لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

دندانپزشکی، بیماری های دهان و دندانعمومی و داخلی

مراقبت از دهان و دندان در بیماران سرطانی

مراقبت از دهان و دندان در بیماران سرطانی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

هدف از درمان سرطان، تخریب یا از بین بردن سلول های سرطانی است. با این حال برخی از درمان های سرطان اغلب می توانند به سلول های دیگر بدن آسیب برسانند و عوارض جانبی ایجاد کنند. درمان های سرطان بر اغلب نقاط بدن از جمله دهان و دندان، اثر مخرب دارد. بنابراین دانستن مراقبت از دهان و دندان در بیماران سرطانی ضروری و مهم است.

 این بخش در مورد عوارض جانبی شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی یا ترکیبی از درمان هایی است که بر ناحیه دهان تأثیر می گذارد. بسیاری از افراد حتی اگر سرطان در قسمت دیگری از بدن آنها رخ داده باشد، عوارض جانبی دهانی را تجربه می کنند. با پزشک و تیم مراقبت های بهداشتی در مورد مراقبت از دهان و دندان در بیماران سرطانی در درمان خود مشورت کنید.

مراقبت از دهان و دندان در بیماران سرطانی بر سلامت فرد تأثیر می گذارد، کنار آمدن با آنها دشوار است، اما پس از پایان دوره درمان، به تدریج بهبود می یابد و از بین می رود. روش هایی وجود دارد که می تواند عوارض جانبی را تسکین دهد.

مراقبت از دهان و دندان قبل از درمان سرطان

مراقبت از دهان و دندان در بیماران سرطانی | پزشکت

مراقبت خوب از دهان به شما کمک خواهد کرد تا از دندان های خود محافظت کنید و ناراحتی ناشی از آن را کاهش دهید.

یک دندانپزشک می تواند دهان و دندان شما را بررسی کند و همچنین ممکن است سعی کند هرگونه کار دندانپزشکی را برنامه ریزی کند. حتی احتمال دارد انجام کار دندانپزشکی در طول درمان توصیه نشود، زیرا خطر عفونت و خونریزی بیشتر است.

قبل از شروع درمان های سرطان، می توانید از دهان خود مراقبت کنید. برخی از راهکار ها برای مراقبت از آنها عبارتند از:

  • ترک سیگار
  • یادگیری نحوه مراقبت از دهان خود را در حین و بعد از درمان. از دندانپزشک یا تیم مراقبت های بهداشتی خود راهنمایی بخواهید.
  • رعایت یک رژیم غذایی متعادل و مغذی شامل انواع غذاها از پنج گروه غذایی میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، گوشت (یا گزینه های دیگر) و لبنیات (یا گزینه های دیگر)

در صورت امکان قبل از شروع درمان سرطان به دندانپزشک مراجعه کنید. برای تهیه برنامه مراقبت از دهان ممکن است لازم باشد به دندانپزشک مراجعه کنید. این مسئله به ویژه اگر از قبل دچار مشکلات دهان یا پوسیدگی دندان شده اید، یا در صورت انجام شیمی درمانی با دوز بالا، پیوند سلول های بنیادی یا رادیوتراپی به ناحیه سر و گردن، بسیار مهم است.

عوارض جانبی دهانی ناشی از درمان های سرطان

مراقبت از دهان و دندان در بیماران سرطانی | پزشکت

درمان های سرطانی می توانند منجر به عوارض دهانی شوند:

درد و زخم در دهان (استوماتیت یا موکوزیت دهان). وجود دهان درد طبیعی است. ترک ها و زخم های کوچک می توانند روی هر نوع بافت نرم دهان شما ایجاد شوند و در غذا خوردن، صحبت و بلع مشکل ایجاد کنند. این موارد گاهی ممکن است خونریزی کرده و آلوده شوند. زخم ها می توانند بسیار دردناک باشند و ممکن است با گذشت زمان بدتر شوند، اما با پایان یافتن درمان بهبود می یابند.

تغییرات دهان. بیماران سرطانی ممکن است دچار تغییراتی در دهان و یا خشکی دهان دچار موکوزیت (زخم) شوند.

پوسیدگی دندان. ممکن است دندان های شما در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار گیرند، به خصوص اگر دهانتان خشک باشد. توصیه های مراقبت از بهداشت دهان و دندان قبل، حین و بعد از درمان برای حفظ دندان و لثه مهم است.

عفونت های دهانی. شایع ترین آن برفک است که معمولاً به صورت لکه های سفید یا یک پوشش سفید یا زرد روی پوشش دهان و زبان ظاهر می شود. این وضعیت می تواند باعث ناراحتی دهانی و بوی بد دهان شود.

خونریزی لثه. در این وضعیت ممکن است لثه های شما قرمز، براق یا متورم به نظر برسد و حتی خونریزی کند. در صورت کاهش تعداد پلاکت، خونریزی  ممکن است در اثر شیمی درمانی اتفاق بیفتد. پلاکت بخشی از خون است که به لخته شدن آن کمک می کند.

تغییر طعم. درمان سرطان ممکن است طعم غذاها را متفاوت کند، که می تواند علاقه شما به غذا خوردن را کاهش دهد.

مشکل در بلع و باز کردن دهان به طور کامل. این وضعیت می تواند در نتیجه درمان سرطان سر و گردن و ورم مخاط شدید ایجاد شود.

در طول درمان سرطان، دهان، زبان و دندان های خود را به طور منظم بررسی کنید. اگر عوارض جانبی خوراکی دارید، به تیم مراقبت از سرطان خود بگویید. ممکن است برای شما داروی مسکن تجویز شود، از جمله لوسیون های ضدعفونی کننده و اسپری هایی که می توانند مشکل شما را برطرف کنند.

عوارض شدیدتر درمان های سرطان بر دهان و دندان

مراقبت از دهان و دندان در بیماران سرطانی | پزشکت

ورم مخاط و خشکی دهان

ورم مخاط و خشکی دهان از عوارض جانبی شدیدتری محسوب می شوند. اینها معمولاً به دلیل داشتن ترکیبی از روش های درمانی (مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی) برای درمان سرطان سر و گردن ایجاد می شوند.

ورم مخاط

موکوزیت آسیب به سلولهای مخاط دهان و دستگاه گوارش (دستگاه گوارش یا روده) است. علائم ورم مخاط شامل:

  • خونریزی در دهان
  • لکه ها یا زخم های دردناک در دهان شما
  • مشکل و درد همراه با خوردن، بلعیدن یا پوشیدن دندان مصنوعی
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد، شور، تند یا اسیدی
  • عفونت های دهانی، باعث ایجاد پوشش سفید روی زبان یا گلو می شود.

شیمی درمانی می تواند باعث ایجاد موکوزیت در هر نقطه از روده شود. رادیوتراپی فقط باعث التهاب مخاط در ناحیه درمان می شود. ورم مخاط ممکن است شما را از خوردن و آشامیدن متوقف کند و ورود عفونت به بدن را آسان کند. معمولاً چند هفته یا چند ماه پس از پایان درمان بهتر می شود.

خشکی دهان

خشکی دهان  می تواند در اثر شیمی درمانی، داروها، جراحی یا رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن ایجاد شود. آسیب به غدد بزاقی می تواند میزان بزاق (تف) تولید شده در دهان شما را کاهش دهد. علائم خشکی دهان عبارتند از:

  • بزاق غلیظ یا رشته ای
  • به اندازه معمول بزاق ندارد.
  • مشکلات جویدن، چشیدن و بلعیدن
  • یک سطح زخم دار یا ترک خورده
  • احساس چسبندگی یا خشکی در دهان شما
  • مشکل در صحبت کردن (زبان ممکن است در حرکت مشکل داشته باشد)

خشکی دهان از رادیوتراپی به ناحیه سر و گردن می تواند ماه ها پس از درمان ادامه داشته باشد و برای برخی از افراد دائمی است.

مراقبت از دهان و دندان در طول درمان سرطان

مراقبت از دهان و دندان در بیماران سرطانی | پزشکت

کنار آمدن با مشکلاتی که بر روی دهان شما تأثیر می گذارد دشوار است. این عوارض جانبی اغلب بر نوع غذایی که می توانید بخورید، تغذیه و سلامت عمومی شما تأثیر دارد. مهم است که سعی کنید به خوردن غذاهای مقوی ادامه دهید تا بدن شما بتواند از درمان سرطان بهبود یابد.

برای کمک به شما در کنترل عوارض جانبی دهان و جلوگیری از عفونت، برخی از نکات زیر را در نظر بگیرید:

دهان خود را تمیز نگه دارید.

هر زمان که چیزی می خورید یا می نوشید و هنگام خواب دهان خود را بشویید. از پزشک یا پرستار خود در مورد اینکه چه نوع دهانشویه ای باید استفاده کنید، راهنمایی بخواهید. ممکن است 1⁄4 قاشق چای خوری بی کربنات نوشابه در 1 فنجان آب گرم یا 1⁄4 قاشق چایخوری نمک در 1 فنجان آب گرم یا یک دهانشویه بدون الکل امتحان کنید. آن را به دور دهان خود بچرخانید و آن را تف کنید.

اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، مطمئن شوید که به درستی متناسب هستند. آنها را فقط در طول وعده های غذایی بپوشید، و پس از استفاده با خیساندن در مواد تمیز کننده دندان خوب تمیز کنید. از تیم مراقبت های بهداشتی خود بخواهید که محصولات پاک کننده دندان مصنوعی را که باعث تحریک دهان نمی شوند، توصیه کنند.

از مسواک نرم یا مسواک برقی استفاده کنید و برای جلوگیری از عفونت مرتباً آن را تعویض کنید. آن را در آب گرم فرو ببرید تا موها نرمتر شوند و از خمیر دندان ملایم توصیه شده توسط دندانپزشک استفاده کنید. از سفید کردن خمیردندان ها خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تحریک دهان و لثه شود.

اگر هنگام تمیز کردن دندان ها دهانتان برای مسواک زدن بیش از حد دردناک است یا خونریزی دارد، آن را با استفاده از دهان شویه بشویید.

از دندانپزشک یا تیم مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که آیا باید دندان های خود را با نخ دندان بکشید. این ممکن است در طول درمان توصیه نشود.

دهان خود را مرطوب نگه دارید.

در طول روز با نوشیدن 6-8 لیوان آب و مایعات دیگر هیدراته بمانید. آب میوه های، رقیق، چای گیاهی و نوشیدنی های غیر اسیدی بدون قند را امتحان کنید. مصرف کافئین از قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه را محدود کنید.

اگر دهانتان خیلی خشک است، یک رطوبت ساز خنک در شب می تواند مفید باشد، با تیم مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. تکه های یخ، بلوک های یخ یا شیرینی های نرم و بدون قند، یا از آدامس های بدون قند استفاده کنید.

کنترل درد و مشکل در خوردن غذا

داروهای مسکن را طبق تجویز، به ویژه قبل از غذا مصرف کنید. غذاهایی را انتخاب کنید مانند برنج، پوره سیب زمینی، میوه حلبی، گوشت پخته شده آرام، تخم مرغ خرد شده و ماست که نرم، مرطوب و قابل بلع باشند. برای مرطوب کردن غذاها و افزودن عطر و طعم از سس استفاده کنید.

از مواردی که ممکن است دهان شما را تحریک کند اجتناب کنید، از جمله:

  • الکل و تنباکو
  • غذاهای خیلی گرم
  • غذاهای سفت، ترد، تند، شور یا اسیدی (به عنوان مثال آب میوه، کاری، چیپس)

اگر دهان شما خشک است و بلعیدن آن مشکل است، سعی کنید از بزاق مصنوعی و مرطوب کننده های خوراکی داروساز استفاده کنید. اگر زخم های دهان دارید از طریق نی بنوشید. سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل از جمله غذاهای پنج گروه اصلی غذایی داشته باشید.

همیشه باید پزشک را در مورد عوارض جانبی دهان خود آگاه کنید. با این حال، اگر شما در این موارد باید مجبور شوید با یک متخصص بهداشت تماس بگیرید یا سریعاً به بخش اورژانس بروید.

  • قادر به خوردن و نوشیدن نیستند.
  • دمای 38 درجه سانتیگراد یا بالاتر داشته باشید.
  • احساس کنید که درد شما غیرقابل کنترل است.
  • خونریزی زیادی از دهان یا لکه های سفید زیادی (عفونت) داشته باشید.

مراقبین چگونه می توانند کمک کنند؟

مراقبت از دهان و دندان در بیماران سرطانی | پزشکت

یک شریک، دوست یا عزیز ممکن است بتواند در کنار آمدن با عوارض جانبی دهان به شما کمک کند. یک مراقب می تواند:

  • 30 دقیقه قبل از غذا داروی ضد درد تهیه کنید.
  • پیگیری مصرف مایعات (تعداد لیوان آب / مایعات در هر روز)
  • در قرارهای ملاقات با پزشک یا متخصص تغذیه شرکت کنید.
  • خرید مواد غذایی را انجام دهید و غذاهای نرم یا غذاهای منجمد که ممکن است برای دهان تسکین دهند را خریداری کنید.
  • با تهیه ژله یا پوره کردن غذاها در مخلوط کن و تهیه سس گوجه فرنگی یا سس برای مرطوب کردن غذا، به تهیه وعده های غذایی کمک کنید.
سخن آخر

هدف از درمان سرطان، تخریب یا از بین بردن سلول های سرطانی است. با این حال برخی از درمان های سرطان اغلب می توانند به سلول های دیگر بدن آسیب برسانند و عوارض جانبی ایجاد کنند. درمان های سرطان بر اغلب نقاط بدن از جمله دهان و دندان، اثر مخرب دارد. بنابراین دانستن مراقبت از دهان و دندان در بیماران سرطانی ضروری و مهم است.

منبع:

https://www.cancervic.org.au/living-with-cancer/common-side-effects/mouth-health

[advisers limit=3 online =true skill=”14″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز