لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بازگشت احتمالی فلج اطفال از پاییز

بازگشت احتمالی فلج اطفال از پاییز | پزشکت

فهرست مطالب

­­­­­­بازگشت احتمالی فلج اطفال از پاییز

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


در پی شیوع بیماری کرونا ویروس، محققان و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در مورد بازگشت احتمالی فلج اطفال از پاییز هشدار داده اند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها با اعلام این هشدار می گوید: با فرارسیدن فصل پاییز احتمال شیوع بیماری فلج حاد کودکان (AFM)  که باعث بروز علائمی مانند فلج اطفال می شود وجود دارد. AFM سیستم عصبی را مختل می کند و در درجه اول کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری از سال 2014 هر دو سال یکبار شیوع  و تعداد موارد مبتلا به این بیماری با هر شیوع افزایش پیدا می کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها هشدار می دهد که سال 2020 می تواند اوج شیوع خطرناک این بیماری باشد. حتی احتمالا علائم مشترکی با COVID-19 دارد. بر همین اساس این مرکز به کلیه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و مراکز های درمانی توصیه می کنند. به دنبال شناسایی علائم احتمالی این بیماری از اواخر تابستان و اوایل پاییز 2020 باشند.

دکتر رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها با اشاره به نزدیک شدن به فصل پاییز خواستار آمادگی کادر درمان برای مبارزه با شیوع احتمالی این بیماری شد. وی در این زمینه می گوید: از آنجایی كه به این فصل پاییز نزدیک می شویم باید اقدامات لازم برای کمک به پزشكان در تشخیص بهتر علائم بیماری فلج حاد کودکان صورت بگیرد. تشخیص زودهنگام این بیماری بسیار مهم است. باید آمادگی لازم را برای مقابله با این بیماری داشته باشیم. حتی سیستم های تشخیصی را تقویت و آماده کنیم. با تشخیص زودهنگام بیماری می توانید گامی اساسی در جهت درمان سریع و توانبخشی کودکان مبتلا به AFM برداریم.

خطر تاخیر در درمان فلج حاد کودکان با شیوع کرونا ویروس

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها می گوید از سال 2014 موارد بسیار بیشتری از AFM دیده شده است. همچنین به عنوان «بیماری فلج اطفال» خوانده می شود و بیش از 90 درصد موارد آن در کودکان گزارش داده شده است. محققان می گویند: اگر چه بیماری فلج کودکان به ندرت دیده می شود، اما همه گیری و شیوع آن روند درمانی را به تاخیر میاندازد. خوشبختانه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها از زمان شیوع بیماری در سال 2014، نظارت بر شیوع آن را آغاز کرده است.

نگرانی اصلی در مورد احتمال شیوع بیماری فلج کودکان این است که شیوع کرونا ویروس می تواند روند تشخیص و درمان افراد مبتلا به فلج حاد کودکان را به تاخیر بیاندازد چون مردم سعی می کنند برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس به مراکز های درمانی و بیمارستان ها مراجعه نکنند. تاخیر در مراجعه به پزشک ممکن است وضعیت کودکان مبتلا به فلج را بدتر و روند بهبود را پیچیده تر کند و یا حتی به تاخیر بیاندازد.

اهمیت مراقبت و درمان به موقع در فلج حاد کودکان

محققان می گویند: «در حالی که هیچ روش درمانی خاصی برای AFM وجود ندارد اما مراقبت های حمایتی با بستری شدن در بیمارستان برای نظارت بر وضعیت بیمار و نارسایی تنفسی بسیار مهم است». اینکه گفته می شود هیچ روند درمانی خاصی برای بیماری فلج حاد کودکان وجود ندارد به این معنی نیست که هیچ کمکی از دست پزشکان ساخته نیست. بلکه روند های درمانی می توانند سیستم ایمنی بیمار را با تزریق ایمونوگلوبولین داخل وریدی پلاسمای مایع و همراه با استروئیدها تقویت کنند.

علت بیماری فلج حاد کودکان

بازگشت احتمالی فلج اطفال از پاییز | پزشکت

در حالی که هنوز علت اصلی این بیماری تشخیص داده نشده است. اما بررسی و شواهد های قوی نشان می دهد که یک نوع ویروس به نام (enterovirus D68 (EVD68 باعث بروزی بیماری فلج حاد کودکان می شود. به نظر می رسد این ویروس به نوعی علت اصلی فلج اطفال هم است. فلج حاد کودکان، یک بیماری عصبی غیر طبیعی اما جدی است. حتی بر روی نخاع، به ویژه در ناحیه ای به نام ماده خاکستری تأثیر می گذارد. این بیماری می تواند در رفلکس ها و پاسخ های عصبی بیماران تاثیر بگذارد. حتی عضلات را تضعیف کند و حتی باعث فلج شدن آنها شود. به نظر می رسد این بیماری از «انترو ویروس های غیر فلج اطفال» ناشی می شود، اما برخی از محققان معتقدند که احتمال بروز بیماری ممکن است با ویروس غرب نیل و بعضی اوقات «حتی ژنتیک و سموم» مرتبط باشد.

علائم بیماری فلج حاد کودکان

بازگشت احتمالی فلج اطفال از پاییز | پزشکت

بروز ناگهانی ضعف بازو یا پا، ضعف ماهیچه ها و از دست دادن رفلکس ها شایع ترین علائم فلج حاد کودکان هستند.

بیماری ژنتیک

در برخی موارد علائم AFM می توانند شامل موارد زیر باشند:

در موارد شدیدتر ممکن است بیمار علائم زیر را تجربه کند:

بیماری فلج حاد کودکان می تواند بر روی عضلات تنفسی تأثیر بگذارد و منجر به مشکل در تنفس شود که در این صورت بیمار ممکن است به اکسیژن درمانی نیاز داشته باشد. در صورت بروز هر یک از علائم بیماری سریعا به پزشک مراجعه کنید چون بیمار نیاز به بستری در بیمارستان دارد و متاسفانه بیماری به سرعت پیشرفت می کند.

عوارض بیماری فلج حاد کودکان

بازگشت احتمالی فلج اطفال از پاییز | پزشکت

علاوه بر آن، محققان با هشدار در مورد عوارض طولانی مدت بیماری فلج حاد کودکان می گویند: متاسفانه هیچ اطلاعات و بررسی دقیقی در مورد عوارض این بیماری وجود ندارد. اما به نظر می رسد که در اکثر بیماران علائم پایدار خواهند بود. حتی در طولانی مدت ادامه پیدا می کنند و بهبودی ناشی از بیماری نسبی و ناقص خواهد بود.

شدیدترین عوارض بیماری AFM عبارتند از:

  • نارسایی تنفسی ناشی از این بیماری زمانی رخ می دهد که بیماری عضلات تنفسی فرد را درگیر و تضعیف می کند. حتی در موارد شدید بیمار ممکن است به تهویه مکانیکی نیاز پیدا کند.
  • بروز تغییرات جدی عصبی مانند تغییرات دمای بدن و بی ثباتی فشار خون که می تواند خطرناک و جدی باشد یکی دیگر از عوارض احتمالی این بیماری است.

پیشگیری بیماری فلج حاد کودکان

بازگشت احتمالی فلج اطفال از پاییز | پزشکت

محققان به والدین ها توصیه می کنند برای کاهش احتمالی خطر بروز این بیماری از ابتلا کودکان به ویروس جلوگیری کنند. ویروس ها معمولا با تماس با ترشحات مانند مخاط، بزاق و مدفوع و «توسط قطرات بزرگتر» از طرف فرد مبتلا به عفونت پخش می شوند. فرد مبتلا به enterovirus حدود 10 روز پس از بروز علائم مسری و واگیر دار است.

محققان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری فلج حاد کودکان پیروی از روش های بهداشتی را توصیه می کنند، از جمله:

  • شستشوی دست
  • به روز ماندن در مورد واکسیناسیون
  • اقدامات احتیاطی برای کاهش خطر گزش پشه
  • فاصله گرفتن از مبتلایان به بیماری های ویروسی

به نظر می رسد با شیوع بیماری کروناویروس استفاده از ماسک صورت نیز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به AFM کمک کند.

تشخیص بیماری فلج حاد کودکان

پزشکان می توانند با بررسی سابقه پزشکی بیمار و انجام معاینه جسمی و انجام MRI برای بررسی تصاویر از نخاع بیمار را تشخیص دهند. علاوه بر آن، پزشکان می توانند در اسرع وقت برای تشخیص بهتر آزمایش خون و مدفوع را تجویز کنند. اما به طور کلی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها روند تشخیصی زیر را برای تایید و یا رد فلج حاد کودکان را به پزشکان توصیه می کند:

  • سیستم عصبی بیمار را معاینه کنید. پزشک می تواند سیستم عصبی بیمار و مکان هایی از بدن که در آن ضعف عضلانی و کاهش رفلکس وجود دارد را معاینه کند.
  •  MRI  انجام دهید. یک پزشک همچنین می تواند MRI (تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی) برای بررسی مغز و نخاع بیمار انجام دهد.
  • آزمایش های آزمایشگاهی تجویز کنید. یک پزشک ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی را روی مایع مغزی نخاعی (مایع اطراف مغز و نخاع) انجام دهد.

به نظر می رسد که علائم بیماری فلج حاد کودکان کاملاً شبیه به ویروس غرب نیل و سندرم گیلین باره است. بنابراین به علت تشابه علایم این بیماری با سایر بیماری های ویروسی تشخیص فلج حاد کودکان بسیار دشوار است. پزشکان برای کمک به تشخیص بیماری AFM باید با متخصصان عصب شناسی و بیماری های عفونی مشورت کنند.

درمان فلج حاد کودکان

بازگشت احتمالی فلج اطفال از پاییز | پزشکت

متخصصان مغز و اعصاب ممکن است برای کمک به ضعف بازو یا ساق ناشی از AFM بیماران، فیزیوتراپی یا کار درمانی را توصیه کنند. توانبخشی جسمی در مراحل اولیه بیماری تا حدودی می تواند وضعیت بیمار را در طولانی مدت بهبود بخشد. در حالی که برخی از بیماران به سرعت بهبود می یابند. اما اغلب آن ها ممکن است فلج شوند. حتی به مراقبت های مادام العمر و اکسیژن درمانی و نظارت بر وخیم شدن علائم سیستم های عصبی نیاز داشته باشند.

توصیه به والدین برای پیشگیری از فلج حاد کودکان

اگر چه احتمال بروز بیماری فلج حاد کودکان به ندرت دیده می شود. اما به والدین توصیه می شود نسبت به بروز علائم ضعف عضلانی یا مشکلات تنفسی که ممکن است در طول و پس از بهبودی یک بیماری عفونی تنفسی بروز کند، هوشیار باشند چون هنوز عوامل خطر بیماری AFM تشخیص داده نشده است.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/what-to-know-about-afm-the-polio-like-disease-experts-think-will-return-this-fall

https://www.cdc.gov/acute-flaccid-myelitis/about-afm.html

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز