لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عوارض نوشیدنی انرژی زا در نوجوانان

عوارض نوشیدنی های انرژی زا در نوجوانان | پزشکت

فهرست مطالب

عوارض نوشیدنی انرژی زا در نوجوانان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


عوارض نوشیدنی های انرژی زا در نوجوانان بسیار مهم بوده چون نوشیدنی های انرژی زا، یکی از پرمصرف ترین محصولات نوشیدنی در بازار جهانی است. بر اساس گزارشی از شرکت مشاوره بازرگانی Grand View Research، پیش بینی می شود تا سال 2025 بازار جهانی مصرف این نوشیدنی ها به 84.8 میلیارد دلار افزایش یابد. این مطالعه نشان داد، که نوجوانان به تنهایی در سال 2016 16.3 میلیارد دلار نوشیدنی انرژی زا مصرف کرده اند. طبق مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه، در کنار مولتی ویتامین ها، نوشیدنی های انرژی زا بیشترین درخواست مکمل غذایی در بین نوجوانان و جوانان را دارد.

طبق بررسی های صورت گرفته:

  • یک سوم نوجوانان (12-17 سال) به طور منظم نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند.
  • از طرفی هم انتظار می رود مصرف این نوشیدنی ها در بین نوجوانان افزایش یابد.

نوشیدنی های انرژی زا حاوی شکر، کافئین، مواد افزودنی و همچنین محرک های قانونی مانند ال- کارنیتین، تورین و گورانا هستند. اگرچه این محرک ها برای بهبود توجه، هوشیاری و انرژی معروف هستند، اما مطالعات روی این مواد درست انجام نشده است. برخی از نوجوانان نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند تا قدرت فوری را در بدن خود به دست آورند. آنها معمولاً قبل از هر جلسه امتحانی یا رویدادی برای بیدار ماندن در شب یا احساس انرژی، از این نوشیدنی ها مصرف می کنند. اما این چقدر برای آنها درست یا بی خطر است؟

انواع نوشیدنی های انرژی زا

عوارض نوشیدنی های انرژی زا در نوجوانان | پزشکت

نوشیدنی های انرژی زا را می توان به دو نوع تقسیم کرد:

  • نوشیدنی های که در ظروف کوچک قرار دارند.
  • نوشیدنی هایی که در ظروف عرضه می شوند، مشابه نوشابه
  • در هر دو دسته، کافئین، ترکیب اصلی نوشیدنی است.

طبق آکادمی اطفال آمریکا، نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقدار زیادی کافئین و مواد محرک هستند که نباید در رژیم غذایی منظم نوجوانان وجود داشته باشد. کافئین، تنها ماده موجود در نوشیدنی های انرژی زا نیست.

اگر برچسب آنها را بخوانید، موارد زیر هم وجود دارند که همگی القاء کننده های انرژی هستند:

به دلیل تلخی طبیعی کافئین، غالباً قند زیادی به این نوشیدنی ها اضافه می شود تا طعم آنها شیرین شود. بنابراین، همراه با افزایش انرژی، کودکان می توانند قند بالایی دریافت کنند  که از قضا می تواند منجر به دیابت شود.

در حالی که افراد بیشتری به دنبال دریافت کالری هستند، نسخه های بدون قند این نوشیدنی های انرژی زا به خصوص در بین نوجوانان، محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. بسیاری از بچه ها از این نوشیدنی ها به عنوان یک محصول مکمل کاهش وزن استفاده می کنند. با تمام آنچه در نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد، بررسی های که گذشته در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شد هشدار می دهد، که اطلاعات کمی در مورد ایمنی برخی از مواد تشکیل دهنده وجود دارد. اکنون این مسئله نگران کننده است.

چرا نوجوانان نوشیدنی های انرژی زا را دوست دارند؟ 

عوارض نوشیدنی های انرژی زا در نوجوانان | پزشکت

این نوشیدنی ها، نوید تقویت انرژی ذهنی و جسمی همراه با افزایش کارایی را می دهد و آنها را برای جوانان بسیار جذاب می کند. ماده اصلی سازنده این نوشیدنی ها کافئین است. این ماده محرک که به دلیل افزایش هوشیاری ذهنی شناخته می شود، پرمصرف ترین دارویی است که در ایالات متحده مصرف می شود.

نوشیدنی های انرژی زا می توانند فواید فوری داشته باشند. طبق دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan، آزمایش ها نشان داده اند: که بهبود عملکرد ورزشکاران جوان به دلیل نوشابه های انرژی زا است. اما این موسسه اظهار داشت، بیشتر بررسی ها نشان می دهد كه ارتباط منفی بین مصرف این نوشیدنی ها با اثرات بهداشتی وجود دارد.

نوشیدنی های انرژی زا باعث انرژی و هوشیاری کوتاه مدت در نوجوانان می شوند. اما تأثیرات منفی نوشیدنی های انرژی زا بر فواید مثبت کوتاه مدت آن غلبه دارد.

مهمترین عواملی است که بر مصرف نوشیدنی های انرژی زا تأثیر می گذارند، عبارتند از:

  • طعم
  • مزه
  • تبلیغ
  • قیمت
  • سهولت دسترسی
  • تأثیرپذیری از همسالان

محققان نتیجه گرفتند که هیچ دلیلی وجود ندارد که باعث جذابیت نوشیدنی های انرژی زا شود. ترکیبی از چندین عامل، همراه با سهولت در دسترس بودن و فشار همسالان، دلیل احتمالی جذب نوجوانان به نوشیدنی های انرژی زا است.

نوشیدنی های انرژی زا چگونه محبوب نوجوانان شده اند؟

عوارض نوشیدنی های انرژی زا در نوجوانان | پزشکت

با هجوم بسیاری از این نوشیدنی ها به بازار، نوجوانان گزینه های زیادی برای انتخاب دارند و مجبور نیستند برای یافتن آنها خیلی راه بیفتند. فقط یکبار مراجعه به سوپرمارکت، یا فروشگاه راحتی یا غذای بهداشتی برای خرید یک فروشگاه کافی است.

شرکت های تولید کننده نوشیدنی های انرژی زا، کار خارق العاده ای در زمینه بازاریابی نوشیدنی های خود برای جوانان انجام می دهند. طولی نمی کشد که آرم هایی مانند ردبول یا هیولا در بازی های فوتبال، مسابقات فرمول یک یا مسابقات اسنوبورد و سایر مسابقات ورزشی محبوب را می توان مشاهده کرد. شرکت های تولید کننده نوشیدنی های انرژی زا، حتی از شخصیت های ورزشی که از محصولات خود پشتیبان تهیه می کنند، به آنها یک نوشیدنی «سالم» می دهند که باعث می شود عملکرد بهتری داشته باشید. متأسفانه،  در این پیام نوجوانان در حال نوشیدن آنها هستند.

نوجوانان می گویند:

  • نوشیدنی انرژی زا را به عنوان جایگزینی سالم برای افزایش اعتماد به نفس مصرف می کنند.
  • حقیقت این است که این نوشیدنی ها می توانند برای نوجوانان بسیار خطرناک باشند.

عوارض جانبی نوشیدنی های انرژی زا بر نوجوانان چیست؟

 طبق مرکز ملی سلامت مکمل و تلفیقی ایالات متحده، مصرف نوشیدنی های انرژی زا می تواند اثرات منفی بر سلامتی یک نوجوان داشته باشد. مقادیر بالای کافئین و مواد افزودنی موجود در نوشیدنی های انرژی زا می تواند برای سلامتی نوجوانان مضر باشد.

برخی از اثرات نامطلوبی از مصرف منظم نوشیدنی های انرژی زا، عبارتند از:
  • نوشیدنی های انرژی زا از نظر تغذیه ضعیف، سرشار از قند و كافئین زیادی هستند.
  • مصرف مواد، سیگار یا الکل در نوجوانانی که از این نوشیدنی ها، می خورند بیشتر است.
  • طبق تحقیقات دانشگاه چاپمن، 40٪ نوجوانان (19-19 ساله) که از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کنند عوارضی مانند بی خوابی، حالت تهوع و استفراغ، بیحسی، سردرد و درد شکم را تجربه می کنند. در برخی موارد شدید، نوجوان ممکن است تشنج را تجربه کند.
  • نوشیدنی های انرژی زا حاوی گورانا، کافئین، کراتین، جینسینگ، تورین و مقادیر مختلف ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای آمینه و مواد معدنی هستند. ترکیبی از این ترکیبات، همراه با کافئین، می تواند منجر بهکم آبی بدن شود زیرا کافئین ادرار آور است.
  • طبق گفته دانشگاه یوتا، نوشیدنی های انرژی زا ممکن است حاوی بیش از 500 میلی گرم کافئین باشند که معادل 14 قوطی نوشابه غیر کافئین دار است. چنین مقدار کافئین می تواند با مسمومیت کافئین همراه باشد.
  • برخی از نوشیدنی های انرژی زا می توانند حاوی الکل باشند. تولید کنندگان نوشیدنی های انرژی زای الکلی به دلیل ممنوعیت سازمان غذا و داروی ایالات متحده کافئین و سایر مواد محرک را شامل نمی شوند.
  • این نوشیدنی ها هنوز به عنوان «نوشیدنی های انرژی زا» فروخته می شوند، زیرا نوشیدنی ها بدون محرکهای اضافی فرموله می شوند.

توجه داشته باشید که خطر ابتلا به این عوارض تنها در صورت نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا به طور منظم وجود دارد. یک قوطی از آن گاهی ممکن است مشکلی جدی ایجاد نکند.

نوشیدنی های انرژی زا چه خطراتی برای سلامتی نوجوانان دارند؟

عوارض نوشیدنی های انرژی زا در نوجوانان | پزشکت

در تحقیقی از دانشگاه چاپمن، 40 درصد از نوجوانان اثر سوء، هنگام مصرف نوشیدنی های انرژی زا را گزارش کردند.

اثر سوء مصرف نوشیدنی های انرژی زا در نوجوانان، عبارتند از:

محققان همچنین کشف کردند:

  • حدود 15 درصد از نوجوانان نوشیدنی های انرژی زا خود را با الکل مخلوط می کنند.
  • حدود 9 درصد نوشیدنی های انرژی زا را همراه با داروهای دیگر مانند کوکائین و مت آمفتامین مصرف می کنند.

نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا به تنهایی عوارض جانبی جدی دارد، اما افزودن دارو و الکل به این ترکیب می تواند یک ترکیب خطرناک و بالقوه کشنده باشد.

این نوشیدنی ها نه تنها باعث بالا رفتن فشار خون می شوند بلکه باعث افزایش ترشح هورمون های استرس در سیستم می شوند. بر همین اساس، خطر آسیب قلبی را افزایش می دهند. همچنین، تمام کافئین می تواند باعث اختلال در چرخه خواب و بیداری یک نوجوان شود و طبق تحقیقات، نوجوانان از خواب بی بهره هستند و در شب مدرسه فقط حدود هفت ساعت استراحت می کنند در حالی که به حدود 9 ساعت خواب نیاز دارند.

بدون هیچ محدودیت سنی برای محدود کردن فروش نوشیدنی های انرژی زا به جوانان، هر کودک یا نوجوان می تواند این محصولات را بدون اطلاع والدین خریداری کند. کالج پزشکی ورزشی آمریکا در اوایل سال جاری چندین توصیه برای فروش و مصرف نوشیدنی های انرژی زا ارائه داد.

ACSM، برای ممنوعیت فروش نوشیدنی ها، توصیه می کند:
  • نوشیدنی های انرژی زا نباید برای کودکان و نوجوانان به بازار عرضه شود.
  • والدین با بچه ها در مورد خطرات مرتبط با نوشیدنی های انرژی زا صحبت کنند.
  • ما باید آموزش های لازم در مورد مصرف این نوشیدنی ها به جوانان خود ارائه دهیم.
  • آنها قبل، حین یا بعد از ورزش شدید نباید مصرف شوند، زیرا می تواند منجر به مرگ گردند.
  • پیشنهاد داده شده، آموزش رسمی در مورد نوشیدنی های انرژی زا بخشی از آموزش مدارس باشد و در کلاس های بهداشت و سلامتی نیز پوشش داده شود.

نوجوانان چه مقدار نوشیدنی انرژی زا می توانند بنوشند؟ 

عوارض نوشیدنی های انرژی زا در نوجوانان | پزشکت

دانشمندان معتقدند، مصرف حدود 400 میلی گرم کافئین در روز (معادل چهار فنجان قهوه) می تواند بی ضرر باشد، اما از طرف مصرف آن در نوجوان کاملاً متفاوت است. طبق آکادمی اطفال آمریکا، کودکان بین 12 تا 18 سال نباید بیش از 100 میلی گرم (یک فنجان قهوه، چند فنجان چای یا حدود دو نوشابه) در روز مصرف کنند. علاوه بر این، آکادمی به کودکان توصیه می کند که از نوشیدنی های انرژی زا کاملاً دوری کنند. متأسفانه، جوانان ما به این توصیه توجه نمی کنند. بر اساس گزارش ها، نوجوانان سریعترین رشد مصرف کنندگان کافئین در آمریکا را دارند.

تحقیقات نشان می دهد:

  • 83 درصد نوجوانان به طور منظم نوشیدنی های کافئین دار می نوشند.
  • تقریباً 96 درصد آنها را به صورت گاه به گاه مصرف می کنند.

برخی از نوجوانان ممکن است فکر کنند که نوشیدنی های انرژی زا به آنها کمک می کند بیدار بمانند، عملکرد مغزی آنها بهبود یابد یا حتی به رشد کمک کنند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای نتیجه گیری این اثرات وجود ندارد که برای سلامت کلی یک نوجوان مفید باشد. آنها باید در مورد اثرات سوء نوشیدنی های انرژی زا آموزش ببینند و برای تأمین خواسته های بدن هنگام ورزش، به مصرف آب و خوردن میوه های تازه ترغیب شوند.

منابع:

https://www.momjunction.com/articles/side-effects-of-energy-drinks-on-teenagers_00326764/

https://health.usnews.com/wellness/for-parents/articles/2018-06-06/teens-and-energy-drinks-a-potentially-dangerous-combination

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز