لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تاتو در شیردهی

تاتو در شیر دهی|| پزشکت

فهرست مطالب

کارشناسان در مورد عوارض و حتی فواید خالکوبی در شیردهی با همدیگر اختلاف نظر دارند، برخی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند زنان باید تا پایان شیردهی از خالکوبی اجتناب کنند، برخی دیگر معتقدند باید آن را تا زمانی که کودک بزرگتر شود به تعویق بیندازید و برخی دیگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند که خالکوبی احتمالاً مشکلی در شیردهی ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اما همه متخصصان بر روی این موضوع تاکید دارند که اگر دوست دارید در دوران شیردهی خالکوبی کنید، باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید و قبل از انجام این کار با پزشک یا ماما مشورت کنید.

آیا خالکوبی در دوران شیردهی بی خطر است؟

برخی از متخصصین در مورد توصیه خالکوبی به زنان در دوران شیردهی و خطر بروز عفونت ناشی از سوزن های استفاده شده در طول خالکوبی هشدار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. آنها معتقدند نگرانی اصلی در مورد خالکوبی خطر ابتلا به عفونت هایی مانند هپاتیت B/C و HIV است. این عفونت‌ها می‌توانند از طریق شیر مادر یا ترک‌خوردگی و خونریزی روی سینه در دوران شیردهی به نوزاد منتقل شوند.

با این حال، خود جوهر معمولاً برای کودک نگران کننده نیست و به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد خطری ندارد. بعید است جوهر تاتو وارد شیر مادر شود و جوهر حاصل از خالکوبی در زیر لایه اول پوست تزریق می‌شود و در لایه دوم پوست به نام درم رسوب می‌کند. با این حال، مواردی وجود دارد که جوهر خالکوبی با باکتری آلوده شده است یا خود جوهر باعث ایجاد یک دلیل آلرژیک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

به این دلایل، به مادرانی که در دوران شیردهی قرار دارند توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود تا زمانی که کودک آنها بزرگتر شود (9 تا 12 ماه) صبر کنند . حتی در صورت انجام خالکوبی در دوران شیردهی، اقدامات احتیاطی انجام دهند، مثلا برای خالکوبی به نزد یک فرد ماهر و باتجربه در این زمینه بروند و حتما از این مطمئن شوند که فرد از تجهیزات تمیز و استریل استفاده می‌کند.

خطرات تاتو در شیردهی

در طول فرآیند خالکوبی، پوست شما به طور مکرر با یک سوزن کوچک که با جوهر پوشانده شده است، سوراخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. جوهر در لایه دوم پوست شما که به عنوان لایه پوستی شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، رسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

جوهرهای مورد استفاده برای خالکوبی توسط سازمان غذا و دارو برای این استفاده نشده اند. علاوه بر آن، جوهرها ممکن است حاوی مواد مختلفی از جمله فلزات سنگین و مواد شیمیایی موجود در تونر و رنگ چاپگر باشند.

برخی از خطرات انجام تاتو عبارتند از:

  • داشتن واکنش آلرژیک به جوهرها
  • ابتلا به عفونت پوستی علائم عفونت شامل تحریک، خارش، قرمزی یا چرک روی یا نزدیک خالکوبی شما است.
  • ابتلا به عفونت خونی مانند HIV، هپاتیت C، کزاز یا MRSA . تجهیزات خالکوبی استریل نشده ممکن است این عفونت ها را منتقل کنند.
  • عوارض بعد از استفاده از تاتو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به درمان هایی نیاز داشته باشد که ممکن است با شیردهی سازگار نباشد. به عنوان مثال، در هنگام شیردهی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از برخی داروها استفاده کرد.

خالکوبی || پزشکت

فواید خالکوبی در دوران شیردهی

انجام خالکوبی مزایای خاصی برای کودک شیرخوار یا خود مادر ندارد. اما انجام خالکوبی ممکن است برای مادران تا حدودی منجر به بروز احساس رضایت یا ارزشمندی کند. گاهی اوقات مادران همزمان با نگهداری و تربیت کودکان احساس می‌کنند که استقلال خودشان را از دست می‌دهند، و خالکوبی ممکن است راهی برای بازیابی این احساس استقلال و ابراز وجود باشد.

دستورالعمل های لازم خالکوبی در شیردهی

برخی کارشناسان معتقدند اگر زنان قصد انجام خالکوبی در دوران شیردهی را دارند، حتما باید اقدامات احتیاطی مشابهی را انجام دهند، اما این روش به طور کلی بی خطر است. آنها معتقدند هیچ خطری مربوط به شیردهی در ارتباط با خالکوبی وجود ندارد. والدین شیرده هنگام انجام خالکوبی باید نکات ایمنی عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را رعایت کنند. خطر عفونت در دوران شیردهی وجود دارد، اما احتمال بروز این خطر بسیار کم است و آنتی بادی های موجود در شیر مادر، از جنین در برابر این عفونت ها محافظت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. اما در هر حال بهتر است اگر در مورد تاتو در دوران شیردهی سوالی دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

بسیاری از زنان در دوران شیردهی تصمیم می‌گیرند که خالکوبی را تا پایان دوران شیرخوارگی نوزاد خود به تاخیر بیاندازند. اما اگر دوست دارید حتما در دوران شیردهی تاتو انجام دهید، بهتر است راهکارها و دستورالعمل هایی را برای کاهش بروز خطرات احتمالی در نظر بگیرید:

به نزد یک فرد باتجربه بروید.

حتما برای انتخاب فردی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید برای خالکوبی یا تاتو به آن مراجعه کنید، کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تحقیق کنید. مطمئن شوید که آنها دارای تجربه کافی در این زمینه هستند. همچنین باید مطمئن شوید که تمام تجهیزاتی که استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، تمیز و استریل هستند.

  • انجام یا عدم انجام خالکوبی در دوران شیردهی موضوعی است که باید قبل از انجام آن حتما با یک پزشک مشورت کنید. در حالی که برخی از آنها معتقدند که انجام خالکوبی معمولاً یک فعالیت کم خطر برای زنان در دوران شیردهی است، اما زنانی که در معرض خطر بالای عفونت هستند یا سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، باید منتظر بمانند تا دوران شیردهی آنها به پایان برسد و بعد خالکوبی کنند.
  • همچنین ممکن است لازم باشد در مورد خطر عفونت احتمالی نوزاد خود با متخصص اطفال خود مشورت کنید. خطرات اصلی برای کودک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل عفونت با هپاتیت B، C و HIV باشد. آکادمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اطفال آمریکا (AAP) و CDC می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند که عفونت های مادر مانند هپاتیت B و C از طریق شیردهی منتقل نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما عفونت HIV احتمال دارد از مادر به کودک منتقل شود.
  • علاوه بر این، اگر نوک سینه های شما در طول شیردهی ترک بخورد و خونریزی کند، عفونت های منتقله از طریق خون مانند هپاتیت B و C یا HIV می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به کودک شما منتقل شوند.

از یک مرکز مجاز خالکوبی استفاده کنید.

  • یک متخصص تاتو باید از مواد تمیز و استریل استفاده کند. در مورد محل خالکوبی خود دقت کنید. تاتوی شما چند هفته یا بیشتر طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد تا بهبود یابد. اگر در حین شیردهی در نقاط خاصی از بدن خود خالکوبی می کنید، ممکن است درد بیشتری داشته باشد. به این فکر کنید که هنگام شیردهی چگونه کودک را در آغوش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرید و آیا کودک به محل خالکوبی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مالد یا خیر.
  • اگر بیماری زمینه ای خاصی دارید و در هنگام شیردهی به دنبال خالکوبی هستید، با پزشک خود صحبت کنید. این موارد شامل شرایطی مانند لخته شدن خون، قلب و شرایط خودایمنی است.
  • محل خالکوبی خود را تا زمان بهبودی تمیز نگه دارید. ناحیه مورد نظر را با آب و صابون بشویید و هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که زیر نور خورشید هستید از خالکوبی محافظت کنید.
  • از داروهای مسکن بی خطر استفاده کنید. استامینوفن به طور کلی در دوران شیردهی بی خطر در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند درد را کاهش دهد.
  • در حالی که هیچ اطلاعات علمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد ایمنی خالکوبی در دوران شیردهی وجود ندارد، نگرانی های نظری در مورد انتقال رنگدانه های جوهر به نوزاد در دوران شیردهی وجود دارد. هر گونه نگرانی ممکن است با پزشک خود در میان بگذارید.

تاتو || پزشکت

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان تاتو را در دوران شیردهی پاک کرد؟

لیزر می تواند خالکوبی ها را طی چند جلسه با تجزیه جوهر لایه پوستی به ذرات کوچکتر پاک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. سیستم ایمنی بدن شما این ذرات را به کبد منتقل می کند. سپس کبد شما آنها را از بدن دفع خواهد کرد.

بررسی ها هنوز نشان نداده اند که آیا این ذرات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند وارد شیر شما شده و به نوزاد منتقل شوند یا نه؟ اما برای محدود کردن خطر بلعیدن ذرات توسط کودک، صبر کنید و تا بعد از دوران شیردهی، برای پاک کردن خالکوبی های خود اقدام نکنید.

تاثیر شیردهی بر روی تاتو

ممکن است متوجه شوید که خالکوبی هایی که قبل از شیردهی داشته اید از نظر ظاهری تغییر کرده اند. احتمال بروز آنها بعد از بارداری بیشتر است تا شیردهی. بدن شما در دوران بارداری تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و خالکوبی های شما ممکن است کشیده و تغییر رنگ دهند.

چه زمانی بعد از شیردهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم خالکوبی کنم؟

اگر تصمیم گرفتید که در دوران شیردهی خالکوبی نکنید، مطمئناً می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید پس از از شیر گرفتن کودک خود خالکوبی را انجام دهید.

اما به این موضوع هم باید توجه داشته باشید که احتمال تغییر شکل و ظاهر خالکوبی بعد از شیردهی وجود دارد. چون بدن در طول بارداری و دوره پس از زایمان تغییرات زیادی را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و بهتر است قبل از اقدام به خالکوبی صبر کنید بدن شما به حالت و فرم ظاهری طبیعی خودش برگردد. چون فرم خالکوبی بعد از زایمان و شیردهی ممکن است کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کج شود. به خصوص اگر در قسمت های از بدن مانند شکم و باسن یا پهلو انجام شده باشد که بعد از زایمان دچار کشش پوستی شود.

سخن آخر

تصمیم گیری در مورد اینکه آیا خالکوبی را در دوران شیردهی انجام دهید یا نه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند گیج کننده باشد، به خصوص زمانی که اطلاعات کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مورد بی خطر بودن یا نبودن آن وجود داشته باشد.

با این حال، آنچه در مورد انجام خالکوبی در دوران شیردهی شناخته شده است به این واقعیت اشاره دارد که در حالی که انجام آن ممکن است در شرایط خاص یک فعالیت کم خطر باشد، اما یک فعالیت بدون خطر هم نیست. به همین دلیل بهتر است در مورد خطرات و عوارض احتمالی خالکوبی در شیردهی با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید و بعد تصمیم بگیرید. اگر تصمیم به انجام خالکوبی دارید، مطمئن شوید که تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای کاهش خطرات احتمالی انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.