لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

حسادت در رابطه عاطفی

حسادت در رابطه عاطفی 4 | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

حسادت در رابطه عاطفی، وقتی رابطه از رقابت و جلب توجه طبیعی به حسادت تبدیل شود، ممکن است که تهدیدی برای رابطه عاطفی و عاشقانه شما و همسرتان گردد. حسادت غیر منطقی و بیش از حد در رابطه عاطفی، در نهایت می تواند زندگي زناشويي شما را نابود كند. ولي اگر درگیر این حسادت در رابطه خود هستید، نگران نباشید. با انجام برخی راهكارها مي توانيد بر احساس حسادت خود غلبه كنيد. اما قبل از آن باید معنی حسادت و فرق بین حسادت و رقابت را بدانید.

علائم و علل بروز حسادت در رابطه عاطفی را بشناسید تا در صورت بروز بتوانید به راحتی با آن مقابله کنید. بر همین اساس، ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت، حسادت در رابطه عاطفی و راهکارهای مقابله با آن را بررسی کنیم. برای یادگیری آنها ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

حسادت در زندگی زناشویی چیست؟

 حسادت، واکنشی در برابر تهدید ادراک شده- واقعی یا خیالی- نسبت به یک رابطه ارزشمند است. بررسي ها نشان مي دهد كه حسادت يكي از مشكلات مهم زندگي زناشويي است. به طوري كه یک سوم زوجین به دليل آسيب هاي روانی ناشي از حسادت به مشاوران خانواده مراجعه مي كنند. حسادت حتي می تواند در یک رابطه اطمینان بخش نيز وجود داشته باشد. با این حال، بسیاری از حسادت ها طاقت فرسا و ترسناک هستند. زيرا مي تواند سلامت روان افراد را به خطر بيندازد. علاوه بر آن حسادت می تواند منجر به بروز رفتارهای خطرناکی مانند خشونت و آزار جسمی شود.

حسادت احساسي نيست كه خود به خود از ميان برود. زيرا حسادت ریشه های عمیقی دارد و برای غلبه بر این احساس مخرب آگاهی و تلاش زيادي لازم است.

حسادت سالم در مقابل حسادت ناسالم در روابط عاطفی

حسادت در رابطه عاطفی 3 | پزشکت

 بروز حسادت گاه به گاه، طبیعی است، اما وقتی شدید یا غیر منطقی شود، می تواند آسیب جدی به یک رابطه برساند. توانایی تشخیص حسادت سالم و ناسالم برای موفقیت ازدواج شما مهم است.

حسادت سالم

حسادت هميشه احساس بدي نيست. بلكه برعكس در بعضي مواقع مي تواند مفيد باشد. حسادت نشان مي دهد كه شما داراي استعدادها و توانمندي هاي زيادي هستيد كه از آنها در زندگي خود استفاده نمي كنيد. بنابراين حسادت به عنوان يك تلنگر به شما نشان مي دهد كه بايد براي پيشرفت زندگي خود بيشتر تلاش كنيد. در روابطی که احساس حسادت اندك و گاه به گاه است، مشكلي براي زندگي زناشويي ايجاد نمي شود. حسادت کم باعث مي شود كه زوجین مراقب روابط عاطفي خود باشند. وجود يك حسادت عادي و سالم در زندگي زناشويي نشان مي دهد كه شريك زندگي شما احساس ارزشمندي شما را درك كرده و پذيرفته است. در واقع همسر شما با تلاش آگاهانه اي كه از خود نشان مي دهد سعي مي كند كه خود را به موقعيت شما نزديك تر كند.

حسادت همچنین احساسات را افزایش داده و باعث می شود كه عشق شما پرشورتر و قویتر شود. حسادت در صورت كم و قابل کنترل بودن، می تواند یک نیروی مثبت در ازدواج باشد. زيرا حسادت سالم باعث مي شود كه شما براي حفظ بنيان زندگي و روابط زناشويي خود تلاش بيشتري كنيد.

هر زن و شوهري ممكن است در زندگي خود حسادت سالم را تجربه كنند. حسادت كم و عادي تهديدي برای ازدواج نيست. زن و شوهر به طور كاملا منطقي در مورد موضوع مورد نظر بحث كرده و در مورد چگونگی حرکت رو به جلو به توافق می رسند. آنها هر دو به این رابطه متعهد هستند و حسادت نمي تواند كوچكترين خللي به روابط آنها وارد كند.

حسادت ناسالم

حسادت شدید یا غیر منطقی مي تواند بسيار مشكل آفرين باشد. حسادت غیر منطقی یا بیش از حد، اغلب نشانه هشدار است. فرد حسود شروع به اعمال کنترل بر شريك زندگي خود می کند. يك همسر حسود حتی ممکن است برای حفظ کنترل و کاهش احساسات خصمانه خود به سوء استفاده مالی، خشونت کلامی و آزار جسمي متوسل شود. ریشه حسادت ناسالم بیشتر در ترس از رها شدن است. همسر حسود مي ترسد كه مورد محبت واقع نشود. حسادت ناسالم نشانه هاي زيادي دارد از جمله:

  • خیانت كردن و دروغ گفتن
  • احساس ناامنی و ترس غیرمعمول
  • تعقيب كردن همسر برای فهميدن آدرس محل كار
  • حساسيت نسبت به رفتارها و رفت و آمدهاي همسر
  • زیر سوال بردن بیش از حد رفتارها و انگیزه های شریک زندگی
  • خواندن ایمیل ها و متن هاي خصوصي یا گوش دادن به پیام های صوتی
  • نقض آزادی شریک زندگی یا ممنوعیت او از دیدن دوستان یا اعضاي خانواده

علل حسادت در روابط عاطفی و عاشقانه

حسادت در رابطه عاطفی 5 | پزشکت

در زندگي روزمره بسياري از موقعيت ها مي توانند باعث تحريك حسادت افراد شوند. فرد حسود با احساسات منفي زيادي مانند ترس، عصبانیت، غم و اندوه، نگرانی، شک و ناراحتي دست و پنجه نرم می کند. حسادت باعث مي شود فرد در چشم خودش حقير و كوچك به نظر برسد. حسادت به دلایل زیادی ممکن است اتفاق بیفتد، از جمله:

  • ترس از رها شدن یا خیانت
  • احساس تملک شدید یا تمایل به کنترل
  • داشتن احساس مالکیت نسبت به همسر
  • احساس عدم عزت نفس و بي ارزش بودن
  • داشتن انتظارات غیرمعقول درباره ازدواج
  • داشتن یک تجربه مخرب از رها شدن، در گذشته
  • نگرانی در مورد از دست دادن شخص یا چیز مهم
  • ناامن بودن یا داشتن تصور ضعف و ناتواني از خود

عواقب حسادت در رابطه عاشقانه

حسادت، تاثير مخربي بر روابط اجتماعي دارد. خصوصاً اگر حسادت ناسالم و همراه با احساسات خصمانه باشد. در روابط زناشويي هر چقدر ترس و عصبانیت و کنترل همسر حسود بيشتر باشد به همان ميزان رابطه زناشويي آسيب بيشتري خواهد ديد.

ترس از دست دادن عشق و احترام باعث تحريك بيشتر حسادت در زوجين مي شود. حسادت معمولا با کینه از شخص مقابل همراه است. حسادت همچنین اعتماد به رابطه را از بین می برد و مشاجرات بیشتری را در پی خواهد داشت. اين مساله به خصوص وقتي شديد مي شود كه فرد حسود خواسته های خود را مطرح کرده و دائما شخص مقابل را زیر سوال ببرد.

تجربیات عاطفی شدید همچنین می تواند منجر به علائم جسمی شود. گاهی اوقات افراد حسود با واکنش های جسمی مانند لرزیدن، سرگیجه، افسردگی و اختلالات خواب روبرو می شوند. عصبانیت مداوم همراه با حسادت همچنین می تواند به پایان ازدواج یا رابطه منجر شود.

يك همسر حسود معمولا بد دهن شده و نمي تواند  از راه های سالم با حسادت خود برخورد کند. حسادت هميشه با اضطراب، استرس و عصانيت همراه است. فرد حسود ممكن است براي ارضاء حس حسادت خود، به رفتارهاي خطرناك و ناخوشايندي دست بزند. به همين علت حسادت به خصوص در درازمدت مي تواند باعث ابتلا به بيماري هاي قلبي، پيري و حتي مرگ زودرس شود.

چگونه با حسادت در رابطه عاشقانه کنار بیاییم؟

حسادت در رابطه عاطفی | پزشکت

اگر در ازدواج خود حسادت همسر را تجربه می کنید، بايد هرچه سريع تر به فكر كنترل آن باشيد. زيرا در صورت شديد شدن حسادت، كنترل اين مشكل از دست شما خارج شده و آسيب هاي زيادي به زندگي شما وارد خواهد شد. بنابراين شما و همسرتان بايد یاد بگیرید که چگونه حسادت را به روشی سالم کنترل کنید.

راهكارهاي زير مي توانند در غلبه بر حسادت به شما كمك كنند:

قبول کنید که برخی حسادت ها عادی است.

هميشه در زندگي افراد و شرایطی وجود دارند که امنیت ازدواج شما را تهدید می کنند. خواه یک همکار باشد یا شغلی که همسرتان به واسطه آن به ماموريت هاي كاري زيادي مي رود. تجربه کمی حسادت در زندگي طبیعی است. نکته مهم این است که باید وقت گذاشته و در مورد نگرانی های خود با همسرتان صحبت کنید. شما بايد در مورد برخی حد و مرزها که از ازدواج و رابطه شما محافظت می کنند، به توافق برسید. به عنوان مثال، ممکن است هر دو توافق کنید که محدود کردن تماس با یک همکار مجرد برای حفظ بنيان زندگي شما مهم است. یا ممکن است به اين نتيجه برسيد که تماس هاي مكرر با همسرتان هنگامي كه در ماموريت است مي تواند نگرانی هاي شما را كمتر كند. نکته اصلی این است که شما با آرامش در مورد مسائل بحث كرده و يكديگر راه حل ارائه بدهيد.

ریشه حسادت را پيدا كنيد.

وقتی همسر شما به طور مداوم احساس حسادت می کند، بايد دلیل این اتفاق را بفهمید. به عنوان مثال، ممكن است شریک زندگی شما به اين دليل احساس ناامنی کند كه شما به عنوان یک زن و شوهر وقت زیادی را با هم نمی گذرانید. یا اینکه، این ازدواج به دلیل خیانت ديگر براي شما قابل اعتماد نيست. سعی کنید بفهمید که حسادت از کجا ناشی می شود و برای رفع آن چه کاری می توان انجام داد.

اعتمادسازی کنید.

یکی از بهترین راه های پيشگيري از حسادت ایجاد فضای اعتماد است. این روند با قابل اعتماد بودن هر دو شریک زندگي آغاز می شود. به عبارت دیگر، زن و شهر بايد وفادار، متعهد و صادق باشند. افراد قابل اعتماد در مورد اینکه چگونه وقت خود را می گذرانند، به هم دروغ نمی گویند. همچنین يك زن و شوهر وفادار به يكديگر خیانت نمی کنند. اگر هر دوی شما جو اعتماد را ايجاد كنيد، اعتماد به رابطه افزایش یافته و حسادت از بین می رود.

با حسادت خود مقابله کنید.  

حسادت در رابطه عاطفی 2 | پزشکت

اگر شما فردی هستید که در روابط خود حسادت را تجربه می کنید، بايد سعي كنيد دليل آن را پيدا كنيد. به عنوان مثال، ممكن است حسادت شما به دليل نداشتن عزت نفس كافي باشد. يا ممكن است ترس داشته باشيد كه همسرتان شما را ترک کند. در برخي موارد هم علت حسادت اين است كه همسرتان در گذشته خیانت کرده و شما نگران هستید که این اتفاق دوباره تکرار شود. در هر صورت، باید با احساساتتان کنار بیایید.

 بهترین راه برای انجام این کار یافتن یک مشاور یا درمانگر است که به شما کمک کند تا حسادت خود را از راه های سالم مدیریت کنید. حسادت هم مانند بسیاری دیگر از تجربیات عاطفی مخرب، اگر به درستی درمان نشود، می تواند باعث از بين رفتن زندگي زناشويي شما شود. فهميدن علت حسادت می تواند اولین قدم در افزایش خودآگاهی و درک بیشتر هم برای شما و هم برای همسرتان باشد. راهكارهاي زير به شما كمك مي كند كه بر بتوانيد بر احساس حسادت خود غلبه كنيد:

  • درباره ریشه حسادت خود بحث کنید.
  • برای تغییر رفتار خود تصمیم بگیرید.
  • در مسائل خصوصي همسرتان جاسوسی نکنید.
  • اعتراف کنید که به همسر خود حسادت می کنید.
  • بپذیرید که حسادت به ازدواج شما آسیب می زند.
  • قوانین عادلانه ای تنظیم كرده و هر دو به آنها پايبند باشيد.
  • در صورت لزوم به عنوان زوج از يك مشاور كمك بگيريد.
  • قبول كنيد که نمی توانید شخص دیگری را کنترل کنید، اما واکنش شما قابل كنترل است.
رابطه خودتان را تقويت كنيد.

راه هایی برای گذراندن وقت با هم پيدا كنيد. اين كار باعث تقويت پیوند زناشويي شما مي شود. ازدواج، پيوندي فراتر از زندگی مشترک و تختخواب مشترک است. ازدواج در زن و شوهر دلبستگی عميقي را ايجاد مي كند. هر گونه تهدید اين پیوستگی باید باعث نگرانی شود.

حسادت ناسالم را تشخیص دهید.

حسادت در پاسخ به تهدید رابطه، كاملا طبیعی است. اما، اگر همسر شما بدون دلیل حسادت می کند، بايد بدانيد كه اين نشانه خطر است. به خصوص اگر این حسادت همراه با عصبانیت شدید، انتظارات غیرمنطقي و اتهامات بی اساس باشد. حسادت يك الگوی رفتاری است که بارها و بارها در زندگي تکرار می شود. مشخصه دیگر حسادت ناسالم، تلاش برای اعمال کنترل بر شخص دیگر و همچنین وارد كردن اتهامات عجیب است. اگر در برابر سوالات نامعقول یا اتهام هاي شریک زندگی تان دائم در حال دفاع از خود هستيد، بايد بدانيد كه همسر شما دچار حسادت ناسالم و مخرب شده است. بنابراين پيش از اينكه كنترل اين مشكل از دست شما خارج شود بايد حتما از يك مشاور كمك بگيريد.

سخن آخر

به طور كلي حسادت ناسالم مي تواند روابط يك زوج را از بین ببرد.  به همین دلیل، اگر حسادت زیادی را تجربه می کنید که سلامت زندگي زناشويي شما را به خطر انداخته است حتما از يك درمانگر یا مشاور كمك بگيريد. مشاور می تواند روش هاي مناسبي را برای کنار آمدن با حسادت به شما آموزش دهد.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز