لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تاکی کاردی بطنی چیست؟

بیماری تاکی کاردی بطنی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بیماری تاکی کاردی بطنی، که به عنوان بیماری v – tach یا VT نیز شناخته می شود، شامل ایجاد ضربان قلب بسیار سریع  در فرد است که از بطن ها شروع می شود. این عارضه بیشتر افرادی را که مبتلا به اختلالات قلبی هستند (مانند بیماری های عروق کرونر و کاردیومیوپاتی)، تحت تاثیر قرار می دهند.

به طور کلی، ریتم قلب یک فرد، در صورتی که بیشتر از آن  100 ضربان در دقیقه با حداقل سه ضربان قلب بطنی پشت سر هم باشد، این حالت، اختلال تاکی کاردی بطنی در نظر گرفته می شود. این وضعیت به علت نقص در سیستم الکتریکی قلب ایجاد می شود.

تاکی کاردی بطنی ممکن است فقط چند ثانیه یا برای مدت طولانی تری ادامه یابد. علاوه براین، این اختلال ممکن است علائمی ایجاد نکند، اما زمانی که علائم ظاهر شوند، ممکن است شامل سبکی سر، سرگیجه و غش باشند. علاوه براین، با گذشت زمان، اختلال تاکی کاردی بطنی ممکن است به بروز فشار خون پایین و فیبریلاسیون بطنی منجر شود.

اختلال فیبریلاسیون بطنی، وضعیتی است که در آن قلب با ریتم سریع و ناکافی می ‌تپد. در این حالت، ضربان قلب آنقدر سریع و نامنظم است که باعث از کار افتادن قلب می شود. به طور کلی، این اختلال می تواند برای افراد مبتلا، وضعیتی کشنده باشد. آغاز سریع روند درمان برای مبارزه با این وضعیت، اقدامی مهم است.

به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید تا علائم، علل، عوامل خطر و روش های درمان تاکی کاردی بطنی را بدانید.

علائم تاکی کاردی بطنی کدام اند؟

به طور کلی، تاکی کاردی بطنی، در صورتی که فقط برای مدت کوتاهی طول بکشد، ممکن است هیچ علامت قابل مشاهده ای از آن بروز پیدا نکند. علائم اختلال تاکی کاردی بطنی، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کسانی که با اختلال تاکی کاردی بطنی، برای بیش از 30 ثانیه یا بیشتر رو به رو می شوند، ممکن است افت فشار خون یا فشار خون ناپایدار را تجربه کنند. این حالت ممکن است به این معنی باشد که خون کافی به اندام های فرد مبتلا نمی رسد. این وضعیت ممکن است کشنده باشد. اگر مشکوک هستید که فردی دچار تاکی کاردی بطنی است، فوراً به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید.

علت تاکی کاردی بطنی چیست؟

بیماری تاکی کاردی بطنی || پزشکت

ضربان قلب انسان توسط تکانه های الکتریکی کنترل می شود که هر انقباض را تحریک می کنند. به این ترتیب، این تکانه ها، ریتم قلب را تعیین می کنند. هنگامی که این فرآیند مختل شود و سیگنال های الکتریکی خیلی سریع ارسال شوند، تاکی کاردی بطنی ممکن است بروز پیدا کند.

ایجاد ضربان قلب سریع در بطن ها، زمان کافی را برای پر شدن از خون قبل از انقباض، به قلب، نمی دهد. بطن ها، دو حفره پایینی قلب هستند. آن ها با خون آمده از حفره های بالای قلب پر می شوند و آن را به باقی قسمت های بدن می فرستند. در نتیجه، اگر تاکی کاردی بطنی را تجربه کنید، قلب شما ممکن است نتواند خون کافی را به بقیه بدن پمپاژ کند. علت دقیق تاکی کاردی بطنی همیشه مشخص نیست. در بیشتر موارد، این عارضه توسط یک بیماری قلبی دیگر ایجاد می شود.

با این حال، علل شناخته شده تاکی کاردی بطنی، عبارت اند از:

کاردیومیوپاتی. این اختلال، یک نوع بیماری قلبی است که عضله قلب را ضعیف می کند.

نارسایی قلبی. نارسایی قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که قلب برای پمپاژ خون کافی، ضعیف باشد.

میوکاردیت. میوکاردیت زمانی اتفاق می ‌افتد که عضله قلب ملتهب ‌شود. این وضعیت، اغلب به علت وجود عفونت بروز پیدا می‌ کند.

ناهنجاری های الکترولیت. عدم تعادل در مقدار الکترولیت ها، مانند منیزیم یا پتاسیم، در بدن شما، ممکن است باعث بروز اختلال تاکی کاردی بطنی شود.

سندرم QT طولانی. این وضعیت، بر فعالیت الکتریکی طبیعی قلب تأثیر می گذارد و می تواند ارثی یا اکتسابی باشد.

ناهنجاری های مادرزادی عروق کرونر. این اختلال، یک بیماری نادر است که فرد می تواند مبتلا به آن متولد شود. به طور خلاصه، می توان گفت که در این اختلال، شریان کرونر در یک مکان غیر طبیعی قرار دارد.

بیماری ساختاری قلب. این اختلال، شکلی از بیماری های قلبی است که ممکن است در اثر آسیب ناشی از حمله قلبی یا عفونت قبلی ایجاد شود. علاوه بر این موارد، ممکن است ناشی از وجود یک ناهنجاری قلبی در بدو تولد باشد.

بیماری ایسکمیک قلبی. این بیماری قلبی ناشی از تنگی عروق قلب است. چنین وضعیتی، ورود جریان خون را به قلب محدود می کند. این حالت، اغلب به علت تجمع پلاک رخ می دهد. همچنین می توان چنین وضعیتی را بیماری عروق کرونر قلب نامید.

ناهنجاری های اسید و باز. اگر PH خون شما بیش از حد اسیدی باشد یا به اندازه کافی اسیدی نباشد، یا خیلی قلیایی باشد یا به اندازه کافی قلیایی نباشد، ممکن است ناهنجاری های اسیدی رخ دهد.

تاکی کاردی بطنی ارثی

اشکال خاصی از تاکی کاردی بطنی ارثی هستند، به این معنی که از والدین به فرزند منتقل می شود. این شرایط، شامل موارد زیر هستند:

  • سندرم QT طولانی
  • دیسپلازی آریتموژنیک بطن راست
  • تاکی کاردی بطنی پلی مورفیک کاتکول آمینرژیک

علاوه براین موارد، در موارد نادر، تاکی کاردی بطنی می تواند ناشی از مصرف برخی داروها، مصرف بیش از حد کافئین یا الکل یا ورزش شدید بروز پیدا کند.

در صورتی که:

  • سالمند هستید.
  • به بیماری قلبی مبتلا هستید.
  • سابقه بروز حمله قلبی داشته اید.
  • یا سابقه خانوادگی ابتلا‌به تاکی کاردی بطنی دارید.

باید درباره وضعیت سلامتی قلب خود، با یک پزشک با تجربه مشورت کنید.

عوارض بیماری تاکی کاردی بطنی

بیماری تاکی کاردی بطنی ممکن است عوارض شدیدی ایجاد کند. به خصوص هر چه اختلال بیشتر طول بکشد، عوارض شدید تری ایجاد می شود. عوارض اختلال تاکی کاردی قلبی، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مرگ ناگهانی قلب. تاکی کاردی بطنی پایدار با خطر مرگ ناگهانی همراه است.

نارسایی قلبی. بدون درمان، 30 درصد افراد مبتلا به تاکی کاردی بطنی پایدار ممکن است نارسایی قلبی را تجربه کنند.

اگر می خواهید درباره سایر عوارض تاکی کاردی بطنی، اطلاعاتی به دست بیاورید، با پزشکت تماس بگیرید.

تاکی کاردی بطنی چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری تاکی کاردی بطنی || پزشکت

پزشک شما با انجام معاینه فیزیکی و انجام آزمایش ‌های خاص، تشخیص ابتلا به این اختلال را انجام می ‌دهد. در طول معاینه، پزشک به صدای قلب شما گوش می دهد و ممکن است در مورد علائم شما بپرسد. آن ها همچنین نبض و فشار خون شما را بررسی خواهند کرد.

اگر مشکوک به ابتلا به تاکی کاردی بطنی باشید، پزشک آزمایش ‌های خاصی را تجویز می‌ کند. این آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

الکتروکاردیوگرام ECG. این روش، فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می کند. این تست، تصویری از فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند و به پزشکان اجازه می دهد تا ناهنجاری ها را تشخیص دهند.

MRIقلب (CMRI). در این تست تصویربرداری از آهنرباهای قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر واضح و مقطعی از قلب استفاده می کنند. این تست به پزشکان اجازه می دهد تا با جزئیات بیشتری به قلب نگاه کنند.

اکوکاردیوگرافی ترانس مری. در این روش یک پروب اولتراسوند وارد مری می شود. این حسگر از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب استفاده می کند. این تصاویر به پزشکان دید بهتری از ساختارها و دریچه های قلب می دهند.

انواع تاکی کاردی بطنی

تاکی کاردی بطنی یک وضعیت بهداشتی – اورژانسی است. پزشکان ممکن است این ریتم نامنظم قلب را بر اساس شدت اختلال، در دسته های مختلفی طبقه بندی کنند. به طور کلی، طبقه بندی تاکی کاردی بطنی، بر اساس موارد زیر است:

  • مدت یا طول اپیزود
  • مورفولوژی یا الگوی ضربان قلب
  • اثر همودینامیک یا تأثیر بر توانایی قلب برای پمپاژ خون

انواع تاکی کاردی بطنی  عبارت اند از:

  • چند شکلی، که در آن ضربان قلب متفاوت است.
  • تک شکل، که در آن هر ضربان قلب شبیه ضربان بعدی است.
  • غیر پایدار، که بدون ایجاد مشکل در جریان خون، خود به خود متوقف می شود.
  • نوع پایدار، که بیش از 30 ثانیه طول می کشد و باعث کاهش جریان خون می شود.

اگر درباره انواع تاکی کاردی قلبی، سوالات بیشتری دارید، با پزشکت تماس بگیرید.

اختلال تاکی کاردی بطنی چگونه درمان می شود؟

بیماری تاکی کاردی بطنی || پزشکت

هدف از درمان این اختلال، اصلاح سریع ریتم قلب و پیشگیری از بروز حملات بعدی است. در شرایط اضطراری، درمان تاکی کاردی بطنی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • CPR
  • دفیبریلاسیون الکتریکی
  • تجویز داروی ضد آریتمی

ممکن است برای پیشگیری از بروز آریتمی قلبی در آینده، به درمان طولانی مدت نیاز باشد.

گزینه های درمان طولانی مدت این اختلال، می توانند شامل موارد زیر باشند:

فرسایش بسامد رادیویی. در این روش، جریان الکتریکی تولید شده توسط یک موج رادیویی، بافت‌ های غیر طبیعی را که باعث ایجاد ضربان نادرست در قلب می‌ شوند، از بین می ‌برد.

دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت. این دستگاه در قفسه سینه یا شکم قرار می گیرد تا ریتم های غیر طبیعی قلب را اصلاح کند. این دستگاه وقتی ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص می دهد، شوک ایجاد می کند.

مصرف داروی ضد آریتمی

این داروها ضربان قلب شما را کاهش می دهند و به بطن های شما کمک می کنند تا پر از خون شوند. با این حال، این دارو ها همیشه تجویز نمی شوند. زیرا می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و طبق بررسی مطالعاتی در سال 2017 ، ممکن است به اندازه روش های دیگر موثر نباشند.

مسدود کننده های بتا. این داروها سرعت و نیروی ضربان قلب شما را کاهش می دهند و در عین حال فشار خون شما را نیز کاهش می دهند. مسدود کننده های بتا می توانند عوارض جانبی به همراه داشته باشند. اما ممکن است اغلب تجویز شوند. زیرا خطر اختلال، بیشتر از عوارض ممکن این مسدود کننده ها است.

پیش آگهی افراد مبتلا به تاکی کاردی بطنی

اگر درمان به سرعت انجام شود، پیش آگهی افراد مبتلا به تاکی کاردی بطنی معمولاً خوب است. با این حال، زمانی که این اختلال درمان نشود، افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ایست قلبی ناگهانی و سایر شرایط جدی خواهند‌ بود. دستگاه های کاشته شده می توانند به پیشگیری از بروز عوارض کمک کنند.

هنگامی که این دستگاه‌ ها در جای خود قرار می‌ گیرند، می‌توانند با وارد کردن شوک در هنگام تشخیص ریتم نامنظم، ضربان قلب را حفظ کرده و به درستی کار کنند. اگر معیار های دریافت دستگاه کاشته شده را ندارید، ممکن است برای کاهش خطر آریتمی، محصولات دارویی تجویز شود.

چگونه از بروز تاکی کاردی بطنی پیشگیری کنیم؟

بیماری تاکی کاردی بطنی || پزشکت

اگر با بیماری ساختاری قلب یا عامل خطر دیگری برای ابتلا به تاکی کاردی بطنی رو به رو هستید، ممکن است راه کار ‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به این اختلال از طریق مصرف دارو یا دریافت دستگاه کاشتنی برای تنظیم ضربان قلب وجود داشته باشد. علاوه براین، سایر روش های پیشگیری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حفظ عملکرد طبیعی تیروئید
  • حفظ عملکرد کلیه ها در محدوده طبیعی
  • سطح پتاسیم و منیزیم بدن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید.
  • پرهیز از مصرف داروهای خاصی که فاصله QT شما را طولانی ‌تر می‌کنند ( فاصله بین مدت زمانی که طول می ‌کشد تا قلب شما منقبض شود و بهبود یابد).
سخن آخر

تاکی کاردی بطنی یک بیماری جدی است که در آن قلب با ریتم بسیار سریع می ‌تپد. اگر این ضربان سریع قلب بیش از 30 ثانیه ادامه یابد، می تواند به این معنی باشد که قلب نمی تواند خون کافی را به بدن پمپاژ کند. این وضعیت می تواند منجر به مرگ ناگهانی قلبی شود. تاکی کاردی بطنی اغلب در افراد مبتلا به بیماری ساختاری قلب یا سایر بیماری های قلبی رخ می دهد.

این عارضه را می توان با مصرف دارو و دستگاه های قابل کاشت برای تنظیم ضربان قلب به طور موفقیت آمیزی درمان کرد. اگر سوالات بیشتری درباره بیماری تاکی کاردی بطنی دارید، با پزشکت تماس بگیرید و با متخصصین قلب و عروق، درباره سوالات تان مشورت کنید‌.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز