لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت شفافیت دندان ها چیست؟

دندان های شفاف-پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شفافیت دندان ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مینای دندان شما از بین رفته است. در چنین مواردی، دندان‌های آسیب‌دیده ممکن است در امتداد لبه‌های پایینی که غذا را گاز می‌زنید شفاف به نظر برسند. شفافیت دندان ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز عوارضی مانند تغییر رنگ و شکستن آنها شود. به طور کلی، مینای دندان از دندان های شما محافظت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اما در برخی از بیماری های زمینه ای یا بر اثر مصرف برخی غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، ممکن است مینای دندان شما از بین برود. با از بین رفتن مینای دندان، دندان های شما شفاف به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسند.

فرسایش مینای دندان در صورت عدم درمان ممکن است در سراسر دندان‌های آسیب‌دیده پخش شود و کل دندان را نازک و شفاف نشان دهد. یک دندان زمانی آسیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیند که هیچ پوشش محافظ مینای دندان بر روی سطح آن باقی نمانده باشد. از دست دادن مینای دندان دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است. به همین دلیل مهم است که با مشاهده اولین علائم شفافیت دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. برای آشنایی بیشتر با علائم و دلایل شفافیت دندان ها، ادامه این مقاله از پزشکت را بخوانید.

شایع ترین علل شفافیت دندان ها

به پوسته خارجی نازک و نیمه شفاف که قسمت قابل مشاهده هر دندان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشاند، مینای دندان گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. لایه دوم دندان که زیر مینای شما قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد، عاج نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از آنجایی که مینای دندان شما نیمه شفاف است، تنها بخشی از رنگ دندان شما را تامین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. عاج مسئول تامین رنگ باقیمانده دندان است و ممکن است سفید، خاکستری، زرد یا مایل به سفید باشد.

عاج تا لبه های دندان امتداد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، به این معنی که نوک آن فقط از مینای دندان تشکیل شده است. به همین دلیل، لبه‌های دندان‌ ممکن است سفید مایل به آبی، خاکستری یا حتی شفاف به نظر برسند. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که مینای دندان از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود، یا اگر هرگز به درستی تشکیل نشود، دندان ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند ظاهری کدر، شفاف یا مومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خود بگیرند.

پس اگر دندان‌های شما شروع به شفاف شدن کرده است، مینای دندان در اطراف لبه‌های دندان‌تان که در آن عاج کشیده نمی‌شود، ساییده خواهد شد. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که مینای دندان شروع به فرسایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، معمولاً دندان های شفاف ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

دندان های شفاف تنها یکی از علائم فرسایش مینای دندان است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علل مختلفی داشته باشد، از جمله:

خوردن قهوه || پزشکت

خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی.

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های بسیار اسیدی ممکن است فرسایش مینای دندان را تسریع کند و منجر به شفافیت دندان ها شود. برخی از غذاها و نوشیدنی های اسیدی عبارتند از:

  • قهوه
  • آب نبات
  • نوشابه های گازدار
  • میوه های سیتریک

علاوه بر آن، برخی بیماری های خاصی وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر شکل گیری و استحکام مینای دندان تأثیر بگذارد و در نتیجه باعث شفافیت دندان های شما شوند، از جمله:

هیپوپلازی مینای دندان.

این یک بیماری ژنتیکی است که باعث مینای ضعیف، گچی یا نازک و شفاف شدن آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. متأسفانه، مینای دندان به سرعت فرسایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. در موارد نادر، دندانی بدون هیچ گونه مینای تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و عاج کاملاً نمایان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

رفلکس اسید.

قرار گرفتن مکرر در معرض اسید معده ممکن است مینای دندان را از بین ببرد. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که ریفلاکس معده درمان نشود، احتمال دارد منجر به بروز بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شود، که ممکن است باعث نارسایی اسید معده مکرر و عوارض بعدی بر مینای دندان شما شود.

استفراغ مکرر.

این شامل شرایط مزمن، مانند پرخوری عصبی و اعتیاد به الکل، و همچنین شرایط حاد مانند تهوع صبحگاهی مرتبط با بارداری است.

بیماری سلیاک.

این بیماری خودایمنی با آسیب روده پس از مصرف گلوتن در غذاها مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در حالی که علائم گوارشی مانند نفخ و اسهال در این عارضه شایع است، دندان های برخی افراد مبتلا به این وضعیت شفاف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

خشکی دهان.

یکی دیگر از علت های شفاف شدن دندان ها است. خشکی دهان ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • افزایش سن
  • داروهایی که مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید.
  • برخی بیماری ها مانند سندرم شوگرن یا دیابت

حساسیت دندان || پزشکت

علائم شفاف شدن دندان چیست؟

علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که ممکن است با دندان های شفاف تجربه کنید، عبارتند از:

حساسیت دندان. درد خفیف دندان و حساسیت به غذاهای شیرین و اسیدی و همچنین دمای بسیار گرم و سرد از نشانه های فرسایش مینای دندان است.

تغییرات بصری. در لبه‌های دندانی که شفاف شده ممکن است فرورفتگی‌های سطحی، تغییر رنگ و شکستگی دندان، را مشاهده کنید. حتی لبه های دندان نیز ممکن است شروع به زبر و دندانه دار شدن کنند.

زخم‌های شانکر: آفت‌های دهان می‌توانند در نتیجه همان اسیدی که مینای دندان شما را می‌ساید ایجاد شود. لبه های دندانی ناهموار و تیز نیز ممکن است باعث ایجاد آفت شوند.

شفافیت دندان چگونه درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

دندان های نازک و شفاف شده ممکن است به درمان نیاز داشته باشند تا از بروز عوارض آنها مانند آسیب دندان جلوگیری شود. اما درمان به میزان مینای از بین رفته بستگی دارد که دندانپزشک ممکن است با توجه به آن یکی از گزینه های درمانی زیر را تجویز کند:

باندینگ. در این روش دندانپزشک ماده ای به نام رزین کامپوزیت را روی دندان های آسیب دیده اعمال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. باندینگ نه تنها نگرانی های زیبایی ناشی از دندان های شفاف را درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بلکه رزین نیز سفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و یک لایه محافظ طبیعی بر جای می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد که از فرسایش بیشتر مینای دندان جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. باندینگ برای دندان هایی با تغییر رنگ متوسط ​​یا آسیب دیده گزینه مناسب تری است.

روکش. اگر دندان‌های شفاف شما به شدت نازک و ضعیف شده باشند و یا در قسمت پایینی شفاف هستند، دندانپزشک ممکن است روکش‌ را توصیه کند. روکش‌های دندانی به قسما بالای دندان‌ها اضافه می‌شوند تا از دندان شما محافظت کنند.

ونیر. ونیرها که به عنوان یک پوسته های محافظ، دندان های شما را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشانند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به رفع تغییر رنگ و آسیب جزئی تا متوسط ​​دندان کمک کنند. ونیرها همچنین ممکن است در برابر فرسایش بیشتر مینای دندان از آنها محافظت کنند زیرا آنها جایگزین پوسته محافظ مینای طبیعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

درمان های خانگی برای شفافیت دندان

اگر شفافیت دندان شما تا حدی خفیف است، دندانپزشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برخی درمان های خانگی را برای پیشگیری از فرسایش بیشتر دندان توصیه کند. باید به این نکته توجه داشته باشید در صورت از بین رفتن مینای دندان هیچ روش درمان خانگی برای بازیابی آن موثر نخواهد بود.

اما برخی راهکارها برای استحکام بخشیدن به مینای دندان وجود دارند، از جمله:

  • افزایش مصرف روزانه آب
  • فلوراید تجویزی یا فلوراید درمانی در مطب
  • اضافه کردن ماست غنی از پروبیوتیک به رژیم غذایی
  • تغییر متناوب خمیر دندان حاوی فلوراید به خمیردندان معدنی
  • نوشیدن شیر بدون لاکتوز برای کمک به افزایش کلسیم و تعادل اسیدیته
  • مصرف مکمل های کلسیم یا ویتامین D در صورتی که رژیم غذایی شما کمبود این مواد مغذی دارد.

استفاده از نی || پزشکت

چگونه از شفافیت دندان پیشگیری کنیم؟

عادات خوب بهداشت دهان و دندان ممکن است از شفاف شدن دندان های شما پیشگیری کند، اما این بستگی به علت اصلی فرسایش مینای دندان دارد. به عنوان مثال، بیماری سلیاک و هیپوپلازی مینای دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند جلوگیری کامل از شفافیت دندان ها را دشوار کند.

با این حال، ممکن است بتوانید با موارد زیر از دندان های نیمه شفاف ناشی از فرسایش اسیدی جلوگیری کنید:

  • استفاده از نی، در صورت لزوم
  • مصرف آب بیشتر برای غلیظ شدن بزاق
  • جویدن آدامس بدون قند بین وعده های غذایی برای تقویت بزاق
  • محدود کردن نوشیدنی های اسیدی مانند قهوه، نوشابه و لیموناد
  • کاهش مصرف غذاهای شیرین که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند.
  • در صورت داشتن رفلاکس اسید از مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید.
  • پس از خوردن یا نوشیدن غذاها و نوشیدنی های اسیدی، دهان خود را با آب بشویید.
  • حداقل 1 ساعت بعد از مصرف غذا یا نوشیدنی اسیدی، دندان های خود را مسواک بزنید.

دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و به سلامت کلی دهان خود کمک کنید. علاوه بر آن، حتما هر 6 ماه یکبار برای معاینات و تمیز کردن منظم با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

عوارض شفافیت دندان چیست؟

در حالی که دندان های نیمه شفاف ممکن است ظاهر و زیبایی های دندان شما را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین بهتر است که سایر مسائل بهداشت دهان و دندان را نیز در نظر بگیرید که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با شفافیت دندان مرتبط باشد. متأسفانه، از بین رفتن مینای دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به بروز حساسیت دندان شود. این شرایط مصرف نوشیدنی ها و غذاهای سرد یا گرم را برای شما دشوار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. همچنین می‌تواند دندان‌های شما را مستعد آسیب حتی بعد از مسواک زدن روزانه‌تان کند!

چه زمانی با دندانپزشک تماس بگیرید؟

بهتر است با مشاهده اولین علائم از هر گونه تغییر رنگ دندان خود، از جمله دندان هایی که ظاهر شفافی دارند، با دندانپزشک خود تماس بگیرید . در صورت عدم توجه، تغییر رنگ ممکن است منجر به عوارض دیگری مانند فرورفتگی دندان و شکستگی شود.

همچنین اگر تغییراتی در سلامت دهان و دندان خود تجربه کردید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. علائم زیر ممکن است علائم هشدار دهنده اولیه فرسایش مینای دندان باشد:

  • زخم های شانکر
  • خشکی دهان
  • تغییر رنگ دندان ها
  • دندان درد
  • حساسیت دندان

سخن آخر

با نگاه کردن به دندان های خود در آینه، بررسی کنید که آیا دندان های شما صد در صد سفید و شفاف به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسند؟ اگر دندان شما این وضعیت را دارند باید هر چه سریع تر اقدام کنید. شفافیت دندان شکایت رایجی است که به دلیل از بین رفتن مینای دندان به دلیل ژنتیک، شرایط پزشکی یا فرسایش مینای دندان ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

شفافیت دندان ها اولین علامت فرسایش مینای دندان است. در صورت مشاهده این وضعیت بهتر است زودتر به دندان خود رسیدگی کنید. چون می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث از دست دادن مینای دندان دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بنابراین مهم است که برای جلوگیری از عوارض بیشتر با دندانپزشک آنلاین خود مشورت بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز