لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

نحوه صحیح از دهانشویه

استفاده از دهانشویه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در برخی موارد، احتمالاً تبلیغی برای دهان شویه را دیدید که در آن بازیگری به شدت مایع را دور دهان خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چرخاند و با لبخندی درخشان به پایان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند. در حالی که دهان شویه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک شبه لبخندی شبیه لبخند آن بازیگر به شما بدهد، اما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به سلامت دهان و دندان شما کمک کند. البته استفاده از دهان شویه تنها در صورتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند موثر باشد که به نحو درست از آن استفاده کنید.

برای استفاده و نحوه صحیح از دهان شویه، نکاتی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. چون به گفته متخصصان دندانپزشکی، دهان شویه در واقع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برخی از مشکلات بهداشتی دندان را بدتر کند. بنابراین بهتر است قبل از مصرف دهان شویه، اطلاعات لازم را در مورد نحوه مصرف آن بدانید. برای یادگیری بیشتر در مورد مزایایی استفاده و نحوه صحیح از دهان شویه بهتر است این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

دهانشویه || پزشکت

دهان شویه چیست؟

دهان شویه مایع خاصی است که معمولاً حاوی نوعی ضد عفونی کننده برای از بین بردن باکتری ها و کمک به تمیز کردن دندان ها، لثه ها و زبان است. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت کند. باید توجه داشته باشیم که همه دهان شویه ها اثرات یکسانی ندارند. تولید کنندگان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند از مواد مختلف در غلظت های مختلف برای دستیابی به نتایج مورد نظر خود استفاده کنند.

به طور معمول، دهان شویه حاوی فلوراید و مواد ضد باکتری برای تمیز کردن بین دندان‌ها است. شستشوی فلوراید پوسیدگی دندان را کاهش داده و حتی از بروز آن جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. علاوه بر آن، دهان شویه هایی ضد میکروبی باکتری هایی را که باعث بوی بد دهان، پلاک و التهاب لثه (لثه ملتهب) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند.

برخی از انواع دهان شویه حاوی الکل به عنوان یک ماده نگهدارنده و حامل سایر مواد هستند، در حالی که برخی دیگر بدون الکل هستند. به خاطر داشته باشید که مواد تشکیل دهنده انواع دهان شویه برای مارک های مختلف متفاوت است، بنابراین همیشه برچسب ها روی آنها را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که برای شما مناسب هستند. اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که تا زمانی که روزی دو بار مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید، دهان شویه ضروری نیست. با این حال، دندانپزشکان به شدت توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که دهان شویه را به برنامه مراقبت از دندان و دهان خود اضافه کنید.

انواع دهان شویه چه فرقی با هم دارند؟

انواع دهان شویه به یکی از دو دسته آرایشی یا درمانی تقسیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

  • دهان شویه‌های آرایشی می‌توانند بوی بد دهان را تا حدودی کمتر کرده و طعم تازه‌ای را در دهان ایجاد کنند، اما باکتری‌ها را از بین نمی‌برند و از بروز مشکلات سلامت دهان مانند التهاب لثه یا تجمع پلاک پیشگیری نمی‌کنند.
  • دهان شویه های درمانی دارای مواد فعالی هستند که با مشکلات خاصی مانند باکتری ها و بوی بد دهان مقابله می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید هر دو نوع را بدون نسخه در بسیاری از فروشگاه های محلی از جمله سوپرمارکت ها تهیه کنید. با این حال، برخی از دهان شویه های درمانی نیاز به تجویز پزشک دارند.

برخی از دهان شویه ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به رفع و درمان عفونت کمک کنند . به عنوان مثال، اگر دهان شویه ای با خاصیت ضد باکتریایی انتخاب کنید، ممکن است مقداری از درد و التهاب مرتبط با آن عفونت را تسکین دهد.

فواید دهان شویه چیست؟

استفاده از دهان شویه فواید زیادی برای سلامتی دارد. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای جلوگیری از پوسیدگی، ایجاد پلاک دندان ها و خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهد، و در برخی از موارد، دندان ها را سفیدتر نشان دهد. برای بسیاری از افراد، دهان شویه حاوی فلوراید گزینه بهتر و مفید تری است و بیشترین فواید را دارد. همچنین دهان شویه‌هایی برای افرادی که خشکی دهان ، دندان‌های حساس ، زخم‌های دهانی یا جراحی‌های اخیر دندان دارند، مناسب هستند. قبل از انتخاب، اطلاعات روی برچسب آن را بررسی کنید.

دهان و دندان|| پزشکت

چگونه از دهان شویه به درستی استفاده کنم؟

ابتدا دندان های خود را به خوبی مسواک زده و نخ دندان بکشید. اگر از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود قبل از شستشو مدتی صبر کنید زیرا دهان شویه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فلوراید غلیظ شده را بشوید. دهان شویه را در ظرف یا فنجان ارائه شده به میزان ذکر شده روی بطری اندازه گیری کنید. سپس در دهان خود بریزید و 30 تا 60 ثانیه قبل از تف کردن در سینک، آن را در دهان خود بچرخانید.

آیا مصرف دهان شویه عوارضی هم دارد؟

باور های غلط زیادی در مورد اثرات منفی و عوارض دهان شویه وجود دارد. این در حالی است که مانند بسیاری از محصولات مراقبت از خود، همه دهان شویه ها یکسان ساخته نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و برخی از آنها واقعا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند اثرات منفی و عوارض جانبی بر سلامت دهان و دندان شما داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از دهان شویه ها حاوی الکل هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. برای جبران این عواقب، سعی کنید یک دهان شویه بدون الکل یا کاملا طبیعی انتخاب کنید. علاوه بر این، دهان شویه اگر بلافاصله پس از مسواک زدن استفاده شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند اثرات خمیر دندان شما را از بین ببرد. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دندان های شما را محافظت نشده و حساس تر کند.

دهان شویه بوی بد دهان را رفع نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند!

در هنگام استفاده از دهان شویه به این نکته توجه داشته باشید که بوی بد دهان را از بین نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. چه سیگاری باشید و چه از وعده های غذایی حاوی سیر لذت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید، دهان شویه تنها یک راه حل موقت برای پنهان کردن بوی بد دهان است. استفاده مداوم از دهان شویه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مشکلات دندانی یا عوارضی را به همراه داشته باشد. اینها شامل خشکی مزمن دهان، رفلاکس اسید، خونریزی لثه یا عوارض جانبی هر دارویی است. همیشه بهترین کار این است که از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید، تا دهان شویه های تخصصی یا درمان هایی را برای رفع علائم شما توصیه کنند. فقط از دهان شویه به عنوان شستشوی نهایی استفاده کنید.

دهان شویه می‌تواند باعث خشکی دهان شود.

اگر از خشکی دهان (زیروستومی) رنج می‌برید، استفاده از دهان شویه حاوی الکل ممکن است علائم را بدتر کند. خشکی دهان وضعیتی است که در آن غدد بزاقی بزاق کافی تولید نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و منجر به پوسیدگی دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که دهان شویه حاوی فلوراید ممکن است در این مورد بهتر باشد.

چه زمانی نباید از دهان شویه استفاده کرد؟

به کسانی که زخم های دهانی دارند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا در حال حاضر تحت شیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درمانی هستند، توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود از دهان شویه استفاده نکنند. علاوه بر این، اگر به هر نوع ترکیب دهان شویه واکنش آلرژیک، سوزش یا درد سوزشی داشتید، برچسب آن را به دقت بررسی کنید. توجه به این نکته مهم است که انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از دهان شویه را برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

بنابراین، در حالی که دهان شویه مزایا و معایب خود را دارد، فقط به یاد داشته باشید که دهان شویه نباید به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز استفاده شود.

دهان شویه || پزشکت
سوالات متداول
آیا دهان شویه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دندان های شما آسیب برساند؟

بستگی به نوع دهان شویه ای دارد که استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، آنهایی که حاوی الکل هستند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند مشکل ساز باشند. علاوه بر این، برخی از دهان شویه‌های قوی‌تر دارای عوارض جانبی مانند لکه‌کردن دندان‌ها هستند.

آیا دهان شویه باکتری های خوب را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد؟

متأسفانه، دهان شویه به اندازه کافی هوشمند نیست که بتواند تفاوت بین باکتری های خوب و بد را تشخیص دهد. برخی از محصولات آنتی باکتریال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باکتری های خوب را با باکتری های بد پاک کنند. در انتخاب بهترین دهان شویه به این موضوع هم باید توجه داشته باشید نوع دهان شویه که شاید برای شما مفید باشد ممکن است برای فرد دیگری مناسب نباشد. بنابراین مهم است برای انتخاب گزینه مناسب حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

از کدامیک اول استفاده کنیم؟ دهان شویه یا مسواک!

اغلب توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود قبل از استفاده از دهان شویه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگر از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، قبل از استفاده از دهان شویه باید کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صبر کنید تا فلوراید را از بین نبرد.

آیا استفاده از دهان شویه قبل از مسواک زدن اشکالی ندارد؟

در واقع، بله. برخی از افراد در واقع ترجیح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند ابتدا از دهان شویه استفاده کنند زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پلاک ها را بشکند و بقایای آن نقاط سخت را از بین ببرد. این کار مسواک زدن شما را برای انجام بقیه کارها راحت تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

برای استفاده از دهان شویه بعد از مسواک زدن چه مدت باید صبر کنم؟

بسته به نوع دهان شویه، بهتر است حدود 30 دقیقه بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صبر کنید.

آیا بعد از استفاده از دهان شویه باید دهان خود را آبکشی کرد؟

خیر، تا 30 دقیقه پس از استفاده از دهان شویه دهان را آبکشی نکنید.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم به جای مسواک زدن در شب از دهان شویه استفاده کنم؟

متاسفانه دهان شویه جایگزین مسواک و نخ دندان نیست. این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مراقبت روزانه شما را بهبود بخشد، اما جایگزین آن نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید بیش از حد از دهان شویه استفاده کنید؟

بستگی دارد. اگر دهان شویه حاوی الکل یا فلوراید است، بهتر است استفاده از آن را به یک بار در روز کاهش دهید. با این حال، دهان شویه آرایشی دارای مواد فعال یکسانی نیست، بنابراین ممکن است بتوان از آن به دفعات بیشتری استفاده کرد. مثل همیشه، پیروی از راهنمایی های دندانپزشک و دستورالعمل های سازنده به نفع شماست.

اگر سؤالات بیشتری در مورد استفاده از دهان شویه دارید یا در مورد سلامت دهان خود نگرانی دارید، بهتر است با یک متخصص در زمینه دهان و دندان تماس بگیرید و سوالات خودتان را در این زمینه از وی بپرسید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز