لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت تنگی نفس در بیماران دیابتی چیست؟

شایع ترین علل تنگی نفس در دیابتی ها چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت تنگی نفس در بیماران دیابتی می تواند به موارد زیادی مربوط شود. شایع ترین علل تنگی نفس در مبتلایان به دیابت را بشناسید. دیابت وضعیتی است که در آن بدن انسولین بسیار کمی تولید می کند یا در برابر انسولین مقاومت می کند. انسولین هورمونی است که بدن ما برای تجزیه کربوهیدرات های غذایی که می خوریم به انرژی به شکل گلوکز نیاز دارد. بدون انسولین، بدن ما نمی تواند به طور موثر عمل کند.

از آنجایی که کل بدن ما به انرژی نیاز دارد، دیابت می تواند هر قسمت از آن را تحت تاثیر قرار دهد. با گذشت زمان، به خصوص اگر دیابت به درستی درمان و کنترل نشود، می تواند منجر به بروز سایر بیماری ها شود. برخی از سیستم های بدن که بیشتر مستعد ابتلا به دیابت هستند، کلیه ها و سیستم قلبی عروقی می باشند.

نظارت دقیق و درمان توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی متخصص در دیابت، مانند یک متخصص غدد، مهم است. هر فردی که مبتلا به دیابت است، باید در صورت مشاهده علائم جدید یا تغییرات در سلامت کلی خود به متخصص پزشکی خود اطلاع دهد. یکی از علائمی که باید به سرعت به پزشک توجه شود، تنگی نفس جدید یا بدتر شدن تنگی نفس در مبتلایان به دیابت است.

تنگی نفس در دیابتی ها نشان دهنده چیست؟

شایع ترین علل تنگی نفس در دیابتی ها چیست؟ || پزشکت

تنگی نفس جدید یا بدتر در فردی که مبتلا به دیابت است می تواند نشانه یک بیماری بالقوه جدی باشد، از جمله:

کتواسیدوز دیابتی

کتواسیدوز دیابتی (DKA) زمانی رخ می دهد که بدن انسولین کافی تولید نمی کند و نمی تواند کربوهیدرات ها را به گلوکز برای انرژی تبدیل کند. سپس بدن شروع به تجزیه چربی ها برای تامین انرژی می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، یک محصول جانبی زائد به نام کتون ایجاد می کند.

کتون ها توسط کلیه ها از بدن خارج شده و از طریق ادرار دفع می شوند. در DKA، کتون ها سریعتر از آن چیزی که کلیه ها می توانند آنها را از بدن خارج کنند، ساخته می شوند. این منجر به تجمع کتون ها می شود که سمی است. بدن ممکن است سعی کند از ریه ها برای دفع کتون های اضافی استفاده کند که باعث تنگی نفس می شود.

در همین حال، به دلیل کمبود انسولین، سطح گلوکز در خون افزایش می یابد. علاوه بر تنگی نفس، فرد مبتلا به DKA اغلب دچار تهوع و استفراغ، دهان بسیار خشک و گاهی اوقات نفس میوه ای می شود. با افزایش سطح کتون در بدن، افراد می توانند به سرعت بیهوش شوند، بنابراین جستجوی مراقبت های پزشکی فوری اغلب ضروری است.

درمان اولیه برای معکوس کردن این وضعیت، تزریق مایع از طریق ورید و ارائه انسولین به صورت تزریق زیر پوست یا داخل ورید است. گاهی اوقات افراد برای نظارت دقیق و ادامه درمان تا کاهش سطح کتون و تثبیت سطح انسولین در بیمارستان بستری می شوند. برای اطمینان از حفظ تعادل انسولین برای جلوگیری از DKA، پیگیری دقیق با ارائه دهنده مراقبت دیابت شخصی شما مورد نیاز است.

حمله قلبی و سکته مغزی

برای افراد مبتلا به دیابت، تنگی نفس می تواند نشانه ای از بیماری قلبی باشد. بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ افراد دیابتی است: احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی در این افراد دو برابر بیشتر از افرادی است که این بیماری را ندارند. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، حتی با نظارت دقیق، ممکن است مواقعی داشته باشند که سطح گلوکز خون آنها بالا می رود. با گذشت زمان، این سطوح بالا از گلوکز خون می تواند باعث آسیب به شبکه رگ های خونی و اعصاب در سراسر بدن، به ویژه رگ های خونی ظریف و اعصاب اطراف قلب شود.

تنگی نفس در مبتلایان به دیابتی ها ممکن است یکی از اولین علائم حمله قلبی یا سکته باشد. سایر علائمی که افراد ممکن است تجربه کنند ممکن است شامل تعریق، سوء هاضمه یا حالت تهوع، درد یا ناراحتی در بازوها، فک، قفسه سینه، بالای شکم، یا پشت، افتادگی پلک یا لبخند در یک طرف صورت، یا تکلم نامفهوم باشد. هر یک از این علائم باید به صورت اورژانسی ارزیابی شود.

از آنجایی که افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر حملات قلبی و سکته مغزی هستند، مراجعه منظم به پزشک مهم است. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما یک معاینه فیزیکی کامل از جمله اندازه‌گیری فشار خون انجام می‌دهد و احتمالاً آزمایش‌های آزمایشگاهی را برای بررسی سطح کلسترول و قند خون شما مانند آزمایش هموگلوبین A1C تجویز می‌کند. آنها همچنین احتمالاً داروهای تجویزی را برای مدیریت دیابت و جلوگیری از عوارض بیماری قلبی مانند نارسایی قلبی توصیه می کنند.

کمای دیابتی

شایع ترین علل تنگی نفس در دیابتی ها چیست؟ || پزشکت

افرادی که دیابت دارند ممکن است گلوکز خون بالا داشته باشند که به آن هایپرگلیسمی گفته می شود یا گلوکز خیلی کم که به آن هیپوگلیسمی می گویند. مشابه کتواسیدوز، گلوکز بیش از حد یا خیلی کم می تواند بر عملکرد ریه تأثیر بگذارد و باعث احساس تنگی نفس در افراد شود. علائم دیگر ممکن است شامل خواب آلودگی، درد شکم، خشکی دهان، تشنگی شدید، لرزش یا ضعف، یا گیجی باشد.

سطح قند خون بسیار بالا یا پایین می تواند منجر به یک وضعیت اورژانسی جدی و خطرناک به نام کمای دیابتی شود که در آن فرد بیهوش می شود و نسبت به محیط خود واکنشی نشان نمی دهد.

برای هیپوگلیسمی، درمان اولیه مایعات از طریق ورید و دادن گلوکز از طریق ورید است. برای هیپرگلیسمی، درمان اولیه تزریق مایع از طریق ورید و تجویز انسولین است. هم در هیپوگلیسمی و هم در هیپرگلیسمی، بیماران برای مدتی تحت نظارت دقیق قرار می گیرند و احتمالاً برای مشاهده دقیق تر و پیشگیری از تکرار دوره هایپوگلیسمی یا هیپرگلیسمی در بیمارستان بستری می شوند.

پس از تکمیل درمان اولیه، بیماران باید با ارائه دهنده مراقبت های دیابتی خود پیگیری کنند تا راهکارهایی برای پیشگیری از هیپوگلیسمی و هیپرگلیسمی، مانند نظارت دقیق بر سطح گلوکز، در دسترس بودن قرص های گلوکز اورژانسی، و داشتن شناسنامه پزشکی مانند دستبند، برای موارد اضطراری احتمالی یک پزشک ارائه دهند.

نارسایی کلیه

افرادی که مبتلا به دیابت هستند در معرض خطر بیشتری برای بیماری به نام نفروپاتی هستند که به عنوان بیماری کلیوی نیز شناخته می شود. با گذشت زمان، دیابت می تواند به توانایی کلیه ها برای فیلتر کردن مواد زائد به درستی آسیب برساند و آسیب قابل توجهی به کلیه ها وارد کند. از آنجایی که کلیه‌ها توانایی خود را برای عملکرد صحیح از دست می‌دهند، مایعات در بدن جمع می‌شوند و می‌توانند به قلب و ریه‌ها برگردند که ممکن است منجر به تنگی نفس شود.

سایر علائم احتمالی شامل تورم پاها، دست ها، مچ پا و چشم ها، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ، گیجی و مشکل در تمرکز، خارش مداوم و خستگی است. مهم است که هر یک از این علائم را در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید. آنها احتمالاً آزمایش‌های آزمایشگاهی را درخواست می‌کنند و حتی شما را به یک نفرولوژیست، متخصص کلیه، برای تعیین میزان آسیب کلیوی می‌خواهند.

آپنه انسدادی خواب (OSA)

آپنه انسدادی خواب (OSA) وضعیتی است که منجر به مشکل در تنفس در هنگام خواب می شود. اگر ماهیچه های گلو به سمت داخل جمع شوند و راه هوایی شما را مسدود کنند، ممکن است این اتفاق بیفتد. این ممکن است به طور جزئی یا کامل اتفاق بیفتد و بنابراین می تواند خواب را مختل کند.

اضافه وزن عامل خطر اصلی آپنه خواب است و NHS خاطرنشان می کند که افراد مبتلا به دیابت 3 برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به آپنه خواب هستند.

مبتلایان به دیابت در صورت تنگی نفس، کی به پزشک مراجعه کنند؟

شایع ترین علل تنگی نفس در دیابتی ها چیست؟ || پزشکت

برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، سطوح بالا و پایین گلوکز خون می تواند باعث بیماری های جدی و حتی خطرناک شود. تنگی نفس جدید یا بدتر شده ممکن است یکی از علائم اولیه باشد. برای افرادی که مبتلا به دیابت زندگی می کنند و دچار تنگی نفس جدید یا بدتر می شوند، ضروری است که فوراً برای ارزیابی و درمان به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنند.

به طور کلی، افرادی که مبتلا به دیابت هستند و به دنبال درمان فوری برای تنگی نفس جدید یا بدتر شدن آن هستند، باید انتظار داشته باشند که یک متخصص مراقبت های بهداشتی یک معاینه فیزیکی کامل انجام دهد و سابقه پزشکی را به دست آورد. اغلب، آزمایش‌های آزمایشگاهی برای ارزیابی سطح گلوکز خون، وجود و شدت کتواسیدوز و عملکرد کلیه انجام می‌شود. بسته به شرایطی که دارید، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است یک نوار قلب (ECG) را برای ارزیابی هرگونه آسیب قلبی یا اسکن سی تی اسکن برای ارزیابی علائم سکته تجویز کند.

سخن آخر

بیماری دیابت یک بیماری خطرناک است که امروزه میلیون ها نفر را مبتلا کرده است. به دلیل کمبود انسولین کافی در بدن به دلیل دیابت، قند مصرفی بیمار به جای آزاد شدن انرژی در خون حل می شود. به دلیل افزایش ناگهانی میزان قند خون، عملکرد قسمت های مختلف بدن تحت تأثیر قرار می گیرد. در بین دیابت نوع 1 و نوع 2، اکثر بیماران از دسته دوم هستند. بیماری دیابت نوع 2 بر شریان ها و سیستم عصبی بیمار تأثیر می گذارد که خطر بیشتری برای بیماری ریوی محدود کننده دارد. تنگی نفس یکی از علائم شایع RLD است و بنابراین، دیابتی ها نباید این علامت را نادیده بگیرند.

عوارض دیابت می تواند طاقت فرسا باشد. برای شما مهم است که بتوانید علائم جدید یا بدتر را تشخیص دهید و به دنبال درمان فوری از یک متخصص مراقبت های بهداشتی باشید. بهترین راه برای پیشگیری از عوارض دیابت، یافتن یک متخصص مراقبت های بهداشتی است که در درمان دیابت تخصص دارد. مراجعه منظم به متخصص مراقبت های بهداشتی و پیروی از یک سبک زندگی سالم شامل ورزش، رژیم غذایی مناسب و پایش منظم قند خون می تواند به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های جدی در نتیجه دیابت کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز