لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درد باسن در دوران بارداری

درد باسن در دوران بارداری|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درد باسن در دوران بارداری ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، محرک های دردناک از بافت های ناحیه کمر و باسن، شل شدن رباط های لگن و فشار ناشی از رشد کودک رخ دهد. این درد معمولا در سه ماهه دوم و سوم شایع است، اما برخی از زنان احتمال دارد حتی در اوایل بارداری درد باسن را تجربه کنند.

اگر درد باسن مداوم یا بدتر شود، برای تعیین علت اصلی با پزشک مشورت کنید. در صورتی که علت اصلی آن جدی باشد، گزینه های درمانی ممکن است از داروها تا جراحی برای متغیر باشند. به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید تا با علل مختلف، درمان و اقدامات پیشگیرانه برای درد باسن در دوران بارداری آشنا شوید.

مطالعه بیشتر: دردهای بارداری 

دلایل درد باسن در دوران بارداری 

علت دقیق باسن درد در بارداری به سختی تشخیص داده می شود و حتی ممکن است در برخی موارد قابل تشخیص نباشد. چندین نظریه نشان می دهد که واکنش های بدن به کاشت، تغییرات هورمونی و غیره می تواند باعث درد باسن در هفته های اولیه بارداری شود. با این حال، درد باسن نیز می تواند به دلیل فشار شدید رحم در ماه های بعد باشد. در واقع علل درد باسن می تواند در طول بارداری متفاوت باشد.

برخی از علل شایع درد باسن در بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هموروئید

هموروئید وریدهای متورم و بزرگ شده در رکتوم و مقعد است. آنها می توانند در داخل (بواسیر داخلی) و خارج ( بواسیر یا هموروئید خارجی ) مقعد ایجاد شوند. تقریباً 25 تا 35 درصد از زنان باردار تحت تأثیر هموروئید در بارداری قرار می گیرند و تقریباً 85 درصد موارد در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد.

تغییرات هورمونی و افزایش فشار داخل شکمی می تواند زنان باردار را مستعد ابتلا به هموروئید کند. گاهی اوقات، یبوست در دوران بارداری به دلیل فشار در حین اجابت مزاج می تواند منجر به هموروئید شود. خونریزی از مقعد، خارش و اجابت مزاج دردناک از علائم رایج هموروئید هستند.

مطالعه بیشتر: خون در مدفوع در بارداری 

درد باسن || پزشکت

سیاتیک

سیاتیک فشردگی عصب سیاتیک است که از باسن به پاها کشیده  و باعث درد در ناحیه کمر و پاها می شود. این درد ناشی از التهاب یا فشار بر روی عصب سیاتیک است که روی کمر، پاها و انگشتان پا قرار دارد.  این نوع درد می تواند خفیف یا شدید باشد و اغلب با درمان برطرف می شود یا پس از بارداری فروکش می کند.

اگرچه سیاتیک در سه ماهه سوم شایع است ، اما می تواند در هر زمانی از بارداری رخ دهد. سیاتیک به نوزاد آسیبی نمی رساند و معمولاً پس از زایمان با کاهش فشار روی عصب از بین می رود.

شل شدن رباط‌های لگن در اثر هورمون ریلکسین، محل عصب سیاتیک را تغییر و تحت فشار قرار می دهد می‌دهد. در نتیجه باعث ایجاد درد در باسن و پشت پاها می‌شود. وزن نوزاد می تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند و باعث درد و ناراحتی شود. شدت درد بسته به وزن و وضعیت نوزاد ممکن است متفاوت باشد.

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع بارداری

درد کمربند لگنی

درد کمربند لگنی که به نام اختلال عملکرد سمفیز پوبیس (SPD) یا درد لگنی مرتبط با بارداری (PGP) نیز شناخته می شود، مجموعه ای از علائم ناراحت کننده به دلیل جابجایی مفاصل لگن است. حرکت ناهموار مفاصل لگن باعث درد در استخوان شرمگاهی، دو طرف کمر یا باسن، پرینه (بین واژن و مقعد) و ران ها می شود.

درد باسن ناشی از PGP بعد از زایمان بهبود می یابد. با این حال تکنیک‌های آرام‌سازی برای زنان مبتلا به درد باسن، کمردرد و درد لگن در بارداری توصیه می‌شود.

درد زایمان

انقباضات رحمی می تواند باعث درد باسن در حین زایمان در برخی از زنان باردار شود. با این حال، اتقباضات رحمی شایع ترین نشانه زایمان نیست. برخی از زنان باردار ممکن است در حین زایمان فقط کمی ناراحتی در ناحیه شکم، کشاله ران، ران و پشت احساس کنند. در حالی که برخی دیگر فقط در حین انقباضات درد زیر شکم را تجربه می کنند. در واقع شدت درد زایمان با پیشرفت زایمان افزایش می یابد.

گاهی ممکن است دردهای زایمانی کاذب مانند انقباضات براکستون هیکس در سه ماهه دوم و سوم ایجاد شوند. انقباضات واقعی زایمان از قانون 5-1-1 ( انقباضات در هر پنج دقیقه یک دقیقه به مدت حداقل یک ساعت) پیروی می کنند. همچنین احتمال دارد علائم دیگری از زایمان مانند پاره شدن کیسه آب و به دنبال آن انقباضات واقعی را مشاهده کنید.

اگرچه مختص بارداری نیست، اما درد باسن ممکن است در صورت بروز بیماری های زیر رخ دهد:

  • یبوست
  • آرتریت هیپ
  • گرفتگی عضلات گلوتئال
  • التهاب تاندون (تاندونیت)
  • بورسیت (التهاب بالشتک های مفصلی)
  • زونا ناشی از فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان
  • شقاق مقعد (پارگی مقعد) و آبسه مقعد (حفره پر از چرک)
  • فعالیت ها و آسیب های خاص مانند شکستگی یا کشیدگی دنبالچه
  • کیست های پیلونیدال (کیسه های روی استخوان دنبالچه همراه با چرک)
  • سندرم پیریفورمیس زمانی رخ می دهد که عضله پیریفورمیس در باسن به اعصاب سیاتیک فشار می آورد.
  • سندرم گلوتئال عمیق زمانی رخ می دهد که ماهیچه ها، رگ های خونی و پوست در باسن به اعصاب فشار می آورند.

این بیماری ها با اقدامات محافظه کارانه، داروها یا جراحی بسته به شدت بیماری درمان می شوند. یک پزشک باید با بررسی درد باسن در بارداری علل جدی را رد کند.

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

تشخیص درد باسن در بارداری-پزشکت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگرچه درد لگن در بارداری زیاد جدی نیست، اما توصیه می شود به دنبال درمان پزشکی باشید زیرا درد باسن مربوط به بارداری می تواند ناراحت کننده باشد. مراجعه به پزشک برای درد باسن در دوران بارداری در صورت وجود موارد زیر توصیه می شود:

– بدتر شدن درد

– مشکل در کنترل پا

– بی حسی همراه با درد

– بی اختیاری مثانه یا روده

– احساس انقباضات رحمی

– عدم تسکین درد با داروهای OTC

– درد شدید همراه با حالت تهوع یا استفراغ

– درد پس از مدیریت محافظه کارانه با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی بهبود نمی یابد.

اگر در مورد علائمی در دوران بارداری نگران هستید، همیشه به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

قبل از مصرف هر گونه دارو از جمله داروهای گیاهی در بارداری، با پزشک زنان آنلاین مشورت کنید.

تشخیص درد باسن در بارداری

پزشک برای تشخیص علت درد باسن در دوران بارداری تاریخچه پزشکی را دریافت و معاینات فیزیکی خاصی را انجام دهد. علاوه بر این، برخی از زنان باردار برای ارزیابی دقیق به جراح لگن یا متخصص ارتوپدی ستون فقرات ارجاع داده می شوند.

گاهی اوقات پزشک ممکن است اقداماتی را برای کمک به کاهش درد و برخی درمان‌ها را بدون هیچ اسکن توصیه کند. آزمایش‌های تشخیصی تنها در صورتی تجویز می‌شوند که درد با علائم هشداردهنده مانند گزگز، بی‌حسی، ترشحات واژن یا خونریزی همراه باشد.

مطالعه بیشتر: ترشحات آبکی واژن در بارداری

درمان درد باسن در دوران بارداری

درمان باسن درد به علت آن بستگی دارد. پزشک ممکن است اقدامات محافظه کارانه ای را برای کمک به کاهش درد توصیه کند تا به نوزاد آسیبی نرسد. همچنین درد معمولاً پس از زایمان برطرف می شود. مدیریت محافظه کارانه و درمان های پزشکی برای درد باسن در دوران بارداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– برای کمک به کاهش درد باسن از حمام سیتز و دوش آب گرم استفاده کنید.

– از نرم کننده های مدفوع طبق توصیه پزشک برای درد باسن مرتبط با هموروئید استفاده کنید.

– از تجهیزاتی مانند کمربند و عصا برای کمک به تسکین درد باسن ناشی از PGP استفاده کنید.

– فیزیوتراپی، از جمله تمرینات تقویتی، تمرینات آبی، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) را برای کمک به کاهش درد امتحان کنید.

– برای دردهای شدید در بواسیر از کرم ها، پمادها یا شیاف های مسکن (مسکن) موضعی استفاده کنید . با این حال، قبل از استفاده از آنها حتما با پزشک مشورت کنید.

– داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) را طبق توصیه پزشک امتحان کنید. از NSAID ها و سایر مسکن ها در دوران بارداری بدون نسخه خودداری کنید.

– اقدامات راحتی از جمله ماساژ، وان، دوش، کمپرس سرد یا گرم، توپ زایمان و استراتژی‌های ذهنی مانند موسیقی و سایر تکنیک‌های آرام‌سازی را برای مدیریت درد زایمان امتحان کنید.

– گزینه‌های دارویی مانند استنشاق اکسید نیتروژن، تزریق داخل وریدی مواد افیونی و بی‌حس کننده‌های موضعی را برای کمک به کاهش درد شدید زایمان انتخاب کنید، تنها در صورتی که توسط پزشک یا در طول بستری در بیمارستان توصیه شده باشد.

– استفاده از داروهای گیاهی مانند فندق جادوگر، عصاره انگور و محصولات مختلف دیگر ممکن است به کاهش درد در برخی از زنان کمک کند. با این حال، شواهدی از کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل‌شده در مورد ایمنی بسیاری از داروهای جایگزین در دوران بارداری، از جمله این داروها، وجود ندارد، بنابراین توصیه نمی‌شود.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و تغذیه

اب نوشیدن || پزشکت

پیشگیری از درد باسن در دوران بارداری 

اگرچه همه علل درد باسن در دوران بارداری قابل پیشگیری نیستند، اما اقدامات زیر ممکن است به جلوگیری از برخی علل کمک کند. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • برای جلوگیری از یبوست در دوران بارداری، آب کافی بنوشید و غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید.
  • ورزش منظم و یوگای دوران بارداری را برای کشش و شل کردن عضلات برای تسکین درد انجام دهید.
  • با کشش پاها، راه رفتن و بلند شدن مرتب فعال بمانید تا از خطر باسن درد ناشی از نشستن مداوم جلوگیری کنید.
  • از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. در صورت امکان، سعی کنید از یک میز ایستاده در دفتر استفاده کنید. برای کمک به کاهش فشار روی باسن، می توانید بین ایستادن و نشستن جابجا شوید.
  • برای کاهش درد از بسته های سرد یا گرم یا کمپرس استفاده کنید. استفاده از این کمپرس ها جریان خون را افزایش داده و درد و التهاب را التیام می بخشد. کیسه یخ را بیش از 10 تا 15 دقیقه در یک زمان قرار ندهید.
  • برای کمک به کاهش فشار روی ناحیه مقعد در هنگام نشستن از کوسن های صندلی دنبالچه یا بالش های دوناتی مانند روی صندلی استفاده کنید. همچنین استفاده از صندلی هایی با پشتیبان مناسب و زیرپایی می تواند مناسب باشد.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی کاهش نفخ بارداری

سوالات متداول

آیا نشستن زیاد باعث درد باسن در دوران بارداری می شود؟ نشستن طولانی مدت ممکن است باعث درد باسن شود. کارشناسان اغلب از آن به عنوان سندرم باسن مرده یاد می کنند که از نظر فنی به عنوان فراموشی گلوتئال شناخته می شود. فراموشی گلوتئال زمانی است که ماهیچه های عقب فراموش می کنند لگن را تثبیت و روی تراز بدن کار کنند.

چه چیزی به درد سیاتیک در باسن در دوران بارداری کمک می کند؟ زنان باردار مبتلا به درد سیاتیک در باسن می توانند برای تسکین درد، حرکات کششی سبک کمر انجام دهند. ماساژ پشت و استفاده از فوم غلتک برای باسن راه های دیگری برای کاهش درد باسن است. اما اگر درد شدید شود، باید به پزشک مراجعه و از مسکن‌های بدون نسخه ایمن بارداری استفاده شود.

سخن آخر

درد باسن در دوران بارداری ممکن است ناشی از تغییرات هورمونی، هموروئید، درد زایمان و غیره باشد. اگرچه این وضعیت در بیشتر موارد هیچ گونه نگرانی ایجاد نمی کند، اما در صورت احساس بی حسی همراه با درد، تهوع و استفراغ باید با پزشک مشورت کنید. پزشک معمولاً تا زمانی که علائم دیگری مانند خونریزی واژینال یا بی حسی نداشته باشید، آزمایش های تشخیصی را پیشنهاد نمی کند.

پس از تشخیص، پزشک ممکن است داروهای مسکن، نرم کننده های مدفوع (ملین) یا فیزیوتراپی را پیشنهاد کند. برای جلوگیری از درد باسن در دوران بارداری از نشستن طولانی خودداری کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز