لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

نشانه های عزت نفس پایین

نشانه های عزت نفس پایین || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شناخت نشانه های عزت نفس پایین و نحوه انجام عمل می تواند به بهبود دیدگاه شما برای خود و جهان کمک کند. این مقاله از پزشکت را برای شناخت علائم عزت نفس پایین خود بخوانید. هنگامی که عزت نفس شما بالا است، ممکن است احساس اعتماد به نفس داشته باشید و آماده باشید تا دنیا را در دست بگیرید. اما ادامه عزت نفس پایین می تواند بر روابط شما، احساس ارزشمندی، نحوه بیان خود و نحوه هدایت زندگی شما تأثیر بگذارد.

عزت نفس، به احساس کلی یک فرد از ارزش خود اشاره دارد. حتی عزت نفس اساساً نظر شما در مورد خودتان است. این می تواند طیفی از عوامل مانند احساس هویت، اعتماد به نفس، احساس شایستگی، و احساس تعلق را در بر گیرد. این نقش مهمی در زمینه های مختلف زندگی دارد، به همین دلیل است که داشتن عزت نفس پایین می تواند مشکل جدی باشد. عزت نفس چیزی فراتر از دوست داشتن خود است – به این معناست که باور داشته باشید سزاوار عشق هستید و برای افکار، احساسات، نظرات، علایق و اهداف خود ارزش قائل شوید.

داشتن عزت نفس نه تنها بر احساس و رفتار شما در مورد خود تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند در نحوه رفتار دیگران با شما نیز نقش داشته باشد. این می تواند بر انگیزه شما برای دنبال کردن چیزهایی که در زندگی می خواهید و توانایی شما برای ایجاد روابط سالم و حمایتی تأثیر بگذارد.

عزت نفس ضعیف می تواند بر افکار، احساسات و الگوهای رفتاری فرد تأثیر بگذارد. گاهی اوقات این علائم می تواند آشکارتر باشد، اما در برخی موارد می تواند بسیار ظریف تر باشد.

برخی از افراد با عزت نفس پایین درباره خود منفی صحبت می کنند، در حالی که برخی دیگر تلاش می کنند تا مطمئن شوند که دیگران از آنها راضی هستند. در هر صورت، این فقدان ارزش و ارزش شخصی می تواند تأثیر منفی جدی بر زندگی و سلامتی فرد داشته باشد.

علل عزت نفس پایین چیست؟

به دلایل زیادی می توانید اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، مانند:

  • تنهایی
  • شرم درونی شده
  • عملکرد و رشد مغز
  • ترومای حل نشده
  • برخی از شرایط سلامت روان
  • روابط، از جمله جدایی یا طلاق
  • سایر پیام های اجتماعی و فرهنگی
  • انتظارات از والدین و مراقبان در کودکی
  • فشار همسالان از جانب دوستان یا عزیزان

ما تمایل داریم به تجربیات منفی، خاطرات، افکار و کلماتی که مردم می گویند نگه داریم. رابرتز توضیح می‌دهد که این پیام‌ها در الگوهای تفکر ما گنجانده می‌شوند و فیلتری از نحوه دیدن همه چیز ایجاد می‌کنند.

“ادراکات ما در نهایت واقعیت ما را ایجاد می کند. اگر فرآیندهای فکری منفی داشته باشیم، چیزها – از جمله خودمان – را منفی خواهیم دید. بنابراین، عزت نفس ضعیف نتیجه دیدگاه ضعیف ما نسبت به خود و توانایی‌ها می‌شود.»

آیا اکثر مردم عزت نفس پایینی دارند؟

نشانه های عزت نفس پایین || دام و پت

بسیاری از مردم ممکن است گاهی اوقات احساس خودآگاهی داشته باشند یا دچار حملات کم اعتماد به نفس شوند. اما رابرتز می گوید: «داشتن عزت نفس پایین یک وضعیت طبیعی نیست. اگر این احساسات منفی برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، ممکن است لازم باشد برای تقویت عزت نفس خود تلاش کنید.

ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم شایع ترین علائم عزت نفس پایین را بررسی کنیم. پس اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که با مشکل عزت نفس پایین دسته و پنجه نرم می کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

اعتماد به نفس ضعیف

افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند اعتماد به نفس پایینی دارند و بالعکس. اعتماد به نفس به خود و توانایی هایتان به شما این امکان را می دهد که بدانید می توانید برای مدیریت موقعیت های مختلف به خودتان تکیه کنید.

اعتماد به نفس به این معنی است که شما در تجربه چیزهای مختلفی که ممکن است در زندگی با آنها روبرو شوید احساس راحتی و اعتماد به نفس می کنید، که می تواند نقش مهمی در رفاه کلی شما داشته باشد.

عزت نفس پایین می تواند در ایجاد کمبود اعتماد به نفس نقش داشته باشد، اما اعتماد به نفس ضعیف نیز می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن عزت نفس ضعیف شود. یافتن راه هایی برای به دست آوردن اعتماد به نفس و توانایی هایتان می تواند مفید باشد. کسب و تمرین مهارت های جدید یکی از تاکتیک هایی است که ممکن است برای تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس خود تلاش کنید.

عدم کنترل

افرادی که عزت نفس پایینی دارند اغلب احساس می کنند که کنترل خوبی بر زندگی خود یا اتفاقاتی که برایشان می افتد، ندارند. زیرا آنها احساس می کنند توانایی کمی برای ایجاد تغییرات در خود و یا در جهان اطرافشان دارند. از آنجایی که آنها یک منبع کنترل خارجی دارند ، ممکن است احساس کنند که قادر به انجام هر کاری برای رفع مشکلات خودشان نیستند.

تحقیقات نشان داده است که در شرایطی که افراد کنترل کمی بر اتفاقات اطراف خودشان دارند، اما داشتن عزت نفس بالاتر می‌تواند به کاهش برخی از اثرات منفی این عدم کنترل کمک کند، که در نهایت برای سلامت روان مفید است.

اگر با این احساس دست و پنجه نرم می کنید که کنترلی بر زندگی یا موقعیت خود ندارید، یافتن راه هایی برای بهبود عزت نفس ممکن است برای رفاه شما مفید باشد.

مقایسه اجتماعی منفی

مقایسه اجتماعی گاهی اوقات می تواند نتایج مثبتی داشته باشد و احساس فرد را نسبت به خود تقویت کند. با این حال، مقایسه خود با دیگران نیز می تواند در آسیب رساندن به عزت نفس نقش داشته باشد. افراد با عزت نفس پایین ممکن است بیشتر درگیر آنچه به عنوان مقایسه اجتماعی صعودی شناخته می شود، یا مقایسه خود با افرادی که فکر می کنند بهتر از خودشان هستند، باشند.

مقایسه اجتماعی صعودی همیشه بد نیست. گاهی اوقات این مقایسه ها می تواند منبع اطلاعات و الهام بخشی برای بهبود باشد. با این حال، وقتی افراد با احساس ناتوانی یا ناامیدی مواجه می شوند، می تواند منجر به کاهش عزت نفس آنها شود.

رسانه های اجتماعی نیز ممکن است در چنین مقایسه هایی نقش داشته باشند. اگر اغلب خود را به طور نامطلوب با افرادی در سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام مقایسه می کنید، ممکن است عزت نفس کاهش پیدا کند.

مشکلات در بیان درخواست ها

وقتی شخصی اعتماد به نفس پایینی دارد، ممکن است برای درخواست نیازهای خودش دچار مشکل شود. از آنجایی که عزت نفس آنها پایین است، فکر می کنند که سزاوار کمک نیستند. آنها همچنین ممکن است از نیاز به کمک و حمایت احساس خجالت یا بی کفایتی کنند.

شاید احساس کنید که لایق عشق، تمجید یا افزایش حقوق در محل کار نیستید. این ارتباط مستقیمی با میزان ارزش گذاری شما برای خود و توانایی هایتان دارد. کلارک می گوید: «فقدان ارزش درونی ناشی از مجموعه ای از باورها است که آن ها خوب نیستند، احساس بی اهمیتی می کنند، یا معتقدند هیچ چیز با ارزشی ندارند.

از آنجایی که اکثر افراد با عزت نفس پایین به دنبال چیزهایی خارج از خود هستند (مشاغل، روابط، موفقیت، قدرت، و غیره) تا احساس شایستگی بیشتری کنند، مهم است که به یاد داشته باشید که عزت نفس یک شغل درونی است و به طور مستقیم با شادی در ارتباط است. رابرتز می گوید.

نگرانی و شک به خود

نشانه های عزت نفس پایین || دام و پت

حتی پس از تصمیم گیری، افرادی که ارزش کمی برای خودشان قائل می شوند اغلب نگران این هستند که انتخاب اشتباهی انجام داده اند. آنها به نظرات خود شک دارند و اغلب ممکن است به جای پایبندی به انتخاب های خود، به خاطر ترس از قضاوت دیگران، از نظرات خود چشم پوشی کنند.

این اغلب می تواند منجر به حدس و گمان زیاد و شک به خود شود، که تصمیم گیری در مورد زندگی خود را برای افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند دشوارتر می کند.

مشکل در پذیرش بازخورد مثبت

یک مطالعه در سال 2017 که در مجله تجربی روانشناسی اجتماعی منتشر شد نشان داد که عزت نفس پایین به طور مستقیم با ناتوانی در پذیرش یا استفاده از تعریف و تمجیدهای دیگران مرتبط است. از آنجایی که افراد با عزت به نفس پایین نظر مثبتی در مورد خودشان ندارند، پذیرش تعریف و تمجید از دیگران برای آنها دشوار است. این بازخورد مثبت اغلب با سوء ظن و بی اعتمادی مواجه می شود. این کلمات تحسین آمیز با باورهای آنها در مورد خودشان همخوانی ندارد، بنابراین افرادی که مشکلات عزت نفس دارند حتی ممکن است احساس کنند که طرف مقابل آنها تندخو یا حتی ظالم است.

ترس از شکست

از آنجایی که آنها به توانایی های خود اعتماد ندارند، افراد با عزت نفس پایین در توانایی خود برای رسیدن به موفقیت شک دارند. در حالی که ممکن است از شکست بترسند، اما تمایل دارند یا از چالش ها اجتناب کنند یا به سرعت تسلیم شوند بدون اینکه واقعاً تلاش کنند.

این ترس از شکست را می توان در رفتارهایی مانند دنبال راه هایی برای پنهان کردن احساس بی کفایتی مشاهده کرد. افراد ممکن است بهانه بیاورند، عوامل خارجی را سرزنش کنند، یا سعی کنند کار و نقش خودشان را کم اهمیت جلوه دهند.

آینده نگری ضعیف

عزت نفس پایین همچنین باعث می شود افراد احساس کنند که شانس کمی برای بهتر شدن آینده وجود دارد. این احساسات ناامیدی می‌تواند انجام رفتارهایی را برای افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند سخت کند که تغییرات مثبتی در زندگی آنها ایجاد کند.

عدم وجود مرزها

توانایی ایجاد مرزها، اغلب در اوایل زندگی ایجاد می شود. کودکانی که مراقبانی دارند که به آنها نشان می دهد مورد احترام و ارزش هستند، احتمالاً می توانند مرزهای خوبی در روابط بزرگسالان ایجاد کنند. آنها همچنین به احتمال زیاد دیدگاه مثبت تری نسبت به خود به طور کلی دارند.

افرادی که برای خود ارزشی قائل نیستند ممکن است در تعیین حد و مرز با افراد دیگر دچار مشکل شوند. آنها ممکن است احساس گناه یا ترس داشته باشند که اگر بخواهند مرزی ایجاد کنند یا حفظ کنند، دیگر آنها را دوست نخواهند داشت.

زمانی که افراد به مکان و زمان افراد احترام نمی گذارند، این می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. فقدان احترام نه تنها بر استرس می افزاید، بلکه ممکن است باعث شود فرد احساس ارزشمندی کمتری کند.

خودگویی منفی

نشانه های عزت نفس پایین || دام و پت

عزت نفس پایین باعث می شود که افراد به جای نقاط قوت خود، بر معایب  و نقاط منفی خود تمرکز کنند. به‌جای اینکه خود را با خودگفتاری مثبت بسازند، به نظر می‌رسد همیشه چیزهای منفی درباره خود می گویند. آنها خودشان را سرزنش می کنند. همیشه در برخی از جنبه های خود ایراد می گیرند، خواه ظاهر، شخصیت یا توانایی هایشان باشد.

“من یک بازنده ام.” “من لیاقت شاد بودن را ندارم.” «چرا این را گفتم؟ من خیلی احمقم.”

همه نمونه های رایج از خودگویی منفی وجود دارد که می تواند ناشی از اعتماد به نفس پایین باشد.

اگر مرتباً به خودتان توهین می کنید – چه در داخل یا در گفتگو با دیگران – احتمالاً اعتماد به نفس پایینی دارید. عدم بخشش یا خشن بودن نسبت به خود در هنگام انجام اشتباهات نیز می تواند نشانه ای باشد.

تلاش برای راضی کردن دیگران

راضی نگهداشتن دیگران نیز می تواند یکی دیگر از علائم رایج عزت نفس پایین باشد. افرادی که احساس خوبی نسبت به خودشان ندارند، ممکن است برای خشنود کردن دیگران، طوری رفتار کنند تا دیگران راحت و خوشحال شوند. این اغلب شامل نادیده گرفتن نیازهای خود، بله گفتن به چیزهایی است که ممکن است مایل به انجام آن نباشند، احساس گناه در مورد نه گفتن است.

شما ممکن است سعی کنید به جای اینکه خود واقعی خود باشید و به دنبال چیزهایی باشید که شما را شادی و لذت می کند، مردم را خشنود کنید.

درمانگر دارای مجوز شریل آ. کلارک ، LMFT، می‌گوید افرادی که عزت نفس پایینی دارند نیز به جای دفاع از خود، تمایل دارند منفعل یا منفعل-تهاجمی باشند.

عزت نفس پایین چه عوارض و اثراتی در زندگی فرد دارد؟

نشانه های عزت نفس پایین || پزشکت

اگر عزت نفس پایینی دارید، ممکن است در روابط و مشکلات در محل کار یا مدرسه مشکل داشته باشید. ممکن است از انتقاد یا عدم تایید بسیار ناراحت شوید و از فعالیت ها و افراد کنار بکشید. شما ممکن است از انجام هر کاری که ممکن است مورد قضاوت یا سنجش دیگران قرار بگیرید اجتناب کنید.

برخی از افراد با عزت نفس پایین دیگر مراقب ظاهر خود نیستند. دیگران ممکن است با همیشه آراسته بودن بیش از حد جبران کنند. شما همچنین ممکن است با تصویر بدن خود مشکل داشته باشید ، الکل بیش از حد مصرف کنید یا مواد مخدر مصرف کنید و ممکن است وقتی مورد آزار و اذیت قرار می گیرید از خود دفاع نکنید.

نوجوانان با عزت نفس پایین ممکن است برای احساس بهتر یا تناسب اندام از الکل یا مواد مخدر استفاده کنند، ممکن است تصویر بدنی ضعیفی داشته باشند و ممکن است زودتر از همسالان خود فعالیت جنسی داشته باشند. عزت نفس پایین ممکن است با مشکلات سلامتی مانند افسردگی و اضطراب، اختلالات خوردن، فوبیای اجتماعی، اختلال کمبود توجه و سوء مصرف مواد مرتبط باشد.

تحقیقات نشان می دهد که عزت نفس پایین با تعدادی از مشکلات سلامت روان مرتبط است، از جمله:
  • اضطراب
  • اختلالات اشتها
  • پریشانی احساسی
  • اختلال هراس
  • رفتارهای پرخطر
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • استفاده از مواد
  • استرس

عزت نفس پایین می تواند رسیدن به اهداف و ایجاد روابط سالم و حمایتی را دشوارتر کند. همچنین می تواند در ایجاد برخی از مشکلات و شرایط سلامت روان از جمله اضطراب و افسردگی نقش داشته باشد. تحقیقات همچنین نشان داده است افرادی که عزت نفس پایینی دارند نیز بیشتر در معرض خطر تفکر خودکشی هستند.

همچنین داشتن عزت نفس پایین می تواند افراد را نسبت به انتقاد یا طرد شدن حساس تر کند. جایی که فردی با عزت نفس بالا احتمالاً می تواند بازخورد منفی را از بین ببرد، شخصی که ارزش خود ضعیفی دارد ممکن است آن را شخصی تر بگیرد. این همچنین می‌تواند باعث شود افرادی که مشکلات عزت نفس دارند، در هنگام مواجهه با چالش‌ها یا موانع، تسلیم شوند.

تحقیقات نشان داده است که افراد با عزت نفس پایین، اغلب رفتارهایی انجام می دهند که برای کمک به حفظ ارزش خود محدود آنها طراحی شده است. اقداماتی مانند غمگین شدن یا عبوس کردن برای جلب حمایت دیگران طراحی شده است.

متأسفانه این رفتارها نتیجه معکوس دارند. به جای دریافت حمایت و تشویقی که برای تقویت عزت نفس خود نیاز دارند، در نهایت واکنش های منفی از سوی افراد دیگر ایجاد می کنند.

چگونه با عزت نفس پایین مقابله کنیم؟

نشانه های عزت نفس پایین || دام و پت

عزت نفس پایین می تواند بر رفاه عاطفی شما تأثیر بگذارد، بنابراین مهم است که اقداماتی را برای رفع احساس خود و دریافت حمایت مورد نیاز انجام دهید. ایجاد عزت نفس نیاز به زمان دارد، اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای محافظت از سلامت ذهنی خود در حالی که در حال انجام اقداماتی برای بهبود عزت نفس خود هستید، انجام دهید. کارهایی که می توانید انجام دهید ممکن است کمک کند عبارتند از:

بر افکار امیدوارکننده تمرکز کنید.

هر روز زمان کمی را صرف تمرکز بر افکار مثبت و امیدوارکننده کنید. به چیزهای کوچکی که در آنها مهارت دارید توجه کنید و به خودتان اجازه دهید به آنها افتخار کنید. به زمان‌هایی در گذشته فکر کنید که از پس آن برآمده‌اید و به خود یادآوری کنید که اگرچه ممکن است در حال حاضر بهترین احساس را نداشته باشید، اما توانایی و قدرت برای عبور از آن را دارید.

مراقب خودت باش!

عزت نفس ضعیف گاهی اوقات باعث می شود احساس کنید که شایسته مراقبت و توجه نیستید. به خودتان یادآوری کنید که نیاز به مراقبت دارید و به دنبال کارهایی باشید که می توانید برای نشان دادن مهربانی با خودتان انجام دهید، مهم نیست که چقدر کوچک هستند. مدتی را صرف انجام کاری کنید که از آن لذت می برید. لحظاتی استراحت و آرامش را به خود اختصاص دهید.

سرمایه‌گذاری روی مراقبت و آسایش خود برای سلامت جسمی و روانی شما کاملاً حیاتی است.

مشکلات خود را با شخص دیگری که می تواند حمایت بی قید و شرط ارائه دهد به اشتراک بگذارید. این فرد ممکن است یکی از دوستان یا اعضای خانواده باشد، اما می تواند فردی مانند یک پزشک، درمانگر، یا روانشناس نیز باشد.

داشتن تعدادی از افراد دلسوز که برای شما ارزش قائل هستند و از شما می خواهند برای خودتان ارزش قائل باشید، می تواند برای بهبود عزت نفستان مفید باشد.

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم؟

اگر با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کنید، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کمک به بهبود احساس خود در مورد خودتان انجام دهید. برخی از این استراتژی ها، عبارتند از:

علت اصلی را شناسایی و درمان کنید.

کلارک توضیح می‌دهد: «عزت نفس پایین ریشه‌های عمیقی دارد که مستلزم تعهد به خودآگاهی است. او پیشنهاد می‌کند که با خودتان روراست باشید تا یاد بگیرید چه چیزی باعث کاهش اعتماد به نفس شما می شود و این الگوهای فکری را تغییر دهید.

اهداف کوچک تعیین کنید.

افراد با عزت نفس پایین اغلب احساس شکست می کنند و درماندگی آموخته شده را در خود ایجاد می کنند. ایجاد اهداف کوچک و دست یافتنی می تواند به ایجاد شایستگی و در نتیجه اعتماد به نفس کمک کند. برای مثال، شاید سعی کنید جلوی دیگران شوخی های تحقیرآمیز خود را بکنید یا دفعه بعد که در آینه نگاه می کنید از خود تعریف کنید. این اهداف کوچک در نهایت برای ایجاد تغییرات بزرگتر موثر هستند.

عشق به خود را تمرین کنید.

نشانه های عزت نفس پایین || پزشکت

کلارک می گوید: «عشق به خود پایه و اساس عزت نفس است. بنابراین، وقتی خودتان را دوست ندارید، احتمالاً عزت نفس پایینی خواهید داشت.» این ایده خوبی است که عادات سالمی مانند خوردن وعده های غذایی مغذی، حرکت بدن، خوب خوابیدن و مراقبت از سلامت روان خود را دنبال کنید. این همچنین می تواند به معنای یادگیری بیشتر در مورد خودتان، از جمله آنچه که از آن لذت می برید، و پذیرفتن عیوب و نواقص خود باشد.

مجبور کردن خود به تمرکز روی جنبه های روشن چیزها در طول چالش ها می تواند نوعی مثبت گرایی سمی باشد. اما مثبت اندیشی می تواند به شما کمک کند طرز تفکر خود را نیز تنظیم کنید. تمام ویژگی های شخصیتی عالی خود و راه هایی که در آنها رشد می کنید را در نظر بگیرید نه اینکه روی عیوب یا ویژگی های نامطلوب خود تمرکز کنید.

کلارک همچنین تمرین بخشش خود را به عنوان نوعی درمان عزت نفس شما پیشنهاد می کند. همچنین می توانید جملات تاکیدی مثبت مانند “من لایق خوشبختی هستم” یا “من اعتماد به نفس دارم” را تکرار کنید.

به یک درمانگر مراجعه کنید.

یک درمانگر می تواند علت عزت نفس پایین شما را شناسایی  کند و شما را به سمت تغییرات مثبت راهنمایی کند. آنها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید که عزت نفس پایین شما از کجا ناشی می شود، بنابراین می توانید التیام پیدا کنید، الگوهای فکری جدیدی ایجاد کنید و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

کلارک می‌گوید: «یک درمانگر به شما کمک می‌کند تا راه‌های جدیدی را برای ارتباط با خودتان و جهان ادغام کنید که به آرامی عزت شما را بالا می‌برد».

مراحل بعدی

اینکه ما چگونه خود را درک می کنیم و برای خود ارزش قائلیم، مستقیماً بر روش هایی که در آن زندگی می کنیم تأثیر می گذارد. درک نشانه های عزت نفس پایین و تشخیص اینکه چه زمانی آن الگوها برای شما ظاهر می شوند، گامی عالی به سوی ایجاد تغییرات مثبت است.

عزت نفس پایین به طرق مختلف خود را نشان می دهد. به عنوان مثال می توان به نداشتن حد و مرز، راضی نگهداشتن مردم، بدگویی درباره خود و احساس بی لیاقتی اشاره کرد. اگر با هر یک از اینها ارتباط دارید، ممکن است عزت نفس پایینی داشته باشید.

اما اگر از خود تصویر ضعیفی دارید، دلیلی وجود ندارد که در مورد آن احساس بدتری داشته باشید. می‌توانید دلایل آن را شناسایی و عشق به خود را تمرین کنید، یا با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید تا یاد بگیرید چگونه خود و دنیای اطرافتان را ببینید و آن را بهبود ببخشید.

ممکن است کار سخت و زمان بر باشد، اما تقویت اعتماد به نفس شما امکان پذیر است و می تواند به شما کمک کند تا زندگی کامل تری داشته باشید.

سخن آخر

عزت نفس نقش مهمی در توانایی شما برای پیگیری اهداف، ایجاد روابط سالم و احساس خوبی نسبت به آنچه که هستید ایفا می کند. در حالی که هر کسی هر چند وقت یکبار با اعتماد به نفس خود دست و پنجه نرم می کند، عزت نفس پایین می تواند بر توانایی شما برای احساس شادی تأثیر بگذارد و حتی می تواند شما را مستعد ابتلا به بیماری های روانی مانند اضطراب و افسردگی کند.

اگر علائم عزت نفس ضعیف را تجربه می کنید، راه هایی وجود دارد که می توانید از آنها کمک بگیرید. صحبت با یک پزشک یا متخصص سلامت روان را در نظر بگیرید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند الگوهای فکری را تغییر دهید که به کاهش عزت نفس کمک می کند و اعتماد به نفس و نظر شما را نسبت به خود و توانایی هایتان افزایش می دهد.

تغییر دیدگاه خود نسبت به خودتان ممکن است کمی زمان و تلاش نیاز داشته باشد، اما با گذشت زمان می توانید یاد بگیرید که خودتان را بهتر ببینید و از آنچه هستید قدردانی کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز