لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

انواع صداهای گربه

صدای گربه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آیا فکر می‌کنید که صداهایی که گربه خانگی شما تولید می‌کند، از صدای میو، جیغ، خرخر و سایر صداها، فقط یک رفتار بی معنا است؟ با این حال باید بدانید که گربه خانگی شما در واقع اطلاعاتی در مورد دنیای خود و احساسی که نسبت به شما دارد را از طریق اصوات خود به شما منتقل می‌کند.

خبر خوب این است که اگر به دقت به صدای گربه خانگی خود گوش کنید، ممکن است متوجه شوید که صدای گربه معنا و مفهوم خاصی دارد. گربه‌ها صداهای مختلفی را تولید می‌کنند که هرکدام برای منظور خاصی ایجاد می‌شوند.

در کنار پرندگان، گربه‌ها دارای وسیع‌ترین طیف صدا در بین حیوانات خانگی هستند. اگرچه این حیوانات بیشتر به خاطر تولید صداهای میو، خرخر، خش خش و غرغر معروف هستند، اما فهرستی از صداهایی که گربه‌ها به طور مرتب تولید می‌کنند، جامع تر از این موارد است.

برخی از این صدا ها منعکس کننده حس رضایت و راحتی هستند، در حالی که برخی دیگر نگرانی، ترس یا حتی خشم را آشکار می‌کنند. با این حال، همه این موارد نشان دهنده وضعیت عاطفی گربه خانگی شما هستند.

مطالعه بیشتر: غذاهای سمی گربه خانگی

صدای میو گربه‌ها

شاید معروف‌ترین صدای گربه که شنیده می‌شود، صدای میو یک گربه بالغ است که تقریباً به طور انحصاری برای برقراری ارتباط با انسان‌ها و نه گربه‌های دیگر استفاده می‌شود. اولین بار بچه گربه‌ها در هنگام نیاز به مادرشان این صدا را ایجاد می‌کنند. ولی با ورود به دوره نوجوانی، این صدا محو می‌شود.

اما، از آنجایی که گربه‌هایی که در خانه‌ها زندگی می‌کنند، تمایل دارند خود را فرزندان صاحبانشان بدانند، این آواز دوست‌داشتنی را در طول زندگی بزرگسالی خود حفظ می‌کنند. به طور کلی، می‌توان گفت گربه‌ای که میو میو می‌کند، چیزی می‌خواهد (توجه یا غذا یا شاید دسترسی به یک اتاق). با این حال، گاهی اوقات، میو به عنوان سلام و جمله “به خانه خوش آمدید” گفته می‌شود.

گاهی اوقات، میو گربه می‌تواند نشان دهنده تنهایی یا حتی ابتلا به بیماری باشد. گربه‌های سالمند‌تر اغلب اوقات به علت ضعف حواس یا به علت اضطراب از اینکه مثل قبل چابک نیستند، بیشتر میومیو می‌کنند. در گربه‌های جوان‌تر، میو اغلب به یک “میو؟” پرسشی کوتاه تبدیل می‌شود.

یک میو طولانی و شاکیانه می‌تواند نشان دهنده نگرانی، ناراحتی یا اعتراض به چیزی باشد. این نوع از میو اغلب دارای کیفیتی ناخوشایندتر است. میو کردن مداوم می‌تواند نشان دهنده ابتلا به یک بیماری یا آسیب باشد. در صورتی که به این موضوع مشکوک هستید، می‌توانید با یک دامپزشک‌ آنلاین مشورت کنید‌.

مطالعه بیشتر: گربه ها چقدر می خوابند؟

جهت ویزیت تصویری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

صدای خر خر گربه || پزشکت

خرخر کردن در گربه‌ها

شاید لذت‌بخش‌ترین و خواب‌آورترین صدا گربه، صدای خرخر کردن آنها باشد. این صدا نرم، عمیق و گلویی است که اغلب زمانی تولید می‌شود که گربه شما در بهترین حالت است. نوازش آرام گربه در حالی که حیوان خانگی‌تان در دامان شما قرار دارد، راهی مطمئن برای ایجاد این صدا و بروز حس رضایت کامل است.

در موارد نادر، هنگامی که گربه خانگی شما به خاطر چیزی آشفته می‌شود، ممکن است که صدای خرخر ایجاد کند. کلید تشخیص این “نگرانی” که به صورت صدای خرخر ظاهر می‌شود، بررسی وضعیت بدن حیوان خانگی‌تان است. اگر گوش‌های گربه‌تان برگشته و بدنش متشنج به نظر می‌رسد، خرخر نشان‌دهنده نگرانی حیوان خانگی‌تان درباره چیزی خواهد بود.

جیغ زدن و جیر جیر گربه‌ها

به طور کلی، گربه خانگی‌تان ممکن است برای اینکه توجه شما را جلب کند و یا از شما بخواهد چیزی را بررسی کند، صداهایی جیغ و جیر جیر مانند ایجاد کند. این نوع صدا گربه ممکن است زمانی تولید شود که حیوان خانگی‌تان هیجان زده و خوشحال است. علاوه براین بچه گربه‌ها برای برقراری ارتباط با مادرشان از این صداها استفاده می‌کنند.

مطالعه بیشتر:زبان بدن گربه ها

صدای پچ پچ در گربه‌ها

شاید شنیده باشید که گربه خانگی‌تان دندان‌هایش را در حالی که با اشتیاق از پنجره به گنجشک یا سنجاب روی درخت خیره شده است، به همدیگر می‌ساید. این حالت گاهی اوقات با صدای جیر جیر یا میو ضعیف همراه است. این صدا در گربه‌ها ناشی از هیجان و استرسی است که حیوان تلاش می‌کند تا به شکار مورد نظر خود برسد.

برخی از افراد ادعا می‌کنند که این صدا در واقع صدای تقلید شده از پرندگان یا جوندگان است، اما این گفته در بهترین حالت یک‌ باور عامیانه و بدون علت است. زیرا قدرت شکار گربه‌ها به سکوت و پنهان کاری آنها بستگی دارد. به این ترتیب با مهیا بودن شرایط، حیوان قادر خواهد بود تا طعمه مورد نظر خود را شکار کند.

صدای خش خش در گربه‌ها

گاهی اوقات، گربه‌ها صدای خش‌ خش مانندی ایجاد می‌کنند. این صدای گربه مانند صدای تکه گوشتی است که بر روی آتش در حال پخته شدن است. این صدا به این معنی است که گربه شما احساس خطر می‌کند و در صورت نیاز آماده مبارزه است. یک سگ بزرگ و پرخاشگر که بیش از حد با گربه شما بداخلاقی کند، مطمئناً صدای خش خش به پا خواهد کرد.

علاوه براین، یک گربه عصبانی ممکن است که رفتارهای دیگری از خود بروز دهد. همراه با ایجاد این صدای تهدیدآمیز، زبان بدن گربه نیز تغییر می‌کند، از جمله پشت خود را قوس‌ می‌کند، موهایش را پف می‌دهد، دم به سمت بالا می‌رود و گوش‌های حیوان صاف و دهان باز می‌شود. علاوه براین گربه پنجه‌های خود را برای حمله آماده می‌کند.

هنگامی که گربه خانگی شما این ظاهر پرخاشگرانه را به خود می‌گیرد، از حیوان دوری کنید و هر کاری می‌توانید انجام دهید تا تهدید ایجاد شده را از بین ببرید. باید تلاش کنید گربه خانگی‌تان را آرام کنید‌.

برخی از گربه‌هایی که در محیط بیرون از خانه زندگی می‌کنند، ممکن است به راحتی این صدا و رفتار پرخاشگرانه را از خود بروز ندهند. با این حال گربه‌های محتاط‌ تر سعی می‌کنند به این طریق از خود دفاع کنند. گربه‌های بدرفتار، ولگرد یا وحشی، بسیار بیشتر از یک حیوان خانگی خوش‌حال و اجتماعی، به «حالت تهاجمی و پرخاشگرانه» متوسل می‌شوند.

مطالعه بیشتر:بیماری های پوستی گربه 

در صورت نیاز، به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص دامپزشکی صحبت کن.

صدای زوزه گربه || پزشکت

صدای زوزه در گربه‌ها

برخلاف صدای میو، این صدا بلندتر و طولانی‌تر است که دلالت بر نگرانی، ناراحتی، نگرانی سرزمینی یا مسائل مربوط به جفت‌گیری دارد. صدای Yowl یا زوزه اغلب نوعی ارتباط بین یک گربه با گربه دیگر است. این صدا می‌تواند به معنای “من می‌خواهم جفت گیری کنم” یا “من نمی‌خواهم جفت گیری کنم” باشد.

همچنین زمانی که گربه احساس خوبی ندارد، عملکرد حواس کاهش می‌یابد، یا زمانی که چیزی در محیط حیوان (شاید ورود یک گربه جدید به ساختمان) مورد پسند گربه نیست، ممکن است این صدا را تولید کند. ممکن است که با تغییر محیط، مثلا نقل مکان به خانه‌ای جدید، گربه خانگی شما این صدا را نیز ایجاد کند.

اگر گربه بی‌وقفه شروع به تولید این نوع صدا کرد، علائم احتمالی ابتلا به بیماری را بررسی کنید. زیرا ممکن است که بردن گربه خانگی به کلینیک دامپزشکی ضروری باشد.

به گربه خانگی‌تان رسیدگی کنید، به خصوص اگر گربه خانگی خود را در خارج از منزل نگهداری می‌کنید. مطمئن شوید که گربه شما اسباب بازی‌های زیادی در محیط زندگی خود دارد و توجه کافی به حیوان خانگی‌تان دارید. گاهی اوقات تمام اقدامی که برای پایان دادن به این صدای گربه خانگی مورد نیاز است، افزایش زمان بازی حیوان خانگی‌تان است.

صدای دوره فحلی در گربه‌ها

گربه‌های ماده زمانی که در دوره فحلی هستند، رفتارهای خاصی را بروز می‌دهند. یکی از این موارد، صدای خاصی است که در این دوره تولید می‌کنند. در واقع گربه‌های ماده با این صدا، به گربه‌های نر اطلاع می‌رسانند که آمادگی جفت گیری هستند. گربه‌های نری که در نزدیکی محل زندگی این گربه ماده هستند، برای جفت گیری با آن، با یکدیگر رقابت خواهند کرد‌.

در صورت عقیم بودن گربه‌‌ ماده، چنین رفتاری را از او مشاهده نخواهید کرد. اگر یک گربه ماده عقیم نشده در یک فضای باز زندگی کند، رفتارها و صداهای حیوان، یک گربه نر را به خود جذب خواهد کرد. در این صورت جفت گیری مطمئنا اتفاق خواهد افتاد.

گربه ماده حالت “سر به پایین و دم به سمت بالا” را به خود می‌گیرد، در حالی که گربه نر گردن گربه ماده را گاز می‌گیرد و فرآیند جفت گیری را آغاز می‌کند. با این حال، در صورتی که می‌خواهید از جفت گیری حیوان خانگی‌تان پیشگیری کنید، بهتر است با دامپزشک آنلاین درباره عقیم کردن حیوان خانگی‌تان مشورت کنید‌.

علاوه براین، ممکن است که گربه‌ها در طول دعوا نیز چنین صدای جیغ مانندی ایجاد کنند. این فریادها اغلب پس از تولید یک صدای بلند ایجاد می‌شوند و معمولاً با ضربه پنجه‌های گربه مهاجم همراه هستند. به طور کلی، گربه‌های وحشی و عقیم نشده، بیشتر احتمال دارد که با دیگر گربه‌ها بجنگند، اگرچه حتی حیوانات خانگی عقیم شده نیز فعالانه از قلمرو خود دفاع می‌کنند. برای جلوگیری از آسیب دیدن گربه، حیوان خانگی‌تان را در داخل خانه نگه دارید.

غرغر کردن و دیگر صداها در گربه‌ها

در اغلب موارد همراه با صدای خش خش، صدای غرغر نیز شنیده می‌شود که معمولاً نشان دهنده ترس، عصبانیت یا وجود تهدید سرزمینی است. برخلاف گربه‌های بزرگ‌تر، مانند ببرها و شیرها، صدای غرغر کردن گربه‌های خانگی زیرتر است و می‌تواند با صدای جیر جیر شروع یا پایان یابد.

به طور کلی، گربه خانگی‌تان را در این حالت رها کنید، مگر اینکه حیوان در معرض خطر قریب الوقوع تهاجم گربه دیگری باشد. گربه‌هایی که خرخر یا غرغر می‌کنند، حالت دفاعی به بدن خود خواهند داد.

نژاد بیرمن || پزشکت

ارتباط صدا و نژاد گربه

برخی از گربه‌ها ذاتاً پر سر و صداتر از دیگران هستند. به عنوان یک قاعده کلی، گربه‌های مو کوتاه بیشتر از گربه‌های مو بلند پر سر و صدا هستند. اگر به دنبال یک بچه گربه به طور غریزی پر سر و صدا هستید، نژادهای خاصی با منشاء آسیایی را در نظر بگیرید. این نژادها عبارت‌اند از:

  • شرقی
  • بیرمن
  • حبشی
  • بنگالی
  • سیامی
  • پیتربالد
  • تونکینی
  • اسفنکس
  • وان ترکی
  • اوسیکات
  • بابتیل ژاپنی
  • بالی-جاوه‌ای

به طور کلی، نژادهای آسیایی به عنوان گربه‌هایی پر‌ سر و صدا شناخته شده‌اند. اگر نگهداری از گربه‌ای با سر و صدای کمتر را ترجیح می‌دهید، یک گربه ایرانی، آبی روسی ، چارترو، گربه جنگلی نروژی یا مین کون را در نظر بگیرید. این نژادها تمایل دارند ساکت باشند. با این حال این مسئله قطعی نیست.

شما می‌توانید براساس تمایلاتتان، گربه خانگی تهیه کنید که با شما سازگاری بیشتری داشته باشد. در صورتی که درباره انتخاب نژاد گربه خانگی و نیز صدای گربه‌ها سوالات بیشتری دارید، می‌توانید با یک دامپزشک آنلاین تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز