لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چسب ضد بارداری چیست؟

چسب ضد بارداری|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


چسب ضد بارداری یک برچسب پلاستیکی مربع شکل, شبیه چسب زخم است. این چسب برای جلوگیری از بارداری روی پوست در قسمت های خاصی از بدن اعمال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

طرفداران استفاده از چسب ضد بارداری معتقدند که اگر دستورالعمل هایی استفاده از آن به درستی رعایت شود تا 99 درصد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند موثر باشد. حتی با استفاده معمولی، میزان اثربخشی هنوز نسبتاً بالا و 91 درصد است. این چسب فقط باید یک بار در هفته اعمال شود و هر هفته تعویض شود. استفاده از آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای افرادی که ممکن است مصرف یک قرص روزانه را فراموش کنند، آسان تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مشکلات پریود و قاعدگی را برطرف و به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند و درد ناشی از آن را کاهش دهد. حتی ممکن است بر تسکین علائم قبل از قاعدگی نیز تاثیر مثبتی داشته باشد.

چسب ضد بارداری چگونه اثر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

هر چسب شامل نسخه های مصنوعی دو هورمون استروژن و پروژسترون است. وقتی چسب به پوست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چسبد، این هورمون ها را آزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و پوست آنها را با جریان خون جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این هورمون ها از ترشح تخمک در هر ماه از بارداری جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. آنها همچنین مخاط دهانه رحم را ضخیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند تا مانع از رسیدن اسپرم به تخمک شوند.

اگر برای اولین بار از چسب بین روزهای اول تا پنجم پریود خود استفاده کنید، فورا تاثیر خودش را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. اما شروع آن در هر زمان دیگری به این معنی است که حداقل برای یک هفته به استفاده از نوع دیگری از روش پیشگیری از بارداری مانند کاندوم نیاز خواهید داشت.

چسب کنترل بارداری|| پزشکتعوارض استفاده از چسب های ضد بارداری

برخی از افراد استفاده از آنها را نادرست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند و با مصرف آن به دلایل زیر مخالف هستند:

  • تحریک پوست. پوست ممکن است در محل چسب دچار تحریک، خارش یا درد شود. این وضعیت به احتمال زیاد بر افرادی که پوست حساس دارند بیشتر تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد.
  • عدم محافظت در برابر عفونت های مقاربتی (STIs). کنترل بارداری هورمونی فقط برای پیشگیری از بارداری موثر است. برای محافظت در برابر بیماری های مقاربتی باید از یک روش مانع مانند کاندوم استفاده کرد.
  • احتمال افتادن آن وجود دارد. چسب ممکن است شل شود یا به طور کامل بیفتد، بنابراین بهتر است هر چند روز یک بار آن را بررسی کنید.
  • نیاز به تغییر هفتگی دارد. چسب باید هر هفته در همان روز عوض شود تا اثر خودش را بگذارد. زمان تعویض آن را یادداشت کنید. در غیر این صورت بهتر است از روش‌های طولانی‌تر کنترل بارداری، مانند ایمپلنت یا دستگاه داخل رحمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(IUD) استفاده کنید.

عوارض جانبی چسب ضد بارداری چیست؟

برخی از افراد در چند ماه اول استفاده دچار عوارض جانبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. این موارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • حساسیت در پستان
  • حالت تهوع
  • تغییر در زمان، سنگینی یا دفعات پریودها
  • خارش، خشکی، تورم یا بثورات پوستی در ناحیه ای که چسب زده شده است

مانند سایر اشکال کنترل بارداری هورمونی، احتمال بروز عوارض جانبی نادر اما جدی نیز وجود دارد، مانند:

  • سکته
  • حمله قلبی
  • آمبولی ریه
  • لخته شدن خون
  • بیماری کیسه صفرا
  • فشار خون بالا
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی

با این حال، همه عوارض جانبی منفی نیستند. برخی از افراد به طور خاص از پیشگیری از بارداری هورمونی، مانند چسب، برای برخی اثرات بهتر، مانند دوره های قاعدگی کمتر یا منظم تر و پیشگیری از آکنه استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این چسب می‌تواند در پیشگیری از کم خونی و برخی سرطان‌ها از جمله سرطان تخمدان، رحم و روده کمک کند.

چسب ضد بارداری چقدر موثر است؟

چسب ضد بارداری در صورت استفاده صحیح، 99 درصد موثر است. اما واقعیت این است که میزان اثربخشی آن برای افرادی که ممکن است همیشه دستورالعمل ها را دنبال نکنند به 91 درصد کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. طبق گفته Planned Parenthood، هر سال از هر 100 نفری که از آن استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، 9 نفر باردار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. از طرفی هم برخی از داروها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند بر عملکرد آن تأثیر بگذارند. یک متخصص بهداشت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا چسب برای شما مناسب است یا خیر.

سلامت بانوان

چسب کنترل بارداری برای چه کسانی مناسب تر است؟

بسته به سابقه بیماری هایی که دارید و شیوه زندگی فعلی، استفاده از چسب بارداری ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد، از جمله:

  • زنان در دوران بارداری یا شیردهی
  • زنان سیگاری و 35 سال یا بیشتر سن
  • کسانی که لخته خون در ورید یا شریان دارند.
  • مبتلایان به فشار خون بالا، میگرن همراه با اورا یا بیماری قلبی
  • افرادی که از داروهای خاصی مانند داروهای HIV استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

آیا چسب ضد بارداری از بیماری های مقاربتی پیشگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

هیچ شکلی از کنترل بارداری هورمونی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از بیماری های مقاربتی جلوگیری کند، زیرا آنها فقط برای جلوگیری از بارداری موثر هستند. بنابراین شما باید از یک روش مانع مانند کاندوم در طول فعالیت جنسی استفاده کنید تا خطر ابتلا یا انتقال یک بیماری مقاربتی به دیگران را کاهش دهید.

چگونه از چسب ضد بارداری استفاده کنیم؟

نحوه قرار دادن چسب و تعویض آن شامل موارد زیر است:

ابتدا تصمیم بگیرید که در کجا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید چسب را اعمال کنید. باید بر روی ناحیه ای از پوست تمیز و خشک قرار بگیرد، مانند:

  • شانه
  • باسن
  • شکم
  • بالای بازو
  • قسمت بالایی پشت

اما از قرار دادن چسب بر روی قسمت های زیر خودداری کنید:

  • روی سینه
  • هر ناحیه ای که زخم یا تحریک شده است.
  • مناطقی که ممکن است با لباس های تنگ مالیده شوند.
  • مناطقی که ممکن است از لوسیون، پودر یا آرایش استفاده کنید.

بعد از مشخص کردن مکان قرار گیری چسب کیسه فویل را باز کنید تا صاف باشد و وصله را از روی فویل جدا کنید. بعد، نیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از پلاستیک را از روی چسب جدا کنید. مراقب باشید به قسمت چسبنده آن دست نزنید. چسب را به پوست خود بچسبانید و بقیه پلاستیک را جدا کنید. آن را با کف دست به مدت 10 ثانیه به پوست فشار دهید.

چسب ضد بارداری چقدر دوام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد؟

هر چسب برای یک هفته کامل طراحی شده است. بعد از 7 روز، باید آن را بردارید و یک مورد جدید جایگزین کنید. اما بهتر است هر روز بررسی کنید که چسب شما هنوز سر جای خود است. در حالی که فعالیت‌هایی مانند جلسات کوتاه شنا نباید روی آن تأثیر بگذارد، اما مشخص شده است که چسب Twirla پس از 30 دقیقه در آب، چسبندگی خود را از دست می‌دهد.

اگر چسب کمتر از 24 ساعت پس از اولین بار استفاده از آن شل شد و همچنان چسبنده بود، سعی کنید دوباره آن را بچسبانید. درصورتیکه چسبناک نیست، آن را با یک چسب جدید جایگزین کنید. اگر چسب شما شل یا بیش از 24 ساعت پس از استفاده از آن جدا شد، آن را دور بیندازید و یک چسب جدید بزنید. روزی که چسب را تعویض کنید، روز تغییر چسب جدید محاسبه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

ضدبارداری|| پزشکتچگونه چسب بارداری را از پوست جدا کنیم؟

به سادگی پوست آن را جدا کرده و با تا زدن از وسط از بین ببرید تا به خودش بچسبد. در یک کیسه پلاستیکی در بسته قرار دهید و آن را در سطل زباله بیندازید. استفاده از چسب را به مدت 3 هفته انجام دهید. در هفته چهارم، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از استفاده از چسب استراحت کنید و هفته بعد دوباره شروع کنید. در طول این هفته، ممکن است خونریزی داشته باشید که شبیه به پریود است. با این حال، چسب Xulane را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان در هفته چهارم برای حذف این خونریزی اعمال کرد. ممکن است همچنان در چند ماه اول مقداری خونریزی یا لکه بینی را تجربه کنید.

چسب ضد بارداری در مقابل قرص

هم چسب و هم قرص های ترکیبی ضد بارداری از استروژن و پروژسترون برای جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اما آنها هورمون ها را به طور متفاوتی به بدن انتقال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. قرص هر روز به صورت خوراکی مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، در حالی که این چسب هر هفته یک بار روی پوست شما اعمال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در صورت استفاده صحیح، هم قرص و هم چسب به یک اندازه در پیشگیری از بارداری موثر هستند.

چسب در مقابل IUD

دو نوع IUD وجود دارد: یک نوع پروژسترون و یک نوع غیر هورمونی مسی.

هر دو دستگاه کوچک T شکل هستند که از لقاح تخمک جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی وارد رحم شوند. آی یو دی پروژسترون بسته به نوع انتخابی شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از بارداری به مدت 3 تا 7 سال جلوگیری کند. و بسیار موثر است. کمتر از 1 از هر 100 کاربر باردار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آی یو دی غیر هورمونی که به پاراگارد معروف است نیز همین اثر را دارد. اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تا 10 سال دوام بیاورد. آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با برخی عوارض جانبی مانند خونریزی نامنظم در چند ماه اول همراه باشند. آی یو دی مسی همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در مقایسه با سایر روش های کنترل بارداری منجر به دوره های قاعدگی شدیدتر و طولانی تر شود.

چسب در مقابل حلقه واژن

حلقه واژن به واژن وارد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و به مدت 3 هفته در محل باقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند. در هفته چهارم، حذف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در ابتدای هر ماه جدید یک مورد جدید درج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. حلقه مشابه چسب عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، زیرا حاوی همان هورمون ها است. همچنین بسیار موثر است، زیرا کمتر از 1 نفر از هر 100 نفر با استفاده از حلقه طبق دستورالعمل باردار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. حلقه واژینال مزایای مشابهی دارد. نه تنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در طول رابطه جنسی نفوذی در جای خود باقی بماند، بلکه ممکن است منجر به دوره های قاعدگی سبک تر و گرفتگی کمتر شود.

چسب در مقابل ایمپلنت

شکل دیگری از کنترل بارداری هورمونی، ایمپلنت ضد بارداری، یک میله پلاستیکی کوچک است که توسط پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی درست زیر پوست بازو قرار داده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هورمون پروژسترون را در بدن آزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و تا 5 سال قبل از نیاز به جایگزینی دوام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد. مانند IUD، ایمپلنت بیش از 99 درصد در جلوگیری از بارداری موثر است، به این معنی که از چسب موثرتر است. به علاوه، لازم نیست هر روز یا هفته آن را تعویض کنید.

چسب در مقابل اسفنج

اسفنج ضد بارداری یک تکه نرم و گرد از فوم پلاستیکی با حلقه ای برای برداشتن است. در بسیاری از داروخانه ها بدون نسخه در دسترس است. اسفنج حاوی هیچ هورمونی نیست و در عوض با اسپرم کشی به نام نونوکسینول-9 پر شده است. این امر سرعت اسپرم را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و به جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

برای جلوگیری از بارداری، اسفنج را تا 24 ساعت قبل از برقراری رابطه جنسی آلت تناسلی در داخل واژن، در عمق واژن قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. این بدان معناست که نسبت به سایر اشکال پیشگیری از بارداری، از جمله چسب، به زمان و آمادگی بیشتری نیاز دارد. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با همان اسفنجی که در آن قرار داده شده چندین بار رابطه جنسی داشته باشید. با این حال، نباید بیش از 30 ساعت در آن نگهداری شود.

اثر اسفنج کمتر از چسب است. با استفاده عالی در افرادی که زایمان نکرده اند، حدود 91 درصد موثر است. برای افرادی که زایمان کرده اند، استفاده کامل معادل 80 درصد اثربخشی است. در واقعیت، مردم تمایلی به استفاده کامل از اسفنج ندارند. بنابراین معمولاً 88 درصد برای افرادی که زایمان نکرده اند و 76 درصد برای افرادی که زایمان کرده اند مؤثر است.

سخن آخر

چسب ضد بارداری یک نوع ایمن، موثر و ساده از کنترل بارداری هورمونی است. فقط باید هر هفته تعویض شود، بنابراین ممکن است برای برخی افراد راحت تر از یک گزینه روزانه مانند قرص باشد. r، برای کسانی که خواهان کنترل بارداری هستند که چندین سال در یک زمان طول بکشد، اشکال طولانی‌تر پیشگیری از بارداری وجود دارد. اگر فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید چسب کنترل بارداری یا شکل دیگری از پیشگیری از بارداری ممکن است برای شما مناسب باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.