لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

قرص ضدبارداری برای تخمدان پلی کیستیک

قرص های ضد بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


معمولا در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) از داروهای ضد بارداری استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اگر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید باردار شوید، اثر ضد بارداری آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در درمان آن مفید است، اما این داروها همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند هورمون های بدن را متعادل کرده و به بهبود و تسکین سایر علائم مربوط به PCOS مانند آکنه و رشد موهای ناخواسته کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

با این حال تشخیص بهترین قرص ضد بارداری برای تخمدان پلی کیستیک تا حدودی ممکن است چالش برانگیز باشد. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت مواردی مانند اینکه چگونه کنترل بارداری می‌تواند به کاهش علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند و چرا داروهای ضد بارداری ترکیبی هورمونی که حاوی استروژن و پروژسترون هستند، اغلب بهترین انتخاب محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، را مورد بررسی قرار دهیم.

سندرم تخمدان پلی کیستیک، عدم تعادل هورمون های تولید مثلی است که ممکن است در باردار شدن زنان تاثیر داشته باشد. اغلب این وضعیت باعث نامنظم شدن چرخه قاعدگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این شرایط راهکارهای مانند کنترل هورمونی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به درمان برخی از علائم کمک کند. اگرچه درمانی برای PCOS محسوب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

کنترل بارداری سه عملکرد اصلی را برای درمان PCOS انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد:

  • با اطمینان از تخمک گذاری منظم، از رحم محافظت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • از بارداری ناخواسته در افرادی که چرخه تخمک گذاری آنها اغلب دشوار است، محافظت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • به کاهش سطح بیش از حد هورمون مردانه (آندروژن) در خون، به ویژه تستوسترون کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با انجام این کار، علائم آکنه، آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه)، و هیرسوتیسم (موهای ناخواسته صورت و بدن) را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان کاهش داد یا از آن جلوگیری کرد.

داروهای ضد بارداری ترکیبی هورمونی

داروهای ضد بارداری ترکیبی هورمونی حاوی استروژن و پروژسترون هستند و به عنوان اولین گزینه درمانی برای افرادی که قاعدگی نامنظم یا سطح آندروژن در نتیجه سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

به طور کلی، کنترل بارداری هورمونی زمانی که حاوی دو هورمون باشد به عنوان کنترل بارداری ترکیبی در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این هورمون ها معمولاً استروژن و یک شکل مصنوعی از پروژسترون به نام پروژستین هستند. این قرص های ترکیبی همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برخی عدم تعادل های هورمونی را با افزایش سطح استروژن زنان و کاهش میزان تستوسترون تولید شده در بدن تنظیم کنند.

قرص‌های ضدبارداری ترکیبی حاوی دو هورمون هستند که مشکلات هورمونی را تنظیم می کنند و انتخاب برتر برای بسیاری از پزشکان هستند.

چندین گزینه از جمله داروهای ضد بارداری خوراکی (قرص)، یک چسب ترانس درمال، و یک حلقه داخل واژینال برای این افراد وجود دارد. تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک ممکن است مناسب ترین باشد، تا حد زیادی به عهده شما و پزشک معالجتان است.

با این حال، همه زنان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با خیال راحت از قرص های ترکیبی استفاده کنند. قرص های هورمونی ضد بارداری بی خطر هستند، اما برخی از خطرات را به همراه دارند از جمله :

دیابت و تخمدان پلی کستیک || پزشکت

خطر ابتلا به دیابت :

زنان مبتلا به این سندرم در حال حاضر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

سلامت بانوان

خطر مشکلات قلبی عروقی  از جمله لخته شدن خون در پاها:

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که چاق هستند ممکن است در معرض خطر بالایی باشند. در صورت سیگاری بودن احتمال بروز خطر بیشتر هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

افزایش وزن :

برخی از شواهد نشان می‌دهند که قرص‌های ضد بارداری می‌توانند باعث افزایش وزن شوند، اما از طرفی هم زنانی که در حال حاضر چاق هستند ممکن است تمایلی به مصرف قرص های ضد بارداری نداشته باشند. افزایش وزن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علائم PCOS را بدتر کند.

برای برخی از زنان، قرصی به نام مینی پیل ممکن است انتخاب بهتری باشد. قرص های کوچک حاوی تنها یک هورمون، پروژسترون هستند. نسبت به قرص های ترکیبی احتمال بروز عوارض جانبی کمتری دارند. با این حال، زمانی که آنها عوارض جانبی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند مثل هم باشند.

داروهای ضد بارداری خوراکی هورمونی

انواع مختلفی از داروهای ضد بارداری خوراکی هورمونی وجود دارد که هر کدام دارای عملکردهای متفاوت و ترکیبات متفاوتی هستند. آنها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به صورت طبقه بندی کرد:

  • مونوفازیک: سطح هورمون ثابت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند.
  • دو فازی: پروژستین در نیمه چرخه افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.
  • تری فازیک: سه دوز مختلف پروژسترون و استروژن هر هفت روز یکبار تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

سطح پروژسترون در قرص های ضد بارداری

تعیین نوع پروژسترون در قرص های ترکیبی بسیار مهم است. برخی از آنها دارای فعالیت آندروژنی بالایی هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند آکنه یا رشد موهای صورت را تشدید کند و سودمندی آنها را در درمان PCOS تضعیف کند.

دارو ضدبارداری || پزشکت

قرص های ترکیبی کم آندروژن عبارتند از:

  • دزوژن (دزوژسترل/اتینیل استرادیول)
  • Nor-QD (نورتیندرون)
  • ارتو میکرونور (نورتیندرون)
  • Ortho-Cept (دزوژسترل/اتینیل استرادیول)
  • Ortho-Cyclen (اتینیل استرادیول/نورژستیمات)
  • Ortho Tri-Cyclen (اتینیل استرادیول/نورژستیمات)
  • Ovcon-35 (اتینیل استرادیول/نورتیندرون)
  • تری نورینیل (اتینیل استرادیول/نورتیندرون)

از آنجایی که این قرص ها ممکن است عوارض جانبی دیگری داشته باشند، در مورد خطرات و فواید هر کدام با پزشک خود مشورت کنید.

گزینه های فقط پروژستین

اگر قاعدگی غیرطبیعی را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، اما هیچ یک از علائم آندروژنیک سندرم تخمدان پلی کیستیک ندارید، پزشک ممکن است یک ضد بارداری فقط پروژسترون را به عنوان جایگزین پیشنهاد دهد.

دو نوع اصلی وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از بارداری و هیپرپلازی رحم بدون تأثیر بر سطح تستوسترون جلوگیری کنند :

  • گزینه های مستمر مانند “مینی قرص” (فقط پروژستین) یا دستگاه داخل رحمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هورمونی Mirena یا Paragard (IUD)
  • درمان متناوب: پروورا (مدروکسی پروژسترون) که برای 12 تا 14 روز متوالی در ماه مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

چه کسانی نباید از کنترل بارداری برای PCOS استفاده کنند؟

در صورت ابتلا به برخی از بیماری های زمینه ای یا عوامل سبک زندگی، استفاده از کنترل بارداری برای درمان PCOS می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطرناک باشد. در صورت وجود هر یک از شرایط زیر احتمال دارد پزشک برای شما این موارد را تجویز نکند:

  • ابتلا به دیابت
  • فشار خون بالا دارید.
  • سابقه بیماری قلبی دارید.
  • سابقه سکته داشته اید.
  • سیگاری بالای 35 سال هستید.
  • شما یک عمل جراحی بزرگ و به دنبال آن یک دوره بی تحرکی طولانی مدت انجام داده اید.

اگر هنوز به دنبال راهی برای جلوگیری از بارداری هستید، با پزشک خود در مورد گزینه های کنترل بارداری غیر هورمونی صحبت کنید .

گزینه های غیر قرص برای PCOS

یک جایگزین غیر قرصی برای پیشگیری از بارداری ممکن است یک دستگاه داخل رحمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(IUD) باشد. قرص های ضد بارداری برای همه افراد مناسب نیست، زیرا برخی از زنان مصرف هر روز یک قرص را ناخوشایند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند. گزینه های ترکیبی غیر قرصی که پروژسترون را با استروژن ترکیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، مؤثرترین راهکار هستند. گزینه های فقط پروژستین ممکن است خطرات و عوارض جانبی کمتری داشته باشند.

راه های جایگزین کنترل بارداری برای PCOS عبارتند از:

تزریق ضد بارداری: هر سه ماه یکبار هورمون پروژسترون را به بدن زن تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در میزان مصرف معمولی، 94 درصد در پیشگیری از بارداری موثر است.

چسب ضدبارداری || پزشکت

چسب ضد بارداری: این چسب روی پوست اعمال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و استروژن و پروژسترون را در جریان خون آزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با استفاده معمولی، حدود 91 درصد در جلوگیری از بارداری موثر است. در زنان بالای 98 پوند، ممکن است کمتر موثر باشد.

حلقه کنترل بارداری: این حلقه در داخل واژن قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، جایی که پروژسترون و استروژن را آزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با استفاده معمولی 91 درصد موثر است.

ایمپلنت ضد بارداری: این یک میله کوچک است که پزشک آن را زیر پوست قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. فقط پروژسترون آزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از بارداری برای سه سال یا بیشتر جلوگیری کند. در استفاده معمولی، بیش از 99 درصد موثر است.

دستگاه داخل رحمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ (IUD) : این دستگاه توسط پزشک وارد رحم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و هورمون پروژسترون را ترشح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. با استفاده معمولی بیش از 99 درصد موثر است. IUD دیگری فقط حاوی مس است و هورمون ترشح نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و به علائم PCOS کمک نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

گزینه های غیر هورمونی کنترل بارداری، مانند کاندوم یا دیافراگم، به تسکین علائم PCOS کمک نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. همچنین زنانی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهند باردار شوند باید نوع دیگری از درمان را امتحان کنند.

سوالات متداول

بهترین روش پیشگیری از بارداری برای اندومتریوز و PCOS چیست؟

کنترل بارداری هورمونی از جمله قرص، تزریق یا دستگاه داخل رحمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌(IUD) اغلب مراحل اولیه درمان اندومتریوز هستند. علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است با استفاده از قرص، چسب، واکسن، آی یو دی و حلقه واژینال درمان شوند. بهترین درمان برای این شرایط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، و مهم است که برای انتخاب بهترین گزینه با پزشک زنان خود مشورت کنید.

عوارض قرص ضد بارداری چیست؟

عوارض جانبی شامل حالت تهوع، تشدید میگرن، افزایش وزن، حساس شدن سینه ها، تاثیر بر خلق و خو و تغییرات در چرخه قاعدگی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به خونریزی زیاد یا از دست دادن کامل یک چرخه شود. در موارد نادر، تشکیل لخته های خون، فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند رخ دهد. قرص هایی که حاوی استروژن نیستند ممکن است احتمال عوارض جانبی را کاهش دهند.

سخن آخر

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال غدد درون ریز است که بر روی هر 10 زن در سنین باروری بر روی یک نفر تاثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. سیستم غدد درون ریز از غدد تشکیل شده است که هورمون هایی مانند تستوسترون و استروژن را ترشح و تنظیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای عدم تعادل هورمونی هستند که باعث افزایش غیرعادی هورمون های جنسی مردانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این عدم تعادل نحوه عملکرد تخمدان ها را تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث ایجاد کیست های کوچک در آنها شود.

استفاده از راه های کنترل بارداری هورمونی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به تنظیم چرخه کمک کند و در عین حال مانع بارداری ناخواسته و کاهش سطح آندروژن (هورمون مردانه) شود که ممکن است علائم PCOS شما را بهبود بخشد.

داروهای ضد بارداری هورمونی که هم حاوی استروژن و هم پروژسترون هستند، گزینه‌های مناسبی هستند، اما گزینه‌های فقط پروژسترون هم وجود دارد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا یکی از این گزینه ها ممکن است برای شما مناسب باشد یا خیر.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.