لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

مصرف قند و بروز خطر کرونا

مصرف قند و خطر کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


مصرف قند و خطر بروز کرونا یکی از هشدار های محققان برای پیشگیری از شیوع کرونا است. مصرف قند بالا، شاید فرد را بیشتر در معرض کرونا قرار بدهد. محققان معتقدند که خوردن منظم و بیش از حد قند می تواند اثرات منفی زیادی بر سلامتی افراد داشته باشد. این در حالی است که برخی افراد فکر می کنند در اوقات پرتنش و استرس زا، خوردن قند منجر به آرامش آنها می شود.

قند بر ناقل های عصبی یا هورمون ها در مغز تأثیر می گذارد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گزارش می دهند: افرادی که دارای بیماری زمینه ای از جمله سندرم متابولیک هستند، در معرض خطر بیشتری برای عوارض ناشی از COVID-19 قرار دارند.

بدون شک سال 2020 پر از استرس است. بسیاری از افراد برای مقابله با استرس خود سعی می کنند به رژیم های غذایی مختلفی روی بیاورند.

طبق مطالعه دانشگاه ایالتی بال ، 31 درصد از 838 پاسخ دهنده می گویند: همه گیری و شیوع بیماری کرونا باعث افزایش استرس در آنها شده است. حتی این استرس بر رفتارهای غذایی آنها تأثیر گذاشته و کیفیت رژیم غذایی آنها را کاهش داده است. سطح استرس در افرادی که رژیم غذایی ناسالم دارند، به طور قابل توجهی بالاتر است.

لورا اشمیت، PhD دانشمند قند و استاد سیاست بهداشت در دانشگاه کالیفرنیا در سان است. وی در این مورد می گوید: نگرانی در مورد استرس خوردن در بحران شیوع بیماری کرونا وجود دارد و برخی از مردم می خواهند با خوردن شکر و غذای ناخواسته با استرس خود مقابله کنند.

چرا مردم زیاد قند می خورند؟

مصرف قند و خطر کرونا | پزشکت

هیچ شواهد کافی برای اثبات اعتیاد به غذا وجود ندارد. اما اشمیت معتقد است به نظر می رسد مردم به دلیل تاثیر قند بر مغز به شکر معتاد شده اند.

موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر، مغز افراد را پس از مصرف زیاد قند مورد ارزیابی قرار داده اند. مغز به مصرف بیش از حد قند واکنش نشان می دهد که مهمترین آنها دوپامین است. در افرادی كه اعتیاد را تجربه می كنند، انتقال دهنده های عصبی در مغز آنها به یک محرک عادت می کنند. این محرک می تواند الكل یا کوکائین یا هر عامل دیگری باشد.

با گذشت زمان، مغز برای ترشح انتقال دهنده های عصبی به منابع خارجی مانند الکل، دارو یا غذا وابسته می شود. به این پدیده کاهش تنظیم دوپامین گفته می شود و اشمیت می گوید که این مسئله در مغز افرادی که مقادیر زیادی قند مصرف می کنند نیز رخ می دهد.

اشمیت معتقدند: هنگامی که مردم به ما می گویند که به قند اعتیاد دارند، ممکن است علتی در این زمینه وجود داشته باشد و این چیزی است که ما باید بیشتر مطالعه و درک کنیم.

بیماری ژنتیک

آیا مصرق قند منجر به استرس غذایی می شود؟

Teralyn Sell، دکترای روان درمانی و متخصص بهداشت مغز، می گوید قند باعث استرس غذایی در مغز می شود زیرا این یک فشار غذایی است.

هنگامی که ما در مورد کاهش استرس صحبت می کنیم، مردم اغلب به استرس کار و استرس زندگی در خانه فکر می کنند، اما آنها همچنین باید به فکر استرس در رژیم غذایی باشند. بخشی از استرس در رژیم غذایی به قند مربوط می شود. چون قند بر نحوه مرکز پاداش مغز تاثیر می گذارد. حتی باعث اختلال در تنظیم قند خون می شود. محققان معتقدند علت اینکه چرا افراد برای مقابله با استرس، قند می خورند مشیص نیست. علت آن باید بررسی شود.

آنها می گویند: قند خون (گلوکز) قند اصلی موجود در خون است. گلوکز از غذاهایی که مصرف می کنید تامین می شود و منبع اصلی انرژی بدن است. به احتمال زیاد افراد برای تامین انرژی مورد نیاز خود قند می خورند؛ اما خوردن قند زیاد، گلوکز را افزایش می دهد. از طرفی هم افت قند خون منجر به احساس خستگی و ضعف می شود.

 در این مرحله، بدن بیمار برای جبران کمبود انرژی، آدرنالین تولید می کند. آدرنالین منجر به ایجاد شرایط  جنگ یا پرواز می شود. در این وضعیت قشر جلو پیشانی یا همان مغز متفکر افراد غیرفعال می شود. حتی ممکن است منجر به احساس گرسنگی شود. محققان معتقدند: مصرف شکر می تواند بر احساساتی مانند تنهایی نیز تأثیر بگذارد.

چرا مصرف قند اضافی در طی بروز کرونا خطرناک است؟

مصرف قند و خطر کرونا | پزشکت

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش می دهد که بزرگسالان در هر سنی ممکن است یک بیماری زمینه ای داشته باشند. این بیماری ها می تواند افراد را در معرض   خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار دهد.  حتی بیماری های زمینه ای در بیماران مبتلا به کرونا می تواند منجر به بروز عوارض جانبی زیادی شود، از جمله :

  • لوله گذاری یا تهویه
  • بستری شدن در ICU
  • بستری شدن در بیمارستان
  • مرگ ناشی از ویروسی که باعث COVID-19 می شود.

شرایط مربوط به رژیم غذایی که افراد را در معرض خطر بیماری شدید قرار می دهد، عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی بدن تا حد زیادی به عملکرد دستگاه گوارش ما بستگی دارد. وجود تعادل دقیق باکتری های مفید و مضر در روده ضروری است. مصرف بیش از حد قند در بدن،  منجر به افزایش باکتری مضر در  روده می شود. بنابراین تعادل باکتری ها را بر هم می زنند، که ممکن است منجر به بیماری شود. قند بر نحوه مبارزه گلبول های سفید خون و سیستم ایمنی بدن بیماران تأثیر می گذارد.

چرا افراد چاق بیشتر در معرض عوارض کرونا هستند؟

مصرف قند و خطر کرونا | پزشکت

محققان می گویند: معلوم نیست چرا افراد مبتلا به بیماری های متابولیکی و چاقی در معرض خطر بیشتری از عوارض COVID-19 قرار دارند. به نظر می رسد علت اصلی این موضوع مربوط به مقاومت در برابر انسولین یا کبد چرب یا وزن اصلی بیماران مربوط می شود. اما احتمال دارد مراقبت از افراد مبتلا به چاقی در بیمارستان دشوارتر باشد. حتی اختلالات تنفسی هنگام ابتلا به عفونت ریوی ناشی از COVID در افراد چاق شدیدتر می شود.

از دست دادن وزن در هنگام شیوع بیماری ایده آل است. اما تا حدودی می تواند طاقت فرسا باشد. خبر خوب این است که وقتی قند را از رژیم غذایی خود حذف می کنید، بدن می تواند سریع پاسخ دهد. بررسی ها نشان می دهد شروع رژیم بدون قند بعد از دو هفته، حساسیت به انسولین و نشانگرهای زیستی بیماری مزمن متابولیك را بهبود می بخشد.

شاید بسیاری از مردم بگویند در میان بحران و شیوع بیماری های عفونی مانند کرونا، نمی توانیم بر روی کاهش وزن خود تمرکز کنیم. این در حالی است که محققان معتقدند که حذف قند از رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به عوارض شدید کرونا را کاهش دهد.

چگونه میزان مصرف قند خود را کاهش دهم؟ 

مصرف قند و خطر کرونا | پزشکت

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند: مردان نباید از بیشتر 9 قاشق چایخوری (36 گرم یا 150 کالری) قند در روز بخورند. در حالی که زنان باید به 6 قاشق چای خوری (25 گرم یا 100 کالری) در هر روز اکتفا کنند. برای کمک به رسیدن به این هدف، روش های زیر را برای حذف قند از رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

محرک ها را از محیط غذایی خود حذف کنید.

غذاهای سالم و مقوی را در آشپزخانه خود نگه داری کرده و محرک ها را حذف کنید. مولی کارمل، درمانگر اختلالات خوردن و نویسنده کتاب Breaking Up with Sugar ، پیشنهاد می کند بعد از اینکه شام ​​را درست خوردید درب آشپزخانه خود را ببندید.

عوامل محرک خود را شناسایی کنید.

بهتر است عوامل محرک خود را شناسایی کنید و ببینید چه زمانی به سمت تنقلات می روید. برخی افراد هنگامی که پای تلویزیون یا کامپیوتر می نشینند، نیاز به تنقلات دارند. عوامل محرک، مکان هایی که فکر می کنید نیاز به مصرف تنقلات دارید، زمان و حتی افرادی که باعث می شوند به سمت تنقلات و مصرف آن بروید را شناسایی کنید.

 وعده های غذایی خود را برنامه ریزی کنید.

 تحقیقات نشان می دهد که وعده های غذایی تنظیم شده به جلوگیری از پرخوری کمک می کنند. او پیشنهاد می کند که غذایی را که می خورید، طرز تهیه و زمان مصرف آن را برنامه ریزی کنید. سعی کنید وعده های غذایی را با فاصله 3 تا 5 ساعت در طول روز بخورید.

 هر 3 تا 4 ساعت پروتئین مصرف کنید.

خوردن پروتئین می تواند قند خون شما را ثابت نگه دارد و باعث می شود قند کمتری بخورید. هر 3 تا 4 ساعت مقادیر کمی پروتئین مانند پنیر، آجیل بخورید.

از مصرف شکر قبل از خواب خودداری کنید.

مصرف شکر در شب، بدترین چیز برای قند خون شما است. خوردن میان وعده های پر از کربوهیدرات یا شکر قبل از خواب باعث می شود که قند خون به شدت تغییر پیدا کند و منجر به اختلال در خواب می شود. مصرف شکر می تواند التهاباتی را در بدن ایجاد کند که  منجر به بیماری های مزمنی مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی می شود. مصرف  بیش از حد قند همچنین منجر به افزایش وزن می شود، که مستقیماً با سطح کلسترول بالا و خطر حملات قلبی ارتباط دارد.

اگر شما به یک شیرینی احتیاج دارید، بهتر است شکر طبیعی مانند میوه بخورید. این در حالی است که، کربو هیدرات های موجود در میوه ها و سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و غیره، در مقایسه با کربو هیدرات های موجود در غذاهای فرآوری شده، آرام تر وارد جریان خون می شوند و به حفظ وزن سالم بدن کمک می کنند.

کربو هیدرات های موجود در مواد غذایی فرآوری شده و آشامیدنی های غیرطبیعی باعث می شوند سطح گلوکز و انسولین به سرعت افزایش یافته و فرد سریع تر احساس گرسنگی کند. غذاهای طبیعی حاوی کربو هیدرات، کمتر این کار را انجام می دهند. غذاهایی که از کربو هیدرات های طبیعی مانند میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و برخی غلات تهیه می شوند نیز حاوی ویتامین های ضروری، مواد معدنی، فیبر و مواد مغذی اصلی مورد نیاز بدن هستند. پس سعی کنید به جای مصرف غذاهای فراوری شده و آماده و آبمیوه های صنعتی و غیر طبیعی از کربو هیدارت های طبیعی و میوه های طبیعی و سبزیجات تاره و غلات کامل استفاده کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز