولکول های اسید چرب، مسیرهایی را فعال می کند که سیگنال دهی انسولین را در عضلات مختل می کند.

ژنتیک

سابقه خانوادگی دیابت می تواند خطر ابتلا به هیپرگلیسمی را افزایش دهد. در حالی که دیابت را می توان از طریق عوامل رژیم غذایی و شیوه زندگی پیشگیری کرد، اختلال در حساسیت به انسولین می تواند در خانواده ها ایجاد شود. ممکن است شما را مستعد ابتلا به قند خون بالا کند.

زنان باردار همچنین به دلیل تغییرات هورمونی که بر نحوه متابولیسم گلوکز در بدن تأثیر می‌گذارد، اغلب بین هفته‌های 24 تا 28 بارداری ممکن است به دیابت بارداری مبتلا شوند. تأثیر هورمون‌های بارداری می‌تواند در توانایی انسولین برای حذف گلوکز اضافی از خون اختلال ایجاد کند و باعث بالا ماندن قند خون شود.

رژیم غذایی نادرست

افزایش قند خون در افرادی غیردیابتی || پزشکت

رژیم غذایی نقش مهمی در ایجاد قند خون بالا دارد. مصرف بیش از حد غذاهای حاوی قند و کربوهیدرات باعث افزایش سطح قند خون پس از خوردن غذا می شود. زیرا غذا به مولکول های گلوکز تجزیه می شود که وارد جریان خون می شود.

در یک فرد سالم، وجود مولکول‌های گلوکز بیشتر در خون به پانکراس سیگنال می‌دهد تا انسولین آزاد کند، که به جذب گلوکز از خون کمک می‌کند. حتی آن را به ماهیچه‌ها و کبد منتقل می‌کند تا برای انرژی و ذخیره‌سازی استفاده شود. با کاهش قند خون، سیگنال‌های لوزالمعده برای ترشح انسولین بیشتر متوقف می‌شود. سطح قند خون باید به سطح پایه ثابت بازگردد.

هنگامی که سطوح قند خون به طور مداوم با مصرف مکرر و بیش از حد قند و کربوهیدرات افزایش می یابد، گلوکز اضافی در جریان خون پانکراس را تحریک می کند تا مقدار زیادی انسولین ترشح کند. با گذشت زمان، بدن به دلیل افزایش مزمن قند خون، پاسخ به انسولین را متوقف می کند. حتی باعث مقاومت به انسولین و بالا نگه داشتن قند خون می شود.

مدیریت یک رژیم غذایی مناسب و متعادل با پروتئین ها، چربی ها و غذاهای غنی از فیبر و در عین حال محدود کردن قند و کربوهیدرات های فرآوری شده و تصفیه شده می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند.

مصرف بیش از حد الکل همچنین می تواند با تداخل در توانایی کبد برای تنظیم تولید و آزادسازی گلوکز بر قند خون شما تأثیر بگذارد و بر پاسخ بدن شما به انسولین تأثیر منفی بگذارد.

عدم تحرک بدنی و افزایش قند خون در افرادی غیردیابتی

کمبود فعالیت بدنی می تواند قند خون شما را افزایش دهد، زیرا ماهیچه های اسکلتی بخش اصلی بدن هستند که از گلوکز برای انرژی استفاده می کنند یا گلوکز اضافی را به عنوان گلیکوژن برای استفاده بعدی ذخیره می کنند. با سطوح کم فعالیت بدنی، ماهیچه ها غیر فعال می شوند و گلوکز را به طور موثر از خون حذف نمی کنند.

ورزش منظم می تواند با افزایش نیاز ماهیچه ها به حذف گلوکز از خون برای استفاده برای انرژی، به کاهش سطح قند خون کمک کند.

سخن آخر

قند خون بالا می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد، نه فقط دیابت. برای ایجاد هیپرگلیسمی لازم نیست با دیابت زندگی کنید. داشتن قند خون بالا می تواند خطر ابتلا به دیابت و عوارض مرتبط با آن را در آینده افزایش دهد.

عوامل مختلفی می توانند در افزایش قند خون نقش داشته باشند و برخی از آنها مانند رژیم غذایی و ورزش می توانند به کنترل قند خون شما کمک کنند. گاهی اوقات قند خون بالا در افراد بدون دیابت می تواند به دلیل پیش دیابت باشد که می تواند منجر به دیابت شود. اگر اغلب قند خون بالا دارید، مهم است که با پزشکت مشورت کرده و آن را کنترل کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز