لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

آلرژی به نخود در کودکان

آلرژی به نخود در کودکان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آلرژی به نخود در کودکان ممکن است در کنار سایر آلرژی های غذایی مانند آلرژی به بادام زمینی و یا سایر حبوبات مانند لوبیا و عدس رخ دهد. این در حالی است که آلرژی به نخود نسبت با سایر آلرژی ها به ندرت رخ می دهد اما احتمال بروز آن وجود دارد و می تواند منجر به علائم و عوارضی در کودکان شود. اما اینکه آلرژی به نخود در کودک چگونه تشخیص و درمان می شود و تا چه حدی می تواند جدی و خطرناک باشد موضوعاتی است که بهتر است در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آیا کودکان می توانند به نخود حساسیت داشته باشند؟

احتمال بروز آلرژی در کودکان وجود دارد. به خصوص اگر کودک شما نسبت به سایر حبوبات حساسیت داشته باشد. حبوبات خانواده ای از غذاها هستند که شامل نخود، بادام زمینی، لوبیا و عدس است. یک مطالعه تحقیقاتی در مجله آکادمی اطفال آمریکا نشان داد که درجه بالایی از واکنش متقابل بین عدس، لوبیا و نخود وجود دارد. علاوه بر این، آلرژی به نخود همچنین می تواند به دلیل واکنش متقابل بین نخود و بادام زمینی با واسطه IgE (با واسطه آنتی بادی) رخ دهد.

آلرژی به نخود در برخی از بیماران مبتلا به آلرژی به سایر حبوبات به ویژه نخود و عدس گزارش شده است. با این حال، آلرژی بودن به یک نوع حبوبات لزوماً به این معنی نیست که یک فرد به سایر انواع حبوبات حساسیت دارد، اگرچه خطر ابتلا به بیش از یک نوع آلرژی به حبوبات می تواند افزایش یابد.

در صورت لزوم می توانید با متخصص کودکان آنلاین در پزشکت همین الان مشورت کنید.

حساسیت به نخود

خوشبختانه، اکثر افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی یا سویا (هر دو آلرژن غذایی رایج) می توانند سایر حبوبات مانند نخود را به خوبی تحمل کنند. با این حال، گزارش‌هایی از بیماران مبتلا به آلرژی به بادام‌زمینی وجود دارد که واکنش‌هایی به محصولات غذایی فرآوری‌شده حاوی مقادیر زیادی پروتئین غلیظ نخود را تجربه می‌کنند. اگر کودک آلرژی شناخته شده ای به بادام زمینی دارد، غذاهای حاوی پروتئین نخود باید با احتیاط مصرف شوند.

نخود و سایر محصولات نخود یک محرک شناخته شده سندرم انتروکولیت ناشی از پروتئین غذایی هستند که به عنوان FPIES نیز شناخته می شود. FPIES یک آلرژی نادر و تاخیری به پروتئین غذا است که باعث شروع ناگهانی استفراغ مکرر و اسهال چند ساعت پس از مصرف محرک غذا می شود. در صورت عدم درمان، واکنش می تواند منجر به کم آبی قابل توجهی شود. سندرم آلرژی دهان معمولاً منجر به خارش کوتاه مدت، سوزن سوزن شدن یا سوزش در دهان می شود و بعید است که منجر به واکنش خطرناکی شود. پختن یا کنسرو کردن نخود فرنگی می تواند به کاهش و حتی از بین بردن واکنش کمک کند.

کهیر از علائم آلرژی به نخود در کودکان|| پزشکت

علائم آلرژی به نخود در کودکان چیست؟

علائم آلرژی به نخود در کودکان متفاوت است. برای برخی، علائم می تواند خفیف باشد، در حالی که برای برخی دیگر، ممکن است جدی باشد. برخی از شایع ترین علائم آلرژی به نخود در کودکان عبارتند از:

  • برجستگی های روی پوست به نام کهیر پوستی در هر قسمت از بدن. موارد شدید می تواند باعث کهیر و راش گزنه شود.
  • سوزن سوزن شدن یا خارش در دهان، گلو، لب ها یا کل صورت
  • گرفتگی معده
  • استفراغ و سرفه

علائم شدیدتر ناشی از آلرژی به نخود عبارتند از:

  • خس خس سینه
  • دشواری در تنفس و افزایش ضربان قلب
  • آنافیلاکسی که می تواند باعث احساس خفگی و مشکل شدید در تنفس شود.

بهتر است بدون در نظر گرفتن علائم خفیف یا جدی آلرژی به دنبال کمک پزشکی باشید. اقدام به موقع می تواند از عوارض جلوگیری کرده و همچنین به تشخیص کمک کند.

اگر کودکتان علائم آلرژی را دارد، بهتر است سریعا از یک متخصص کودکان آنلاین در پزشکت کمک بگیرید.

تشخیص آلرژی به نخود در کودکان

روش های آزمایشگاهی زیادی برای تشخیص آلرژی به نخود در کودکان وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • سابقه شخصی و پزشکی: برای تشخیص و ارزیابی کامل آلرژی به نخو در کودکان، پزشک در مورد دوره های آلرژی قبلی نوزاد در صورت وجود سوالاتی می پرسد.
  • معاینه فیزیکی: گوش ها، چشم ها، بینی، گلو، سینه و پوست کودک معاینه می شود. همچنین معاینه عملکرد ریه و اشعه ایکس از ریه ها یا سینوس ها نیز می تواند انجام شود. معاینه فیزیکی می تواند حساسیت به نخود را در کودکان نشان دهد.
  • تست حذف غذا: به والدین آموزش داده می شود که مواد غذایی مشکوک را از رژیم غذایی کودک حذف کنند. شما باید غذا را در مدت زمانی که پزشک تجویز کرده است حذف کنید.
  • تست پوستی پریک: این روش می‌تواند علت دقیق آلرژن را شناسایی کند، اما به دلیل خطر ایجاد واکنش آلرژیک شدید، ممکن است این آزمایش روی کودکان انجام نشود.

بررسی ها نشان می دهد که هنگام مصرف دانه‌های نخود بالغ بیشتر احتمال دارد واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند.

چگونه حساسیت به نخود را در کودکان مدیریت کنیم؟

مدیریت آلرژی به نخود شامل کاهش شدت علائم و تسکین آنها است. برخی از داروهایی وجود دارد که می توانند به تسکین علائم آلرژی به نخود کمک کنند  که احتمالا پزشک آنها را تجویز خواهد کرد. علاوه بر آن می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • از محلول شستشو با نمک استفاده کنید: اگر کودک شما به دلیل واکنش آلرژیک از احتقان بینی رنج می برد، ممکن است محلول شستشوی بینی با آب نمک کمی تسکین یابد. برای اطلاع از نوع و دوز مناسب قطره سالین با پزشک مشورت کنید.
  • کرم ها یا پمادهای کورتیکواستروئیدی: کورتیکواستروئیدهای که به نام استروئیدها یا کورتیزون نیز شناخته می شوند، برای درمان آلرژی بسیار موثر هستند. اینها به صورت موضعی برای تسکین کهیر، بثورات گزنه و کهیر استفاده می شوند.
  • آنتی هیستامین ها: مصرف این دسته از داروها می توانند به کاهش و تسکین عطسه، خارش، آبریزش بینی و کهیر کمک کنند.
  • کورتیکواستروئیدهای بینی: این اسپری های بینی برای تسکین آلرژی بینی استفاده می شود. آنها به طور کلی در برابر تورم ناشی از آبریزش مداوم و خارش بینی تسکین می دهند.
  • داروهای ضد احتقان: مصرف آنها می تواند به تسکین گرفتگی شدید بینی و راه های هوایی به دلیل واکنش آلرژیک کمک کند. یک ضد احتقان اغلب در ترکیب با یک آنتی هیستامین تجویز می شود.

هرگز بدون تجویز پزشک به نوزاد داروی آلرژی ندهید. پزشک پس از در نظر گرفتن سن کودک، شدت علائم و سلامت عمومی، داروها را پیشنهاد می کند. در موارد شدید آلرژی، پزشک ممکن است روش های درمانی گسترده ای مانند ایمونوتراپی را  پیشنهاد کند. درمان باعث تسکین کودک شما می شود. با این حال، باید اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از بازگشت آلرژی در نظربگیرید.

چگونه از بروز آلرژی به نخود در کودکان جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از بروز آلرژی در کودکان باید برخی راهکار ها را در نظر بگیرید، از جمله:

اجتناب از مواد حساسیت زا: در صورت امکان از دادن نخود به کودک خودداری کنید. می توانید نخود را با حبوبات دیگری جایگزین کنید که کودک شما به آنها حساسیت ندارد. برای تعیین بهترین غذا برای جایگزینی نخود فرنگی در رژیم غذایی کودک، با یک متخصص تغذیه کودکان مشورت کنید.

برچسب ها را بررسی کنید: نخود فرنگی می تواند بخشی از بسیاری از غذاهای آماده برای تغذیه کودک باشد. اگر به کودک خود غذای بسته بندی شده می دهید، برچسب هایی غذایی را بخوانید.

 

 

نخود فرنگی برای کودکان|| پزشکت

سوالات متداول

آیا نخود فرنگی منجمد برای کودکان مفید است؟

می توانید از نخود فرنگی منجمد را برای تغذیه کودک خود استفاده کنید. سبزیجات منجمد ارزش غذایی خود را حفظ می کنند و اگر حاوی مواد نگهدارنده و نمک و شکر نباشند مفید هستند.

چه زمانی نوزادان می توانند نخود فرنگی را کامل بخورند؟

کودکان زیر پنج سال در معرض بیشترین خطر آسیب ناشی از خفگی هستند. برخی از غذاهای کامل می توانند خطر خفگی داشته باشند، بنابراین بهتر است نخود کامل را به نوزاد ندهید و صبر کنید تا به اندازه کافی بزرگ شود.

آیا نخود فرنگی باعث گاز و نفخ در کودکان می شود؟

نخود فرنگی پتانسیل ایجاد گاز یا ناراحتی معده در کودکان را دارد. مصرف نخود سبز در مقادیر زیاد ممکن است باعث مشکلات گوارشی در کودکان شود. با این حال، مصرف متوسط ​​ایمن در نظر گرفته می شود.

آیا کودک می تواند نخود فرنگی کنسروی بخورد؟

فقط به دنبال قوطی‌هایی باشید که با علامت «بدون نمک افزوده» یا «کم سدیم» مشخص شده‌اند، زیرا بسیاری از نخود فرنگی‌های کنسرو شده دارای میزان سدیم بیش از نیاز کودک هستند. آبکشی کنسرو نخود فرنگی می تواند به حذف مقداری سدیم کمک کند.

آیا نخود برای نوزادان سخت هضم می شود؟

نخودفرنگی حاوی فیبر و سایر اجزای غذایی است که گاز تولید می کند. برخی از عناصر نخودفرنگی به طور طبیعی در برابر هضم مقاوم هستند، اما این فیبرهای غیرقابل هضم به تغذیه باکتری های مفید روده کمک می کنند و از رشد یک میکروبیوم متنوع و سالم در کودک حمایت می کنند. مصرف غذاهای پرفیبر مانند نخود به صورت تدریجی و منظم در رژیم غذایی کودک می تواند به کاهش ناراحتی گوارشی کمک کند.

آیا نخود فرنگی برای کودکان مفید است؟

نخودفرنگی منبع عالی فیبر، کربوهیدرات و پروتئین است که به حمایت از میکروبیوم روده در حال رشد و به رشد و تکامل کمک می کند. آنها همچنین منبع خوبی از روی، فولات و ویتامین B6 هستند که در مجموع از عملکرد سیستم ایمنی، رشد عصبی و متابولیسم سالم حمایت می کنند. در نهایت، نخود فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است که به مقاومت بدن در برابر عوامل استرس زا کمک می کند. از آنجایی که کودکان هنوز با گروه های غذایی مختلف آشنا نیستند و ایمنی آنها به اندازه بزرگسالان قوی نیست، آلرژی به برخی غذاها در کودکان زیاد رایج است. مراقب واکنش‌ها و علائم آلرژی های غذایی در آن‌ها باشید تا حساسیت را بشناسید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز