لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تاثیر ملاتونین بر کرونا ویروس چیست؟

تاثیر ملاتونین بر کرونا ویروس چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تاثیر ملاتونین بر کرونا ویروس چیست؟ تاثیر ملاتونین بر کرونا ویروس مورد بررسی زیاد قرار گرفته است. محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک مطالعه ای را انجام داده اند که نشان می دهد بیماران مبتلا به کرونا که به دلیل ناراحتی تنفسی به لوله گذاری و تهویه مکانیکی نیاز دارند، ممکن است از درمان هورمون ملاتونین بهره مند شوند.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض ملاتونین به دنبال لوله گذاری همچنین با نتیجه بقای مثبت در میان بیماران مبتلا به COVID-19 که به تهویه مکانیکی نیاز داشتند همراه بود است. با این حال، هیچ مزیتی در سایر بیماران غیرکرونایی که به تهویه مکانیکی نیاز داشتند، مشاهده نشده است.

محققان می گویند: این نشان می دهد که ملاتونین ممکن است در شدیدترین موارد COVID-19، التهاب ناشی از سندرم تنفسی حاد، ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2) را هدف قرار دهد. این تیم اظهار داشت که برای بررسی مکانیسم های احتمالی این مشاهدات به مطالعات بیشتری نیاز است.

ملاتونین چیست؟

بیشتر ما نام مکمل ملاتونین را شنیده ایم یا حتی گاهی اوقات از آن استفاده کرده ایم . ملاتونین محبوب ترین داروی خواب بدون نسخه است. ملاتونین هورمونی است که اساساً توسط غده صنوبری در مغز آزاد می شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن کمک می کند. به عنوان یک مکمل، اغلب برای درمان کوتاه مدت مشکلات خواب که می تواند ناشی از جت لگ یا شیفت کاری باشد، کاربرد دارد.

ملاتونین علاوه بر نقش آن به عنوان تنظیم کننده چرخه خواب، یک آنتی اکسیدان قوی و پاک کننده رادیکال های آزاد است. ملاتونین همچنین باعث تاثیر در عملکرد چندین آنزیم مهم آنتی اکسیدانی مانند سوپراکسید دیسموتاز (SOD)، گلوتاتیون پراکسیداز، گلوتاتیون ردوکتاز و کاتالاز می شود.

این نقش ملاتونین به عنوان یک آنتی اکسیدان فوق العاده است. حتی باعث می شود در بحران شیوع بیماری کرونا ویروس تاثیر این دارو بررسی شود.

برخی علائم مانند التهاب بیش از حد و افزایش واکنش سیستم ایمنی بدن می تواند از علائم کرونا ویرس باشد. این وضعیت منجر به طوفان سیتوکین و پیشرفت بعدی به آسیب حاد ریه / سندرم تنفسی حاد (ARDS) و اغلب مرگ می شود.

بررسی ها نشان داده  ملاتونین بدن را در برابر سندرم حاد تنفسی ناشی از ویروس و سایر عوامل بیماری زا محافظت می کند. این احتمالاً به دلیل تأثیرات ملاتونین بر التهاب است.

ملاتونین چگونه بر ویروس کرونا تاثیر می گذارد؟

تاثیر ملاتونین بر کرونا ویروس چیست؟ | پزشکت

شواهد نشان می دهد که ملاتونین ممکن است دو نوع اثر کاملاً متفاوت در Covid-19 داشته باشد که هر کدام به دوز و شدت بیماری بستگی دارد.

بیماری ژنتیک
تاثیر ملاتونین و NLRP3

گیرنده 3 (NLRP3( NOD به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. عوامل بیماری زای ویروسی برای تقویت التهاب باعث فعال شدن NLRP3 می شوند. ملاتونین با مهار این گیرنده بر روی کاهش آسیب ریوی و التهاب مجاری هوایی تاثیر می گذارد.

در این موارد، ملاتونین با مهار التهاب NLRP3، نفوذ ماکروفاژها و نوتروفیل ها را به ریه آسیب دیده کاهش داد. در بررسی های صورت گرفته بر روی موش ها، مهار NLRP3 در مرحله اولیه عفونت باعث افزایش مرگ و میر می شود. در حالی که سرکوب NLRP3 در اوج عفونت باعث ایجاد اثر محافظتی می شود.

این بررسی ممکن است نشان دهد که بهترین استفاده از ملاتونین با دوز بالا در مرحله حاد ریه. مرحله ARDS است. یعنی زمانی که التهاب شدیدتر می شود.

تاثیر ملاتونین و ACE2

ملاتونین علاوه بر اینکه یک آنتی اکسیدان قوی است، می تواند اثرات ضد ویروسی مستقیمی علیه COVID-19 داشته باشد. در افراد سالم، سطح ملاتونین پس از 40 سالگی کاهش می یابد. کاهش سطح آنتی اکسیدان و ملاتونین بعد از 40 سالگی می تواند علت بالا بودن مرگ و میر در بیماران مبتلا به COVID-19 را توضیح دهد.

ملاتونین به طور غیر مستقیم بر عملکرد ACE2 تاثیر می گذارد. ACE2 یک گیرنده مهم در بروز عفونت ویروسی کروناویروس است.

نتایج بررسی ملاتونین بر ویروس کرونا چه بوده است؟ 

تاثیر ملاتونین بر کرونا ویروس چیست؟ | پزشکت

ملاتونین ممکن است نقش مهمی در پیشگیری و درمان کمکی Covid-19 داشته باشد.

حتی به نظر می رسد تاثیر ملاتونین به دوز مصرفی آن بستگی داشته باشد:

  • مصرف دوزهای کم (3-6 میلی گرم در روز) ملاتونین برای پیشگیری یا درمان در مراحل اولیه بیماری کرونا مفید است.
  • مصرف دوزهای بالاتر (20-40 میلی گرم در روز) ملاتونین برای مدیریت آسیب ریه یا ARDS مفید است.

ملاتونین همچنین می تواند با کاهش نفوذ پذیری عروق، اضطراب، خاصیت آرام بخشی و بهبود کیفیت خواب، مزایای غیرمستقیمی در مدیریت بیماران مراقبت های ویژه داشته باشد که همگی ممکن است برای نتایج بهتر بالینی برای بیماران COVID-19 مفید باشد.

البته ملاتونین بیشتر به عنوان تنظیم کننده خواب شناخته می شود. اما ملاتونین همچنین در تنظیم سیستم ایمنی نقش مهمی دارد. یکی از راه های انجام این کار تأثیر بر تولید پروتئین های کوچکی است که به عنوان سیتوکین شناخته می شوند و به عنوان سیگنال هایی از سیستم ایمنی بدن به سلول های اطراف بدن عمل می کنند. سیتوکین ها می توانند التهاب ایجاد کنند (سیتوکین های پیش التهاب) یا محدود کننده التهاب (سیتوکین های ضد التهاب) باشند.

ثابت شده است که ملاتونین باعث کاهش تولید سیتوکین های پیش التهاب می شود. ملاتونین همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان شناخته شده است ، سلولهای رادیکال آزاد را خنثی می کند و استرس و آسیب اکسیداتیو را محدود می کند، که باعث التهاب می شود.

چرا ویروس کرونا در خفاش منجر به علائم نمی شود؟

فرضیه غالب امروز این است که ویروس SARS-CoV-2 یک بیماری مشترک انسان و حیوان است. حتی به نظر می رسد ناقلان طبیعی این ویروس ها خفاش های تیره Rhinolophus هستند. خفاش ها ویروس کرونا را منتقل می کنند. در حالی که خودشان کمترین علائم کرونا را تجربه خواهند کرد.

ساز و کارهای مقاومت ضد ویروسی در خفاش ها کمتر بررسی شده اند و بیشتر در سطح فرضیه باقی است. هیچ بررسی جامعی در مورد نقش ملاتونین در سیستم ایمنی خفاش ها صورت نگرفته است. با این حال، محققان معتقدند که ملاتونین در این موضوع که چرا خفاش ها علائم کمتری نشان می دهند، نقش مهمی دارد.

تولید ملاتونین توسط گیرنده های حساس به نور در شبکیه از طریق گیرنده های نوراپی نفرین و آدرنرژیک کنترل می شود. ملاتونین در پاسخ به تاریکی تولید و سنتز آن توسط نور مهار می شود.

خفاش ها شکارچیان شب هستند. در طول روز، آنها در مکان های تاریک مانند غارها پنهان می شوند و شب ها بیدار می مانند؛ بنابراین، آنها کمتر در معرض نور روز هستند که می تواند سطح ملاتونین آنها را کاهش دهد.

در واقع، تعدادی از بررسی نشان می دهد که غلظت ملاتونین در خفاش ها در شب از 60 تا 500 گرم در میلی لیتر متغیر است و غلظت روز نیز بسته به گونه در سطح بالای 20-90 pg / ml باقی می ماند. برهمین اساس به نظر می رسد سطح بالای ملاتونین در خفاش ها ممکن است آنها را از اثرات شدید ویروس کرونا محافظت کند.

ملاتونین منجر به بروز چه عوارضی می شود؟

تحقیقات نشان داده است که ملاتونین اثرات منفی بسیار کمی دارد و عوارض جانبی آن عموما خفیف هستند، برخی از این عوارض عبارتند از:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • فشار خون پایین
  • خواب آلودگی در روز
  • تداخل با داروهای رقیق کننده خون، مواد مخدر، قرص های ضد بارداری و داروهای دیابت

کودکانی که مکمل های ملاتونین مصرف می کنند، ممکن است این عوارض جانبی را در کنار شب ادراری و تحریک پذیری تجربه کنند. از آنجا که ممکن است ملاتونین اثرات شدیدی روی جنین یا نوزاد داشته باشد، زنان باردار یا شیرده باید قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنند.

چه کسانی نباید از ملاتونین استفاده کنند؟

تاثیر ملاتونین بر کرونا ویروس چیست؟ | پزشکت

برخی از افراد با شرایط زیر باید از مصرف ملاتونین پرهیز کنند.

  • دیابت
  • تشنج
  • هموفیلی
  • زوال عقل
  • افسردگی
  • سابقه آلرژیک به ملاتونین
  • مصرف کننده داروهای کاهش دهنده فشار خون و رقیق کننده خون
  • مصرف کنندگان داروهایی سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، مانند پیوند عضو
  • مصرف داروهای خواب آور دیگر مانند بنزودیازپین ها، کدئین، الکل یا باربیتورات ها

براساس بنیاد ملی خواب، کارشناسان معتقدند که مصرف ملاتونین در کوتاه مدت اعتیاد آور نیست. برخلاف سایر داروهای خواب آور، ترک و قطع مصرف آن باعث بروز علائم ترک نمی شود؛ اما با این حال برخی افراد بعد از قطع مصرف ملاتونین گزارش داده اند که اختلال خواب آنها بدتر شده است.

مصرف بیش از حد ملاتونین چه خطراتی دارد؟

علائم مصرف بیش از حد ملاتونین در افراد مختلف، متفاوت است. در برخی افراد، مصرف بیش از حد ملاتونین می تواند خواب آلودگی را افزایش دهد. در برخی دیگر، ممکن است اثر متضاد داشته باشد و باعث هوشیاری فرد شود.

علائمی که فرد در هنگام مصرف بیش از حد ملاتونین ممکن است تجربه کنند، عبارتند از:

  • سردرد
  • اسهال
  • اضطراب
  • درد مفاصل
  • ناراحتی معده
  • تحریک پذیری

مصرف بیش از حد ملاتونین می تواند باعث افزایش فشار خون شود. برای همین، کسانی که فشارخون بالایی دارند قبل از مصرف این محصول باید به پزشک مراجعه کند. افرادی که این مکمل را مصرف می کنند باید در صورت بروز عوارض جانبی به پزشک خود اطلاع دهند.

تاثیر دگزامتازون در بیماران کرونایی چیست؟

تاثیر ملاتونین بر کرونا ویروس چیست؟ | پزشکت

به دنبال عفونت با SARS-CoV-2، بیشتر افراد معمولاً علائمی از جمله تب، سرفه، خستگی، تنگی نفس و از دست دادن طعم یا بو را تجربه می کنند. با این حال،برخی علائم نادر کرونا نیز دیده می شود.

شدیدترین علامت این بیماری، سندرم حیاد تنفسی است که در بدترین شرایط، بیمار ممکن است به لوله گذاری داخل تراشه، تهویه مکانیکی و حتی به طور بالقوه پیودند ریه نیاز داشته باشد.

در میان درمان های کاندیدایی که محققان برای درمان COVID-19 بررسی کرده اند، داروهای هورمونی مانند دگزامتازون نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده اند. مطالعه ای از دگزامتازون که توسط گروه RECOVERY در انگلستان انجام شده است، نشان داد که در مقایسه با مراقبت های معمول، درمان با دگزامتازون میزان مرگ و میر را در بین بیمارانی که به تهویه مکانیکی تهاجمی نیاز دارند و بیمارانی که اکسیژن بدون تهویه مکانیکی دریافت می کنند، کاهش می دهد.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز