لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

مراقبت از جای زخم سزارین

زخم سزارین || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سزارین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با برخی مشکلات پوستی مانند شل شدن و ترک خوردگی پوست همراه باشد. علاوه بر آن، برخی از زنان در مورد جای زخم سزارین نگرانی های دارند که ممکن است بهبودی آن مدت زیادی طول بکشد.

سزارین یک عمل جراحی زایمان است که توسط متخصص زنان و زایمان و از طریق شکم مادر انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در این جراحی پزشکان عضله، فاسیا و پوست را با بخیه و گاهی اوقات منگنه به هم وصل می کنند. التیام و بهبود محل زخم در نهایت به صورت یک خط کم رنگ و نازک روی پوست باقی می ماند. اگرچه اثر آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

جدا از مشکلات ناشی از زیبایی ظاهری که ممکن است این زخم ها ایجاد کنند در برخی شرایط بافت زخم در صورت عدم مراقبت مناسب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با بروز عوارضی همراه باشد. اگر به دنبال این هستید که در شش یا چند هفته پس از زایمان، جای زخم خود را به طور موثر و بدون هیچ عارضه‌ای بهبود بخشید، اقدامات خاصی وجود دارد که می‌توانید برای رسیدگی به آن انجام دهید و حتی ممکن است به جذاب‌تر شدن آن از نظر زیبایی کمک کنند. پس ادامه این مقاله از پزشکت را بخوانید تا در مورد نحوه مراقبت از جای زخم سزارین اطلاعات بیشتری را کسب کنید.

جای زخم سزارین چیست؟

سزارین ممکن است به دلایل مختلفی، از جمله وضعیت غیر طبیعی نوزاد، ناراحتی جنین، و سابقه بیماری زمینه ای قبلی انجام شود. جراحی با ایجاد یک برش در شکم انجام می شود و با بخیه و گاهی اوقات منگنه پس از زایمان بسته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

عمل سزارین به طور کلی ایمن و کاملا سالم در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما خطرات ناشی از آن بیشتر از زایمان طبیعی است. حتی باعث ایجاد اسکار در محل برش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

ترمیم و بهبودی جای زخم در سزارین نیاز به بسته شدن لایه های زیادی، از عمق به پایین تا عضله رحم، به صفاق، سپس دیواره شکم، سپس غلاف رکتوس و سپس چربی و پوست دارد. همه این لایه ها نیاز به دوخت و بسته شدن دقیق دارند. البته نوع زخم به نوع برش هم بستگی خواهد داشت.

معمولاً برش ناشی از سزارین یک برش افقی یا “بیکینی” است که تقریبا از زیر ناف، در امتداد خط بیکینی ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. برش‌های عمودی بسیار نادرتر هستند، اما از بالای ناف یا ناف تا خط بیکینی کشیده می‌شوند.

جای زخم سزارین || پزشکت

جای زخم کلوئیدی سزارین چیست؟

جای زخم سزارین ممکن است یک ویژگی برجسته داشته باشد که به عنوان کلوئید شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد اسکارهای کلوئیدی در بخش سزارین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود،. برخی از پزشکان سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند با تزریق استروئیدی به نام کنالوگ در زمان جراحی به تزریق زخم های سزارین با این اثر مقابله کنند.

چرا مراقبت از جای زخم سزارین مهم است؟

مراقبت از بدن پس از بارداری در افرادی که تحت سزارین قرار گرفته اند اهمیت ویژه ای دارد. برهمین اساس زنان بلافاصله پس از زایمان باید از زخم خود مراقبت کند تا از باز شدن آن یا تاخیر در بهبود زخم جلوگیری کند و خطر عفونت را کاهش دهد. اسکارهای عفونی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منجر به بستری شدن در بیمارستان و عوارض بارداری در آینده شوند.

جای زخم های سزارین چگونه است؟

از آنجایی که آنها معمولاً زیر خط موی شرمگاهی بخیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، ممکن است اصلاً جای زخم سزارین خود را نبینید. برای چندین ماه قرمز یا صورتی به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد اما در نهایت به یک خط کم رنگ، صاف و نازک محو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. البته ممکن است برخی از اسکارها بزرگتر، ضخیم تر یا برجسته تر از بقیه به نظر برسند. با این حال، آنها به ندرت واضح هستند. در چند هفته اول پس از عمل، ممکن است درد، خونریزی، بی حسی و گرفتگی را تجربه کنید. همچنین شاید خارش اسکار سزارین داشته باشید، اما در مقابل میل به خاراندن زخم در حال بهبود مقاومت کنید. اگر متوجه خونریزی یا تراوش از محل برش خود، قرمزی لبه ها، افزایش درد جای زخم سزارین و تب بالا شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اینها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند نشانه های عفونت باشند.

سلامت بانوان

علاوه بر آن، زنان بهتر است برای بهبودی سریع زخم خود به بدن شان فرصت دهند و کاملا در این مدت استراحت کنند. چون سزارین یک جراحی ساده نیست. این جراحی شامل بریدن پوست و مقدار زیادی عضله برای دسترسی به جفت و در نهایت جنین است، و حتی عملکرد اندام‌های حیاتی یک زن در طول عمل مختل می‌شوند.

از طرفی هم مراقبت زودهنگام از این ناحیه همچنین می‌تواند در ظاهر و زیبایی بهتر جای زخم موثر باشد. کشیده شدن بافت هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به گشاد شدن، تغییر رنگ و حتی ضخیم شدن آن شود. که ممکن است شبیه یک اسکار هیپرتروفیک (یک اسکار ضخیم و برجسته) یا کلوئید (یک اسکار برآمده که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بزرگتر از برش اصلی باشد) باقی بماند. بنابراین، هر چه سطح پوست بعد از زایمان کمتر کشیده شود، بهبودی آن زودتر و راحت تر است و با گذشت زمان جای آن کم رنگ تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

چه درمان هایی برای بهبود جای زخم سزارین وجود دارد؟

زنان بعد از عمل زایمان باید تا مدت زمانی که پزشک توصیه کرده است استراحت کنند. محل زخم را در چند هفته اول تمیز پوشانده و مرطوب نگه دارند و از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنند. اما اگر بعد از این دوره از ظاهر جای زخم خود راضی نیستید یا دوست دارید که جای زخم را تا حد امکان حداقل، صاف و سبک نگه دارید، برخی راهکار وجود دارند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید آنها را در نظر بگیرید.

استفاده از مرطوب کننده || پزشکت

انتخاب محصولات مناسب

اینکه آیا شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از هر محصولی بر روی اسکار سزارین خود استفاده کنید یا نه، تا حد زیادی به نوع مواد استفاده شده برای بخیه و توصیه پزشک شما بستگی دارد، زیرا گاهی اوقات بهتر است این ناحیه کاملاً تمیز و خشک باشد.  اما به طور کلی استفاده از پماد مرطوب‌کننده می‌تواند مفید باشد.

درمان های پزشکی

اما اگر در مورد بافت زخم خود نگران و از بهبودی آن ناراضی هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر اسکار هیپرتروفیک یا کلوئیدی داشته باشید، تزریق ماهیانه با یک کوکتل استروئیدی می‌تواند به بهبود زخم و تسکین علائم کمک کند. اگر زخم شما خیلی قرمز باشد که نشان دهنده رشد عروق خونی اطراف جای زخم است، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آن را با لیزر عروقی برای کاهش رگ های پوستی درمان کرد.

برای کسانی که به دنبال محو کامل ظاهر اسکار هستند، می‌توانند روش‌های بازسازی اسکار را انتخاب کنند، مانند میکرونیدلینگ یا لیزرهای فرکشنال و فرسایشی که سوراخ‌های ریزی در بافت پوست ایجاد می‌کنند و کلاژن‌سازی را تحریک می‌کنند.

میکرونیدلینگ

یک روش درمانی کم تهاجمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و از سوزن های کوچک برای سوراخ کردن آرام پوست استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. تولید کلاژن را تشویق کرده و به جایگزینی جای زخم با پوست جدید کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در حالی که این روش توسط بسیاری از متخصصان زیبایی ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بهتر است توسط متخصص پوست باتجربه انجام شود.

لیزر

لیزر تکه تکه یا فرسایشی با ارسال ریزپرتوهای انرژی به لایه‌های زیرین پوست به همان اثر می‌رسد. این درمان‌ها توسط یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک دارای مجوز انجام می‌شوند و معمولاً به سه تا پنج جلسه به فاصله چند هفته نیاز دارند. ممکن است با عوارض جانبی مانند تورم و قرمزی برای حدود یک هفته همراه باشد.

جراحی

در شدیدترین حالت برای اصلاح اسکار ، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند که تحت آرامبخشی یا بی حسی موضعی انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و اسکار را باز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند (اما نه عضله زیر آن) و دوباره آن را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندد. این روش توسط جراح پلاستیک انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و شامل حدود دو هفته زمان نقاهت اولیه و حدود 12 هفته برای مشاهده نتایج کامل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشد.

مراقبت از کودک بعد از سزارین

در کنار تمام مراقبت های بعد از زایمان باید به این نکته توجه کنید که کودک شما هم به مراقبت های ویژه ای نیاز دارد. اگر کودک شما کاملا خوب و سالم است می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید او را در آغوش بگیرید. اما اگر احساس خواب‌آلودگی یا درد می‌کنید، بهتر است از سایر افراد خانواده خود بخواهید که در نگهداری از کودک به شما کمک کنند تا بتوانید کاملا استراحت کنید. علاوه بر آن بهتر است برای شیردهی مناسب بعد از سزارین از مشاور شیردهی در بیمارستان کمک بگیرید. دراز کشیدن به پهلو موقعیت بسیار خوبی برای شیردهی است.

سخن آخر

جای زخم ناشی از سزارین کاملا شایع است، اما اگر به دنبال راهکارهایی برای بهبودی سریع تر چه از نظر زیبایی و چه پزشکی هستید اقداماتی وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید آنها را انجام دهید. با این حال، قبل از استفاده از هر محصول یا انجام هر گونه درمان در ناحیه مورد نظر، حتما با متخصص پوست و متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز