لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

لیپاز بالای شیر مادر

لیپاز بالای شیر مادر | پزشکت

فهرست مطالب

لیپاز بالای شیر مادر : علل، عوارض و نکاتی برای مدیریت آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر شیر مادر بو می دهد و مزه آن صابونی است، می تواند به دلیل لیپاز بالای شیر مادر باشد. لیپاز آنزیمی است که به طور طبیعی در شیر مادر یافت می شود. این آنزیم دارای مزایای متعددی است، مانند هیدرولیز کردن چربی شیر به اسیدهای چرب قابل هضم و قابل جذب.

اگر شیر شما کمی بوی صابون می دهد، علت آن اغلب شیری می باشد، که فعالیت لیپاز بالایی دارد. چه عواملی باعث تغییر مشخصات طعم شیر مادر می شود؟ آیا برای نوزاد شما خطرناک است و برای رفع مشکل چه کاری می توانید انجام دهید؟

علل افزایش لیپاز در شیر مادر

هیچ دلیل واضحی وجود ندارد که شیر مادر می تواند حاوی مقدار زیادی لیپاز باشد. ممکن است که برخی از مادران لیپاز اضافی در شیر مادر خود داشته باشند. در حالی که برخی دیگر اینطور نیست. لیپاز آنزیمی در شیر مادر است که هضم و جذب مواد مغذی، به ویژه چربی ها را تسهیل می کند.

اعتقاد بر این است که شیر مادر ذخیره شده دارای سطح لیپاز بالایی است که باعث تجزیه شیر می شود و طعم و بوی شیر را تغییر می دهد. در ابتدای شیر دهی، برخی از مادران هیچ تغییری در بو یا مزه شیر خود حس نمی کنند. در هر صورت، شیر مادر که به درستی ذخیره می شود، بی خطر است و بو و طعم آن نشان نمی دهد که برای نوزاد مناسب نیست. 

لیپاز چیست؟

لیپاز بالای شیر مادر | پزشکت

لیپاز یک آنزیم مهم است که به نوزاد شما در تجزیه شیر مادر کمک می کند تا بتواند مواد مغذی ضروری موجود در آن را هضم و جذب کند. این آنزیم به طور معمول در لوزالمعده تولید می شود. اما در دستگاه گوارش نوزادان تازه متولد شده نیز یافت می شود. برای افراد در هر سنی، لیپاز در روده ها عمل می کند و به تجزیه چربی ها کمک می کند.

لیپاز به طور طبیعی در شیر مادر یافت می شود و اعتقاد بر این است که مقدار بیش از حد این آنزیم می تواند باعث تغییر طعم شیر مادر شود. هنگامی که شیر خشک در دمای سرد ذخیره می شود، مشکوک است که سطوح بالای لیپاز باعث می شود چربی های شیر شما سریعتر تجزیه شده و طعم و بو را تحت تأثیر قرار دهد.

تحقیقات اخیر نشان داده است که همه شیرهای دارای بوی ترش ناشی از فعالیت لیپاز نیستند. در واقع، در برخی موارد، شیر با بوی ترش سطح لیپاز کمتری داشت.

بنابراین، قبل از فرض داشتن لیپاز بالای شیر، مطمئن شوید که ظرف پمپ سینه و ظروف ذخیره سازی شما تمیز و خشک هستند. مصرف چربی های بد بو مانند روغن ماهی را کاهش دهید و اطمینان حاصل کنید که شیر شما به زودی پس از پمپاژ در یخچال قرار می گیرد.

آیا شیر لیپاز بالا بر سلامت نوزاد تأثیر می گذارد؟

هیچ شواهد بالینی تأثیر کوتاه مدت یا بلند مدت شیر ​​مادر با لیپاز بالا بر سلامت نوزاد را نشان نمی دهد. هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای نیز وجود ندارد. تغییرات در طعم و مزه شیر ذخیره شده به دلیل لیپولیز رخ می دهد، که دارای اثرات ضد میکروبی است و از رشد میکروبی در شیر مادر یخچال ذوب شده جلوگیری می کند.

در حقیقت، یک مطالعه نشان داد که لیپاز موجود در شیر مادر می تواند عملکرد لیپاز لوزالمعده را در دوران نوزادی جبران کرده و به رشد سالم، به ویژه در نوزادان نارس کمک کند. اگر هنوز بوی شیر یا طعم شیر مادر خود را مناسب نمی دانید، قطعات پمپ سینه، ظروف ذخیره سازی را بررسی کرده و با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. همچنین از غذاهای با بوی قوی مانند سیر و ماهی خودداری کنید. 

اگر گمان می کنید که سطوح بالاتر لیپاز علت طعم عجیب و غریب است، می توانید یک آزمایش خانگی ساده انجام دهید. پس از شیر دادن، آن را طبق دستورالعمل های توصیه شده – در فریزر یا یخچال نگهداری کنید. بگذارید یک یا دو روز بماند و سپس بو را بررسی کنید. اگر شیر در ابتدا هنگام پمپاژ بوی خوبی می داد و اکنون بوی صابون می دهد، این احتمال وجود دارد که شما شیر مادر با محتوای لیپاز بالاتر تولید کنید.

آیا می توانید لیپاز را در شیر مادر، در خانه آزمایش کنید؟

اگرچه فعالیت لیپاز در شیر مادر یک فعالیت طبیعی است. اما اگر مایل به تعیین آن هستید، می توانید آن را درست در خانه با مراحل زیر انجام دهید.

  • مقداری از شیر مادر را در یک ظرف مناسب نگهداری کنید و در یخچال قرار دهید. مقدار کمی از شیر را بچشید تا طعم و بوی آن را قبل از نگهداری مشخص کنید.
  • بگذارید ظرف به مدت یک تا دو روز در فریزر یا یخچال بماند.
  • پس از زمان تعیین شده، بو و طعم آن را بررسی کنید. اگر شیر بو می دهد و طعم می دهد یا مایع صابونی دارد، به احتمال زیاد لیپاز شیر مادر شما زیاد است.

اگر شیر شما دارای لیپاز بالایی است و کودک شما از تغذیه خودداری می کند، ممکن است برخی از روش های از بین بردن بو و طعم شیر مادر را امتحان کنید. 

از بین بردن بو و طعم بد شیر مادر

لیپاز بالای شیر مادر | پزشکت

به زمان ترش شدن شیر و بوی خنک توجه کنید. پیروی از این جدول زمانی به تعیین زمان تقریبی تغییر رنگ طعم شیر ذخیره شده به دلیل فعالیت لیپاز کمک می کند. در بیشتر موارد، تغییر طعم شیر پس از 24 ساعت ذخیره سازی رخ می دهد. بنابراین، شیر را پمپ کرده و ذخیره کنید تا از هدر رفتن شیر جلوگیری شود.

گرم کردن را امتحان کنید. به گفته متخصصان، گرم کردن شیر تازه قبل از ذخیره می تواند لیپاز را غیرفعال کند. گرم کردن شیر شامل حرارت دادن آن است تا زمانی که شروع به حباب زدن در لبه ها کند و نجوشد. جوشاندن شیر توصیه نمی شود. زیرا می تواند مواد مغذی ضروری را از بین ببرد. کارشناسان پیشنهاد می کنند شیر مادر را در تابه زیر 180 درجه فارنهایت (82.2 درجه سانتی گراد) گرم کنید.

شیر ذخیره شده را با شیر تازه یا جامدات مخلوط کنیدمی توانید شیر ذخیره شده را با شیر تازه مخلوط کنید تا عطر و طعم آن قبل از سرو کردن به نوزاد مخلوط شود. با این حال، مطمئن شوید که هر دو هم دما هستند. برای نوزادان بزرگتر که همراه با شیر مادر از مواد جامد استفاده می کنند، می توانید مواد جامد را به شیر مادر اضافه کنید. بلغور جو دوسر و غلات نوزادان برخی از غذاهای بی خطر هستند که می توانید به شیر مادر اضافه کنید.

به غیر از این اقدامات، تغییر سرعت و فشار پمپ های سینه نیز ممکن است به جلوگیری از تغییر در طعم و بوی شیر مادر کمک کند. شما همچنین می توانید از استریل بودن پمپ سینه و قطعات آن برای جلوگیری از آلودگی باکتریایی اطمینان حاصل کنید، که می تواند طعم و مزه شیر مادر را نیز تغییر دهد.

تاثیر شیر لیپاز بالا چیست؟

لیپاز بالای شیر مادر | پزشکت

شیر مادر برای نوزادان حیاتی است. طعم و بوی آن از جمله عواملی است که بر اشتهای نوزاد تأثیر می گذارد. به دلیل این تغییرات ممکن است نوزاد شیر مادر ذخیره شده را متوقف کند. اما مطمئن باشید، طعم و بوی صابون شیر که به درستی ذخیره می شود، بی خطر است، مشروط بر این که علت آن فعالیت بالای لیپاز باشد. نه چیز دیگری. اگر نگران علت احتمالی طعم و مزه صابون شیر هستید، از شیردهی مشورت بگیرید.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شیر لیپاز برای نوزاد شما مضر باشد یا در آینده مشکلاتی را ایجاد کند، وجود ندارد.

کودک شما قادر است این شیر را بدون هیچ مشکلی هضم کند. به یاد داشته باشید، این همان شیر است که کودک شما در صورت شیردهی مستقیم از سینه می نوشد. این فرآیند پمپاژ و ذخیره سازی است که باعث می شود شیر متفاوت به نظر برسد.

تنها مسئله ای که مطرح می شود این است که همه نوزادان از نوشیدن شیر ذخیره شده با طعم یا بوی جدید استقبال نمی کنند. برخی از نوزادان ممکن است اصلاً تحت تأثیر قرار نگیرند. اگر کودک شما شیر ذخیره شده و شیر مادر را رد می کند. باید راه حلی برای از بین بردن طعم مزاحم پیدا کنید.

دلیل وجود لیپاز بالا در شیر

علت واقعی بو و طعم ترش لزوماً میزان لیپاز موجود در شیر نیست. بلکه میزان فعالیت لیپاز است. در حالی که برخی از مادران می توانند شیر را در یخچال یا فریزر برای مدتی بدون تغییر بو ذخیره کنند. برخی دیگر پس از 24 ساعت متوجه تغییر می شوند. فرض بر این است که تجزیه چربی با سرعت بیشتری اتفاق می افتد، که باعث می شود شیر زود بو دهد.

همچنین، اجازه دهید این را روشن کنیم که خوردن شیر با فعالیت لیپاز بالا نشانه این نیست که مشکلی در شما وجود دارد و این بدان معنا نیست که از نظر جسمی مشکلی وجود دارد.

مسئله “شیر من طعم صابون دارد” بسیار رایج است. بنابراین، اجازه ندهید این سکسکه در دوران شیردهی یکی دیگر از موارد غیر ضروری باشد که برای سنجش ارزش خود به عنوان یک مادر استفاده می کنید!

اما با این وجود، اگر شما مادر شیرده ای هستید که قصد دارد به سر کار برود یا فقط می خواهد یک استراحت گاه به گاه ضروری انجام دهد-و کودک شما از خوردن شیر ذخیره شده و لیپاز بالا خودداری می کند- پس شما به نیاز به راه حلی برای مشکل دارد

نحوه درمان شیر لیپاز بالا

لیپاز بالای شیر مادر | پزشکت

اگر قصد دارید از شیر ذخیره شده استفاده کنید، چند روش برای از بین بردن مشکل طعم و بوی ناشی از فعالیت بالای لیپاز وجود دارد.

طعم شیر لیپاز بالا می تواند به سرعت در 24 ساعت یا چند روز تغییر کند. یک گزینه این است که از طریق آزمایش و خطا آزمایش کنید که چقدر طول می کشد تا طعم تغییر کند. با دانستن این موضوع، هنوز می توانید شیر را پمپاژ و ذخیره کنید.

به عنوان مثال، اگر متوجه شده اید که تغییر طعم شیر شما چهار روز طول می کشد. این بدان معناست که از لحظه ای که آن را پمپ کرده اید، چهار روز فرصت دارید تا قبل از تغییر طعم از این شیر استفاده کنید. برخی از مادران با کاهش فشار و سرعت پمپ سینه، بوی شیر ذخیره شده خود را بهبود بخشیدند.

آن را با شیر تازه پمپ شده یا غذاهای دیگر مخلوط کنید.

ترکیب شیر یخچالی با بوی صابون و شیر تازه پمپ شده گاهی می تواند طعم را دوباره شیرین کند.

مخلوط کردن شیر ذخیره شده با غذاهای جامد تنها در صورتی امکان پذیر است که کودک شما آنقدر بزرگ شده باشد که شروع به خوردن مواد جامد کند. اما گاهی اوقات، از بین بردن عطر و طعم شیر لیپاز بالا می تواند کودک شما را در خوردن آن فریب دهد و از دور ریختن آن طلای مایع که به سختی به دست آمده است، جلوگیری کند. غلات کودک، بلغور جو دوسر و اسموتی گزینه های بسیار خوبی برای این ترفند هستند.

شیر را داغ کنید.

ممکن است از این تصور که مجبور هستید مرحله دیگری را به مراحل شیردهی خود اضافه کنید، ناراحت شوید. اما اگر جایگزینی برای کودکی است که از شیر پمپ شده شما خودداری می کند، گرم کردن شیر ممکن است بهترین گزینه برای ذخیره شیر طولانی مدت باشد.

قبل از ذخیره کردن شیر تازه، باید آن را جوش دهید. برای داغ کردن شیر، هدف این است که آن را در جایی که حباب ایجاد می شود گرم کنید. اما از جوشاندن آن جلوگیری کنید. اگر شیر را برای مدت طولانی گرم کنید و بجوشد، مواد مغذی را از بین می برید. به دنبال ایجاد حباب در اطراف لبه های ظرف یا بطری باشید و شیر را از روی حرارت بردارید.

سپس باید سریع آن را در یخچال قرار دهید تا دما قبل از ذخیره سازی با خیال راحت کاهش یابد. مطمئن شوید که آن را طبق دستورالعمل های توصیه شده برای دمای مناسب – چه آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید، ذخیره کنید.

اکثر کارشناسان معتقدند که گرم کردن شیر مادر در تابه بهترین حالت است. اما می توانید از شیشه گرمتر استفاده کنید. فقط نباید گرمکن شیر را بیش از 180 درجه فارنهایت گرم  کند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/breastfeeding/high-lipase-milk#bottom-line

https://www.momjunction.com/articles/high-lipase-breast-milk-causes-tips_00722158/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز