لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علل قلدری بچه ها

شایع ترین علل قلدری بچه ها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قلدری در کودکان برای آنها یک تجربه وحشتناک است. قلدری می‌تواند از راه های مختلفی مانند کاهش بیش از حد عزت نفس بر قربانیان تأثیر بگذارد. بنابراین، پرداختن به این مشکل و پیشگیری از آن در مراحل اولیه، قبل از اینکه عواقب منفی درازمدت بر روی کودکان داشته باشد، حیاتی است. ما در این مقاله از پزشکت چندین نکته مهم در مورد قلدری، از جمله چرایی وقوع آن، نحوه تشخیص علائم هشداردهنده و نحوه جلوگیری از قلدری فرزندتان را بیان می کنیم.

چرا برخی از کودکان به قلدری روی می آورند؟ پاسخ به این سوال ساده است: قلدری، مشکلات اجتماعی آنها را حل می کند. به هر حال، قلدری کردن به کسی آسانتر از حل کردن مسائل، مدیریت احساسات و یادگیری حل مشکلات است. قلدری راه آسانی است و متأسفانه برخی از بچه ها آن را قبول می کنند.

به مردانی نگاه کنید که همسران خود را کتک می زنند یا می ترسانند و بر سر فرزندان خود فریاد می زنند. آنها هرگز یاد نگرفته اند که همسر یا والدین موثری باشند. در عوض، آنها فقط قلدر هستند. سایر افراد در آن خانواده ها در ترس زندگی می کنند – ترس از اینکه قرار باشد بر سر آنها فریاد بزنند، نام ببرند یا کتک بزنند.

قلدری چیست؟

قلدری در کودکان یک عمل پرخاشگرانه است که کودک نسبت به کودک یا کودکان دیگر نشان می دهد. قلدرها اغلب از قدرت بدنی، زیرکی یا محبوبیت برتر خود برای آسیب رساندن به کودک دیگر به هر نحوی که بتوانند استفاده می کنند. ابزارهای آسیب رساندن آنها شامل اعمال تجاوز فیزیکی، مانند: کتک زدن، لگد زدن، هل دادن و زمین خوردن، و شکنجه های روانی مانند صدا زدن، شایعه پراکنی، شرمساری در کلاس است.

قلدری باعث نگرانی همه طرف های مربوطه، از جمله مدرسه و والدین قلدر می شود. جدا از قلدری فیزیکی و کلامی در مدرسه و سایر مکان‌ها، آزار و اذیت سایبری نیز وجود دارد که از طریق ایمیل، پیام‌های متنی و نظرات و پیام‌ها در رسانه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد. برخی از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی اجازه ارسال نظرات یا محتوای دیگر را به صورت ناشناس می‌دهند و به زورگویان این فرصت را می‌دهند که با ارسال نظرات تند و زننده یا ارسال پیام‌های نامطلوب، دیگران را مورد آزار و اذیت قرار دهند.

چند نمونه رایج از قلدری در کودکان، عبارتند از:
  • وسایل کسی را برداشتن
  • بارها و بارها به یک کودک طعنه زدن
  • گفتن حرف های زشت در مورد کودک
  • نادیده گرفتن کودک و حذف آنها از بازی
  • شایعه پراکنی در مورد کودکی که دوست ندارند.
  • آپلود عکس های ناخواسته در شبکه های اجتماعی
  • ارسال نظرات ناخوشایند آنلاین یا ارسال پیامک منفی
  • ژست های بی ادبانه یا ایجاد حالات بی ادبانه در صورت
  • ضربه زدن، لگد زدن یا هل دادن سایر کودکان یا انجام کارهایی مانند خاراندن آنها با اجسام تیز یا کشیدن مو به آنها آسیب می رساند.

اگرچه قلدری معمولاً به صورت گروهی انجام می شود، اما برخی از قلدرها نیز به تنهایی عمل می‌کنند. اگر دوستانشان مخالفت یا اعتراض کنند، قلدرها احتمالاً به همان شیوه با آنها رفتار خواهند کرد. اکثر مدارس قوانین سختگیرانه ای علیه قلدری دارند. با این حال، مهم است که والدین در مورد قلدری با فرزندشان نیز صحبت کنند.

قلدری می تواند فیزیکی یا احساسی باشد!

شایع ترین علل قلدری بچه ها || پزشکت

با قلدری، هیچ چیز نباید حل شود، زیرا قلدر همیشه راه خود را پیدا می کند. زنجیره فرماندهی به زور ایجاد شده است و ذهن کل قلدر این می شود که “اگر آنچه را که من می گویم انجام دهید، در اینجا آرامش برقرار خواهد شد.” و این تمام نیست. وقتی قلدر از زور استفاده می‌کند، تقصیر قربانی است که به گفته‌هایش عمل نمی‌کند. بنابراین نگرش قلدر این است: “کاری که می خواهم را انجام بده یا با پرخاشگری من روبرو شو.”

این سوال را از خود بپرسید: چند قلدر عاطفی می شناسید؟ آنها معمولاً با توهین کلامی و توهین و با ایجاد احساس کوچک در افراد، دیگران را کنترل می کنند. آنها افراد بسیار منفی و منتقدی هستند. این تهدید همیشه در پس‌زمینه است که می‌خواهند چیزی را بشکنند یا کسی را صدا بزنند یا در صورت مخالفت با کسی ضربه بزنند. توجه داشته باشید که این رفتار زمانی که فردی در سنین نوجوانی خود است شروع نمی شود. معمولاً زمانی که کودک پنج یا شش ساله است شروع می شود.

چه دلایلی می تواند باعث قلدری کودکان شود؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک کودک قلدر می شود، این دلایل عبارتند از:

تحت تاثیر قرار دادن دیگران

برخی از کودکان برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران و قرار گرفتن در گروهی از دوستان خود یا پذیرش در یک حلقه اجتماعی که متشکل از قلدر ها باشد، قلدری کنند.

فقدان همدلی

بسیاری از کودکان، به ویژه کودکان کوچکتر، عواقب و تأثیر کلی اعمال خود را درک نمی کنند. درک تأثیر قلدری بر احساسات دیگران برای آنها سخت است. فقدان همدلی باعث می شود که آنها به قلدری بی رویه ادامه دهند.

عدم توجه

شایع ترین دلیل قلدری، عدم توجه والدین در خانه است. آنها سعی می کنند با قلدری توجه دیگران را به خود جلب کنند و برای تخلیه ناامیدی خود سرکوب می کنند. این بیشتر در خانه‌هایی اتفاق می‌افتد که کودک به دلیل تولد نوزاد، طلاق یا والدینی که به مواد مخدر یا الکل معتاد هستند مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

آزار و اذیت توسط خواهر و برادر

در برخی موارد، اگر خواهر یا برادر بزرگتر قلدر باشد، خواهر یا برادر کوچکتر نیز می تواند قلدر شود. در واقع خواهر یا برادر بزرگتر ممکن است خواهر یا برادر کوچکتر را مورد آزار و اذیت قرار دهد، که ممکن است باعث شوند فرد کوچکتر (خواهر یا برادر) بعداً در مدرسه دیگران را مورد آزار و اذیت قرار دهد.

والدین ممکن است قلدر باشند

گاهی اوقات، والدین قلدرها ممکن است خودشان قلدر باشند. آنها می توانند بیهوده بر سر دیگران فریاد بزنند، به دیگران بی احترامی کنند، یا در خانه با تحقیر در مورد دیگران صحبت کنند. فرزندان چنین والدینی ممکن است فکر کنند که آزار و اذیت دیگران و انجام همین کار در مدرسه و سایر مکان‌های عمومی طبیعی است. در چنین مواقعی والدین از نحوه مدیریت خشم خود بی اطلاع هستند و در نتیجه فرزندان نیز نمی توانند خشم خود را کنترل کنند.

نشانه های قلدری در کودکان چیست؟

شایع ترین علل قلدری بچه ها || پزشکت

اگر فرزندتان به شما نگوید که مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، سخت می توانید تشخیص دهید که آیا آن را تجربه می‌کند یا خیر، مگر اینکه قلدری باعث آسیب‌های فیزیکی شود. اغلب، قلدرها به کودک دستور می‌دهند که چیزی را به بزرگسالان گزارش نکنند و او را تهدید می‌کنند که در صورت انجام این کار، عواقب ناگواری در انتظار آنها خواهد بود.

کبودی‌ها، بریدگی‌ها و خراش‌های فیزیکی غیرقابل توضیح در مکان‌های عجیب و غریب، پرچم‌های قرمزی هستند که می‌توانند نشان دهنده یک حادثه قلدری باشند .برخی از علائم رفتاری نیز ممکن است در نتیجه آسیب روانی ناشی از قلدری رخ دهد. ممکن است تشخیص فوراً دشوار باشد، اما مشاهده مکرر می تواند قلدری را آشکار کند.

علائم مختلف فیزیکی و رفتاری قلدری در کودکان، عبارتند از:
  • شب ادراری
  • عادت بهانه آوردن
  • درست نخوردن یا نخوابیدن
  • عدم داشتن ارتباط با دیگران
  • افت ناگهانی عملکرد مدرسه
  • از کودک دیگری با ترس صحبت می کند.
  • دردهای غیر قابل توضیح به خصوص در معده
  • بی میلی به مدرسه رفتن یا شرکت در فعالیت ها
  • در موقعیت های ساده گریه می کند یا عصبانی می شود.

معمولاً مشاهده علائم سوء استفاده کلامی یا عاطفی دشوار است، اما می توانید به دنبال شاخص هایی مانند از دست دادن عزت نفس یا هر رفتار غیرعادی باشید. در برخی موارد، کودکان حتی دچار لکنت زبان می شوند. همچنین باید علائمی را که فرزندتان در صورت قلدر بودن ممکن است نشان دهد، بررسی کنید. قلدری کودک در صورت عدم مراقبت می تواند منجر به مشکلات زیادی در سطوح شخصی و حرفه ای شود. یک کودک قلدر به طور خودکار اعتراف نمی کند که به دیگران قلدری می کند. شما باید مراقب علائمی باشید که نشان می دهد کودک شما قلدر است.

علائمی وجود دارد که می تواند نشان دهد فرزند شما یک قلدر است، این علائم عبارتند از:
  • به راحتی ناامید می شود.
  • برای مسائل کوچک عصبانیت های زیادی ایجاد می کند.
  • بر دیگران مسلط است و سعی می کند موقعیت ها را کنترل کند.
  • از خشونت به عنوان راه حلی برای مشکلات اساسی استفاده می کند.
  • به طور یکسان نسبت به بزرگسالان و کودکان پرخاشگری نشان می دهد.
  • نسبت به دیگران همدردی کمی نشان می دهد یا اصلاً ابراز همدردی نمی کند.

این علائم همیشه آشکار نیستند. این وظیفه والدین و معلمان کودک است که هوشیار باشند و زودتر متوجه این علائم شوند.

چگونه با قلدری کودکان مقابله کنیم؟

شایع ترین علل قلدری بچه ها || پزشکت

والدین و سایر بزرگسالان در تماس نزدیک با کودکان نقش مهمی در کاهش قلدری ایفا می کنند. شما باید چشمان خود را باز نگه دارید تا متوجه علائمی شوید که فرزندتان ممکن است نشان دهد و سپس اقدامات فوری را انجام دهید. صحبت با مسئولین مدرسه می تواند اولین قدم باشد و پس از آن با یک متخصص اطفال یا یک مشاور کودک مشورت کنید.

در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید، این موارد عبارتند از:

گوش کنید.

اگر فرزندتان به شما گفت که مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، با آرامش و بدون قضاوت به او گوش دهید. به آنها آرامش و حمایت بدهید. اغلب، کودکان قلدری می‌ترسند و اگر بزرگ‌تر باشند، خجالت می‌کشند که به والدین یا معلمان خود اعتراف کنند که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

توضیح دهید.

اغلب، کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، تقصیر را به گردن خود می اندازند. آنها معتقدند که اگر ظاهر متفاوتی داشتند یا رفتارهای متفاوتی داشتند، مورد آزار و اذیت قرار نمی گرفتند. آنها اغلب به این دلیل اذیت می شوند که اگر به کسی بگویند، قلدری بدتر می شود. آنها همچنین نگران این هستند که والدینشان ممکن است از آنها بخواهند که نمی در برابر قلدر بایستند.

به فرزندتان توضیح دهید که با خبر دادن به شما کار درستی انجام داده است. بهتر است به آنها بگویید که قلدرها آنها را بدون توجه به اینکه چه کار می کنند یا چگونه به نظر می رسند، اذیت می کنند. به آنها نشان دهید که تنها نیستند. بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان هستند که بدون تقصیر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. در نهایت به آنها توضیح دهید که این قلدر است که اشتباه می کند و  فرزند شما بی گناه است.

اطمینان خاطر دهید.

به فرزندتان اطمینان دهید که مشکل او را درک کرده اید و اکنون برای مقابله با این موضوع در کنار او خواهید بود. با آنها برنامه ریزی کنید که چگونه با قلدری برخورد کنند بدون اینکه آنها احساس گناه یا گوشه گیری کنند.

گزارش دهید.

قلدری معمولاً در مدارسی اتفاق می افتد که بسیاری از کودکان برای مدت طولانی با هم هستند. قلدر را به فردی که در مدرسه مسئول کودکان است، مانند مدیر، معلم، مشاور یا پرستار گزارش دهید. از آنها بخواهید که مراقب باشند و از وقوع بیشتر جلوگیری کنند. حتی می‌توانید با والدین قلدر، همراه با مسئولان مدرسه صحبت کنید.

به دنبال حمایت قانونی باشید.

بسیاری از مدارس قوانین ضد قلدری دارند و برنامه هایی را برای آموزش در برابر رفتارهای ناخواسته اجرا می کنند. همه ایالت ها قوانین و سیاست های قلدری نیز دارند. شما می توانید در موارد جدی، مانند زمانی که کودک قلدری فرزند شما را به آسیب جسمی تهدید می کند، با مقامات قانونی تماس بگیرید.

چه توصیه ای باید به فرزندتان ارائه دهید؟

شایع ترین علل قلدری بچه ها || پزشکت

کودکی که مورد آزار و اذیت یک کودک قلدر قرار می گیرد ممکن است اغلب نداند که چگونه به قلدری و فرد قلدر واکنش نشان دهد. والدین می توانند وارد عمل شوند و راه های مقابله با قلدری را با حداقل ناامیدی و بدون هیچ گونه تلافی تلخ به کودک آموزش دهند.

در اینجا روش هایی وجود دارد که کودک شما می تواند با قلدری مقابله کند، این روش ها عبارتند از:

از قلدر دوری کند.

اگر فرزندتان مورد آزار و اذیت یک کودک قلدر قرار گرقت، از او بخواهید دور شود. اگر فرزندتان در حین راه رفتن به مدرسه، قلدری را به طور معمول تشخیص داد، از او بخواهید از یک مسیر جایگزین برای جلوگیری از مورد آزار و اذیت قرارگرفتن توسط قلدر استفاده کند.

از یک دوست خود کمک بگیرد.

از فرزندتان بخواهید که از دوستان مورد اعتماد خود کمک بگیرد. مطمئن شوید که آنها همیشه یک نفر را همراه خود داشته باشند، از جمله زمانی که در اتوبوس مدرسه یا هنگام بازدید از دستشویی هستند. به طور کلی، به فرزندتان بگویید که هر جا که احتمال دارد با قلدر روبرو شود، دوستش را در نزدیکی خود نگه دارد.

عصبانیت خود را نشان ندهد.

ناراحتی و تلافی طبیعی است. با این حال، قلدرها با چنین واکنش هایی رشد می کنند. آنها احساس قدرت بیشتری می کنند زیرا توانسته اند قربانی خود را عصبانی کنند و سعی می کنند بیشتر آنها را تحریک کنند. نکته کلیدی در اینجا حفظ خونسردی حتی پس از تمسخر شدید و حفظ چهره ای آرام است. در موقعیت‌هایی که کودک نمی‌تواند راه برود، از او بخواهید تکنیک‌ های آرامش مانند شمردن تا ده یا کشیدن نفس‌های عمیق را دنبال کند. در حالی که خندیدن یا لبخند زدن به قلدر ممکن است آنها را تحریک کند، آنها می توانند چهره خود را آرام نگه دارند تا زمانی که قلدر علاقه خود را از دست داده و دور شود.

شجاع باشند.

به فرزندتان بگویید که باید رفتاری آرام داشته باشد و نشان ندهد که تحت تأثیر قلدری قرار گرفته است. رفتارهایی که انگار علاقه ای ندارند، نادیده گرفتن نظرات آزاردهنده و ارسال پیامک با تلفن همراه در حالی که فرد قلدر در حال صحبت کردن است، راه هایی برای نشان دادن این است که کلمات قلدر بر آنها تأثیری ندارد.

به بزرگسالان اطلاع دهند.

بسیاری از کودکان فکر می کنند که شکایت کردن بد است. در برخی موارد، قلدر ممکن است فرزند شما را در صورت شکایت از قلدری به خشونت تهدید کرده باشد. در هر صورت، به کودک خود بگویید که قلدر اشتباه می کند و کودک شما باید هرچه زودتر به یک بزرگسال اتفاقات را اطلاع دهد. مداخله زودهنگام توسط مقامات مدرسه اغلب برای مهار قلدری مفید است.

اگر فرزندتان قلدر است چه باید کرد؟

این تنها کودک آزار دیده نیست که به کمک نیاز دارد. حتی قلدر نیز نیاز به توجه دارد تا رفتار نامناسب خود را اصلاح کند. اگر فرزند شما قلدر است، به این معنا نیست که او ناامید است و راهی برای درست کردن اوضاع وجود ندارد. راهنمایی مناسب و حمایت کافی می تواند به تغییر رفتار کودک کمک کند.

اگر فرزندتان قلدر است، کارهایی وجود دارند که می توانید، انجام دهید. این کارها عبارتند از:

ارتباط برقرار کنید.

از کودک خود دلیل رفتار او را بپرسید. اگر از صحبت کردن با شما ناراحت هستند، مشاور مدرسه یا معلم مورد علاقه آنها را در گفتگو شرکت دهید. دلیل رفتار آنها را پیدا کنید و سعی کنید دیدگاه آنها را درک کنید.

آداب را آموزش دهید.

در مورد هر سناریو با آنها بحث کنید و پاسخی را که انتظار دارید به آنها بگویید. به عنوان مثال، “در طول ناهار، من می خواهم از بشقاب خود غذا بخورید و به بشقاب کسی دست درازی نکنید.” چنین اشاره گرها می توانند رفتار مناسب را تقویت کنند.

رفتار خود را تجزیه و تحلیل کنید.

به رفتار خود با فرزندتان فکر کنید و بررسی کنید که آیا مناسب است یا خیر. اگر احساس می کنید رفتار شما محرک اعمال آنهاست، وقت آن رسیده که خودتان را اصلاح کنید. مراقب عصبانیت خود، نحوه صحبت با دیگران باشید و همچنین مراقب رفتار خواهر و برادر بزرگتر کودک با آنها باشید.

تنبیه سریع اما عادلانه انجام دهید.

به آنها اطلاع دهید که عواقبی برای اعمال آنها وجود خواهد داشت و کارهای اشتباه آنها را پیگیری کنید. این روش به ویژه در نوجوانان و نوجوانان موثر است. سلب امتیاز در صورت سوء رفتار می تواند انگیزه قوی برای رفتار خوب باشد.

نظارت کنید.

مراقب فعالیت های آن ها باشید حتی اگر می گویند که زورگویی را متوقف کرده اند. در حالی که قلدری فیزیکی یا کلامی را می توان به راحتی تشخیص داد، کشف آزار و اذیت اینترنتی دشوارتر است. به طور مرتب وسایل الکترونیکی فرزندان خود را بررسی کنید. بسیاری از دستگاه‌ها دارای گزینه‌های کنترل والدین هستند که به شما امکان می‌دهند تعامل فرزندتان با دیگران را محدود یا از راه دور مشاهده کنید.

 با مشاور در ارتباط باشید.

در مواردی که فرزند شما با وجود تنبیه های مکرر یا تلاش های والدین یا معلمان قادر به درک عیوب خود نیست، مشاوره می تواند کمک کند. مشاوری را بیابید که در مشاوره با کودکانی که در قلدری زیاده روی می کنند، تخصص داشته باشد. مشاوره منظم می تواند به تدریج رفتار کودک را بهبود بخشد و او را متوجه اثرات منفی قلدری کند.

هر کودکی به پدر و مادری نیاز دارد که بتواند بدون ترس از قضاوت با او صحبت کند. سعی کنید اینگونه باشید. به آنها گوش دهید و در صورت لزوم به آنها توصیه کنید. اگر فرزندتان بداند که همیشه می‌تواند احساسات خود را با شما در میان بگذارد، ممکن است احساسات فروخورده ای که می‌تواند منجر به قلدری شود در او ایجاد نشود،

مهارت‌هایی که کودک قلدر شما به آنها نیاز دارد!

کودکی که قلدری می کند باید بیاموزد که چگونه مشکلات اجتماعی را حل کند و چگونه با عواطف خود بدون عمل کردن برخورد کند. با فرزندتان در مورد حل مسئله صحبت کنید. از فرزندتان بپرسید:

وقتی بچه های دیگر نمی خواهند بازی های شما را انجام دهند چه اتفاقی می افتد؟ وقتی بچه های دیگر چیزهایی دارند که شما می خواهید و آنها را به شما نمی دهند؟ چطور از پس این بر می آیی؟ وقتی فکر می‌کنید حق با شماست و آن‌ها اشتباه می‌کنند و کاری از دستتان برنمی‌آید، چگونه با آن برخورد می‌کنید؟

فرزند شما باید یاد بگیرد که چگونه تعارضات را حل کند و احساسات خود را مدیریت کند. او باید مهارت های سازش، نحوه فداکاری، نحوه تقسیم و نحوه برخورد با بی عدالتی را بیاموزد. او همچنین باید یاد بگیرد که چگونه همه چیز را بررسی کند و از خود بپرسد: «آیا آنچه که من می بینم واقعاً اتفاق می افتد؟ آیا جاناتان واقعاً از من متنفر است یا فقط امروز حالش بد است؟»

بچه ها باید یاد بگیرند که چگونه تکانه های خود را مدیریت کنند. اگر انگیزه آنها ضربه زدن یا صدمه زدن یا صدا زدن کسی است، باید یاد بگیرند که با آن به درستی برخورد کنند. بسیاری از کودکان و نوجوانان انگیزه آسیب رساندن به دیگران را دارند. آنها انگیزه ای برای انجام انواع کارها دارند. اما آنها باید یاد بگیرند که با آنها رفتار کنند و بچه هایی که قلدری می کنند از این قاعده مستثنی نیستند.

آیا فقط پسر ها قلدر هستند؟

شایع ترین علل قلدری بچه ها || پزشکت

بسیاری از والدین به اشتباه فکر می کنند که قلدرها فقط پسر هستند. با این حال، اینطور نیست و قلدرها می توانند از هر جنسیتی باشند. شرایط اولیه ای که باعث می شود کودکان به قلدر تبدیل شوند، می تواند بر هر کودکی تأثیر بگذارد. بنابراین، والدین نباید شکایات قلدری فرزند خود را بر اساس جنسیت فرد قلدر نادیده بگیرند. این که کودک شما یک قلدر باشد یا یک تماشاگر باشد، مهم است که به وضعیت رسیدگی کنید.

با کودک خود گفتگوی باز داشته باشید و مرتباً به او یادآوری کنید که قلدری یا تشویق به آن اشتباه است. اگر فرزندتان دید که شخصی در مدرسه یا هر جای دیگری مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، به او بگویید با یک بزرگسال مورد اعتماد صحبت کند. معلمان و والدین نقش مهمی در جلوگیری از فرهنگ قلدری و حفظ فضایی دارند که در آن همه کودکان بتوانند با مثبت اندیشی رشد کنند.

بچه ها به دلیل نداشتن مهارت های اجتماعی زورگو می شوند!

قلدری خود می تواند از منابع مختلفی سرچشمه بگیرد. یک منبع، قلدری در خانه است. شاید خواهر و برادر بزرگتر، اعضای خانواده بزرگتر، یا والدینی وجود داشته باشند که از پرخاشگری یا ارعاب استفاده می کنند تا به راه خود برسند. بخشی از رشد قلدری می‌تواند از نوعی ناتوانی یادگیری تشخیص داده نشده یا تشخیص داده شده ناشی شود که توانایی کودک برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی و حل مسئله را مهار می‌کند.

اما اشتباه نکنید، بچه‌ها در درجه اول از قلدری برای جایگزینی مهارت‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. همانطور که کودکان مراحل رشد خود را پشت سر می گذارند، باید راه هایی برای حل مشکلات و کنار آمدن با افراد دیگر بیابند. این شامل یادگیری نحوه حضور در موقعیت های اجتماعی، دوست یابی و درک محیط اجتماعی آنها می شود.

قلدرها از پرخاشگری استفاده می کنند و برخی از خشونت و آزار کلامی برای جایگزینی این مهارت ها استفاده می کنند. بنابراین در واقع، آنها مجبور نیستند حل مسئله را یاد بگیرند، زیرا آنها فقط بچه های دیگر را تهدید می کنند. آنها مجبور نیستند یاد بگیرند که چگونه کارها را حل کنند، زیرا آنها فقط همکلاسی های خود را تحت فشار قرار می دهند یا آنها را با اسم صدا می زنند. آنها مجبور نیستند یاد بگیرند که چگونه با دیگران کنار بیایند – آنها فقط آنها را کنترل می کنند.

راهی که آنها مشکلات را حل می کنند از طریق زور و ارعاب بی رحمانه است. بنابراین تا زمانی که آن کودک به ده سالگی برسد، قلدری بسیار ریشه دوانده است. این پاسخ طبیعی آنها به هر موقعیتی است که از نظر اجتماعی احساس ناجوری، ناامنی، ترس، بی حوصلگی یا خجالت می کنند.

وقتی قلدرها بزرگ می شوند!

فراموش نکنید، کودک شما قلدری می کند زیرا حل مشکلات با صحبت کردن برای او دشوار است. بنابراین، او راه آسان را انتخاب می کند و از قلدری استفاده می کند. همه ما دردسرهای فزاینده یادگیری نحوه مذاکره در موقعیت های اجتماعی را پشت سر می گذاریم – در واقع، ممکن است در تمام زندگی خود روی این مهارت کار کنیم. وقتی صحبت از این مهارت ها به میان می آید، نباید هیچ استثنایی در خانواده شما وجود داشته باشد. برای کودکی که از قلدری به‌عنوان یک میانبر به جای توسعه این مهارت‌ها استفاده می‌کند، شما باید به‌عنوان والدین سخت‌تر تلاش کنید تا به آنها آموزش دهید که چه کاری انجام دهند.

اشتباه نکنید، اگر کودکی قلدری می‌کند، این تمایل می‌تواند در تمام زندگی با او باقی بماند. خوشبختانه، برخی از قلدرها پس از ترک مدرسه به بلوغ می رسند. خواهید دید که آنها وارد اوایل بیست سالگی خود می شوند و به نظر می رسد که حالشان خوب است. آنها ازدواج می کنند، به دانشگاه می روند، حرفه ای را شروع می کنند و از رفتار قلدرانه خود دست می کشند.

اما متأسفانه، کودکان خردسال را نیز خواهید دید که به قلدرهای نوجوان و سپس قلدر بزرگسال تبدیل می شوند. این رفتار و نداشتن مهارت های اجتماعی چه تاثیری بر آنها می گذارد؟ اینها افرادی هستند که همسر و فرزندان خود را مورد آزار عاطفی و بعضاً جسمی قرار می دهند. اینها افرادی هستند که اگر همسر و فرزندان خود را آنطور که می خواهند انجام ندهند، اسم خود را صدا می کنند. قلدرها نیز ممکن است تبهکار شوند.

سخن آخر

به این موضوع نگاه کنید:  قلدر کسی است که مایل است از پرخاشگری، آزار کلامی، تخریب اموال یا حتی خشونت استفاده کند تا راه خود را بگیرد. اختلال شخصیت ضداجتماعی (که جنایتکاران را به این ترتیب طبقه بندی می کنند) به فردی اطلاق می شود که مایل است از پرخاشگری و خشونت استفاده کند تا راه خود را طی کند. جمعیت جنایتکار مملو از قلدرهایی است که هرگز یاد نگرفتند که چگونه درگیری ها را حل کنند و در موقعیت های اجتماعی رفتار مناسبی داشته باشند.

بنابراین، انتظار نداشته باشید که فرزندتان پس از رسیدن به سن بلوغ، از قلدری بیشتر شود. اکنون به آن رسیدگی کنید و آینده بسیار روشن تری به فرزندتان خواهید داد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز