لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

زردچوبه و کاهش وزن

زردچوبه ها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر قبلاً یک رژیم غذایی مغذی و سایر تغییرات سبک زندگی را برای کاهش وزن خود امتحان کرده‌اید، اما به دنبال راه‌های دیگری برای کاهش وزن خود هستید شاید به مصرف برخی مکمل ها و مواد افزودنی و حتی ادویه جات مانند زردچوبه فکر کنید.

زردچوبه، همچنین به عنوان ادویه طلایی شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، در غذاهای آسیایی محبوب است و برای هزاران سال بخشی از طب سنتی هند یا آیورودا بوده است. بیشتر خواص زردچوبه را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به کورکومین نسبت داد که دارای خواصی است که به ترکیبی از ترکیبات و ضدی قوی مربوط می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که زردچوبه ممکن است در کاهش وزن نقش داشته باشد.

اما آیا واقعا مصرف زردچوبه در کاهش وزن موثر است و تاثیری در روند آن دارد؟ مصرف مکمل زردچوبه برای کاهش وزن عوارض خاصی دارد یا نه؟ مصرف چه مقدار از زردچوبه برای کاهش وزن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند موثر باشد؟ اگر به دنبال مصرف این ادویه محبوب برای کاهش وزن خود هستید بهتر است قبل از تصمیم گیری این مقاله از پزشکت را بخوانید.

مکمل های زردچوبه || پزشکت

آیا زردچوبه باعث کاهش وزن می شود؟

زردچوبه معمولاً در غذاهای هندی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و به دلیل خواص دارویی آن مورد توجه قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. رنگ پوست آن، قهوه ای شبیه سیب زمینی شیرین است و دارای گوشت نارنجی روشن با طعمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خاکی، شیرین و کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تند است.

در حالی که زردچوبه حاوی 235 ترکیب مختلف است، بیشتر تحقیقات در مورد زردچوبه روی زیست فعال ترین ترکیب آن یعنی کورکومین انجام شده است. با این حال، مطالعات در مورد ارتباط بین مکمل کورکومین و کاهش وزن محدود است.

کارشناسان در یک بررسی مشاهده کردند که مصرف کورکومین با دوز بالاتر میزان 1500 میلی‌گرم یا مکمل‌هایی با فرم‌های زیستی خاص، نتایج بهتری را در کاهش وزن بدن، BMI و دور کمر داشته است.

توجه به این نکته مهم است که دوره زمانی بسیاری از این مطالعات بسیار کوتاه  و حدودا یک تا شش ماه بوده است. حجم نمونه نیز بسیار کوچک بود و زنان اکثر شرکت کنندگان در این بررسی را تشکیل می‌دادند.

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات شامل شرکت‌کنندگانی بودند که با بیماری‌های خاصی مانند سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیرالکلی تشخیص داده شده بودند.

زردچوبه و لاغری

بررسی های صورت گرفته بر روی حیوانات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که ترکیبات زردچوبه ممکن است باعث کاهش وزن، کاهش رشد بافت چربی، کاهش وزن مجدد شوند و حساسیت شما به هورمون انسولین را افزایش دهند.

علاوه بر این، یک مطالعه 30 روزه روی 44 نفر که قبلاً قادر به کاهش وزن نبودند نشان داد که مصرف دو بار مکمل در روز با 800 میلی گرم کورکومین و 8 میلی گرم پیپرین منجر به کاهش قابل توجه وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و کاهش وزن دور کمر و باسن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

پیپرین ترکیبی در فلفل سیاه است که ممکن است جذب کورکومین را تا 2000 درصد افزایش دهد. علاوه بر این، مروری بر 21 مطالعه روی بیش از 1600 نفر، مصرف کورکومین را با کاهش وزن، BMI و دور کمر مرتبط دانست.

در حالی که تحقیقات کنونی امیدوارکننده است، قبل از اینکه بتوان زردچوبه را برای کاهش وزن توصیه کرد، مطالعات انسانی بیشتری باید انجام شود.

خواص ضد التهابی زردچوبه و کاهش وزن

بسیاری از بیماری ها یک علائم مشترکی را دارند و آن بروز التهاب در بدن است. از طرفی هم کورکومین موجود در زردچوبه خاصیت ضدالتهابی دارد که همین خاصیت زردچوبه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

علاوه بر این، بسیاری از بررسی هایی که بر روی انسان ها صورت گرفته اند، اثربخشی مکمل کورکومین را برای کاهش نشانگرهای زیستی برای التهاب ثابت کرده اند.

ارتباط بین التهاب و کاهش وزن

چاقی ممکن است منجر به بروز التهاب در بدن شود. بررسی ها نشان می دهد که در حالت های چاقی، نه تنها سیتوکین های پیش التهابی افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، بلکه سیتوکین های ضد التهابی هم کاهش پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

علاوه بر این، بافت چربی چندین هورمون ترشح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که رایج ترین آنها آدیپونکتین و لپتین است. این هورمون ها مسئول متابولیسم گلوکز هستند و از مقاومت به انسولین (آدیپونکتین) و همچنین تنظیم اشتها و ذخیره چربی (لپتین) محافظت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

در صورت بروز چاقی نسبت این هورمون ها به هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورد. زمانی که آدیپونکتین کم و سطح لپتین افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، اختلال عملکرد بافت چربی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و و فرد را در معرض خطر بیماری قلبی متابولیک و سایر بیماری های مزمن قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

در حالی که ارتباط بین کاهش وزن و کورکومین کاملاً مشخص نیست، شواهد نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند اختلال در تنظیم سیستم‌های التهابی و ضد التهابی را در موارد چاقی که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، مختل کند.

مکمل های زردچوبه در مقابل ریشه زردچوبه

اگر تصمیم دارید زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ممکن است با یک سوال مواجه شوید که آیا باید آن را به عنوان غذا مصرف کنید یا از طریق مکمل. یکی از چالش های به کارگیری خواص ضد التهابی زردچوبه به این بستگی دارد که بدن چقدر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ماده مغذی مورد نظر را جذب کرده و از آن استفاده کند؟

کارشناسان معتقدند ترکیب دیگری به نام پیپرین که در فلفل سیاه یافت می‌شود، می‌تواند جذب کورکومین را بهبود بخشد. ترکیب زردچوبه با چربی های مفید برای قلب نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند جذب کورکومین را افزایش دهد. در صورت مصرف مکمل، بهتر است به نحوی استفاده شود که بدن قادر به جذب آن باشد.

حتی مقدار دوز مصرفی آن مهم و ضروری است. برای همین بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا ببینید آیا مکمل زردچوبه برای رژیم غذایی شما مناسب است یا خیر، و همچنین چه دوزی را باید مصرف کنید. قبل از مصرف یک مکمل جدید با یک پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر از داروهای تجویزی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید که ممکن است به یک مکمل جدید واکنش نشان دهند.

دیابت || پزشکت

عوارض مصرف بیش از حد زردچوبه

به طور کلی، مصرف زردچوبه و کورکومین بی خطر در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. تحقیقات کوتاه مدت نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مصرف حداکثر 8 گرم کورکومین در روز خطر کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای سلامتی دارد. با این وجود، برخی از افرادی که دوزهای زیادی از این ترکیب را مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند ممکن است عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک، تهوع، استفراغ، درد معده، یبوست، بثورات پوستی یا اسهال را تجربه کنند.

همچنین، کسانی که بیماری های زمینه ای زیر را دارند باید از مکمل های زردچوبه اجتناب کنند:

  • کمبود آهن. زردچوبه ممکن است مانع جذب آهن و حتی کمبود آن شود.
  • دیابت. مصرف مکمل آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با داروهای دیابت تداخل داشته باشند و باعث کاهش بیش از حد قند خون شود.
  • سنگ کلیه. این ادویه سرشار از اگزالات است، که ترکیباتی هستند که ممکن است به کلسیم متصل شوند و منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.
  • اختلالات خونریزی. زردچوبه ممکن است از لخته شدن خون جلوگیری کند و باعث ایجاد مشکلاتی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی شود.

علاوه بر این، برخی از محصولات زردچوبه ممکن است حاوی مواد افزودنی باشند که روی برچسب آن مشخص نشده است. کورکومین همچنین ممکن است با بسیاری از داروها، از جمله داروهای ضد انعقاد، آنتی بیوتیک ها، داروهای قلبی عروقی، آنتی هیستامین ها و داروهای شیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درمانی تداخل داشته باشد.

نحوه استفاده از زردچوبه

زردچوبه به اشکال مختلفی وجود دارد، اگرچه ساده ترین راه استفاده از آن به عنوان ادویه پخت و پز است. همچنین در نوشیدنی هایی مانند چای زنجبیل زردچوبه و شیر طلایی که با حرارت دادن شیر، زردچوبه، زنجبیل، فلفل سیاه و پودر دارچین به دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید، استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

در غذاهای هندی، زردچوبه معمولاً در چای با فلفل سیاه و سایر مواد مانند عسل، زنجبیل، روغن زیتون و روغن نارگیل مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

با این حال، بیشتر مطالعات انسانی نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که فواید سلامتی تنها در دوزهای بالاتر، مانند آنچه در عصاره زردچوبه یا مکمل های کورکومین وجود دارد، دیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. علاوه بر این، ادویه حاوی 2 تا 8 درصد کورکومین است. در حالی که عصاره ها تا 95 درصد کورکومین را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند

در صورت نیاز بهتر است مکملی را انتخاب کنید که شامل فلفل سیاه باشد، زیرا ترکیبات آن به طور قابل توجهی جذب کورکومین را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد.

سخن آخر

بررسی ها نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مصرف روزانه 12 گرم کورکومین برای دوره های زمانی کوتاه تر، بعید است که سلامت شما را به خطر بیندازد. با این حال، اطلاعات کافی در مورد اثرات استفاده طولانی مدت آن وجود ندارد، اما باید از مصرف دوزهای بالای زردچوبه برای بیش از 2 تا 3 ماه در یک زمان خودداری کنید.

به طور کلی زردچوبه و کورکومین به طور گسترده ای بی خطر در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، اما دوزهای زیاد آن ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشند. حتی جمعیت خاصی باید از مصرف این مکمل ها اجتناب کنند. توجه داشته باشید که شواهد کافی در مورد بی خطر بودن این مکمل ها در بین زنان باردار یا شیرده وجود ندارد. بنابراین این دسته افراد باید از مصرف آنها خودداری کنند. قبل از افزودن زردچوبه یا مکمل های کورکومین به رژیم غذایی تان، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است.

همچنین باید در نظر داشته باشید که پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم بهترین راه برای کاهش وزن موثر و منظم است. زردچوبه ممکن است به عنوان مکمل رژیم غذایی و ورزش استفاده شود، اما به تنهایی برای کاهش وزن موثر نخواهد بود. هنوز تحقیقات بیشتری در مورد این ادویه مرموز مورد نیاز است تا بتوان آن را به طور کامل برای کاهش وزن توصیه کرد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز