لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

 ماندگاری کرونا ویروس

ماندگاری و شیوع کروناویروس | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


coronavirus، که اکنون به طور رسمی با نام COVID-19 شناخته می شود، برای اولین بار از کشور چین منتشر شده و اکنون بیشتر کشور های دنیا را آلوده کرده است. از آنجا که این نسخه از coronavirus کاملا جدید و ناشناخته است، محققان تلاش می کنند تا ماندگاری کرونا ویروس نحوه درمان و چگونگی راه های انتقال آن را شناسایی کنند. و چون تا به حال هیچ درمان خاص و قطعی برای COVID-19 وجود ندارد، و میزان ماندگاری کروناویروس بر روی سطوح تا حدودی زیاد است بسیاری از متخصصان به مردم توصیه می کنند بر روی راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس تمرکز کنند.

راه های انتشار کرونا ویروس

ماندگاری و شیوع کروناویروس | پزشکت

از آنجا که کرونا ویروس، یک ویروس کاملا جدیدی است، درک متخصصان از نحوه شیوع و انتقال آن محدود می باشد .کارشناسان معتقدند این ویروس از راه های مختلفی می تواند انتشار پیدا کند اما چهار عامل مهم در انتقال آن نقش دارند که عبارتند از:

  • نزدیک شدن و برقراری ارتباط شما با یک فرد بیمار
  • مدت زمانی که شما با یک فرد بیمار در ارتباط هستید.
  • راه هایی مانند عطسه، سرفه و لمس که فرد این ویروس را به شما منتقل می کند.
  • تعداد دفعاتی که شما صورت خود را لمس می کنید.

علاوه بر این چهار عامل، سن و وضعیت سلامتی افراد نقش مهمی در انتقال ویروس دارند.

سبک زندگی ویروس

ماندگاری و شیوع کروناویروس | پزشکت

ویروس یک میکروب وابسته به cod است که برای انتقال به میزبان بعدی خود باید به یک سلول متصل شود. کرونا ویروس هم دقیقا این سبک را دارد که بدون یک انتقال دهنده، خودش نمی تواند فردی را آلوده کند مگر اینکه از طریق مخاط یا بزاق وارد بدن او شود. وقتی که یک فرد سرفه و یا عطسه می کند، می خندد، نفس می کشد و صحبت می کند این قطرات مخاط و بزاق از دهان یا بینی او خارج می شوند. اگر در طول مسیر خود بر روی سطوح خاصی متصل نشوند، معمولا روی زمین میفتند. این ویروس ها برای بیماری زایی باید از طریق چشم، بینی یا دهان وارد بدن شما شود.

برخی از کارشناسان معتقدند که عطسه و سرفه احتمالاً راه های اصلی انتقال کروناویروس ها هستند و صحبت کردن رو در رو یا به اشتراک گذاشتن غذا یا وسایل شخصی می تواند خطرآفرین باشد. به همین علت کارشناسان توصیه می کنند برای پیشگیری از انتقال ویروس ها هنگام روبروشدن با افراد بیمار و یا مشکوک حداقل 1.5 متر از آن ها فاصله بگیرید.

علاوه بر آن کارشناسان معتقدند که هر چه شما بیشتر با یک فرد آلوده در تماس باشید، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار خواهید گرفت.

این در حالی است که کرونا ویروس یک میکروب بسیار ظریفی است که با ضد عفونی و استفاده از مواد شوینده به راحتی از بین می رود.

میزان ماندگاری کرونا ویروس بر روی سطوح

بررسی و تحقیقات بر روی کورو ویروس ها نشان داده که آن ها به مدت دو ساعت تا نه روز بر روی فلز، شیشه و پلاستیک باقی می مانند و حتی می توانند شیرهای توالت و روتختی پارچه را آلوده کنند.

بیماری ژنتیک

این ویروس ها در زمان عطسه، سرفه، خندیدن و حتی صحبت کردن فرد آلوده از راه بزاق و مخاط او به فضا منتشر شده و از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شوند و حتی می توانند روی سطوح تمیز هم قرار بگیرند و آن را آلوده کنند و زمانی که شما این سطوح آلوده را لمس می کنید از طریق دست های آلوده ممکن است ویروس را از راه دهان، بینی و چشم وارد بدن خودتان کنید.

اما با شستن مکرر دست می توانید از انتقال ویروس به بدن خود جلوگیری کنید.

علاوه بر آن می توانید سطح اطراف خود را کاملا با مواد ضد عفونی کننده تمیز کرده یا بعد از لمس سطوح، دستان خود را بشویید. اما تا به حال هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ذرات ویروسی بتوانند از طریق دیواره یا شیشه انتقال پیدا کنند، وجود ندارد و این ویروس ها برای انتقال به جریان هوا نیاز دارند.

علاوه برآن مدت زمان ماندگاری کرونا ویروس بر روی سطوح مختلف به شرایط خاصی بستگی دارد به نحوی كه ويروس در شرايط سردتر و مرطوب تر، میزان ماندگی بيشتر و طولانی تری دارد.

نحوه غیرفعال کردن کرونا ویروس

ماندگاری و شیوع کروناویروس | پزشکت

  • محققان معتقدند که برخی عوامل از جمله پراکسید هیدروژن، اتانول و هیپوکلریت سدیم (یک ماده شیمیایی موجود در سفید کننده)، به سرعت و با موفقیت کورنا ویروس ها را غیرفعال می کنند و حتی پراکسید ازت با غلظت 0.5٪ می تواند این ویروس را در 1 دقیقه غیرفعال کند. در مقابل، محلول های به نام کلرید بنزالکونیوم و کلرهگزیدین دیگلوکسونات، که مردم از آن به عنوان یک ضد عفونی کننده موضعی استفاده می کنند، اثر معکوسی دارند و بر روی ویروس ها بی اثر هستند.
  • اگرچه میزان آلوده کردن کروناویروس روی سطوح بی جان هنوز مشخص نیست، اما به نظر می رسد که شما می توانید این میزان تا حدود زیادی با ضد عفونی کردن سطوح کاهش دهید.
  • محققان معتقدند در پیشگیری از ابتلا به ویروس ها “شست شوی دست ها” بسیار مهم است. سازمان بهداشت جهانی به مردم توصیه می کند که به طور مداوم و صحیح محیط اطراف خود را ضد عفونی کنید. تمیز کردن سطوح محیطی با آب و مواد شوینده و استفاده از سفید کننده معمولی و برای ضد عفونی سطوح کوچک استفاده از اتانول با غلظت 70٪ کافی می باشد.
  • هیچ اطلاعات دقیقی برای میزان آلودگی و بیماری زایی در تماس با یک فرد آلوده وجود ندارد اما باز هم WHO توصیه می کند که در این موارد استفاده از تركیبات دست الكلی (مانند 80٪ اتانول یا 75٪ 2-پروپانول) برای ضد عفونی كردن دست ها موثر است.
  • نصب ایستگاه های شستشوی دست در بخش اورژانس های بیمارستان تنها راه کنترل عفونت است که به طور قابل توجهی می تواند کارمندان مراقبت های بهداشتی را از ابتلا به ویروس محافظت کند.

انتشار کرونا ویروس از راه مدفوع و ادرار

  • شواهد محدودی وجود دارد كه نشان می دهد كه coronavirus جدید می تواند از طریق مدفوع و ادرار نیز پخش شود. یک مطالعه کوچک از نمونه های مدفوع افراد مبتلا به COVID-19 نشان داد که ذرات ویروسی در مدفوع افراد بیمار دیده می شود و این نشان می دهد که نمونه مدفوع افراد بیمار و آلوده ممکن است افراد را آلوده کند.
  • مقامات بهداشتی توصیه می کنند برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس جدید، از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند جدا خودداری کنید و در تماس با این افراد حتما ازماسک صورت استفاده کنید و بیماران حتما باید ماسک بزنند تا احتمال پخش شدن قطرات از طریق سرفه یا عطسه را کاهش دهند.

راه کارهای کاهش شیوع کرونا ویروس

ماندگاری و شیوع کروناویروس | پزشکت

  • دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری های عفونی هشدار داده است که استفاده از ماسک صورت جایگزینی برای رعایت بهداشت فردی و ماندن در خانه در نیست و بیماران و افراد مشکوک بهتر است برای پیشگیری از شیوع بیماری در منزل بمانند.
  • CDC همچنین توصیه می کند تا حد امکان از لمس چشم، بینی و دهان خودداری کنید و به طور مکرر دستان خود را با آب و صابون بشویید. علاوه بر آن استفاده از ضد عفونی کننده دست مبتنی بر الکل 60٪ می توانند در غیرفعال کردن ویروس موثر باشد و آن را از بین ببرد. دستان خود را حداقل به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید و یا از یک ضدعفونی کننده دست حاوی الکل که حاوی 60 تا 95 درصد الکل باشد استفاده کنید و تمام سطوح دستان خود را بشویید و آنها را به هم بزنید تا خشک شوند. در صورت آلودگی بیش از حد دست ها، ترجیحا از آب و صابون استفاده کنید.
  • از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دست های شسته شده خودداری کنید.
  • برای کاهش میزان شیوع انتقال ویروس بهتر است بیماران و افراد مشکوک را در اتاق دیگری نگهداری کرده و بقیه افراد خانواده تا حد امکان از بیمار جدا شوند و در صورت امکان بیمار از اتاق خواب و حمام جداگانه استفاده کنند.
  • سعی کنید که هوای منزل شما یک جریان هوای مناسب و مطلوبی داشته باشد و به این منظور استفاده از دستگاه های تهویه هوا و یا باز کردن پنجره ها می تواند موثر و مفید باشد.
راهکار کاهش شیوع در مراقبت از بیمار

ماندگاری و شیوع کروناویروس | پزشکت

اگر شما مجبور هستید در کنار افراد بیمار و یا آلوده باشید حتما هر دو نفر از ماسک استفاده کنید.

  • هنگام لمس یا تماس با خون بیمار، مدفوع یا مایعات بدن مانند بزاق، خلط، مخاط بینی، استفراغ، ادرار، از صورت و دستکش استفاده کنید.
  • ماسک ها و دستکش های یکبار مصرف را بعد از مصرف دور انداخته و مجددا استفاده  نکنید.
  • هنگام جدا کردن وسایل محافظ شخصی، ابتدا دستکش را بردارید و سپس بلافاصله دستان خود را با صابون و آب یا ضدعفونی كننده دست الكلی تمیز كنید. در مرحله بعد، ماسک را برداشته و دور ریخته و بلافاصله دوباره دستان خود را با صابون و آب یا ضدعفونی کننده دست تمیز کنید.
  • از اشتراک وسایل خانگی با بیمار خودداری کنید. شما نباید ظرف ها، نوشیدن لیوان، ظروف غذاخوری، حوله، ملافه یا وسایل شخصی دیگر را به اشتراک بگذارید.
  • هر روز تمام سطوح ” با میزان لمس بالا” مانند پیشخوان، رومیزی، میز کار، وسایل حمام، توالت، تلفن، صفحه کلید، تبلت و میزهای کنار تخت را تمیز کنید. همچنین، هر سطحی که ممکن است خون، مدفوع یا مایعات بدن روی آن ها وجود داشته باشد را تمیز کنید.
  • از اسپری تمیز کننده خانگی یا سفید کننده ها طبق دستورالعمل، استفاده کنید.

ماندگاری کوروی ویروس ها بر روی سطوح بی جان

ماندگاری و شیوع کروناویروس | پزشکت

در مورد چگونگی ماندگاری کوروی ویروس ها بر روی سطوح بی جان مانند میزها و دستگیره درب ها مشخص شده است که:

  • این ویروس ها بسته به نوع سطوع و شرایط، می توانند از 2 ساعت تا 9 روز روی سطوح های مختلف زنده بمانند.
  • نسخه‌های خاصی از این ویروس ها ممکن است در دماهای حدود 4 درجه سانتیگراد یا 39.2د درجه فارنهایت، تا 28 روز زنده بماند.
  • کرونا ویروس هادر دماهای 30-40 درجه سانتی گراد (86-104 درجه فارنهایت)، ماندگاری کوتاه تری دارند. به عنوان مثال ویروس های مشابه کرونا ویروس مانند MERS می توانند تا 48 ساعت بر روی سطح فولاد با دمای 20 درجه سانتیگراد زنده بمانند.
  • اطلاعات در مورد سرعت انتقال coronaviruses از سطوح آلوده به دست یافت نشده استاما، نشان داده شده كه برخی از ویروس ها مانند آنفلوانزا A در یک تماس 5 ثانیه می تواند 31.6٪ بار ویروس را به دست ها منتقل كند.
  • مشخص شده که دانش آموزان به طور متوسط ​​23 بار در ساعت صورت خود را با دست لمس می کنند که در هر بار لمس (56٪) پوست، به دنبال آن (36٪) دهان، (31٪) بینی و (31%) چشم های خود را لمس می کنند.
ماندگاری کورو ویروس ها بر روی انواع مختلف سطوح بی جان
نوع سطح ویروس درجه حرارت ماندگاری
فولاد
MERS-CoV 20 درجه سانتی گراد

30 درجه سانتی گراد

48 ساعت

8-24 ساعت

TGEV 4 درجه سانتی گراد

20 درجه سانتی گراد

40 درجه سانتی گراد

≥ 28 د

3–28 د

4-96 ساعت

MHV 4 درجه سانتی گراد

20 درجه سانتی گراد

40 درجه سانتی گراد

≥ 28 د

4–28 د

4–96 ساعت

HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د
آلومینیوم
HCoV 21 درجه سانتیگراد 2-8 ساعت
فلز
SARS-CoV دمای اتاق 5 د
چوب
SARS-CoV دمای اتاق 4 د
کاغذ
SARS-CoV دمای اتاق 4-5 د
SARS-CoV دمای اتاق 24 ساعت

3 ساعت

<5 دقیقه

شیشه
SARS-CoV دمای اتاق 4 د
HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د
پلاستیک
SARS-CoV 22 -25  درجه سانتی گراد 5 د
MERS-CoV 20 درجه سانتی گراد

30 درجه سانتی گراد

48 ساعت

8-24 ساعت

SARS-CoV دمای اتاق 4 د
SARS-CoV دمای اتاق 6-9 د
HCoV دمای اتاق 2-6 د
PVC
HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د
لاستیک سیلیکون
HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د
دستکش جراحی (لاتکس)
HCoV 21 درجه سانتیگراد  8 ساعت
لباس یکبار مصرف
SARS-CoV دمای اتاق 2 د
سرامیک
HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د
تفلون
HCoV 21 درجه سانتیگراد 5 د

MERS = سندرم تنفسی خاورمیانه

HCoV= کورو ویروس انسانی

TGEV  = ویروس گاستروانتریت قابل انتقال

MHV  = ویروس هپاتیت ماوس

SARS =  سندرم حاد تنفسی شدید

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز