لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آلرژی به فرش و درمان آن

آلرژی به فرش || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آلرژی به فرش اغلب از آلرژن هایی که در فرش تجمع پیدا می کنند، ناشی می شوند. در صورت بروز آلرژی به فرش افراد معمولاً به ترکیبات آلی فرار (VOCs) حساسیت دارند. این ترکیبات از مواد شیمیایی موجود در خود فرش ناشی می شوند. VOC ها مواد شیمیایی هستند که اغلب در فرش ها (و سایر محصولات خانگی) یافت می شوند که در اثر قرارگیری در برابر هوا تبخیر خواهند شد.

محرک های میکروسکوپی که در فرش زندگی می کنند می توانند از محیط داخلی و خارجی خانه ناشی شوند. شوره، کپک و گرد و غبار حیوانات همگی ممکن است عامل تحریک کننده باشند. گرده و سایر آلاینده ها نیز می توانند در قسمت پایین کفش و از پنجره های باز وارد شوند.

الیاف فرش، بالشتک و چسب مورد نیاز برای نگه داشتن آنها در کنار هم می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. اگر نمی توانید بفهمید که چرا چشمان شما خارش دارد یا زمانی که در خانه هستید آبریزش بینی شما متوقف نمی شود، آلرژی به فرش ممکن است یکی از دلایل آن باشد.

فرش می تواند مغناطیسی برای آلرژن ها و محرک ها باشد، به خصوص اگر در منطقه پر رفت و آمد خانه مورد استفاده قرار گرفته باشد. الیاف فرش کثیفی و سایر ذرات محیط را از کف کفش یا پاهای شما جمع آوری می کند. این ذرات پس از راه رفتن روی فرش می توانند در هوا پخش شده و وارد مجاری تنفسی شوند. ذرات به احتمال زیاد در فرش هایی که الیاف های بلندی دارند، جمع می شوند. آلرژن ها و محرک های محیطی رایج عبارتند از:

  • گرده
  • هاگ های کپک
  • شوره حیوانات خانگی
  • غبار
  • دود سیگار
  • بقایای حشرات

خارش || پزشکتعلائم آلرژی به فرش چیست؟

آلرژن های رایجی که در داخل و اطراف خانه شما وجود دارد به ناچار به فرش راه پیدا می کند. درست مانند هر چیز دیگری که در جو ما وجود دارد، آلرژن‌های موجود در هوا نیز در معرض نیروی جاذبه هستند.

علائم آلرژی به فرش بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد. اگر به مواد حساسیت زا در فرش خود حساسیت دارید، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • قرمزی و خارش چشم
  • التهاب چشم و لب
  • کهیر
  • خس خس سینه
  • تنگی قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • سرفه کردن

از طرفی هم قرار گیری در معرض VOC ها می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

  • سوزش چشم، بینی و گلو
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خونریزی از بینی
  • تنگی نفس
  • سردرد
  • کهیر
  • خستگی
  • سرگیجه

آلرژن ها و فرش

حتی فرشی که مرتباً جاروبرقی می‌شود می‌تواند حاوی مقدار زیادی آلرژن در داخل و اطراف الیاف باشد. با این حال، همه فرش ها به طور یکسان ایجاد آلرژن نمی کنند. فرش‌های پرز بلند، از الیاف بلند و شل تشکیل شده‌اند. اینها مکان هایی برای چسبیدن به آلرژن ها و مکان هایی برای رشد در قالب ایجاد می کنند.

فرش های کم پرز (یا پرز کوتاه) بافت تنگ تر و کوتاه تری دارند، بنابراین مواد حساسیت زا فضای کمتری برای پنهان شدن دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که فرش‌های کم پرز نمی‌توانند خانه‌ای دنج برای گرد و غبار، خاک و گرده‌ها فراهم کنند.

کف‌های سخت مانند لمینت‌ها، چوب‌ها یا کاشی‌ها، سوراخ‌هایی برای گیر افتادن مواد حساسیت‌زا ندارند، بنابراین به راحتی می‌توان آن‌ها را به جای فرش استفاده کرد. با وجود این، اگر به فرش علاقه دارید، توصیه می شود از فرش پرز کوتاه را به جای بلند انتخاب کنید.

مواد مورد استفاده برای تولید فرش و همچنین VOC ها (ترکیبات آلی فرار) که از آنها ساطع می شود، می تواند باعث واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی در افرادی شود که به آنها حساس هستند. آنها همچنین ممکن است بر دستگاه تنفسی تأثیر منفی بگذارند یا منجر به علائم آسم ناشی از آلرژی شوند.

فرش ها از دو قسمت تشکیل شده اند، پرز بالایی که می بینید و یک لایه پشتی در زیر آن. امکان حساسیت به مواد در هر دو قسمت وجود دارد. لایه بالایی می تواند از انواع الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته شود.

روکش فرش از فوم اورتان چسبانده شده ساخته شده است که از بقایای بازیافتی قطعات خودرو، مبلمان و تشک تشکیل شده است. ممکن است حاوی طیف گسترده ای از آلرژن های بالقوه از جمله فرمالدئید و استایرن باشد.

علاوه بر این، فرش ها می توانند VOC کم یا VOC بالا باشند. VOC ها در هوا تبخیر و به مرور زمان پخش می شوند. هرچه بار VOC بیشتر باشد، سموم بیشتری در فرش وجود دارد. علاوه بر مواد واقعی مورد استفاده برای ساخت فرش، VOC ها ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کنند.

به عنوان مثال، 4-Phenylcyclohexene یک VOC است که در انتشار لاتکس یافت می شود و ممکن است توسط فرش نایلونی از گاز خارج شود.

چگونه از شر آلرژی به فرش خلاص شویم؟

بهترین راه برای خلاص شدن از شر آلرژی به فرش، برداشتن آن است. با این حال، قبل از این تصمیم، می توانید اقدامات دیگری را برای کاهش میزان آلرژن ها و محرک ها در فرش امتحان کنید. برخی از این راهکارها عبارتند از:

  • محیط خانه را تمیز نگه دارید: تمیز کردن صحیح می تواند تعداد ذرات فرش شما را کاهش دهد.
  • مواد حساسیت زا را جاروبرقی بکشید: فرش خود را حداقل یک بار در هفته، اما ترجیحاً دو بار جاروبرقی بکشید. از یک کیسه ضخامت دوبل یا فیلتر HEPA استفاده کنید. آلرژن ها می توانند از کیسه های جاروبرقی استاندارد به هوا برگردند.
  • ماسک بزنید: تمیز کردن فرش می‌تواند باعث تحریک آلرژن‌ها شود و در حین جاروبرقی احتمال بیشتری برای تنفس آنها ایجاد کند. هنگام تمیز کردن، استفاده از ماسک روی بینی و دهان خود را در نظر بگیرید.
  • تمیز کردن با بخار: چندین بار در سال، ترجیحا ماهیانه، فرش های خود را با بخار تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که هوای کافی در گردش وجود دارد تا آنها کاملاً خشک شوند. این دستگاه نسبت به جاروبرقی معمولی با دقت بیشتری تمیز می شود و کنه های های گرد و غبار را در این فرآیند از بین می برد. حتی بهتر است برای جلوگیری از تجمع ذرات در فرش خود از استعمال سیگار در داخل منزل خودداری کنید.
  • از پنکه دوری کنید: پنکه های پنجره ای یا اتاقی می توانند خطر ورود مواد آلرژی زا به خانه و نشستن در فرش شما را افزایش دهند.
  • کفش های خود را بیرون از سالن درآورید: یک راه ساده برای کاهش ردیابی آلرژن در فرش این است که کفش های خود را بیرون از محیط زندگی نگداری کنید.
  • حیوان خانگی خود را در مکان مناسبی نگهداری کنید: با نگه داشتن حیوان خانگی خود در مناطقی از خانه که فاقد فرش هستند، شوره حیوانات خانگی را در فرش خود کاهش دهید.

حساسیت|| پزشکتدرمان آلرژی ناشی از فرش

متأسفانه، شما همیشه نمی توانید از قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا و محرک اجتناب کنید، به خصوص اگر فرش متخلف در خانه شما نباشد. اما خوشبختانه داروهایی وجود دارند که می توانند در کاهش و تسکین علائم به شما کمک کنند، از جمله:

آنتی هیستامین ها: این داروها اثر مواد شیمیایی (“هیستامین”) آزاد شده توسط سلول های آلرژی شما را مسدود می کنند. حتی مصرف آنها به کاهش علائم آلرژی شما کمک می کند.

پماد هیدروکورتیزون: استروئیدهای موضعی می توانند به کاهش علائم درماتیت تماسی، مانند کهیر و خارش کمک کنند.

داروهای ضد احتقان: این نوع دارو برای بهبود تنفس، تورم مجاری بینی را کاهش می دهد. داروهای ضد احتقان نباید بیش از سه روز متوالی استفاده شوند. استفاده بیش از حد می تواند منجر به افزایش تورم در بینی شود و علائم شما را بدتر کند.

کورتیکواستروئیدها: اگر داروهای بدون نسخه مؤثر نباشند، ممکن است برای درمان علائم آلرژی به داروهای استروئیدی نیاز باشد.

واکسن های آلرژی: اگر آلرژن شما توسط متخصص شناسایی و تایید شده باشد، واکسن های آلرژی ممکن است گزینه ای برای شما باشد. مقادیر کمی از آلرژن به بدن وارد می شود تا زمان حساسیت در کاهش دهند.

سوالات متداول

آیا فرش می تواند آلرژی را بدتر کند؟ اگر آلرژی به گرده، کپک، شوره حیوانات یا کنه گرد و غبار دارید، داشتن فرش می تواند قرار گرفتن در معرض آلرژن ها را افزایش دهد و علائم شما را بدتر کند.

بهترین نوع فرش برای افراد مبتلا به آلرژی چیست؟ اگر آلرژی دارید، به دنبال فرشی باشید که برچسب “کم حساسیت زا” دارد. مواد موجود در این فرش ها در برابر عوامل حساسیت زا مقاوم هستند.

هر چند وقت یکبار باید فرش را تعویض کرد؟ طول عمر فرش شما به عوامل زیادی از جمله میزان و کیفیت الیاف فرش بستگی دارد. فرشی که دارای پارگی، سوراخ، لکه یا بوی بد است باید تعویض شود.

چگونه می توانم بفهمم فرش من کپک زده است؟ فرش کپک زده می تواند باعث ایجاد لکه و بوی بد شود. همچنین ممکن است هنگام لمس احساس خیس شدن داشته باشد.

سخن آخر

آلرژن های رایج مانند گرده و گرد و غبار می توانند در فرش گیر کرده و باعث بروز واکنش های آلرژیک شوند. فرش‌های با الیاف بلند، مانند نسبت به فرش‌های کم پرز، محرک‌های بیشتری دارند. همچنین ممکن است به مواد مورد استفاده در ساخت فرش حساسیت داشته باشید. اگر آلرژی یا آسم دارید، برداشتن فرش ممکن است بهترین گزینه شما باشد. صحبت با متخصص آلرژی نیز می تواند کمک کننده باشد.

اگر آلرژی دارید، قبل از ایجاد تغییرات شدید در محیط خود ، در مورد آزمایش آلرژی با پزشک خود مشورت کنید. بعد از تشخیص محرک اصلی، می توانید برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض و یافتن موثرترین درمان قدم بردارید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.