لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت خارش بینی چیست؟

خارش بینی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

یکی از رایج ترین وضعیت و بیماری های که بینی را درگیر می کند، خارش بینی است که معمولا به تنهایی درمان می شود. در 38  درصد موارد خارش بینی کمتر از یک روز طول می کشد. علل آن می تواند از آلرژی تا نیش حشرات متغیر است. اگر شما هم دائما از این وضعیت رنج می برید بهتر است شایع ترین علل خارش بینی را بشناسید و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

خارش پوست

خارش پوست در اکثر موارد کاملا طبیعی شناخته می شود. به این معنی که علت آن مربوط به بیماری نیست و منجر به آسیب جدی پوست نمی شود. اما شایع ترین علل خارش پوست ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • یائسگی، به دلیل تغییرات هورمونی که ممکن است باعث خشکی بیش از حد پوست شود.
  • خشکی پوست به دلیل حمام کردن در صابون یا حمام حباب که ممکن است بیش از حد خشن باشد و روغن های طبیعی پوست را از بین ببرد.
  • آلرژی خفیف، که در اثر گرد و غبار، گیاهان و گل های خاص، جواهرات حاوی نیکل، و هر نوع صابون، شوینده، لوسیون یا عطر ایجاد می شود.
  • بارداری، به دلیل کشیدگی پوست یا وضعیتی به نام خارش Prurigo که باعث ایجاد برجستگی های کوچک و خارش دار می شود. این وضعیت می تواند به دلیل اختلال در عملکرد سیستم خود ایمنی در دوران بارداری رخ دهد.

تشخیص علت اصلی خارش پوست از طریق معاینه فیزیکی و گاهی اوقات آزمایش های آلرژی انجام می شود. درمان فقط شامل حمام کردن با صابون ملایم و ضد حساسیت، مرطوب کننده منظم با لوسیون بدون عطر،پوشیدن لباس های نرم، گشاد و غیر مصنوعی، اجتناب از هر گونه ماده ای که به نظر می رسد خارش را تحریک می کند. و گاهی اوقات کرم های دارویی تجویز می شود.

خارش || پزشکتنیش حشرات و خارش بینی

نیش حشرات یک اتفاق بسیار رایج و شایعی است که اغلب باعث خارش، قرمزی و مقداری تورم می شوند. بیشتر علائم ناشی از نیش حشرات را می توان در خانه درمان کرد.

رینیت غیر آلرژیک و خارش بینی

رینیت به سادگی به معنای “التهاب بینی” است. هنگامی که علت آن چیزی غیر از آلرژی باشد، به آن رینیت وازوموتور می گویند. “وازوموتور” به سادگی به انقباض یا گشاد شدن عروق خونی اشاره دارد. عوامل مختلفی می توانند واکنش وازوموتور را تحریک کنند، حتی اگر یک واکنش آلرژیک نباشد. شایع ترین علل بروز این وضعیت مصرف برخی داروها، آلودگی هوا و بیماری های زمینه ای مزمن هستند.

علائم ناشی از رینیت شامل آبریزش بینی، عطسه، احتقان، و ترشح پشت حلق می شود. اما از آنجایی که این وضعیت ناشی از خود آلرژی نیست خارش گلو یا چشم و بینی در رینیت آلرژیک بروز نمی کند. برای علائم مداوم باید به پزشک مراجعه کرد، زیرا در این شرایط علائم می توانند کیفیت زندگی را مختل کنند. همچنین، استفاده از داروهای بدون نسخه برای رینیت آلرژیک در مورد رینیت وازوموتور کمکی نمی کند.

تشخیص این بیماری از طریق شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی و آزمایش های آلرژی انجام می شود. درمان شامل استفاده از داروهای مناسب برای کاهش علائم و اجتناب از هرگونه محرک تا حد امکان است.

آلرژی فصلی و خارش بینی

آلرژی فصلی تازه شروع شده که به آن آلرژی فصلی با شروع بزرگسالان نیز گفته می شود، حساسیت به گرده، کپک و سایر محرک ها است. این آلرژی باعث احتقان بینی، آبریزش بینی، عطسه، خارش چشم و گلو درد می شود.

آلرژی فصلی معمولا در دوران کودکی شروع می شود. اما می تواند افراد متخلف در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، به ویژه در میان افرادی که سابقه خانوادگی دارند. حرکت به یک مکان جغرافیایی متفاوت ممکن است باعث ایجاد آلرژی در فردی با استعداد ژنتیکی شود. بروز این وضعیت در مبتلایان به آسم بیشتر است.

گاهی اوقات علائم در واقع ناشی از “رینیت بارداری” است. در این شرایط احتقان بینی و عطسه به دلیل تأثیر هورمون های بارداری بر بافت بینی رخ می دهد.

بیماری های گوش و حلق و بینی

اغلب تصور می شود که آلرژی نوعی سرماخوردگی است، اما سرماخوردگی بدون درمان برطرف می شود. اما آلرژی ها ادامه می یابند، هرگز بهتر یا بدتر نمی شوند و می توانند کیفیت زندگی را مختل کنند.

یک متخصص آلرژی می تواند علت این وضعیت را تشخیص دهد که برای آن از آزمایشات پوستی و آزمایش خون استفاده می کند. هیچ درمانی برای آلرژی فصلی وجود ندارد اما علائم را می توان برای راحتی و تسکین بیشتر مدیریت کرد. آنتی هیستامین ها، اسپری های بینی کورتیکواستروئیدی و ایمونوتراپی یا “شات های آلرژی” می توانند بسیار موثر باشند.

اگزما (درماتیت آتوپیک) و خارش بینی

درماتیت آتوپیک که اگزما، درماتیت، اگزمای آتوپیک یا AD نیز نامیده می شود، یک بیماری مزمن پوستی همراه با بثورات خارش دار است.

این وضعیت مسری یا واگیردار نیست. بلکه ناشی از یک بیماری ژنتیکی است که بر توانایی پوست برای محافظت از خود در برابر باکتری ها و آلرژن ها تأثیر می گذارد. AD اغلب در نوزادان و کودکان خردسال دیده می شود. افراد با سابقه خانوادگی AD، آسم یا تب یونجه در معرض خطر ابتلا به این وضعیت قرار دارند.

در صورت ابتلا نوزادان به این اگزما، احتمالا راش های خشک، پوسته پوسته و خارش دار روی پوست سر، پیشانی و گونه ها را تجربه خواهند کرد. بچه‌های بزرگ‌تر دچار بثورات در چین‌های آرنج، زانو و باسن می‌شوند. در صورت عدم درمان، کودک ممکن است به دلیل خارش شدید دچار مشکل خواب شود. از طرفی هم خاراندن مداوم می تواند باعث عفونت پوست و ضخیم شدن آن شود. تشخیص درماتیت آتوپیک از طریق معاینه فیزیکی، شرح حال بیمار و تست های پوستی حساسیت زا انجام می شود.

درماتیت آتوپیک قابل درمان نیست، اما می توان آن را از طریق داروهای تجویز شده، مراقبت از پوست، مدیریت استرس و درمان آلرژی های غذایی کنترل و مدیریت کرد. افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک اغلب به شیر، آجیل و صدف‌ها حساسیت دارند. تمیز نگه داشتن پوست و مرطوب نگه داشتن پوست به جلوگیری از شعله ور شدن پوست کمک می کند.

درماتوفیبروم بینی

درماتوفیبروما یک توده پوستی نسبتاً شایع است که معمولاً در قسمت پایین پاها ظاهر می شود، اما ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شود. این رشدهای خال مانند خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. علت اصلی بروز این وضعیت مشخص نیست، اگرچه ممکن است درماتوفیبروما پس از یک آسیب جزئی ظاهر شود. توده ها مسری نیستند. درماتوفیبروما در بزرگسالان شایع است و به ندرت در کودکان دیده می شود.

علائم شامل رشد سخت و برجسته است که قرمز، صورتی یا قهوه ای و کمتر از نیم اینچ قطر دارد. آنها معمولاً بدون درد هستند اما ممکن است منجر به بروز احساس خارش شده و به تنهایی یا به صورت گروهی ظاهر شوند. هر گونه رشد جدید روی پوست باید توسط یک متخصص پزشکی بررسی شود، به خصوص اگر این رشد بسیار تیره باشد یا به سرعت شکل یا ظاهر خود را تغییر دهد. تشخیص از طریق معاینه فیزیکی و گاهی اوقات بیوپسی انجام می شود. درماتوفیبروما نیازی به درمان ندارد مگر اینکه ناخوشایند باشد. آنها را می توان با جراحی از بین برد، اگرچه این کار یک اسکار باقی می گذارد و رشد ممکن است در نهایت دوباره عود کند و برگردد.

علائم اصلی این وضعیت شامل خارش بینی، توده کوچک بینی، برآمدگی بینی به رنگ پوست، برآمدگی بینی صورتی یا قرمز، توده بینی به اندازه سنگ مرمر است.

درماتیت آلرژی|| پزشکتدرماتیت تماسی آلرژیک

درماتیت تماسی آلرژیک به این معنی است که پوست با چیزی تماس داشته که واکنش آلرژیک ایجاد کرده و باعث التهاب و تحریک شده است.

“تماس” یعنی واکنش آلرژیک ناشی از لمس چیزی است، نه از مصرف چیزی. مواجهه اول با این ماده باعث حساس شدن سیستم ایمنی می شود و سپس مواجهه دوم در واقع باعث بروز علائم می شود. شایع ترین علل درماتیت تماسی آلرژیک، عبارتند از:

  • پیچک سمی
  • انواع مختلفی از عطرها، از جمله آنهایی که در صابون ها، نرم کننده ها و مواد شوینده یافت می شوند.
  • نیکل، فلزی که اغلب در سگک کمربند، دکمه‌های شلوار و جواهرات از جمله جواهرات سوراخ‌کننده استفاده می‌شود.

علائم درماتیت تماسی آلرژیک شامل قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن، پوسته پوسته شدن پوست است که ممکن است به دلیل تحریک و التهاب دردناک باشد.

تشخیص ابتدا با اجتناب از تماس با هر ماده مشکوک انجام می شود تا ببینیم آیا درماتیت از بین می رود یا خیر. اگر نتایج قطعی نباشد می توان پچ تست را انجام داد. درمان شامل پرهیز کامل از ماده تحریک کننده آلرژی و استفاده از کرم استروئیدی موضعی طبق تجویز است. کمپرس خنک و لوسیون کالامین می تواند به تسکین ناشی از علائم بیمار کمک کند. قرمزی بینی همیشه با درماتیت تماسی آلرژیک بینی رخ می دهد اما احتمال بروز خارش و پوسته پوسته شدن ناحیه بینی هم وجود دارد.

آلرژی های مزمن

آلرژی واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به چیزی است که اکثر افراد دیگر را آزار نمی دهد. بسیاری از افرادی که آلرژی دارند به گرده گل حساس هستند، اما موارد دیگری مانند کنه های گرد و غبار، شوره حیوانات، سوسک ها و کپک نیز می توانند باعث واکنش شوند. علائم اصلی که همزمان با آلرژی های مزمن رخ می دهند شامل خستگی، تحریک پذیری، مشکل خواب، آبریزش بینی، احتقان هستند.

سخن آخر

بینی اغلب اولین مانعی است که مانع از تنفس مواد محرک به مجاری هوایی می شود. موهای ریز داخل سوراخ های بینی ذراتی مانند گرد و غبار، خاک یا گرده را می گیرند. اینها به عنوان محرک های محیطی شناخته می شوند و می توانند باعث ایجاد قلقلک یا خارش در بینی شوند.

در صورتی که خارش بینی در طولانی مدت ادامه پیدا کند، بهتراست به پزشک مراجعه کنید. چون رینیت آلرژیک یکی از علل شایع غلغلک مداوم در بینی است. در این شرایط پوست ظریف داخل بینی به دلیل یک ماده حساسیت زا مانند گرده، ملتهب می شود. رینیت غیر آلرژیک کمتر شایع است و تشخیص آن دشوارتر است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز