لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چرا مرزهای شخصی مهم هستند و چگونه آنها را تعیین کنیم؟

چرا مرزهای شخصی مهم هستند و چگونه آنها را تعیین کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

مرزهای شخصی حیاتی هستند اما همیشه به آسانی ایجاد نمی شوند. با این حال، با چند نکته مفید، تعیین و برقراری ارتباط با مرزها آسان تر می شود. برای اینکه یاد بگیرید چرا مرزهای شخصی مهم هستند و چگونه آنها را تعیین کنیم؟ ادامه این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

از دوران کودکی، اغلب به ما یاد می‌دهند که خودمان را بسازیم تا به دیگران نیاز نداشته باشیم.  بنابراین جای تعجب نیست که برخی از ما با افزایش سن، تعیین مرزهای مناسب برایمان دشوار است. ما نمی‌خواهیم دیگران را آزار دهیم یا ناراحت کنیم، حتی زمانی که این اجتناب در نهایت به معنای صدمه زدن به خودمان باشد. از سنین کودکی به ما آموخته اند که احساسات دیگران را بر نیازهای خود ترجیح دهیم، تا جایی که بسیاری از ما حتی پاسخ این سوال را نمی دانیم که “مرزها چیست؟” چه برسد به اینکه نحوه تعیین و تنظیم آنها را بخواهیم یاد بگیریم.

این یک استراتژی مفید یا موثر برای همه افراد نیست. تحقیقات نشان داده است که نقض فضای شخصی می تواند باعث ناراحتی فرد شود، و تجربه شخصی به اکثر ما می گوید که ناراحتی ناشی از نقض مرزها می تواند منجر به اضطراب و پیامد در روابط ما چه شخصی و چه حرفه ای شود. پس بیایید بررسی کنیم تا بفهمیم چرا مرزهای شخصی مهم هستند و چگونه آنها را تعیین کنیم؟

مرزهای شخصی چیست؟

چرا مرزهای شخصی مهم هستند و چگونه آنها را تعیین کنیم؟ || پزشکت

مرزهای شخصی به سادگی خطوطی هستند که ما برای خودمان از لحاظ سطح راحتی در اطراف دیگران ترسیم می کنیم. این مرزها ممکن است مربوط به موارد زیر باشد:

  • تعاملات کلامی (عدم تمایل به این که یکی از دوستان یا اعضای خانواده با شما صحبت کند).
  • تماس فیزیکی (در آغوش گرفتن شخصی که به تازگی ملاقات کرده اید احساس راحتی نمی کنید).
  • فضای شخصی خودمان (انتخاب اینکه دیگران را در خانه خود راه ندهید، وقتی شما آنجا نیستید).

این مرزها معمولاً به چند دسته خاص تقسیم می شوند:

  • عاطفی (حفاظت از رفاه عاطفی خودمان)
  • فیزیکی (حفاظت از فضای فیزیکی ما)
  • مواد (حفاظت از وسایل شخصی ما)
  • جنسی (حفاظت از نیازها و ایمنی ما از نظر رابطه جنسی)
  • زمان (حفاظت از استفاده و سوء استفاده از زمان ما)
  • محل کار (حفاظت از توانایی ما برای انجام کار بدون دخالت یا نمایش)

مرزها همچنین می توانند در موقعیت های مختلفی وجود داشته باشند، از جمله:

  • در محل کار
  • در خانه
  • هنگام ملاقات با خانواده
  • وقتی بیرون رفتن با دوستان

در واقع، هر زمان که در مورد تعامل با دیگران صحبت می کنید، احتمالاً مرزهای شخصی را در اطراف آن موقعیت دارید. در نهایت، مرزهای شخصی لازم نیست برای وجود آنها ارتباط برقرار شود. همه ما خطوط ناراحتی خود را داریم – چه در مورد آنها به دیگران بگویید یا نه، آنها وجود دارند. با این حال، اگر مرزهای شخصی را در میان نگذاریم، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها را نقض کنیم. آن وقت است که ممکن است مشکلاتی پیش بیاید.

چرا تعیین مرزهای سالم مهم است؟

چرا مرزهای شخصی مهم هستند و چگونه آنها را تعیین کنیم؟ || پزشکت

همه ما خطوط و مرزهای شخصی خود را داریم که در مسیر زندگی و روابط خود احساس راحتی بیشتری می کنیم. مسئله این است که همه افراد مرزهای یکسانی ندارند و اکثر مردم قادر به حدس زدن مرزهای یک فرد دیگر نیستند. این امر به ویژه برای افرادی که ممکن است هوش هیجانی پایین تری (EQ) داشته باشند صادق است . اغلب، آنها افرادی هستند که بیشترین سود را از بیان مرزهای شخصی به وضوح به آنها می برند.

تعیین مرزها صرفاً در ارتباط با نیازهای شما برای تعامل سالم با شخص دیگری است. همیشه آسان نیست ممکن است همه افراد مرزهای شما یا دلایل شما را برای تعیین آنها دوست نداشته باشند یا درک نکنند. اما اگر این مرزها را تعیین نکنید، مطمئناً نمی توانید انتظار داشته باشید که آنها رعایت شوند.

تعیین مرزها اغلب شجاعت و قدرت می خواهد، اما زمانی که این کار را انجام می دهید، می توانید با دانستن اینکه خطوط شما تعیین شده اند، احساس راحتی کنید. نیازهای شما اطلاع رسانی شده است. اگر کسی بعد از آن تصمیم بگیرد که مرزهای شما را زیر پا بگذارد، شما حق خودتان می دانید که فاصله بیشتری بین خود و آن شخص ایجاد کنید.

هیچ کس حق ندارد مرزهای شما را زیر پا بگذارد. (اما همچنین خوب است به خاطر داشته باشید که شما – به همین ترتیب – حق ندارید حقوق دیگران را پایمال کنید).

چگونه مرزهای شخصی را تعیین کنیم؟

مرزهای شخصی و تعیین آنها مهم هستند، اما ایجاد آنها همیشه آسان نیست. مردم اغلب نمی دانند از کجا شروع کنند یا چگونه نیازهای خود را به دیگران منتقل کنند. اگر به دنبال راهی برای تعیین مرزهای شخصی خود هستید، ممکن است ایده خوبی باشد ابتدا در نظر بگیرید که چه نوع مرزی را تعیین می کنید.

تعیین مرزهای احساسی

مرزهای عاطفی اغلب به نحوه صحبت و رفتار دیگران با ما مربوط می شود، و همیشه چیزهایی نیستند که فکر می کنیم تا زمانی که از مرز عبور کرده ایم، تعیین کنیم. هر چند این مشکلی ندارد. فرض کنید با کسی بحث کردید و او شما را نامرد خطاب کرد. هنگامی که هر دو آرام شدید، بهترین راه برای تعیین مرز عاطفی با آن شخص این است:

  • به آنها نزدیک شوید و ارتباط برقرار کنید.
  • از او بخواهید در مورد حرفی که به شما زده است، صحبت کنید.
  • هر چیزی که باعث شده فرد شما را با این نام صدا بزند را بررسی کنید.
  • به آن‌ها بگویید که با نام‌گذاری مشکلی ندارید اما بهتر است از این بعد بدون درگیری با شما صحبت کند.

تعیین مرزهای فیزیکی

چرا مرزهای شخصی مهم هستند و چگونه آنها را تعیین کنیم؟ || پزشکت

فرض کنید با دست دادن راحت نیستید. در حالی که این یک هنجار اجتماعی است، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فرد از انجام این کار خوشش نیاید. به خصوص از زمان همه گیر COVID-19. بهترین راه تعیین یکمرز، قبل از اینکه به یک مسئله تبدیل شود، است. وقتی با شخص جدیدی آشنا می شوید:

  • از چند قدمی دست تکان دهید.
  • لبخند بزنید و بگویید: “من دست نمی دهم، اما از آشنایی با شما بسیار خوشحالم.”
  • نیازی به عذرخواهی یا توضیح بیشتر از آن را احساس نکنید.

همین تاکتیک گفتن چیزی قبل از عبور از مرز برای سایر مرزهای فیزیکی مانند نخواستن در آغوش گرفتن (مرز نسبتاً رایج) یا لمس شدن توسط شخصی که نمی‌شناسید کار می‌کند. بعلاوه، اگر فردی در فضای فیزیکی شما قرار دارد، این را در نظر بگیرید: «وقتی مردم خیلی به من نزدیک هستند، احساس ناراحتی می کنم. آیا می‌توانی یک قدم به عقب برگردی؟»

به یاد داشته باشید: مرزها سالم هستند و شما مجاز هستید که خودتان آنها را تعیین کنید.

تعیین مرزهای جنسی

هنگام شروع یک رابطه صمیمی جدید، همیشه ایده خوبی است که ابتدا با شریک زندگی خود بنشینید تا بتوانید در مورد مرزهای جنسی یکدیگر صحبت کنید.

این می‌تواند مکالمه‌ای باشد که شما با گفتن جمله‌ای مانند «من مشتاقانه منتظر برداشتن گام بعدی در رابطه‌مان هستم، اما می‌خواهم لحظه‌ای در مورد آنچه ممکن است به نظر برسد، صحبت کنم.» در این شرایط، می توانید چیزهایی را که هستید و در یک موقعیت صمیمی با آنها راحت نیستید، به اشتراک بگذارید

تعیین مرزهای محل کار

بهترین راه برای تعیین حد و مرزهای محل کار این است که ابتدا لحن خود را در نحوه رفتار حرفه ای خود تنظیم کنید. این باید نشان دهنده شیوه حرفه ای باشد که دوست دارید دیگران هنگام تعامل با شما بازگردند.

از آنجا، تعیین مرزهای محل کار اغلب یک موضوع انتظار برای عبور از مرز قبل از پرداختن به موقعیت است. به عنوان مثال، اگر یکی از همکاران در یک جلسه با شما صحبت کرد، می توانید بعد از آن به آنها نزدیک شوید و به آنها توضیح دهید که چرا این مورد قابل قبول نیست و در آینده چه نیازی دارید.

تعیین مرزهای وسایل

فرض کنید یک چادر مسافرتی دارید که یک دوست صمیمی می‌خواهد برای سفر با خانواده‌اش قرض بگیرد. شما آماده هستید که به آنها اجازه دهید از آن استفاده کنند، اما همچنین می خواهید مطمئن شوید که آنها همانطور که شما از آن مراقبت می کنید.

در این مورد، کاملاً قابل قبول است که مرزهای خود را برای مراقبت به صورت کتبی مشخص کنید، دستورالعمل هایی برای پاکسازی و مراقبت کلی ارائه دهید. دستورالعمل های کتبی قرار داده شده در داخل کمپر برای دوست شما ساده تر است که به گذشته نگاه کند، و همچنین به شما کمک می کند تا مرزهای شما را بسیار روشن کنید.

تعیین مرزهای زمانی

چرا مرزهای شخصی مهم هستند و چگونه آنها را تعیین کنیم؟ || پزشکت

مردم معمولاً از نظر زمان در دو دسته قرار می‌گیرند: کسانی که برای همه چیز دیر می‌دوند و کسانی که فکر می‌کنند اگر زود نجنبی، دیر کرده‌ای.

اگر شما دومی هستید، احتمالاً احساس می کنید که مرزهای شما اغلب توسط اولی نقض شده اند. این در واقع یک راه حل بسیار ساده برای حل این مشکل وجود دارد، با این حال:

  • در ذهن خود تصمیم بگیرید که چه مدت مایل هستید فراتر از زمان ملاقات صبر کنید.
  • به خود اجازه دهید در صورت عدم رعایت زمان، قرار را ترک کنید یا آن را لغو کنید.

اگر با کسی سر و کار دارید که دائماً تأخیر می کند، این موضوع را زودتر از موعد با او در میان بگذارید – به او بگویید که بعد از گذشت مدت زمان مشخصی از آنجا خارج خواهید شد. با این حال، سعی کنید متهم به نظر نرسید. این را در نظر بگیرید که شما دو نفر شخصیت متفاوتی دارید. شما سعی نمی کنید آنها را تغییر دهید، اما باید برای خود مرزهای زمانی تعیین کنید زیرا نمی توانید یا نمی خواهید بیشتر از این صبر کنید.

سخن آخر

گاهی اوقات، مهم نیست که چقدر تلاش کرده اید تا مرزهای خود را به اشتراک بگذارید، ممکن است کسی به هر حال آنها را بشکند . در این صورت، بدانید که مجاز به قطع ارتباط با آن شخص هستید. هر کسی که به مرزهای شما احترام نمی گذارد در نهایت به شما احترام نمی گذارد.

البته، قبل از اینکه بتوانید انتظار داشته باشید که دیگران از آنها پیروی کنند، باید مرزهای خود را بشناسید. بنابراین در نظر بگیرید که بنشینید و بنویسید که برخی از مرزهای شما ممکن است چیست.

با در نظر گرفتن تعاملاتی که در گذشته باعث ناراحتی شما شده و اینکه چگونه تعیین مرزها ممکن است به شما کمک کرده باشد، ممکن است به کار در میان دسته ها کمک کند.

مهم ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که شما مجاز به تعیین این مرزها هستید و نیازی به احساس گناه در مورد آن وجود ندارد.

وقتی نیازهای خود را برای راحتی دیگران نادیده می گیریم، دنیا جای بهتری نیست – افرادی که به شما اهمیت می دهند می خواهند بدانند برای احساس امنیت به چه چیزی نیاز دارید. اما تا زمانی که خودتان آن را ندانید و قادر و مایل به برقراری ارتباط با این نیازها نباشید، نمی توانند کمک کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.