لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های گوش و حلق و بینی

حساسیت به صدا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

حساسیت به صدا یا پر شنوایی؛ یکی از اختلالات شنیداری است که کنار آمدن با صداهایی که هر روز می شنوید را سخت و دشوار می سازد. در صورتی که به چنین اختلال شنیداری ای دچار شوید، تحمل صداهای خاصی در اطرافتان بسیار سخت شده و ممکن است آن را بیش از حد بلند بشنوید. این در حالی است که شاید اطرافیانتان حتی قادر به شنیدن این صداها نبوده یا به آن ها توجهی نکنند. به بیانی دیگر پر شنوایی افزایش حساسیت فرد نسبت به صداهای اطراف اش است. حتی می تواند منجر به ناآرامی و حتی احساس درد در گوش فرد شود. در این مقاله در مورد علل، پر شنوایی و درمان های موجود برای این بیماری خواهیم پرداخت.

بسیاری از افراد مبتلا به پرشنوایی احساس فشار و پرشدن گوش هایشان را دارند. معمولاً این عارضه شنوایی به یکباره اتفاق می افتد اما گاهی اوقات بیماری پرشنوایی به یکباره برای فرد اتفاق نیفتاده و به مرور زمان بدتر و بدتر می شود. همچنین پرشنوایی ممکن است یک یا هر دو گوش را درگیر کرده و برای بعضی ها اصلاً آزار دهنده نباشد، در حالی که برای برخی زندگی عادی را با مشکل جدی روبرو می کند.

انواع حساسیت به صدا

حساسیت به صدا | پزشکت

گاهی اوقات ممکن است پرشنوایی با دیگر انواع کاهش تحمل شنیداری به اشتباه گرفته شود:

رکروتمان (Recruitment)

این عارضه معمولاً با کاهش قدرت شنوایی فرد همراه است. رکروتمان زمانی اتفاق می افتد که فرد قادر به شنیدن صداهای کم و آرام نبوده اما صداهای بلند را می شنود. تغییر صدا از صدای کم به صدای بلند نیز اگر به سرعت انجام شود باعث ناراحتی و درد در گوش این افراد خواهد شد. این در حالی است که افراد مبتلا به بیماری پرشنوایی دچار کاهش شنوایی قابل تشخیصی نمی شوند. ولی ممکن است وز وز گوش برایشان به همراه داشته اشد.

فونوفوبیا (Phonophobia)

معنی تحت الفظی این کلمه به معنی «ترس از صدا» است. افرادی که گرفتار این بیماری می شوند نسبت به صداهای خاصی حساسیت بسیار نشان داده و عکس العمل منفی ای نسبت به شنیدن آن ها نشان خواهند داد. مثلاً ممکن است از صدا بیش از حد بترسند. غالباً بیماری فونوفوبیا افراد دچار عدم تحمل صدا را نیز درگیر می کند.

میسوفونیا (Misophonia)

این کلمه به معنی نفرت و انزجار از صداهای مشخص مثل خوردن، نفس کشیدن یا جویدن است که هیچ نشانه ای از ترس در آن دیده نمی شود.

علت حساسیت به صدا 

حساسیت به صدا | پزشکت

علت های زیادی برای به وجود آمدن بیماری حساسیت به صدا یا پرشنوایی وجود دارد، با این حال همچنان تحقیقات در این مورد ادامه دارد.

ممکن است بیماری پرشنوایی در نتیجه مشکلی در بعضی از عملکردهای سیستم شنیداری فرد به وجود بیاید. در این عارضه سیستم هایی که وظیفه «تعادل» و حفاظت از سیستم را انجام می دهند، دچار اختلال خواهند شد. به عنوان مثال وقتی که شما در یک محیط شلوغ قرار می گیرید، مغزتان اطلاعاتی درباره صداهای بلند به گوش داخلی ارسال کرده و در نتیجه «صدا» کم تر شده و گوش داخلی می تواند از خودش مراقبت کند. حال آسیب رسیدن به این عملکرد «پاسخ» ممکن است یکی از علت های بروز پر شنوایی در فرد باشد.

بیماری های گوش و حلق و بینی

مغز نیز در قبال سیگنال های صوتی ای که از گوش داخلی دریافت می کند وظایفی دارد. کوچک ترین مشکلی در پردازش این سیگنال ها می تواند منجر به پر شنوایی شود. مطالعات اخیر نیز نشان داده است که ممکن است یکی از علت های بروز پر شنوایی کاهش مواد شیمایی ای در مغز باشد که میزان اطلاعات انتقال یافته از ارگان های حسی به مغز را کنترل و مهار می کند. به همین خاطر افراد مبتلا به پر شنوایی است ممکن است بیماری (فوتوفوبیا) یا ترس از نور نیز داشته باشند.

معمولاً بیماری پرشنوایی ممکن است با مشکلات زیر همراه باشد:

  • میگرن
  • بیماری لایم
  • سکلروزیس چندگانه
  • اختلالات طیف اوتیسم
  • سندرم بعد از آسیب سر
  • بعضی از انواع افسردگی
  • اختلال استرسی بعد از حادثه
  • سندرم ویلیام، حدود 90% افراد مبتلا به سندرم ویلیام ممکن است پر شنوایی داشته باشند.

داشتن پر شنوایی چه احساس در فرد ایجاد می کند؟

حساسیت به صدا | پزشکت

در صورتی که فرد دچار پر شنوایی شده باشد، صداهایی که هر روز با آن سر و کار دارد را آزار دهنده و حتی دردناک تصور خواهد کرد. همه این ها در حالی است که این صداها برای دیگران هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. این موضوع فرد را عصبانی و مضطرب خواهد کرد. ترس و استرس باعث می شود تا مغزتان ماده ای ترشح کند که حساسیت گوش را تا حد زیادی افزایش می دهد.

به یاد داشته باشید که هر فردی به طرز متفاوتی نسبت به صداهای آزار دهنده اطرافش واکنش نشان خواهد داد.

درمان حساسیت به صدا

حساسیت به صدا | پزشکت

پزشک با بررسی سیستم شنوایی تان علت مشکل را جستجو خواهد کرد. گاهی اوقات ممکن است شما را به یک متخصص رفتار درمان یا روان شناس نیز ارجاع دهد تا بتوانید کنترل بیشتری روی ترس ها، استرس و اضطرابتان داشته باشید تا حالتان بد و بدتر نشود.

بهترین و مؤثرترین شیوه برای درمان این عارضه «کاهش حساسیت شنوایی» یا auditory desensitization همراه با آموزش هایی برای مدیریت رفتار و کاهش اضطراب و استرس است.

شیوه درمانی کاهش حساسیت زدایی شنوایی

این درمان معمولاً در مرکز شنوایی سنجی و توسط متخصص شنوایی سنج انجام می شود.

در طی این درمان سعی می شود تا با کاهش حساسیت گوش، تحمل شما نسبت به آن صدای مشخص افزایش پیدا کند. در این تکنیک درمانی از تولید کننده های صدای کوچکی استفاده می شود که صداهایی که روزمره با آن رو به رو هستید را برایتان پخش می کنند. برای شروع درمان باید این تولید کننده های صدا را همانند سمعک پشت گوشتان وصل کنید. این دستگاه ها صداهای مختلف، با سطوح مختلف را برایتان پخش خواهند کرد.

هنگام شروع باید برای مدت کوتاهی به صداهای ضعیف گوش دهید. سپس در مرحله بعدی صدایی که می شنیدید بلندتر خواهد شد. دیگر صدای بلندتر مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد و به همین نحو روند درمانی را ادامه خواهید داد. در مرحله بعدی که قدرت تحمل این صداهای جدید را داشتید بازهم بلندی صدا نسبت به مراحل قبل بیشتر خواهد شد. این بلندتر شدن تدریجی میزان صدا باعث عادت کردن و عادی شدن صداها خواهد شد.

چه مدت این درمان ادامه خواهد داشت؟

برای بهبود و کاهش حساسیت شنوایی معمولاً 12 تا 18 ماه فرصت لازم است تا به صداهای اطراف عادت کرده و فرد بتواند بدون استفاده از دستگاه های تولید کننده صدا، صداها را تحمل کرده و واکنشی نسبت به آن ها نشان ندهد.

برنامه درمانی اصلاح رفتاری

در صورتی که روند درمانی کاهش حساسیت شنوایی را با برنامه اصلاح رفتاری پیش ببرید، بدون شک درمان سریع تر و به نحو مؤثرتری اتفاق خواهد افتاد. برای شروع این درمان، روان شناس بالینی برای شما برنامه به خصوصی طراحی خواهد کرد. هدف از این برنامه حذف عادت ها و رفتارهایی است که در محیط های شلوغ و در معرض صداهای آزار دهنده از خود نشان می دادید. این برنامه به کنترل اضطراب و استرس شما کمک کرده و بعد از اتمام دوره درمان دیگر نسبت به صداهای آزار دهنده واکنش های شدیدی نشان نخواهید داد.

عوامل احتمالی به وجود آورنده بیماری پرشنوایی چیست؟

حساسیت به صدا | پزشکت

گوش های شما صداها را در قالب ارتعاشات دریافت می کنند.

اگر دچار بیماری پرشنوایی باشید، مغز این نوسانات را شدیدتر یا با اختلال دچار می کند. در نتیجه صدایی که دیگران تحمل آن را دارند را ممکن است شما دیگر نتوانید تحمل کنید.

بروز این بیماری شنوایی ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

  • اوتیسم
  • افسردگی
  • اختلال TMJ
  • بیماری لایم
  • سردرد های میگرنی
  • انواع خاصی از صرع
  • اختلال استرسی بعد ضربه PTSD
  • استفاده منظم از والیوم (داروی خواب آور)
  • آسیب رسیدن و ضربه به مغز (ضربه ایربگ یا تصادف)
  • آسیب دیدگی در نتیجه دارو یا سم به یک یا هر دو گوش
  • عفونت ویروسی ای که اعصاب صورت یا گوش داخلی را درگیر کرده باشد. 

 

منبع
webmd

نوشته های مشابه

89 دیدگاه

  1. سلام‌منم وقیقا همین وضعیت رو دارم شب تا صبح اگر کسی بخاد اب هم بخوره من بیدار میشم و معمولا بعدشم بیخاب‌میشم

    1. سلام این حالت نشانه کاهش مراحل 3 و 4 خواب بوده و بیانگر اضطراب و یا افسردگی هست با روانپزشک مشورت نمایید

      1. سلام حدود یک ماه و نیمه که پسرم وقتی صدای سشوار و جاروبرقی میشنوه یا توی پارک میره با دستاش گوشاشو میگیره. البته دندون اسیاب آخری رو هم تازه درآورده، پسرم ۲سالشه متخصص گوش بردم نگاه کرد گفت گوش ورم کرده دارو داد استفاده کردم ولی بازم گوشاشو میگیره ممکنه بیش حسی شنوایی داشته باشه؟

        1. سلام مجددا به دکتر گوش و حتق و بینی ببرید.

    2. سلام من هم همینطور واقعا خسته شدم تو اوج خستگیم اگر کسی کوچک ترین حرکتی بکنه بیدار میشم ودیگه خوایم نمیبره?

  2. سلام ..ممنون از راهنمایی شما..‌من بخاطر این مشکلم چند بار رفتم دکتر اما فایده ای نداشت ..مثلا من در ماه یک بار اینجوری میشم و وقتی این حالت پرشنوایی بهم دست میده صدای اطرافیان میره تو مغزم و حس میکنم اطرافیان داخل مغزم دارن صحبت میکنند و حالم خیلی بد میشه و یک ربع بعدش بهتر میشم…در ضمن بگم من یک بار به دلیل فلج صورت ۲۰ سال پیش مورد عمل جراحی سر قرار گرفتم ..حالا میخام منو راهنمایی کنید که چیکار کنم..با تشکر

    1. سلام احتمال دارد که به علت تنش های عصبی و یا عارضه عمل جراحی روی عصب صورتی باشه. توصیه می کنم ابتا با یک دکتر متخصص گوش و حلق و بینی مشورت نموده و در صورت لزوم با یک روانپزشک

      1. سلام وقت بخیر
        من همواره محیط آروم روترجیح میدم،منظورم از آروم اینه که علاوه برصدای کم،افرادمحیط هم هیجانی نباشن و خونسردباشن اما متاسفانه برخلاف خواستم درمحیط شلوغی هستم.
        بعدازاینکه چندسال پیش دریک محیط آزمایشگاهی شروع بکارکردم می بایست به کوچکترین صداهاواکنش نشون بدم از اون موقع
        تمامی صداهای اطراف بجز اونایی که خودم داشته باشم برام آزاردهندست و باقوت هرچه بیشتر میشنوم،بعلاوه میگرن هم این حساسیت روتشدیدمیکنه
        این مشکل بیشتراز روحیه نشات میگیره یا فیزیکی؟
        ممنونم

        1. سلام بنظر مشکلتون عصبی هست ولی جهت اطمینان خاطر به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

    2. ببخشید استفاده زیاد از هدفون اهنگ زیاد گوش دادن هم میتونه باعث بشه؟؟

  3. سلام من وقتی یه نفر اهنگ پخش می‌کنه از هر نوعی که باشه عصبانی میشم و گاهی حتی حالت تهوع بهم دست میده
    بخصوص اگر بخواد با اهنک همخوانی کنه
    یا اون رو چند بار شتیده باشم که دیگه هیچی
    از حرف زدن ادما هم عصبانی میشم
    حتی خانواده
    چیکار کنم؟؟

    1. سلام لطفا مقاله را به دقت بخوانید و عمل کنید اگر مشکلتان حل نشد از دکتر گوش و حلق و بینی مشورت بگیرید.

    2. سلام
      سروصدا واقعا اذیتم میکنه، از صدای تلویزیون گرفته تا بلندبلندحرف زدن اطرافیان. الان از شدت سردرد اومدم تو بالکن درحالیکه گرم هم هست. فقط گفتم دور باشم از هرچی آدم و سروصداس. به نظرتون چیکار کنم?

      1. سلام با خوندن دقیق مقاله و اجرای راه کار های ذکر شده اگر مشکل مادر رفع نشد با متخصص گوش و حلق و بینی یا روانپزشک مشاوره نمایید.

  4. حتی از یه درس بخاطر صدای معلمم متنفر هستم
    و الان نمره های خیلی بدی تو اون درس به دست میارم

    1. سلام لطفا مقاله را به دقت بخوانید و عمل کنید اگر مشکلتان حل نشد از دکتر گوش و حلق و بینی مشورت بگیرید.

  5. سلام خسته نباشید …من وقتی میخوام به صدای معلم از طریق بلند گو گوش کنم یه حس بدی بهم دست میده ولی دردناک نیست. دلیلش همین مورد بالاست؟

    1. سلام احتمال دارد ولی بد نیست یک نوار گوش بگیرید تا از وضعیت شنوایی خود مطلع شوید.

      1. سلام من حدودا دوهفتس بعدازعروسی دخترخالم ک صدای باندا خیلی بلندبود توی گوش وسرم احساس سوت میکنم ی صدای سوت یاحال زنگ خفیف ونسبت ب صدای بلند وداد حساس شدم چندوقته توروخدا بگید باید چیکارکنم خیلی اذیتم

        1. سلام به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه فرمایید.

      2. طبق تجربه چند ساله من اگر بدن به مدت طولانی به طور دائم تحت تاثیر کافئین باشه حساسیت به نور و صدا و افسردگی و بی انگیزگی رخ میده. طبیعتا محرکهایی مثل کافئین باعث میشن صداها بلندتر شنیده بشن

  6. من گمان نکنم این بیماری را داشته باشم اما به طرز عجیبی گاهی وقتی دیگران (اعضای خانواده) صحبت می‌کنند حتی اگر معمولی باشد و صدای آنها زیاد بلند نباشد اعصابم خورد می‌شود و خیلی سریع به اتاقم پناه میبرم و هر چقدر در نت سرچ کردم متوجه نشدم این هم میتونه بیماری صدا بیزاری باشه یا نه متوجه نشدم. و واقعا گاهی با صدای صحبت خیلی اذیت میشوم، دلیلش رو هم نمی‌دانم خصوصا وقتی برادر کوچکترم صحبت می‌کند گاهی دلم میخواهد خفه اش کنم، البته مطمئن هستم که افسردگی دارم اما در باره این حساسیت نسبت به دیگران نمی‌دانم مشکلم چیست.

    1. سعی نکنید محیط را خیلی ساکت کنید هرچه بیشتر تلاش کنید حساسیت بیشتر میشود ورزش مشغول بودن کوش کردن به موزیک و مدیریت صدا خیلی مفیده برای استرس و دلشوره ان دکتر میتواند قرص ضد اضطراب و آرامبخش بدهد که میتواند مفید باشد این تجربه شخصی خود منه

  7. من فکر کنم مشکلم کمی متفاوت باشه….جدیدا نسبت به صدا های خاصی حساس شدم…مثلا دوهفته پیش متوجه شدم صدای باز بسته کردن در خط چشم؛صدای کشیده شدن قاشق رو بشقاب یا صدای برخورد دو فلز احساس بد و منزجر کننده ای تو من ایجاد میکنه….ولی رفته رفته این حس داره بیشتر و بیشتر میشه و من پرخاشگر میشم.علت چیه؟ درمانش چیه؟

  8. با سلام.من قبلا اصلا نمیتونستم صدای یخچال رو تحمل کنم جدیدا صدای پکیج رو نمیتونم تحمل کنم .واقعا دارم روانی میشم

  9. سلام من الان یک ماهی میشه بری اوقات صدای اضافی از گوش سمت راستم میشنوم
    نیسب به صدا هم خیلی حساس شدم
    میشه راهنماییم کنید
    ممنون میشم

    1. با درود
      از بچگی از صداهای بلند به ویژه بلندگو ها بیزار بودم.هم از صداهای بلند اذیت میشم وهم به صداهایی حساسیت نشون میدم که گاهی کسی اون صداها را از بس که ضعیفه نمی شنوه.به اندازه ای صداها آزارم میده که گاه کنترل اعصابم از دست میره و پرخاشگر و درنده میشم ممکنه تصمیم بگیرم تولید کننده صداها را بکشم.بویژه اونایی که بلندگو بدست بی محابا هر چیزی را تو خیابون و مسجد و مدرسه و…از هر مدلش فریاد می‌زنند.
      گاهی چنان از صداها ترس دارم که نود درصد وقتها هندزفری تو گوشمه و خودم یه موزیک را با بالاترین صدای ممکنه گوش میدم تا تنها صدایی را که خودم بوجود آوردم بشنوم و هیچ کدوم از صداهاي دورو بر را نشنوم.
      از ترس شنیدن صداها پنجره های خونه را برداشتیم و دیوار گرفتیم تا صدای کمتری بیاد تو خونه و دنبال یه جای بدون صدا و ساکتم.صداهای مورد علاقم صدای کولر و هواپیماست وقتی که از بالای خونه رد میشه چون با صدای بلندشون نمیزارن صداهاي اطراف بیان تو خونه.
      تست شنوایی صدا گرفتم و نشون داد شنوایی بالایی دارم که ای کاش شنوایی پایینی داشتم و اینهمه زجر و عذاب هر روزه نمی کشیدم.جناب دکتر هم فرمودن چون سنت بالای ۴۰ ساله نگران نباش بزودی پیروزی می گیری و حساسیت کم میشه .سه سال از اون روز گذشته و هنوز مشکل پابرجاست
      ترس از شنیدن صداها از بدترین شکنجه هاست .کاش می شد صداها را کنترل کرد و کنترل شنیدن مثه کنترل تلویزیون دست خود آدم بود
      نکته بعدی اینکه از بس دارم با صدای بلند موزیک گوش میدم حس می کنم شنیدن صداها سبب اختلال در حس بویایی و چشایی هم میشه و سبب میشه هنگام شنیدن صداهاي بلند حس بویایی و چشایی ضعیف بشه و مزه ها و بوها یا حس نشن یا کمتر احساس بشن. آیا پژوهشی در این زمینه شده و مقاله ای وجود داره؟

      1. سلام بله در این زمینه مقالات متعددی ذکر شده است.

  10. سلام من مواقع پریود صدا برام غیر قابل تحمل میشه کارمم خیلی به دقت نیاز داره و محیط مردونه س …و متاسفانه اصلا درکی از این موضوع ندارن.جدیدا از طریق نت حدود ۴۰ تومن از پولمو دزدیدن و اون هفته هم بود که میناوند و انصاریان فوت کردن …همه با هم اتفاق افتاد و من شوک بودم این باعث شد تو محل کار دیگه نتونم صداها مخصوصا یه همکار که نان استاپ و به مدت طولانی با تلفن حرف میزنه رو تحمل کنم و از اون محیط بیرون اومدم و وقتی مدیرم پرسید واقعیت رو بهش گفتم که از صدا بوده ولی براش مسخره بود و گفت نمی تونی استعفا بده……….الان می ترسم باز جایی برم حس می کنم ضعف اعصاب دارم

  11. سلام خسته نباشید من قبلا میتونستم در جاهای پرصدا درس بخونم ولی حالا نمیتونم یا کسی کنارم باشه مکانش فرقی نمیکرد ولی الان نمی تونم حتی با کوچکتریت صدا بسته شدن در هم تمرکز مو از دست میدم لطف

  12. سلام من زمان درس خواندن شدیدا به صدا حساسیت پیدا می کنم و کوجک ترین صداها رو می شنوم الان 2 روزه متاسفانه زمان معمولی هر صدایی رو می شنوم حتی صدای هر ماشین….. ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام جهت اطمینان بیشتر به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه فرمایید

  13. سلام من تازه به این پی بردم که هر وقت میپرم یک صدای جیرینگ جیرینگ پشت سرم و بعضی اوقات توی گوشم میاد انگاری توی مغزم یک دونه عدس انداختن ممنون میشم کمک کنید ???

    1. سلام جهت اطمینان بیشتر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه فرمایید

  14. ۱ عفونت گوش داخلی به سبب ابریزش و ترشح
    ۲ افسردگی و بیکاری واحساس ناتوانی و شکست و عصبانی بودن از وضع کنونی
    ۳ مدت طولانی در معرض صدا بودن سالها
    ۴ تغییرات هورمنی
    گاها دیده شده این افراد حوصله هیچ کاری حتی ورزش و بازی و مطالعه را هم ندارد
    اینها تجربه شخصی خود منه شاید کمک کنه خوردن انتی هیستامین جلوی التهاب احتمالی گوش داخلی را میگیره

  15. سلام من بعد از کرونا8ماه پیش دچار اختلال شیپور استاش در گوش چپ و احساس فشار در گوش و احساس پری و حساسیت پوست صورت و اطراف گوش شدم بعداز 5ماه گوش راستمم کم و بیش درگیر شد، از ابتدای بیماری دچاروزوز گوش شدم در گوش چپ ۵ماه بعد راست، دو ماه هست که پرشنوایی گرفتم حتی به صدای خودم هم حساسم، بیشتر گوش راستم. با تلفن صحبت کردن ، قاشق چنگال وخوردن ظروف غذاخوری به هم، امواج گوشی و صدای بوق و صدای بلند صحبت کردن اطرافیان، درحال حاضرپرشنواییی آزارم میده، مشکل افت و کاهش شنوایی هم نداشتم و ۶ماه تحت درمان ودارو شنوایی سنجی هم بودم، ولی هیچ فرقی نکردم، اول گفتن مایع پشت پرده گوشته آنتی بیوتیک خیلی خوردم، بعد 5ماه پزشکی دیگر فرمودن مشکل استاش گوشته اصلا عفونت و مایعی نبوده و بیخودی این همه دارو خوردی، درحال حاضر حساسیت به بعضی صداها اذیتم میکنه لطفا کمکم کنید

    1. سلام از متخصص گوش و حلق و بینی مشاوره بگیرید.

  16. با سلام و احترام ..دکتر محترم من چندین سال است از بیماری اعصاب رنج میکشم چند وقت است صدای شکسته شدن قلنج در سرم احساس میکنم وتیک تیک در گوش ..دکتر هم رفتم ولی بی نتیجه ..لطفا راهنمایم کنید

  17. سلام
    وقتی در معرض صدای بلند قرار میگیرم سرم به شدت درد میاد مثلا در دعوا یا مهمونی و عروسی یا مجلس عزاداری
    این نشونه ی چیه؟

    1. سلام لطفا از متخصص وش و حلق و بینی مشاوره بگیرید.

  18. سلام یه فامیل داریم مرد هست،چهل وپنج سالشه،مجرد هست وبیکار،یعنی یه روز هم سرکارنرفته بعضی وقتا که میادخونمون یه رفتارهای عجیبی داره مثلا اگه کسی یه لیوان براش آب بیاره ازطرف فاصله میگیره میگه آروم لیوان روبیار نشکنه،یامثلا کسی دستشوبزنه به دیوار میگه دیوار رو خراب نکنی،یا کسی بره خونشون ودر روهرچندهم اروم ببنده میاد چندبار تذکرمیده که در رو نشکنی خیلی آرام ببند،یامثلا چاقو سرسفره ببینه میگه بردارید خطرناکه دستتونو میبرید،یا اگه کسی بره خونشون ندونسته دستش به لیوان آب بخوره ویه ذره هم بریزه تاشب نصیحت میکنه چرا لیوان آب رو ریختی چرامواظب نبودی ودهها مورد دیگر ازین قبیل
    خواهشا جواب بدید ببینم ایشون به چه بیماری دچار شده؟؟ممنون ازلطفتون

    1. سلام ایشان احنمالا مبتلا به اختلال شخصیت وسواسگونه هستند.

  19. سلام. من از دو سال پیش به صداهایی که از بیرون میشنوم خیلی حساس شدم. صدای پسرهایی که بلند حرف میزنند، صدای موسیقی بلند از بیرون و یا صدای جیغ که متاسفانه چون منزل نزدیک پارک هست، مداوم میشنوم.
    پدرم هم صدای بلندی دارند و با اینکه من طبقه دوم هستم، صدای ایشون از حیاط آزارم میدهد. با شنیدن این صداها تنش و دلهره ی زیادی پیدا میکنم و ترجیح میدهم صدای پنکه یا کولر به صورت مداوم مانع شنیدن این صداها بشوند. آیا راهی برای درمان وجود دارد؟

  20. سلام . من حدودا دو سالی هست که به صداهای کوچیک حساسم مثل نحوه غذاخوردن ، صداهای دهانی و.. حتب به تکون دادن پاهم حساسم ، تسبیح زدن .
    خیلی عصبی میشم ، آرزوی مرگ میکنم به خودم و خانوادم میگم من کر بشم راحتت خسته شدم
    بعضی موقع اینقدر این صدا از طرف خانواده بیشتر میشه یعنی بیشتر و با صدای بلند تکرار مبکننن من عصبی تر میشم و مثلا در حال درس خوندن با صدای بلند درس میخونم .
    نمیدونم باید چیکار کنم
    آیا روانشناس میتونه کمکم کنه؟

    1. سلام
      با مطالعه دقیق این مقاله و عمل به راهکارهای آن اگر مشکل رف نشد حتما به روان پزشک مراجعه بفرمایید.

    2. سلام جناب دکتر
      بیمار یه آقای ۴۵ساله ای هست که از زمان بچگی هم تاالان باهاش درگیر بوده
      مثلا وقتی بچه بود،ده سالش بود میرفت بیرون بازی میکرد وقتی میومدخونه میگفت چندتا نون خوردین یامثلا چندلیوان چایی خوردین،؟بعد مادرش میگفت مثلا پنج لیوان،این بچه پنج لیوان چایی رو یابزورمیخورد یامیریخت دور یانان‌یاغذاهرچی،الان هم که ۴۶سالشه وبیکارهست وخونه مادرش زندگی میکنه اگه‌ هرجایی باشه زنگ میزنه خونه ومیگه هرچی خونه خوردید واسم نگهدارید درصورتیکه پول مادرشه وخودش حتی یه روز هم سرکارنرفته
      یامثلا ازقبل یه عادتهای مسخره ای داشته مثلا میگه دست به جاروبرقی نزنیدمیسوزه یا قبلا که بچه تربودمیگفت کسی دست به ضبط و تلویزیون نزنه خراب میشن الان هم همین عادتهارو داره بیشتر شده که کمترنشده وسرغذاهم همش دعوامیکنه میگه مثلا بشقاب غذای برادرم چرا بیشتره غذای من کمتره،خوابیدنش هم مثل آدمیزاد نیست مثلا تاشش صبح بیداره شش صبح میخوابه تا دو بعدازظهر
      یه مشکل دیگه ای هم که داره خیلی ازخودراضیه مثلا وقتی که سه سال پیش تازه رانندگی یادگرفته بود وبزورپارک میکرد میگفت من رانندگیم عالیه و حرفه ای هستم درصورتیکه پارک معمولی هم بلدنبود،یامثلا میگه من صدام خوبه وقتی میخونم پرنده ها هم به صدای من گوش میدن ولی وقتی میخونه ازبس صداش نابهنجاره همه شاکی میشن ازدستش
      خواهشا بیماری ایشون رو بگید تا برای درمان مراجعه کنن

      1. سلام برای تشخیص نهایی و کمکهای لازم با روانپزشک مشورت کنید.

  21. سلام لطفا این مقاله را کامل بخوانید و به راه کارهای آن عمل کنین اگررفع نشد با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

  22. ممنون ازجوابتون آقای دکتر،به نظرتون درمانی هم داره این اختلال وسواسگونه که فرمودید؟؟؟

    1. سلام آقای دکتر،من از دوران نوجوانی به صداهای ناهنجار محیط زندگی و کارم حساسیت عصبی داشتم،هر کس که صدایی مثل چکش یا بستن درب اتاق با صدای بلند میکرد واکنش نشان می‌دادم و دچار استرس و عصبانیت میشدم،هنوز هم درگیر این مشکلات هستم، از بس شغل و محیط زندگیم رو بخاطر دوری از این مشکلات عوض کردم سرخورده و افسرده شدم،لطفا این حقیر رو راهنمایی کنید که آیا درمانی برای مشکلم هست؟و اگر هست به کجا مراجعه کنم که به زندگی عادی برگردم و دیگر دلهره و استرس شنیدن صداهای رو نداشته باشم،ممنون از وقتی که برام گذاشتید

      1. سلام جای نگرانی نیست با روانپزشک مشاوره نمایید

  23. سلام من هفته پیش حین کار یه کارتون وسایل به سرم برخورد کرد و تا یه هفته فقط حالت سنگینی سر و سرگیجه داشتم ولی بعد آن تا دو روز سر درد گرفتم ولی تسکین شد.
    الان بعد از آن علائم احساس میکنم پر شنوا شدم ینی نسبت به بعضی صدا ها حساس شدم که گوشم را اذیت و سرم رو هم آزار میده لطفا راهنمایی بفرمائید که طبیعی بهبود یافته میشه یا نه؟

    1. سلام معمولا بین ده تا پانزده روز مشکلتون رفع می شود.

  24. سلام
    من موقعی که خواهر کوچیکم کنارم نشسته و ی دفعه ب ی دلیلی جیغ می‌کشه اذیت میشم و جیغش جوریه که صداش خیلی ریز میشه میره رو مخم بعد که سرش غر میزنم که جیغ نکشه مامانم میگه این که صداش بلند نبود اینقدر تو حساسی ی گوش پزشکی نشونت بدیم و اینکه خواهر های کوچیک من دائم در حال جیغ زدن هستن و من همیشه هندزفری تو گوشمه حتی وقتی آهنگ گوش نمیدم و وقتی هم که گوش میدم درجه اش از نصف پایین تره حتی با وجود هندزفری هم صداشون که کنارمن آزارم میده یعنی من شنواییم مشکلی داره ؟ و من خیلی سر چیزای کوچیک استرس میگیرم و احساس میکنم ی کمی هم افسرده هستم برای همین گاهی ی جاییم تیر می‌کشه بعد استریو بیشتر میشه و اونا هی بیشتر تیر می‌کشه اگه گوشم هم همینجور باشه یعنی بخاطر استرس هست یا اعصاب؟ و این تیر کشیدن درجه اش خیلی پایینه و کوتاه هم هست و گوشم هم بعضی وقتها اینطوری میشه یعنی احتمالش هست که من ناشنوا بشم ؟ خیلی استرس دارم

    1. سلام جای نگرانی نیست با روانپزشک مشاوره نمایید

  25. سلام
    من به خاطر فوت پدربزرگم افسرده شدم چند روزی بود سرگیجه های شدید داشتم
    رفتم دکتر گفتن که مایع گوشم جابه جا شده اون درمان شد
    ولی دوباره مدتیه که حتی افراد خانواده ام نزدیک گوشم ارام صحبت کنند من سرگیجه میگیرم و عصبانی میشم ولی سرگیجه نسبت به قبل خیلی شدید نیست , گاهی اوقات هم صداهایی که از نظر بقیه اروم بوده از نظر من هم اروم بوده ولی به مدت چند ثانیه صدا توی سرم میپیچه و هی تکرار میشه و احساس مبکنم که خیلی صدا بلند بود درصورتی که اصلا بلند نبود , به نظرتون درمان میشه خیلی میترسم

    1. سلام علائم شما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد با مطالعه دقیق مقاله و عمل کردن به راه کار های ارائه شده در مقاله،ممکن است، مشکلتان حل شود در غیر این صورت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

  26. سلام من به صداهای بلند حساسم مثلا کسی ک داد میزند یا بلند حرف میزنند رو اعصابم میرن

    1. سلام همانگونه که در مقاله آمده است دلایل متفاوتی باعث حساسیت به سر و صدا می گردد. اگر پس از مطالعه مقاله فوق و عمل به آن، مشکلتان حل نشد با یک متخصص گوش و حلق و بینی مشاوره کنید

  27. سلام من به شدت از سرو صدا دارم رنج میبرم و هر شب با سر درد میخوابم سروصداهایی رو. موخم میره که برای دیگران عادیه ولی برای من دیوانه کننده اثلا نمیدونم بخاطر حساسیت مغزمه یا خیلی بی عصابم

    1. سلام همانگونه که در مقاله آمده است دلایل متفاوتی باعث حساسیت به صدا می گردد. اگر پس از مطالعه مقاله فوق و عمل به آن، مشکلتان حل نشد با یک متخصص گوش و حتق و بینی مشاوره کنید

  28. سلام و خسته نباشید لطفا راهنمایی بفرمایید من 8سال معده ام منو اذیت کرده 2 سال پیش هم بر اثر مریضی شبیه کرنا و همزمانیش با مشکل معده ام وزنم از 98 کیلو شد 78 کیلو از همون موقع به بعد بعضی اوقات یه صدایی که یه دفعه اتفاق میفته مثل سرفه کردن یا افتادن چیزی یا روشن شدن یخچال مخصوصا در زمانی که محیط ارومتره مثلا موقع درازکشیدن هنگام خواب توی بدن و سرم حالت یه شوک الکتریکی یا لرزش اتفاق میفته که اذیتم میکنه من حالت اضطراب و دلهره رو هم بعضی اوقات در برخورد با افراد یا در محیط تجربه می کنم ایا ممکنه از طولانی شدن مشکل معدهام باشه یا قلبم چون معده ام قلبم رو هم اذیت می کنه یا از اعصابه تورو خدا راهنمایی کنید

    1. سلام در همین سایت پزشکت و سایت همکده راه کارهایی برای رهایی از بیماری های قلب و معده و اضطراب و حساسیت به سر و صدا آورده شده است اگر این راه کار ها را بکار ببندید مشکلتان حل می شود.

  29. وقت بخیر
    من از شنیدن صدای مادر پدرم متنفرم خیلی عصبی میشم نمیدونم از روی تنفره که این حس و دارم یا نه همین که شروع به حرف زدن میکنن دلم میخواد سرمو به هرجای که میشه بکوبم حس میکنم اون صدا اینجوری از تو سرم درمیاد نسبت به خواهر برادرامم اینطورم اما زیاد عصبیم نمیکنن تو مجلسای عروسی هم شنیدن اون همه صدا یجور عجیبی خستم میکنه دلم میخواد سریعا بعدش بخوابم تا یادم نیاد چی شنیدم تو شهر سعی میکنم هندزفری بزارم و آهنگمو گوش بدم نه صدای مردم رو… اجتماعی نیستم و زیاد تو جامعه نگشتم و نمیگردم زود زود علاقمو نسبت به چیزایی که دوسدارم از دست میدم تو موقعیتای خوبی که برام پیش میاد و میتونم ازش لذت ببرم همش استرس دارم که بعد اینا باز قراره صدای خونوادمو بشنوم.. فقط میخوام بتونم صداهاشونو تحمل کنم و احساس بدی نسبت بهش نداشته باشم . با رفتن پیش روانپزشک میتونم مشکلمو حل کنم؟

    1. سلام این اختلال نوعی وسواس محسوب می شود و با مراجعه به روانپزشک می توانید آن را درمان نمایید.

  30. سلام وقتتون بخیر من یک پسر ۸ ساله دارم که صدای همکلاسیاش تو مدرسه خیلی اذیتش میکنه و تمرکزش به هم میریزه میشه راهنماییم کنید ?

    1. سلام احتمال دارد که مشکل گوش داشته باشد ابتدا به دکتر گوش و حاق و بینی مراجعه فرمایید.

  31. سلام عرض ادب دکتر خسته نباشید من بعد پایان کودکی نسبت به صدای غذا خوردن برادرم حساس شدم این مشکل رو کم کم نسبت به همه اعضای خانواده پیدا کردم البته در طول چند سال این اتقاق کامل شد احساس میکنم هر چند ماه یک بار نسبت به طیف بیشتری از صدا ها حساس میشم البته این صدا ها بیشتر شامل صداهای دهانی میشه که افراد انجام میدن مثلا خمیازه با صدا یا ملچ ملوچ و چیزای دیگه احساس نفرت پیدا میکنم و تمرکزم رو از دست میدم فکر میکنم استرسم هم از این مشکل باشه. و اگر کسی به عنوان غریبه این کار هارو انجام بده من معمولا ناراحت نمیشم ولی اون طرف یک ماه پیشم باشه بعدش نسبت بهش حساس میشم.ممنون میشم اطلاعاتی از این مشکل بنده بدید یا اینکه کجا میتونم مراجعه کنم

    1. سلام بهتر است که به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

  32. سلام خسته نباشید.مشکلم رو میگم ولی امیدوارم جواب درستی بدید
    من شب ها موقع خوابیدن درست قبل ازینکه به خواب برم صدای حرف زدن چند نفر رو میشنوم.جوری که انگار وسط یه مهمونی هستم.بعضا صداها واضحه حتی نوع صحبت و جنسیت طرفم تشخیص میدم.این موضوع نمیذاره شبا خواب راحتی داشته باشم.میشه کمکم کنین؟

    1. سلام دلایل مختلفی می تواند باعث این حالت گردد اگ در خواب باشد در زمره اختلال خواب محسوب می شود با روانپزشک مراجعه نمایید.

      1. كمك كمك ?هميشه صداهاي خيلي خيلي ضعيف، كه بقيه اصلا نميشنون من رو عذاب ميده ، مخصوصا وقتي بهشون ميگم ، شما مثلا فلان صدا رو ميشنويد؟
        بهم ميخندن و ميگن صدايي نمياد ? ولي من كلي صدا ميشنوم كه زجرم ميده ، صداهايي مثل زوزه ي ريز پكيج، رد شدن آب توي لوله هاي ديوار ، صداي پمپ آب ،
        يه مدت به جايي رسيده بودم كه شبا مثل ديوونه ها ميرفتم داخل خيابان ، تا ببينم مثلا فلان صدا از كجا مياد ? حتي به صداي رد شدن ماشين ها از روي اين سرعتگير جديدا هم خيلي حساسم ، صداي تلق تلوق رد شدن ماشين ها از روش ديوانم ميكنه ، يكي نيست به شهرداري ها بگه اخه اينها چين كه مثل ادامس ، ميچسبونين رو اسفالت ها ????

        1. سلا برای تشخیص دقیق و راه کار درمانی با متخصص گوش و حلق بینی مشاوره نمایید.

  33. سلام و درود من 22 سالمه یادمه از بچگی همینطوری بودم وقتی میخوابم شدیدا به صدا حساسم ینی آبم بخوری بیدار میشم و خانوادمم اصلا درک نمیکنن بیدار میشم عصبی میشم استرس میگیرم انگشتمو تا ته میکنم تو گوشم که نشنوم تو بیداریم صدای بلند آدما اذیتم میکنه صدای تلوزیونم همینطور البته بابام همیشه صدای تلوزیونو زیاد میزاره همیشم بلند حرف میزنه اصلا بهم توجه نمیکنه به نظرتون من مشکل دارم و مراجعه کنم به دکتر یا مشکل از پدرمه؟?

    1. سلام متخصصین گوش و حلق و بینی روش هایی برای حل مشکل شما دارند.

  34. سلام من ۱۲ سالم هست و با صدای دهان بشدت خشمگین میشم یعنی به حدی که میخوام همه رو کتک بزنم واقعا اذیتم میکنه باید چیکار کنم؟خانوادم میدونن ولی همونطور که من نمیتونم جلوی خشمگین شدنم رو بگیرم اونا هم نمیتونن جلوی ملچ ملوچ کردنشون رو بگیرن راه درمان خانگی نداره؟چون واقعا اذیتم میکنه…

    1. سلام احتمال دارد که مشکل گوش داشته باشد به دکتر گوش و حلق و بینی یا روانپزشک مراجعه فرمایید.

  35. سلام ببخشین من سه چهار روزی میشه جوجه خریدم و شدیدا هم علاقه دارم بهشون و بیشتر وقتمو با اونا میگذرونم الان وقتی جوجه ها خوابن هم احساس میکنم صداشون میاد یا وقتی بیشتر صداهارو شبیه جیک جیک احساس می کنم انگار صداشون تو ذهنم اکو میش

    1. سلام این بیانگر حساسیت بیش از حد به صدا می باشد بهتر است که به متخصص گوش و حق و بینی مراجعه نمایید.

  36. سلام من به صدا های بلند خیلی حساس هستم یا مثلا وقتی خوابم و یهو تلفن زنگ میزنه یا کسی حرف میزنه از خواب بیدار میشم و سردرد بدی میگیرم که بدون قرص خوب نمیشه .
    یا مثلا تو عروسی که آهنگ میزارن همه در حال شادی کردن اند در حالی که من دوست دارم هر چه زود تر از اون موقعیت خارج بشم و سالن رو ترک کنم .
    به صدا های کمی که مدام تکرار میشه هم حساس ام مثلا وقتی ساعت تیک تیک می کنه اصلا نمی تونم بخوابم در صورتی که بقیه خیلی راحت خوابیدن

    1. سلام این بیانگر حساسیت بیش از حد به صدا می باشد بهتر است که به متخصص گوش و حق و بینی مراجعه نمایید.

  37. سلام
    من تقریبا 4 ماه بود شدیدا سرفه میکردم
    الان سرفه م خیلی خیلی کم شده ولی نزدیک دو ماهه که شدیدا گرفتگی صدا دارم
    به زور میتونم صحبت کنم و عین کسایی که خوابن و تازه بیدار شدن صدام خسته ست و گرفته و گاها اصلا دلم نمیخواد صحبت کنم زمان میبره تا صدام در بیاد

    صبح ها همیشه خلط پشت گلو دارم و گاها خلط خونی هست
    دکتر گوش و حلق و بینی رفتم گفتن عصبیه و قرص حساسیت و پروپرانول داد خودمم قرص کلرودیازپوکساید گاها خوردم که اگه عصبیه ارومم کنه ولی تاثییر نکرد
    دکتر قلب و ریه هم رفتم که هیچ مشکلی ندارم
    نمیدونم چی کار کنم و شدیدا صدام اذیتم میکنه
    :”(

    1. سلام این بیانگر حساسیت بیش از حد به صدا می باشد بهتر است که به متخصص گوش و حق و بینی و یا روانپزشک مراجعه نمایید.

  38. سلام
    ببخشید من نفهمیدم باید از کجا سوال بپرسم
    من خیلی روی صدا ها مخصوصا اونایی رو که موقع درس خواندنم شنیده بودم و مزاحمم میشد ، الان حساسم. یعنی با اینکه الان درس نمی خونم ولی مثلا صدای بچه ها یا غذا خوردن بقیه آزارم میده.بعد اینم بگم که به مرور زمان این حساسیتم بیشتر شده. الان من باید برم روانپزشک؟ باید چکار کنم؟ ممنون

    1. سلام شما ابتدا باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

  39. سلام خیته نباشید
    نسبت به صدا بلند حساسم وقتی یکی بلند حرف میزنه گوش سمت راستم میپره صدای بون بوم میده بشدت عصابمو خورد میکنه طوری که گوشمو میگیرم یا بعضی مواقع صدای اروم خودمم باعث اذیت شدنم میشه باعث میشه همون صدای بوم بوم رو بشنوم واقعا اذیت کنندست از چیه؟

    1. سلام دوست عزیز، در این خصوص بهتر است از یک متخصص گوش و حلق و بینی مشاوره داشته باشید ود رصورت صلاحدید پزشک یک نوار گوش از متخصص گوش و حلق و بینی درخواست فرمایید. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز