لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خطر بروز سرطان روده در جوانان

خطر بروز سرطان روده در جوانان | پزشکت

فهرست مطالب

خطر بروز سرطان روده در جوانان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خطر بروز سرطان روده در جوانان ، هشدار جدید محققان برای پیشگیری از بروز و شیوع این نوع سرطان بسیار خطرناک در سنین پایین تر نیز حکایت می کند به نظر می رسد که افراد بیشتری زیر 50 سال به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند. این میزان از 10 درصد در سال 2004 به 12.2 درصد در سال 2014 افزایش یافته است.

انجمن سرطان آمریكا هم اكنون به افراد 45 ساله غربالگری سرطان روده بزرگ توصیه می كند. یک مطالعه پیش بینی کرده است که میزان سرطان روده بزرگ در افراد بین 20 تا 34 سال تا سال 2030 می تواند 90 درصد افزایش پیدا کند. محققان پیش بینی می کنند که میزان سرطان روده بزرگ در همان گروه سنی 124 درصد افزایش می یابد.

با این حال، بررسی ها منتشر شده اخیر نشان می دهد که در افراد کمتر از 50 سال شیوع سرطان روده بزرگ افزایش می یابد.

چرا خطر بروز سرطان در جوانان زیاد است؟ 

در حال حاضر مشخص نیست که چرا جمعیت جوانتر دچار سرطان روده بزرگ شده اند. به نظر می رسد سرطان های روده بزرگ به سندرم های ارثی و به طور قابل توجهی بیشتر در رابطه با سابقه خانوادگی بروز می کنند. اما در اکثر بیماران علت مشخصی ندارد.

سرطان روده بزرگ سومین علت مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است که زنان و مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. با وجود این شیوع، میزان کلی تشخیص های جدید سرطان و مرگ و میر ناشی از سرطان در تمام سنین از سال 2009 به طور مداوم کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند که این به دلیل پیشرفت در غربالگری و مدیریت بیماری است.

غربالگری سرطان روده از 45 سالگی

خطر بروز سرطان روده در جوانان | پزشکت

غربالگری سرطان روده از 45 سالگی می تواند در تشخیص زودهنگام و درمان به موقع و پیشگیری از پیشرفت این بیماری تاثیر زیادی داشته باشد. بر همین اساس، کارشناسان معتقدند افراد باید از 45 سالگی غربالگری منظم سرطان روده بزرگ را شروع کنند. طبق دستورالعمل های جدید، غربالگری زودرس کولورکتال می تواند باعث نجات جان انسان ها شود که درمان آن آسان تر است. این بررسی در پی افزایش سرطان روده بزرگ و راست روده از سال 1980 در بین آمریکایی ها، با افزایش شدید در گروه های سنی جوان صورت گرفته است.

سرطان روده بزرگ سومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان و مردان در ایالات متحده است. محققان می گویند غربالگری سرطان روده که قبلا در سن 50 سالگی انجام می شده است، در 45 سالگی صورت بگیرد. دستورالعمل های جدید می تواند میلیون ها آمریکایی را واجد شرایط غربالگری زودتر و حتی اجباری کند.

هشدار انجمن سرطان آمریکا یا ACS برای خطر بروز سرطان در جوانان

طبق انجمن سرطان آمریکا (ACS) طی 2 دهه گذشته، میزان تشخیص سرطان روده بزرگ در بین افراد 65 سال و بالاتر کاهش یافته است. اما میزان تشخیص های این بیماری در گروه های سنی جوان بالاتر رفته است. به نظر می رسد 12 درصد از موارد سرطان روده بزرگ در افراد زیر 50 سال تشخیص داده شده است.

اهمیت غربالگری سرطان روده در جوانان

دکتر دیویا مالام، متخصص گوارش در Torrance Memorial Medical در این باره می گوید: با توجه به افزایش نگران کننده میزان سرطان روده بزرگ در افراد زیر 50 سال در سال های اخیر، شروع غربالگری در سنین پایین احتمالاً زندگی بیماران را نجات خواهد داد. توصیه های پیشنهادی کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده هنوز باید نهایی شود و تا 23 نوامبر برای اظهار نظر عموم اعلام می شود.

در آخرین بازبینی صورت گرفته در حدود 5 سال پیش، شروع غربالگری برای سرطان روده بزرگ در سن 50 سالگی تصویب شده بود؛ اما بررسی های جدید نشان می دهد وقتی غربالگری در 45 سالگی صورت بگیرد، زندگی افراد بیشتری را می توان نجات داد.

در حالی که برخی از پزشکان از دستورالعمل های ACS پیروی می کردند، با به روزرسانی در توصیه های گروه ویژه اطمینان مشخص می شود که بیشتر برنامه های بیمه درمانی هزینه غربالگری را پوشش می دهند.

در بررسی های صورت گرفته غربالگری روده بزرگ برای افراد 45 تا 49 سال رتبه “B” دریافت کرده است. این نشان می دهد احتمال ابتلا افراد در این سن زیاد است. غربالگری برای افراد 50 تا 75 ساله دارای نمره “A” است. برای افراد بالای 75 سال، گروه ویژه توصیه می کند که بیماران با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای غربالگری مشورت کنند.

به نظر می رسد که در صورت نهایی شدن توصیه های جدید، 21 میلیون آمریکایی دیگر واجد شرایط غربالگری سرطان روده بزرگ هستند. غربالگری افراد در سنین پایین به گروه هایی که بطور نادرستی تحت تأثیر سرطان روده بزرگ قرار گرفته اند نیز کمک می کند.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، سیاه پوستان آمریکایی بالاترین میزان سرطان روده بزرگ را دارند. همچنین افراد سیاه پوست به دلیل سرطان روده بزرگ و راست روده می میرند.

برنامه ریزی برای غربالگری صحیح

خطر بروز سرطان روده در جوانان | پزشکت

با به روزرسانی دستورالعمل های غربالگری می توان موارد بیشتری از سرطان روده بزرگ را زودتر تشخیص داد. حتی تشخیص زود تر این بیماری می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی درمان بیماران داشته باشد؛ اما با این حال متخصصان معتقدند که تغییر برنامه غربالگری هنوز هم با چالش هایی همراه است. به نظر می رسد غرباگری میلیون ها نفر تا حدودی سخت باشد. از طرفی غربالگری افراد در سنین پایین ممکن است منجر به بروز اختلافات بهداشتی در افراد با سنین مختلف شود. اما پیشرفت های فن آوری در سال های اخیر نیز ممکن است در تسریع روند غربالگری سرطان روده موثر باشند.

برخی از بیمارن مبتلا به سرطان روده بزرگ خیلی بیماری آنها تشخیص داده می شود. حتی ممکن است هنگام تشخیص، بیماری آنها پیشرفت کرده باشد. اکثر بیماران از انجام کولونوسکوپی برای تشخیص این بیماری ترس دارند. در حالی که بیماران نمی دانند راه های دیگری برای غربالگری سرطان روده بزرگ هم ممکن است وجود داشته باشد.

این گزینه ها شامل آزمایش مدفوع و کولونوسکوپی مجازی با استفاده از سی تی اسکن است. در حالی که این روش ها کمتر تهاجمی هستند، اما به مراتب باید بیشتر از کولونوسکوپی و هر 10 سال یکبار انجام شود.

مردم همچنین باید نسبت به علائم سرطان روده بزرگ مانند خون در مدفوع، درد رکتوم، یا تغییر در عادات روده یا قوام مدفوع هوشیار باشند.

افراد حتی در سنین پایین حتی قبل از 45 سالگی در صورت بروز هر گونه علائم مربوط به این سرطان باید تحت کولونوسکوپی قرار بگیرند؛ زیرا این علائم ممکن است نشانه هایی از سرطان روده بزرگ باشد.

علائم سرطان روده بزرگ

خطر بروز سرطان روده در جوانان | پزشکت

علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ می توانند ظریف یا حتی بسیار نگران کننده باشند. آگاهی و هوشیاری نسبت به تغییرات می تواند در تشخیص این بیماری در مراحل اولیه موثر باشد.

برخی از علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ، عبارتند از:

  • خونریزی از رکتوم
  • نفخ یا احساس سیری
  • لاغر شدن بدون رژیم گرفتن
  • فشار اضافی با حرکات دفع مدفوع
  • خستگی یا کاهش قدرت ورزشی
  • تغییر در الگوی اجابت مزاج، از جمله اندازه یا شکل
  • ناراحتی یا اصرار به اجابت مزاج در صورت عدم نیاز

در نظر گرفتن خطرات و اقدامات پیشگیرانه بر علیه سرطان روده بزرگ هیچ وقت دیر نیست.

از نظر تاریخی، سرطان روده بزرگ بر افراد در اواسط تا اواخر دهه 60 تأثیر می گذارد. با این حال، 15 درصد بیماران زیر 50 سال هستند. ” “انتظار می رود که در دهه آینده افزایش سرطان روده بزرگ و راست روده در بیماران جوان بیشتر هم شود. این یک سرطان قابل پیشگیری است. غربالگری و مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم می تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد.

کولونوسکوپی ابزار تشخیص سرطان روده بزرگ

خطر بروز سرطان روده در جوانان | پزشکت

آزمایش کولونوسکوپی برای غربالگری سرطان روده بزرگ در 85 درصد از جمعیت که به طور متوسط در معرض خطر سرطان روده بزرگ هستند مناسب خواهد بود. این شامل افرادی است که سابقه قبلی سرطان روده بزرگ، بیماری التهابی روده، سابقه خانوادگی سرطان را داشته باشند.

در افرادی که عوامل خطر برای بروز این سرطان را نداشته باشند، آزمایش مدفوع مکرر می تواند گزینه آسان تری نسبت به کولونوسکوپی باشد.

به طور معمول، این آزمایشات شامل جمع آوری یک نمونه مدفوع در خانه و آوردن آن به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل است.

مطالعه جدید نشان داد که آزمایشات مدفوع به خوبی قادر به تشخیص پولیپ هستند که گاهی اوقات می تواند سرطانی شود. با این وجود بیشتر پولیپ ها هرگز سرطانی نمی شوند.

اشکالات احتمالی دیگری نیز وجود دارد. کولونوسکوپی ها در حدود 95 درصد از موارد، سرطان و پولیپ های بزرگ را به طور دقیق تشخیص می دهند. اما میزان تشخیص آن در یک آزمایش مدفوع در حدود 75 تا 80 درصد است.

اما از آنجا که این آزمایشات سالانه تکرار می شوند، این درصد می تواند با گذشت زمان افزایش یابد.  75 تا 80 درصد تشخیص سرطان روده به دلیل هزینه ها یا نگرانی در مورد کولونوسکوپی بسیار بهتر از انجام ندادن غربالگری است.

تشخیص سرطان روده بزرگ با آزمایش مدفوع

محققان معقتدند که آزمایش های مدفوع به اندازه کولونوسکوپی می توانند در تشخیص سرطان روده موثر باشند. کارشناسان می گویند انجام آزمایش های نمونه مدفوع هر ساله به همان اندازه دقیق کولونوسکوپی هر 10 سال در تشخیص سرطان روده بزرگ است.

آزمایشات نمونه مدفوع در مقایسه با کولونوسکوپی ارزان و آسان تر است. شما می توانید هر ساله یک آزمایش مدفوع واقعا دقیق و بسیار آسان بدهید. این تأیید گفته های بسیاری از متخصصان سرطان روده بزرگ است. به خصوص از آنجا که تعداد زیادی از بیماران غربالگری کولونوسکوپی را دنبال نمی کنند.

کولونوسکوپی ها استاندارد طلا و قابل تاییدی برای تشخیص سرطان روده بزرگ است اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد. متخصصان می گویند، آزمایش نمونه مدفوع که هر ساله انجام می شود به خوبی کولونوسکوپی است که هر 10 سال صورت می گیرد.

بسیاری از مردم به دلیل عدم دسترسی به مراکز درمانی و حتی فقر نمی خواهند کولونوسکوپی انجام دهند. زیرا آنها در مورد این آزمایش تشخیصی، اطلاعات درستی ندارند و فکر می کنند سخت و ناخوشایند است.

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/colon-cancer-screening-should-start-at-age-45-according-to-new-guidelines#Plan-needed-to-ensure-that-people-get-screened

https://www.healthline.com/health-news/are-at-home-colorectal-cancer-tests-as-effective-as-colonoscopies#The-bottom-line

https://www.healthline.com/health-news/why-are-more-young-people-getting-colorectal-cancer#Signs-of-colorectal-cancer

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز