لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سلامت زنان

چگونه واژن خود را سالم نگه داریم؟

چگونه واژن خود را سالم نگه داریم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سالم نگه داشتن واژن، یکی از اصول سلامتی در زنان است. واژن شما بدون شک بخشی بسیار مهم و تعیین کننده از وجود آنها است. بنابراین، رعایت نکات بهداشتی مناسب و حفظ آن برای جلوگیری از عفونت ضروری است. اگر متوجه بوی غیرمعمول از واژن می شوید، آن را نادیده نگیرید. واژن با بوی عجیب تقریباً همیشه نشان دهنده عفونت واژن است. عفونت های واژن در صورت عدم درمان ممکن است منجر به ناباروری شوند. واژه واژینیت برای توصیف شرایطی که ممکن است باعث التهاب یا عفونت واژن شما شود استفاده می شود. اصطلاح “ولوواژینیت” برای توصیف التهاب واژن و فرج (قسمت خارجی دستگاه تناسلی) استفاده می شود.

علت عفونت واژن چیست؟

علل شایع عفونت واژن عبارتند از:

  • انگل پروتوزوآ. ممکن است باعث عفونت واژن به نام تریکومونیازیس شود.
  • عفونت های قارچی. عفونت های ایجاد شده توسط قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس.
  • یائسگی. می تواند باعث آتروفی واژن شود که ممکن است منجر به نازک شدن و خشکی واژن شود.
  • عفونت های باکتریایی. رشد بیش از حد باکتری های خاصی که در واژن شما وجود دارد می تواند باعث واژینوز باکتریایی شود.
  • تحریک کننده ها. صابون ها، عطرها و داروهای ضد بارداری واژینال می توانند باعث تحریک واژن شوند. لباس تنگ همچنین می تواند باعث بثورات و التهاب واژن شود.

PH زنانه چیست؟

pH طبیعی واژن بین 3.8 تا 4.5 است. pH اندازه گیری میزان اسیدی یک ماده است. مقیاس pH از 0 تا 14 متغیر است. pH کمتر از 7 اسیدی است.pH واژن شما در حالت ایده آل باید اسیدی باشد. با این حال، این مقدار ممکن است قبل از قاعدگی و بعد از یائسگی تغییراتی را نشان دهد. سطح بالای واژن، حدود 4.5، بستر مناسبی را برای عفونت های واژن فراهم می کند. دلایل رایج عدم تعادل PH زنانه عبارتند از:

  • سیکل قاعدگی
  • آنتی بیوتیک ها
  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • تمیز کردن داخل واژن با دوش

از آنجا که pH نامتعادل واژن می تواند باعث عفونت و تحریک واژن شود، حفظ سلامت واژن بسیار مهم است.

در زیر برخی از بهترین راه هایی که می تواند به شما کمک کند ذکر شده است.

دستورالعمل های مهم برای واژن سالم نگهداشتن واژن

چگونه واژن خود را سالم نگه داریم؟ | پزشکت

همه زنان باید نگران سلامت واژن خود باشند، اما واژن سالم به چه معناست ؟ در حالی که تا حدودی به سن زن بستگی دارد، واژن به طور کلی دارای pH اسیدی است، حاوی مقادیر زیادی باکتری مفید است که به دفع عفونت ها کمک می کند و به طور طبیعی واژن را تمیز می کند. یک واژن سالم نیز حاوی مقدار کمی ترشح خواهد بود (ترشح یک واکنش فیزیولوژیکی طبیعی است) در واقع ریزش سلول های دهانه رحم و واژن است.

اگر زنان تغییراتی در بوی بد واژن تجربه می کنند، تغییر رنگ ترشحات آنها ممکن است با درد اعم از درد در لگن یا ناراحتی در فرج، خارش یا سوزش همراه باشد.

با پرهیز از دوش گرفتن PH واژن را متعادل نگهدارید.

به طور معمول، pH واژن حدود 3.8 تا 4.5 است، اما دوش گرفتن می تواند سطح pH واژن را مختل کرده، اسیدیته را کاهش داده و یک بیوم- ترکیب باکتریایی واژن شما – سالم واژن را مختل کند و زمینه را برای عفونت های باکتریایی آماده کند. اگر واژن شما دارای بوی شدید یا ناخوشایند است، به پزشک مراجعه کنید. دوش گرفتن فقط بو را بدون درمان مشکلی که باعث ایجاد آن شده است، از بین می برد. از استفاده از صابون ها یا شوینده های تند روی فرج یا داخل واژن خودداری کنید، زیرا آنها نیز می توانند بر تعادل pH سالم تأثیر بگذارند.

رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید.

اما پیروی از رژیم غذایی متعادل و مغذی و نوشیدن مایعات فراوان هر دو کلید سلامت واژن و تولید مثل هستند. در حقیقت، برخی از غذاها ممکن است در درمان مشکلات سلامت واژن موثر باشند. ماست به طور بالقوه می تواند از عفونت های قارچی جلوگیری کرده و به درمان آنها کمک کند. ماست سرشار از پروبیوتیک ها است، بنابراین اگر زنی مستعد ابتلا به عفونت قارچی باشد، مصرف پروبیوتیک غنی از [باکتری ها] لاکتوباسیلوس یا خوردن ماست ساده هر روز می تواند مفید باشد. اگر مستعد ابتلا به عفونت های مجاری ادراری هستید، مصرف مکمل کرن بری روزانه مفید خواهد بود. آب کرن بری به جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری کمک کرد.

سلامت بانوان

برای سلامت واژن، عفونت را درمان کنید.

چگونه واژن خود را سالم نگه داریم؟ | پزشکت

عفونت واژن را بدون درمان رها نکنید و منتظر نمانید تا خودش برطرف شود. اگر مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستید، می توانید از داروهای بدون نسخه برای درمان آن استفاده کنید. اما اگر علائم بهبود نیافت، از مشورت با پزشک دریغ نکنید.

واژن شما مانند یک اجاق خود تمیز کننده است. دوش زدن می تواند pH آن را مختل کند و این ممکن است منجر به عفونت های واژن، حاملگی خارج رحمی، زایمان زودرس و سایر عوارض شود. بنابراین از دوش گرفتن اجتناب کنید. در عوض، قسمت بیرونی واژن را با آب و صابون ملایم بشویید. همچنین می توانید از هر پاک کننده ای با pH متعادل که مخصوص افراد خصوصی شما تهیه شده است استفاده کنید. اما مطمئن شوید که مواد نگهدارنده تحریک کننده ندارد.

 سه نوع عفونت شایع واژن عفونت قارچی، واژینوز باکتریایی و تریکومونیازیس است. اگر شما مستعد ابتلا به عفونت قارچی هستید و علائم آن را تشخیص می دهید، استفاده از داروهای بدون نسخه مشکلی ندارد، اما اگر علائم برطرف نشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در حالی که مخمر یک عفونت قارچی است، واژینوز باکتریایی در اثر رشد بیش از حد باکتری در واژن ایجاد می شود. تریکومونیازیس یک عفونت ناشی از انگل است و از طریق جنسی منتقل می شود.

درمان این عفونت ها بسیار مهم است. عدم درمان آنها می تواند منجر به مشکلات ناخوشایند، دردناک و جدی برای سلامت باروری شود. اگر قبلاً عفونت واژن دارید و سپس در معرض HIV قرار گرفته اید، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستید. شایان ذکر است که زنانی که دیابت را به خوبی کنترل نمی کنند یا بهHIV مبتلا هستند، اغلب می توانند عفونت های مکرر قارچی را تجربه کنند. اگر در طول یک سال بسیاری از عفونت های قارچی را تجربه می کنید، باید توسط پزشک معاینه شوید تا مطمئن شوید هیچ چیز نگران کننده تری در کار نیست.

پروبیوتیک های خوراکی مصرف کنید.

مصرف پروبیوتیک ها به بازیابی باکتری های خوب از دست رفته در واژن کمک می کند. یا می توانید غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست یا مکمل مصرف کنید.

از مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها خودداری کنید.

همانطور که قبلاً بحث کردیم، آنتی بیوتیک ها یکی از علل اصلی عدم تعادل در pH واژن هستند. آنها می توانند باکتری های خوب را در کنار باکتری های بد بدن از بین ببرند. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها را متوقف کنید. در صورت نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک ها با پزشک خود مشورت کنید. قبل از مصرف آنتی بیوتیک ها مطمئن شوید عفونت واژن شما واقعاً ناشی از باکتری است و سعی کنید از دوش ضد باکتریایی یا قبل از مصرف داروی خوراکی استفاده کنید.

به طور منظم آزمایشات زنان را انجام دهید.

چگونه واژن خود را سالم نگه داریم؟ | پزشکت

به طور مرتب به متخصص زنان یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید تا وضعیت سلامت واژن خود را به دقت بررسی کنید. برای تشخیص هرگونه ناهنجاری یا عفونت در اولین فرصت، معاینات منظم زنان یا آزمایش پاپ را انجام دهید.

از کاندوم استفاده کنید.

استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی به محافظت در برابر عفونت های مقاربتی (STIs) مانند HIV، تبخال تناسلی، سفلیس، سوزاک، زگیل تناسلی و کلامیدیا کمک می کند. برخی از این موارد مانند HIV و تبخال تناسلی درمانی ندارند. برخی دیگر، مانند ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) که باعث زگیل تناسلی می شود، شناخته شده است که باعث سرطان می شود.

برای جلوگیری از ورود باکتری های مضر به مهبل، هنگام تغییر از رابطه دهانی یا مقعدی به رابطه جنسی واژینال باید کاندوم را عوض کنید. شما همچنین باید از به اشتراک گذاشتن وسایل جنسی با شریک خود اجتناب کنید، زیرا می توانید از طریق آن بیماری های مقاربتی را منتقل کنید.

به متخصص زنان مراجعه کنید.

انجام معاینات منظم زنان برای حفظ سلامت واژن بسیار مهم است. کنگره زنان و متخصصین زنان و زایمان آمریکا به زنان توصیه می کند اولین آزمایش غربالگری زنان را در سن 21 سالگی انجام دهند. همچنین توصیه می شود که زنان از 21 سالگی تحت آزمایش پاپ اسمیر قرار گیرند تا تغییرات سلول های واژن را که ممکن است نشان دهنده وجود سرطان باشد، بررسی کنند. متخصصین زنان و بسیاری از پزشکان عمومی برای تشخیص بیماری ها و اختلالات که می توانند به واژن یا سیستم تولید مثل شما آسیب برساند، آموزش دیده اند.

در انتخاب لباس زیر دقت کنید.

واژن شما باید تمیز و خشک بماند – و آنچه می پوشید می تواند بر آن تأثیر بگذارد. انواع خاصی از پارچه ها و لباس های تنگ شرایط گرم و مرطوب ایجاد می کنند که مخمر در آن رشد می کند. لباس زیر نخی بپوشید و از کتانی خودداری کنید. اگر مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستید، مایوهای مرطوب و لباسهای ورزشی عرق کرده را در اسرع وقت عوض کنید. اگر در طول روز دچار ترشح و رطوبت زیادی می شوید، هر روز هنگام رفتن به محل کار یا مدرسه دو جفت لباس زیر همراه داشته باشید و در طول روز لباس زیر خود را عوض کنید. این به شما کمک می کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید و به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

از روان کننده کافی استفاده کنید.

چگونه واژن خود را سالم نگه داریم؟ | پزشکت

روانکاری بخش مهمی از رابطه جنسی است. بدون روانکاری، پوست لب و واژن می تواند تحریک شده و دچار ترک خوردگی شود. در حالی که روانکاری واژن معمولاً به طور طبیعی در هنگام برانگیختگی زنان اتفاق می افتد، برخی از زنان روان کننده طبیعی کافی تولید نمی کنند. در این مورد، آنها باید از روان کننده مصنوعی برای کاهش اصطکاک و افزایش لذت استفاده کنند.

اگر می خواهید باردار شوید، روان کننده های خاصی می توانند با اسپرم تداخل داشته باشند و بارداری را مشکل کنند. در این مورد، توصیه می شود از یک محصول متعادل با pH  استفاده کنید. اگر قصد بارداری ندارید، بسته به نیاز شما، روان کننده های حاوی آب، سیلیکون و روغن مناسب هستند. اگر به کمی روان کننده احتیاج دارید، آب بهترین گزینه است. اگر خشکی بیشتری دارید، از سیلیکون یا روغن استفاده کنید.

اگر از کاندوم برای محافظت استفاده می کنید، از روان کننده بر پایه روغن استفاده نکنید -آنها می توانند باعث تجزیه لاتکس در کاندوم شوند. هرگز ژله نفتی یا روغن بچه را داخل واژن خود قرار ندهید. این باعث التهاب می شود و می تواند شما را مستعد عفونت کند.

بهداشت را رعایت کنید.

پس از اجابت مزاج، از جلو به عقب بمالید تا از آلودگی باکتریایی واژن جلوگیری کنید و خطر عفونت مثانه را کاهش دهید. نوارهای بهداشتی و تامپون ها را در طول دوره قاعدگی به طور مرتب عوض کنید. پوشیدن جوراب شلواری برای جذب ترشحات طبیعی واژن به شرطی که مکرر آنها را عوض کنید، خوب است، اگرچه او می افزاید که زنانی که دائماً آنها را می پوشند ممکن است سوزش های روده را تجربه کنند.

سوالات متداول برای سلامت واژن

واژن سالم چه بویی دارد؟ اکثر واژن های سالم دارای بوی ملایم و طبیعی هستند. اگر بوی واژن شما بسیار آزار دهنده است، ممکن است نشان دهنده عفونت واژن باشد.

چرا بهداشت زنان مهم است؟ عواملی مانند تعریق، قاعدگی و ترشحات واژن رعایت بهداشت زنان را برای جلوگیری از بوی بد و حفظ سلامت واژن ضروری می سازد.

چگونه بوی زنانه را از بین ببرم؟ اگر می خواهید بوی بد واژن را از بین ببرید، با رعایت نکات بهداشتی خوب شروع کنید. از استفاده از صابون/فوم بدن برای افراد دیگر خودداری کنید. در عوض، یک پاک کننده با pH متعادل انتخاب کنید تا واژن شما سالم و تمیز باشد. در صورت تداوم این بو به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.

توصیه آخر 

مشاوره آنلاین تلفنی و فوری با یک متخصص زنان و زایمان با تجربه و حتی ماما در زمینه های مختلف بیماری های مراقبتی و زنان می تواند از بروز اکثر عوارض مربوطه پیشگیری کند. پس در پیشگیری از آنها دریغ نکنید و اگر علائمی از بیماری های زنان دارید همین الان اقدام کنید. خدمات مشاوره آنلاین پزشکت این امکان را برا شما فراهم کرده تا بتوانید در هر ساعت از شبانه روز با متخصصین پزشکی در تمام زمینه ها در ارتباط باشید.

منابع: 

https://www.stylecraze.com/articles/simple-tips-to-maintain-healthy-vaginal-hygiene/

https://www.everydayhealth.com/womens-health-pictures/hygiene-rules-for-a-healthy-vagina.aspx

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز