لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان خانگی انگشت ماشه ای

درمان خانگی انگشت ماشه ای || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قفل شدن انگشت دست یا انگشت ماشه‌ای، که به آن Trigger Finger Syndrome نیز گفته می‌شود، یک حالت است که در آن انگشت به طور ناگهانی قفل می‌شود و نمی‌تواند به طور طبیعی حرکت کند. علت اصلی این حالت انقباض ناخواسته عضلات و التهاب درونی تاندون‌ها در انگشت است.

این انقباض و التهاب می‌تواند در یک یا چند انگشت دست رخ دهد که انگشت حلقه شایع ترین انگشتی است که درگیر می شود. علت نامگذاری این بیماری با نام انگشت ماشه ای این است که معمولا انگشت دست به صورت خم شده قفل می شود و فرد امکان باز کردن انگشت دست خود را ندارد. این عارضه اغلب با درد و حساسیت در انگشت درگیر همراه است.

افرادی که مرتباً از دست خود به صورت تکراری کار می کشند، بیشتر مستعد تحریک انگشتان دست هستند. تحریک مداوم انگشتان دست باعث ابتلا به عارضه انگشت ماشه ای می شود. افراد مبتلا به این عارضه نمی توانند به راحتی انگشتان خود را باز یا بسته کنند. ابتلا به این بیماری معمولا در افرادی که مبتلا به دیابت یا آرتریت روماتوئید هستند، شیوع بیشتری دارد.

علل ابتلا به انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای به دلیل التهاب غلاف تاندون رخ می دهد که حرکت تاندون را از طریق مکانیسم های خاصی محدود می کند. استفاده مکرر از انگشت شست اغلب یکی از عوامل اصلی ابتلا به انگشت ماشه ای است. سایر علل عبارتند از:

  • التهاب تاندون
  • نقرس
  • روماتوئید آرتریت
  • حرکات تکراری انگشت
  • استفاده اجباری از انگشتان
  • محکم گرفتن یک وسیله برای مدت طولانی

در صورت بروز قفل شدن مداوم و مزمن انگشت ماشه‌ای، مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی یا دست‌ و مچ‌ها توصیه می‌شود. پزشک با بررسی تاریخچه پزشکی شما، انجام آزمون‌های فیزیکی و در صورت لزوم، تست‌های تشخیصی مانند رادیوگرافی یا سونوگرافی ممکن است تشخیص دقیق و درمان مناسب برای شما را تعیین کند.

در صورت لزوم همین الان با متخصص ارتوپدی در پزشکت مشورت کنید.انگشت ماشه ای-پزشکت

علائم انگشت ماشه ای

علائمی که ممکن است همراه با انگشت ماشه‌ای (Trigger Finger) دیده شوند، شامل درد و قفل شدن انگشت آسیبی است. سفتی انگشت و منقبض شدن مفاصل نیز در موارد پیشرفته یا مزمن مشاهده می شود. اگر در این وضعیت بخواهید با زور انگشت ماشه ای را صاف یا خم کنید انگشت شما می‌شکند. احساس درد در مفصل پایه انگشت آسیبی شایع است.

راهکارهای خانگی برای درمان انگشت ماشه ای

بهترین راه برای درمان موارد خفیف انگشت ماشه ای استراحت نسبی، گرما یا سرما درمانی، کشش و احتمالا بستن آتل است. استفاده از ترکیبات گیاهی مانند زردچوبه نیز می تواند تا حد زیادی به درمان انگشت ماشه ای کمک کند. زردچوبه دارای ترکیبی طبیعی به نام کرکومین است که به دلیل دارا بودن خواص ضد التهاب تا حد زیادی باعث کاهش درد در مفصل پایه انگشت ماشه ای می شود.

یکی دیگر از درمان های موثر خانگی تزریق کورتیزون است. بررسی ها نشان می دهد که در حدود 50 درصد از انگشتان ماشه ای با یک بار تزریق کورتیزون درمان می شوند و اکثر آنها حداقل به طور موقت تسکین می یابند. اگر تمام راهکارهای خانگی را انجام دادید ولی هیچ یک موثر واقع نشد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک تحت بی حسی موضعی عمل جراحی را بر روی انگشت آسیبی شما انجام می دهد.

موثرترین راهکارهای خانگی برای درمان انگشت ماشه ای، عبارتند از:

  • استراحت دادن انگشت

انگشت خود را تا حد امکان استراحت دهید تا التهاب و تورم فروکش کند. با این کار انگشت آسیبی شما تا حدودی انعطاف سابق خود را به دست می آورد. هر گونه تلاش بی مورد یا کار کردن زیاد می تواند باعث بدتر شدن آسیب شود. بنابراین باید قبل از شروع استفاده از انگشت خود برای انجام کارهای روزمره، باید به انگشت آسیبی زمان کافی بدهید تا بتواند التیام پیدا کند. معمولا 4 الی 6 هفته زمان برای استراحت دادن به انگشت ماشه ای کافی است.

سعی کنید تا بهبود علائم و کاهش درد و تورم تا حد امکان از انگشت خود استفاده نکنید. انگشت ماشه ای قابلیت خم و راست شدن خود را از دست می دهد. بنابراین شما نباید با زور انگشت آسیبی را خم یا صاف کنید زیرا ممکن است با این کار باعث پاره شدن تاندون داخلی انگشت خود شوید. اگر به دلایل شغلی ناچار هستید که از انگشت آسیبی خود برای انجام کارها استفاده کنید توصیه می شود که حتما دستکش‌های بالشتکی بپوشید. این دستکش ها به دلیل داشتن بالشتک اضافه مناسب فعالیت های سنگین هستند و می توانند از وارد شدن ضربه به انگشتان دست پیشگیری کنند.

  • ماساژ انگشت

انگشت آسیبی را روزانه چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید تا تاندون و عضلات زیرین شل شوند. این کار کمک می کند تا دامنه حرکتی انگشت شما بهبود یابد. علاوه بر آن این تحریک موضعی باعث افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر می شود. اما با این حال زمانی که انگشت متورم است از ماساژ درمانی استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که این درمان به تنهایی نمی تواند مشکل انگشت ماشه ای شما را برطرف کند و باید همراه با سایر روش های درمانی استفاده شود.

جهت ویزیت غیرحضوری و تصویری با متخصص ارتوپدی همین الان کلیک کنید.

آتل بستن برای درمان انگشت ماشه ای-پزشکت

  • بستن آتل

انگشت آسیبی خود را با کمک یک آتل محکم ببندید. آتل باعث می شود تا انگشت شما در حالت کشیده و بی حرکت باقی بماند. همانطور که قبلا ذکر شد، زور زدن، پیچاندن یا خم کردن انگشت ماشه ای می تواند آسیب بافتی را بدتر کرده و در نتیجه دوره نقاهت را طولانی کند.

آتل انگشت را صاف نگه می‌دارد، بدون اینکه فشار بی‌رویه به تاندون زیرین وارد شود، بنابراین زمان زیادی برای بهبود به انگشت شما می‌دهد. پزشکان معمولا استفاده از آتل را برای حدود 6 هفته توصیه می کنند. بستن آتل در زمان خواب نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا شما در هنگام خواب از وضعیت قرار گرفتن انگشت خود اطلاعی ندارید. بنابراین استفاده از آتل در طول خواب شبانه باعث پیشگیری از وارد شدن آسیب های ناخواسته به انگشت شما می شود. انگشت ماشه ای معمولاً در هنگام صبح حالت سفت تر و منقبض تری دارد و درمان با آتل می تواند به پیشگیری از این حالت کمک کند.

  • کمپرس سرد

قرار دادن کمپرس سرد روی انگشت آسیبی می تواند به کاهش حساسیت اعصاب زیرین کمک کند تا درد کمتری احساس کنید. همچنین کمپرس سرد می تواند تورم را کاهش دهد. اما با این حال هر دوی این اثرات فقط برای یک دوره موقت باقی می مانند. سرما درمانی با انقباض رگ های خونی باعث کاهش جریان خون در ناحیه می شود. کمبود خون به بی حس شدن ناحیه و کاهش التهاب کمک می کند.

برای درست کردن کمپرس سرد از چند تکه یخ استفاده کنید. تکه های یخ را در داخل یک کیسه قرار بدهید و یا آنها را داخل یک حوله تمیز بپیچید. این کمپرس را در طول روز حداکثر به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی انگشت و کف دست آسیبی قرار دهید. توجه داشته باشید که قرار گرفتن مستقیم یا طولانی مدت در دمای انجماد می تواند به بافت انگشت شما آسیب بیشتری وارد کند و حتی ممکن است منجر به سرمازدگی شود.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی درد تاندون آشیل

  • گرما درمانی

قرار دادن انگشت در آب گرم می تواند به باز کردن قفل انگشت ماشه ای کمک کند. استفاده از آب گرم به خصوص در روزهای اولیه و پیش از مزمن شدن مشکل می تواند التهاب و سفتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

گرمای آب به داخل پوست نفوذ می کند. رگ های خونی زیرین در اثر حرارت گشاد می شوند و در نتیجه خون بیشتری به انگشت می رسد. این افزایش جریان خون به کاهش التهاب در ناحیه کمک می کند. همچنین گرما درمانی تاثیر زیادی در کاهش درد و انقباض انگشت ماشه ای دارد. هرچه انگشت سفت تر باشد، احتمال آسیب بافتی در هنگام تلاش برای حرکت انگشت بیشتر است.

افزودن نمک اپسوم به آب ولرم به دلیل داشتن خواص ضد التهابی می تواند به میزان قابل توجهی اثرات گرما درمانی را افزایش دهد.

نمک اپسوم که به آن سولفات منیزیوم نیز معروف است را می توانید به راحتی از داروخانه ها تهیه کنید. از آنجایی که نمک اپسوم دارای خواص درمانی زیادی است بسیاری از افراد آن را با عنوان نمک حمام نیز می شناسند. در داخل یک ظرف کمی آب ولرم بریزید و نمک را به آن اضافه کنید. قبل از استفاده نمک باید به خوبی در داخل آب حل شود. مراقب باشید که حرارت آب زیاد نباشد و باعث سوختن انگشتان دست نشود.  سه بار در روز انگشت خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب نمک ولرم فرو کنید. می توانید این کار را هفته ای چند بار انجام بدهید.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان ارتوپدی و روماتولوژی کشور

ورزش برای انگشت ماشه ای-پزشکت

  • انجام تمرینات کششی

انجام حرکات کششی ملایم می تواند انقباض و سفتی انگشت ماشه ای را تا حد زیادی کاهش دهد. تمرینات کششی باید کاملا ملایم باشند تا به مرور بتوانند باعث انعطاف بیشتر انگشت آسیبی شوند. برای انجام تمرین کششی به صورت زیر عمل کنید:

  • دست آسیبی را روی یک سطح صاف قرار دهید.
  • دقت کنید که کف دست باید به سمت پایین قرار بگیرد.
  • هر یک از انگشتان دست را یکی یکی به مدت 1 تا 2 ثانیه بلند کنید.
  • انگشتان و شست خود را در حالت کشیده نگه دارید و سپس آنها را به هم برسانید.
  • یک نوار لاستیکی به انتهای انگشتان دست ببندید. انگشتان دست را به آرامی در برابر مقاومت نوار لاستیکی دراز کنید.

مطالعه بیشتر: انگشت چکشی

  • مصرف شیر زردچوبه

شیر زردچوبه یک داروی محبوب برای ترمیم بافت های آسیبی و کاهش تورم است. این اثرات درمانی و ضد التهابی را می توان به کورکومین که اصلی ترین ترکیب فعال زیستی موجود در زردچوبه است، نسبت داد. کورکومین جریان خون را در محل آسیبی افزایش می دهد تا التهاب را مهار کند. با فروکش کردن التهاب، فرایند بهبود بافت آغاز می شود.

شیرزردچوبه را می توانید به روش زیر تهیه کنید:

  • یک و نیم فنجان شیر را در داخل یک ظرف بریزید.
  • 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید.
  • محلول را به هم بزنید تا زردچوبه کاملا در داخل شیر حل شود.
  • اجازه بدهید شیر حداقل به مدت 5 دقیقه بجوشد. این نوشیدنی را باید ولرم بنوشید.
  • برای بهبود طعم شیر زردچوبه می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید و این معجون را دو بار در روز بنوشید.

اگر انگشت ماشه ای برای مدت طولانی بدون درمان باقی بماند، می تواند منجر به محدودیت در حرکت انگشت شود. در نتیجه گاهی ممکن است انقباضات فلکشن حتی پس از جراحی ایجاد شود. بنابراین برای رفع مشکل به درمان های پیشرفته تری نیاز خواهید داشت.

درمان خانگی انگشت ماشه ای || پزشکت

بهترین ورزش درمان انگشت ماشه ای 

ماساژ ملایم و کشش انگشت آسیبی یکی از بهترین تمرینات برای کمک به افزایش انعطاف پذیری انگشت ماشه ای است. در طول دوره درمان تا حد امکان از انگشت آسیبی خود استفاده نکنید و در صورت ضرورت برای پیشگیری از آسیب بیشتر حتما دستکش های بالشتک دار بپوشید.

درمان انگشت ماشه ای در صورت استفاده از راهکارهای خانگی ممکن است ۴ تا ۶ هفته طول بکشد. در صورت تزریق کورتون، بهبودی اغلب در عرض یک هفته مشاهده می شود. اگر به توصیه پزشک عمل جراحی انجام بدهید، در بیشتر موارد مشکل بلافاصله برطرف می شود.

چرا انگشت ماشه ای در شب بدتر می شود؟

سفتی و انقباض انگشت ماشه ای اغلب در طول شب یا ساعات اولیه صبح شدیدتر می شود. در هنگام خواب، بیشتر افراد مشت های خود را گره می کنند و این وضعیت می تواند منجر به قفل شدن انگشت دست در ساعات صبح شود.

به طور کلی انگشت ماشه ای یک مشکل موقتی است و در اکثر موارد می توان آن را با راهکارهای خانگی درمان کرد. در صورتی که راهکارهای خانگی موثر واقع نشوند، پزشک با یک عمل جراحی ساده تحت بی حسی موضعی مشکل را به راحتی برطرف می کند.

جهت راهنمایی بیشتر در زمینه انگشت ماشه ای می توانید با متخصصان آنلاین در پزشکت مشورت نمایید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز