لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اختلال عشق وسواسی یا OLD چیست؟

اختلال عشق وسواسی یا OLD چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اختلال عشق وسواسی یا OLD نوعی حالت ذهنی است که در آن، فرد بیش از حد به عزیزان خود وابسته می شود. این افراد احساس نا امنی می کنند و به دلیل مسائل کوچک دچار اضطراب می شوند. در نتیجه در آن ها، تمایل به کنترل شریک زندگی خود ایجاد می شود. آنها ممکن است در ذهنشان مسائل کوچک را به “بلایای” بزرگ تبدیل کنند.

این اختلالات یک شبه ایجاد نمی شوند. اما ممکن است به دلایل مختلفی مانند ضربه روانی در دوران کودکی یا مورد سواستفاده قرار گرفتن درروابط گذشته ایجاد شوند. این اختلال می تواند همراه با سایر بیماری های روانی، مانند وسواس فکری عملی یا اختلال شخصیت مرزی وجود داشته باشد. به نظر می رسد افراد مبتلا به OLD تا زمانی که علائم این اختلال غیر قابل تحمل نشوند، افرادی مراقب و دوست داشتنی شاخته می شوند.

عاشق شدن، تجربه ای خارق العاده است. زیرا با عشق می توانید دوست و همراهی را برای خودتان پیدا کنید تا در غم و شادی خود با او شریک شوید. اما اگر این عشق به یک وسواس فکری تبدیل شود و شروع را آزاد دهد، چه می کنید؟ چه اتفاقی میفتد اگر به خاطر ترس از دست دادن عشق تان، شریک زندگی شما تمام خواسته ها و رفتارهای شما را تحمل کند؟ گاهی اوقات، عشق می تواند به سطوح خطرناکی برسد و به یک وسواس تبدیل شود، و یکی از این اختلالات شدید، اختلال عشق وسواسی است. اگر به شریک زندگی خود مشکوک هستید یا کسی را می شناسید که در چنین شرایطی می باشد، این مقاله ممکن است به شما در شناسایی علائم و دانستن روش های مقابله با این اختلال کمک کند.

مطالعه بیشتر: حسادت در رابطه عاطفی

اختلال عشق وسواسی یا OLD چیست؟ | پزشکت

علائم اختلال عشق وسواسی

ممکن است تشخیص زودرس  و یا OLD چالش برانگیز باشد، زیرا افراد مبتلا به این اختلال به شدت به دیگران محبت و از آنها محافظت می کنند. آنها در هر شرایطی در کنار شما خواهند بود و این باعث می شود که شما احساس کنید مهمترین فرد جهان هستید! اما به زودی، همه احساسات مبتلایان به این اختلال به رفتارهای افراط و تفریط تبدیل می شوند، که برای داشتن رابطه ای سالم ،مضر است. در چنین شرایطی، چند علائم وجود دارد که نشان می دهد عشق و توجه آنها در واقع یک وسواس ناسالم است. برخی از شایع ترین علائم اختلال عشق وسواسی، عبارتند از:

 حسادت افراطی و یا بیش از حد

اشکالی ندارد که اگر معشوق شما وقتی با همکار زیبای خود یا مربی خوش تیپ بدنسازی تان صحبت می کنید، حسادت می کند. اما فرد مبتلا به OLD بسیار حسادت می کند. اگر شما را درگیر مکالمه ای گاه به گاه، حتی با  عابر پیاده ای ببیند، مضطرب و دچار پارانویا می شود. آنها نسبت به هر چیزی که وقت و توجه شما نسبت به او را از آنها بگیرد، حسادت می کنند.

اعتیاد ناسالم به عشق

شاعران، عشق را به عنوان یک ماده مخدر توصیف می کنند. اما افراد مبتلا به OLD عملا این اعتیاد به عشق را نشان می دهند. آنها چنان معتاد عزیزان خود هستند که بدون آنها نمی توانند کاری انجام دهند. آنها دائماً با عزیزان خود تماس می گیرند و التماس می کنند که زود به پیش شان برگردند. در برخی موارد شدید، آنها حتی ممکن است از ترس از دست دادن نزدیکانشان، افراد را اسیر کنند. آنها الگوهای اعتیاد را نشان می دهند، یعنی در حضور عزیزشان احساس آرامش می کنند و هنگام دوری شان، دچار استرس شدید و افسردگی می شوند.

عزت نفس پایین

یکی از ویژگی های اختلال عشق وسواسی، اعتماد به نفس پایین است. اگرچه این افراد وانمود می کنند شکست ناپذیر هستند و توانایی انجام هر کاری را دارند، اما در اعماق وجودشان بسیار ناامن خواهند بود و احساس ضعف خواهند داشت. آنها دائما دچار هراس و ترس می شوند كه نکند همسرشان آن ها را ترك كنند. افراد دارای این اختلال ممکن است دستاوردها و نقاط مثبت زندگی عزیزانشان را تضعیف کنند. زیرا این امر می تواند عزت نفس پایین آنها را تهدید کند.

مطالعه بیشتر: نشانه های عزت نفس پایین 

اختلال عشق وسواسی یا OLD چیست؟ | پزشکت

حس مالکیت معشوق

اگر معشوق شما طوری رفتار کند که گویی صاحب شما است، پس ممکن است دچار این اختلال باشد. آنها طوری رفتار می کنند که گویی شما نمی توانید بدون حضور آنها زندگی کنید. آنها همچنین می خواهند در مورد زندگی شما چه در زمان حال و چه در گذشته اطلاعات زیادی داشته باشند. آنها حساب های شبکه های اجتماعی شما را بررسی می کنند. از شما حتی در مورد دوستان سابق تان سوال می پرسند. آنها حتی ممکن است اغلب با شما تماس بگیرند تا جزئیات هر دقیقه زندگی شما را بدانند.

مطالعه بیشتر: 12 نشانه نامزد کنترل کننده

تعهد افراطی به معشوق

فردی که وسواس عشق افراطی، نسبت به شما را دارند مشتاقانه می خواهد که به شدت به آنها متعهد باشید. یک‌ فرد دچار اختلال OLD همه کارها را برای جلب رضایت شما انجام می دهد تا شما نیز به آنها متعهد شوید.

سایر علائم اختلال عشق وسواسی، عبارتند از:

  • تماس و پیامک مکرر
  • تهدیدهایی مبنی بر آسیب به خود
  • پیگیری افراطی مسائل روزانه زندگی
  • مشکل در حفظ روابط شغل یا سایر روابط

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با متخصصان روانشناس آنلاین در پزشکت تلفنی مشورت کنید.

اختلال عشق وسواسی یا OLD چیست؟ | پزشکت

علل ایجاد اختلال عشق وسواسی

اگرچه مشخص نیست که چرا برخی از افراد ممکن است دچار این اختلال شوند، اما برخی از علت های احتمالی این اختلال عبارتند از:

آسیب روانی کودکی

افرادی که مورد غفلت والدین یا سرپرست اصلی خود قرار می گیرند ممکن است در آینده دچار شخصیتی وابسته و ضعیف شوند. آنها همیشه در ترس و هراس زندگی خواهند کرد. حتی گمان می کنند به اندازه کافی خوب نیستند و افرادی که آنها را دوست دارند آنها را رها خواهند کرد. احساس می کنند که روابط شان ناپایدار است و همواره در اضطراب به سر می برند.

روابط ناموفق

گاهی اوقات، روابط ناموفق گذشته باعث می شود که شخص به حسادت وسواسی مبتلا شود، که مهم ترین نتیجه اش ترس از خیانت همسر می باشد. این بدان معناست که آنها همواره می ترسند که توسط همسرشان فریب بخورند.

مطالعه بیشتر: 12 نشانه نامزد کنترل کننده

اختلالات روانی

بررسی ها نشان می دهد که اختلال عشق وسواسی می تواند بعد دیگری از اختلال وسواس فکری عملی باشد. افراد مبتلا به OCD و OLD تمایل دارند سطوح مشابهی از پریشانی، مقاومت، تلاش و درجه کنترل را نسبت به موضوع (شخص یا چیز) مورد وسواس خود نشان دهند. بنابراین، OCD می تواند منجر به OLD شود.

 افراد مبتلا به اروتومانیا ممکن است از ویژگی های شبیه به OLD نیز برخوردار باشند. اروتومانیا نوعی اختلال روانشناختی است که در آن فرد دچار این توهم می شود که عاشق شخصی مشهور است. این اختلال ممکن است منجر به وسواس نسبت به آن فرد مشهور شود و  آزار و اذیت خود و اطرافیان شود.

حسادت هذیانی، نوعی اختلال روانشناختی است که وقتی شخص محبت دیگران نسبت به خود را به دست نمی آورد، دچار آن می شود. آنها مرتباً نسبت به شخص مورد نظر وسواس نشان می دهد. حتی سعی می کنند مورد محبت او قرار بگیرند. این افراد وقتی مورد توجه کافی معشوق خود قرار نگیرند، دچار این اختلال می شوند.

تشخیص اختلال عشق وسواسی

حسادت هذیانی همچنین می تواند یک دلیل اصلی برای اختلال عشقی وسواسی باشد. اگر می خواهید بدانید که عزیز شما از این اختلال رنج می برد یا خیر، بهترین کار مراجعه به روانپزشک می باشد. یک روانپزشک باتجربه با انجام یک سری تست ها و گفت وگو، اختلال وسواس عشق را تشخیص می دهد. پزشک از بیمار درباره زندگی گذشته و کودکی آنها سوالاتی را می پرسد. سپس، آنها همچنین ممکن است تست هایی را انجام دهند تا تشخیص دهند بیمار دارای اختلال روانی است یا خیر.

مطالعه بیشتر: چگونه به همسر وسواسی کمک کنیم؟

اختلال عشق وسواسی یا OLD چیست؟ | پزشکت

درمان اختلال عشق وسواسی

با توجه به علت اصلی ایجاد اختلال عشق وسواسی، پزشک ممکن است دارو و یا روان درمانی را تجویز کند. این داروها برای تغییر مواد شیمیایی مغز که ممکن است در کاهش علائم موثر باشند، مورد استفاده قرار می گیرند.

با این حال، داروها می توانند مجموعه ای از عوارض جانبی مانند از دست دادن اشتها، خشکی دهان، خستگی، بیخوابی، افزایش وزن و حتی گاهی علائمی بدتر ایجاد کنند. بنابراین، پزشکان معمولاً فقط در مواردی که بیمار خشونت شدید یا تمایل به خودکشی وجود داشته باشد، مصرف داروها را توصیه می کنند.

یک روش مطمئن برای درمان این اختلال روان درمانی است. در این صورت، پزشک ذهن بیمار را برای مقابله با احساسات منفی و ناسالم آموزش می دهد. برخی از جنبه های روان درمانی، عبارتند از:

  • قطع تمام تماس ها با عامل یا شخصی که فرد به آنها وسواس دارد.
  • کمک به بیمار برای بهبود تمرکز و سعی در اینکه بیمار به کارهای دیگری مشغول شود.
  • در جلسات مشاوره برای کمک به بیمار باید آنها در مورد ترس و اضطرابشان صحبت کنند و به آنها راهکارهایی برای کنار آمدن با اضطراب و تمایلات وسواسی آموزش داده شود.
  • پیدا کردن سرگرمی و راه های سرگرم کننده که ممکن است مورد علاقه بیماران باشد، گزینه درمانی دیگری است که می تواند به رشد اعتماد به نفس آنها کمک کند و همچنین باعث کاهش خشونت بیمار شود. این امر همچنین می تواند افکار وسواسی فکری را از فرد دور کند.

سخن آخر

تشخیص و درمان به موقع اختلال عشق وسواسی می تواند در حداقل رساندن عوارض جانبی ناشی از اختلال کمک کند. اگر با شخصی رابطه دارید که هر یک از علائم بالا را نشان می دهد، پس حتما آنها را نزد روانپزشک ببرید. بیماری های روانشناختی درمان نشده مانند OLD می تواند تهدیدی برای بیمار و همچنین اطرافیان آنها باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز