لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های گوش و حلق و بینی

درمان خانگی برای خشکی گلو

درمان خانگی برای خشکی گلو

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

به راحتی می توان با استفاده از درمان خانگی برای خشکی گلو  از خشک شدن گلوی جلوگیری نمود. خشکی گلو واقعاً می تواند آزاردهنده باشد. حتی می تواند خواب شما را در شب مختل کند. خشکی و خارش گلو یک مشکل شایع است که معمولاً در اثر التهاب حلق ایجاد می شود، لوله ای که از پشت بینی و دهان تا مری امتداد دارد و به معده منتهی می شود. عوامل متعددی می توانند منجر به این ناراحتی و درد در گلو شوند.

خشکی گلو در بیشتر موارد، در ماه های سرد زمستان اتفاق می افتد که هوا خشک است و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند آتش سوزی گسترش می یابد. همچنین می تواند نشانه بیماری های دیگر مانند مونونوکلئوز، لوزه، گلو درد، رفلاکس اسید یا GERD، آنفولانزا، سرماخوردگی و تب یونجه یا حساسیت باشد.

گاهی اوقات، خشکی گلو نشانه چیزی جزئی مانند خوابیدن با دهان باز، صحبت بیش از حد، سیگار کشیدن، کم آبی بدن یا قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا است.

برخی از علائم خشکی گلو شامل خشکی یا خشکی گلو که مخصوصاً صبح ها بد است، مشکل در بلع، خارش گلو و تورم غدد در کناره های گردن هستند. گاهی اوقات، این علائم ممکن است با عفونت استرپتوکوک همراه باشد، که همچنین می تواند باعث سردرد، بدن درد، تب و خستگی عمومی شود.

10 درمان خانگی برای خشکی گلو

ضروری است قبل از جستجوی راه حل، دلیل خشکی گلو را مشخص کنید. در عین حال، بسیاری از داروهای خانگی موثر وجود دارد که می توانید از آنها برای تسکین علائم و خلاص شدن از شر این مشکل تحریک کننده استفاده کنید. اما اگر علائم بیش از چند روز ادامه یافت، باید به پزشک مراجعه کنید.

غرغره آب نمک برای درمان خشکی گلو

ساده ترین راه برای مقابله موثر با خشکی گلو غرغره کردن با آب نمک است. نمک دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد میکروبی است که با محدود کردن رشد آن به پاکسازی هرگونه عفونت میکروبی کمک می کند. همچنین به بیرون کشیدن مخاط و خلط از گلو و هیدراته نگه داشتن دهان کمک می کند. همچنین، آب نمک گرم بر گلو شما تسکین دهنده است.

یک مطالعه منتشر شده در BMC Health Services Research در سال 2008 نشان داد که غرغره کردن سه بار در روز با آب نمک با 40 درصد کاهش عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ارتباط دارد. برای این منظور1 قاشق چایخوری نمک را به 1 فنجان آب ولرم اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید تا نمک حل شود. با این محلول چند ثانیه غرغره کرده و سپس آن را تف کنید. این کار را در فواصل منظم تکرار کنید تا زمانی که از خشکی گلو خلاص شوید.

عسل برای خشکی گلو

درمان خانگی برای خشکی گلو | پزشکت

عسل می تواند علائم خشکی گلو را به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی و مرطوب کنندگی آن تسکین دهد. همچنین حاوی خواص ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده است که با میکروب هایی که می توانند باعث عفونت شوند و منجر به خشکی گلو شود مبارزه می کند.

همچنین مانند اسمزی هیپرتونیک عمل می کند، به این معنی که به بیرون کشیدن آب از بافت ملتهب کمک می کند و در نتیجه تورم را کاهش می دهد.

بیماری های گوش و حلق و بینی

عسل همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. 1 قاشق غذاخوری عسل خام و ارگانیک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. خوب هم بزنید و 2 یا 3 بار در روز بنوشید. از طرف دیگر، 1 قاشق غذاخوری عسل و آب لیمو را در یک فنجان آب ولرم مخلوط کنید. مخلوط را به آرامی میل کنید. این نوشیدنی را چند بار در روز بنوشید. قبل از خواب، 1 قاشق چایخوری عسل را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید. آن را بنوشید تا گلو خشک شما تسکین یابد و به خواب بهتر کمک کند.

از آنجا که عسل خام می تواند حامل باکتری های مضر باشد که می تواند باعث بوتولیسم نوزاد شود، هرگز نباید آن را برای نوزادان زیر 1 سال تغذیه کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب را می توان برای غرغره رقیق کرد یا به چای داغ یا یک لیوان آب اضافه کرد تا با عفونت مبارزه کرده و بدن را قلیایی کند. این راه حل ساده برای درمان خشکی و گلو درد ناشی از آلرژی یا عفونت مفید است.

سرکه سیب به دلیل خواص ضد باکتریایی، به مبارزه با میکروب ها و قلیایی شدن بدن کمک می کند. همچنین به حفظ تعادل pH در دهان کمک می کند، بنابراین دهان را مرطوب نگه می دارد تا از خشکی گلو جلوگیری یا درمان شود. علاوه بر این، سرکه سیب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را در 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید. برای از بین بردن خشکی گلو، آن را خوب هم بزنید و دو بار در روز بنوشید.

همچنین می توانید با سرکه سیب محلول غرغره تهیه کنید. 1 قاشق چایخوری نمک و 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب خام و فیلتر نشده را در 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید. چندین بار در روز با آن غرغره کنید.

آدامس جویدن

جویدن یک تکه آدامس بدون قند یک راه ساده و در عین حال موثر برای مقابله با خشکی گلو است. عمل جویدن باعث تحریک جریان بزاق در دهان و گلو می شود. هنگامی که تولید بزاق افزایش می یابد، گلو مرطوب می شود، که به نوبه خود باعث رفع خشکی خواهد شد.

بررسی ها نشان داده جویدن آدامس می تواند بر میزان جریان بزاق که برای خشکی گلو مهم است تأثیر بگذارد.

جویدن آدامس بدون قند نیز با اسیدیته مبارزه می کند که یکی دیگر از دلایل شایع پشت خشکی گلو است.

مطالعه ای که در سال 2005 در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شد گزارش می دهد که جویدن آدامس بدون قند به مدت 30 دقیقه بعد از غذا می تواند رفلاکس اسیدی مری را بعد از غذا کاهش دهد.

در صورت امکان، انواع آدامس های شیرین نشده را برای تسکین گلو انتخاب کنید. اما حتماً از صمغ های دارای قند و طعم نعناع خودداری کنید.

به طور مشابه، می توانید چیپس یخ، بستنی بدون قند یا قرص های گلو را بمکید تا گلو شما به میزان کافی مرطوب بماند.

نارون لغزنده

نارون لغزنده حاوی موسیلاژ، ماده ای ژل مانند است که گلو را می پوشاند، درد را تسکین می دهد و تحریک را کاهش می دهد. این به نوبه خود خشکی گلو را کاهش می دهد. همچنین تولید بزاق را تحریک می کند، که برای مبارزه با علائم خشکی گلو مهم است.

لغزندگی پوست نارون در افرادی که از حنجره یا التهاب گلو و مشکلات صوتی رنج می برند موثر است.1 قاشق چای خوری پوست داخلی نارون لغزنده را به 2 فنجان آب جوش اضافه کنید. بگذارید چند دقیقه بجوشد، سپس محلول را صاف کنید. کمی عسل به آن اضافه کنید و تا زمانی که هنوز گرم است به آرامی بنوشید. 2یا 3 بار در روز میل کنید.

همچنین می توانید قرص های لغزنده نارون را که به راحتی در بازار پیدا می کنید، مصرف کنید.

شیرین بیان

درمان خانگی برای خشکی گلو | پزشکت

شیرین بیان یکی دیگر از درمان هایی است که به خلاص شدن از شر خشکی گلو کمک می کند. دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که هر گونه عفونت را که ممکن است باعث خشکی گلو شود، تسکین می دهد. خواص ضد التهابی آن همچنین به کاهش سوزش در گلو کمک می کند.

1 قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را به 1 فنجان آب جوش اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و بگذارید چند دقیقه دم بکشد. چای را صاف کرده و روزانه 2 یا 3 بار بنوشید. همچنین، ½ قاشق چایخوری پودر شیرین بیان را با کمی عسل مخلوط کرده و دو بار در روز به مدت چند روز میل کنید. همچنین می توانید برای تسکین گلو مقداری آب نبات شیرین بیان بخورید.

فلفل قرمز

برای تسکین خشکی گلو، فلفل قرمز نیز بسیار موثر است. فلفل قرمز حاوی مقدار زیادی کپسایسین است، ترکیبی غنی از خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی. این به کاهش تورم در بافت های گلو شما کمک می کند و عفونت زمینه ای را درمان می کند. علاوه بر این، هر دردی که ممکن است داشته باشید را تسکین می دهد.

کپسایسین همچنین به دفع سموم و سایر عوامل ایجاد کننده عفونت از بدن کمک می کند. ¼ قاشق چایخوری پودر کاین، 1 قاشق غذاخوری عسل و 3 حبه سیر رنده شده را با هم مخلوط کنید. ½ قاشق چایخوری از این مخلوط را چندین بار در روز مصرف کنید، اما بین دوزها حداقل 1 ساعت زمان بگذارید. بلافاصله پس از مصرف این مخلوط از نوشیدن آب خودداری کنید.

روش دیگر، نصف قاشق چای خوری فلفل قرمز و 1 قاشق غذاخوری آب لیمو را به یک لیوان آب داغ اضافه کنید. چندین بار در روز با این محلول غرغره کنید. از این دارو برای 1 یا 2 روز استفاده کنید.

مصرف مایعات

در بیشتر مواقع، خشکی در گلو ممکن است نشانه کم آبی بدن باشد، به این معنی که شما به اندازه کافی آب نمی نوشید. وقتی آب بدن شما کم می شود، مقدار زیادی بزاق تولید نمی کند.

از طرف دیگر، هیدراتاسیون مناسب به بدن شما منابع مورد نیاز برای تولید مقدار بزاق مورد نیاز برای مرطوب نگه داشتن گلو را می دهد. علاوه بر این، مخاط را نازک و شل می کند، در نتیجه از چسبیدن آن به دیواره های داخلی گلو و ایجاد سوزش جلوگیری می کند.

برای مبارزه با کم آبی بدن، مایعات اضافی در طول روز بنوشید. به طور کلی، نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز خوب است. اما بسته به سن، سطح فعالیت، شرایط آب و هوایی و وضعیت سلامتی شما، ممکن است به کمتر یا بیشتر نیاز داشته باشید.

شما همچنین باید میوه ها و سبزیجات و سایر غذاهای غنی از آب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. از نوشابه های کافئین دار و قهوه خودداری کنید، زیرا باعث از دست دادن آب بیشتر بدن می شود.

مرطوب کننده هوا

درمان خانگی برای خشکی گلو | پزشکت

استراحت و خواب مناسب برای بهبود سریع از خشکی گلو مهم است. اما از آنجا که خشکی گلو می تواند در شب بدتر شود و خواب شما را مختل کند، توصیه می شود از یک مرطوب کننده داخلی استفاده کنید.

یک مرطوب کننده مخصوصا در هوای سرد بسیار مهم است. این به رطوبت گرم به هوا کمک می کند و تنفس در آن هوای مرطوب به تسکین و آبرسانی به خشکی گلو شما کمک می کند تا بتوانید بخوابید.

یک دستگاه مرطوب کننده را در اتاق خواب یا هر اتاق دیگری که مدت زمان قابل توجهی را در آن می گذرانید، قرار دهید.

به جای مرطوب کننده، می توانید یک تابه عمیق را با آب گرم پر کنید و آن را در نزدیکی منبع گرما قرار دهید. با گرم شدن آب، باید به تدریج هوای اتاق را مرطوب کند.

صرف نظر از اینکه از مرطوب کننده یا آب گرم استفاده می کنید، آن را تمیز نگه دارید تا از تجمع کپک و سایر عوامل حساسیت زا جلوگیری شود.

ریشه ختمی

ریشه گل ختمی حاوی موسیلاژ است که باعث تسکین و تسکین گلو درد یا خشکی آن می شود. همچنین به التهاب در گلو مربوط به التهاب لوزه یا گلودرد استرپتوکوکی کمک می کند.

علاوه بر این، به دلیل خواص ضدالتهابی، به درمان رفلاکس اسید کمک می کند. رفلاکس اسید یکی از دلایل خشکی گلو است.

1 قاشق غذاخوری ریشه ختمی خشک شده را به 1½ فنجان آب جوش اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و بگذارید 20 دقیقه بجوشد. محلول را صاف کرده، مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید. می توانید 3 فنجان از این چای گیاهی در روز میل کنید.

احتیاط: مصرف ریشه گل ختمی برای زنان باردار یا شیرده یا افرادی که دیابتی هستند توصیه نمی شود.

تغییر سبک زندگی برای خشکی گلو

درمان خانگی برای خشکی گلو | پزشکت

  • سیگار نکشید و از دود دست دوم اجتناب کنید، زیرا فقط علائم را بدتر می کند.
  • برای پیشگیری از علائم حساسیت، در اوج فصل آلرژی در پنجره های بسته و تهویه مطبوع در خانه بمانید.
  • دوش گرفتن با آب گرم و گذراندن چند دقیقه تنفس در بخار می تواند موقت خشکی گلو را تسکین دهد.
  • اگر هر روز صبح با خشکی دهان بیدار می شوید، ممکن است مشکل این باشد که با دهان باز می خوابید.
  • اگر از گلودرد استرپتوکوک رنج می برید، مطمئن شوید که دوز کامل آنتی بیوتیک هایی را که پزشک تجویز کرده است مصرف می کنید.
  • مایعات گرم بیشتری مانند آب میوه های گرم، چای های گیاهی یا آب ولرم بنوشید تا گلو خشک و تحریک شده شما تسکین یابد.
  • از مصرف محصولات دخانی خودداری کنید، زیرا بافت های گلو را تحریک می کنند. حتی می توانند منجر به خشکی طولانی مدت گلو شوند.
  • برای رهایی از خشکی گلو به دلیل رفلکس اسید، سر تخت خود را بالا ببرید تا در هنگام خواب اسید به سمت بالا به مری و گلو نریزد.
  • با کاهش فعالیتهای روزانه خود به اندازه کافی استراحت کنید و تا زمانی که ممکن است از خشکی گلو رنج می برید تا حد ممکن صحبت نکنید.
  • از غذاها و نوشیدنی هایی که می توانند سوزش سر دل ایجاد کنند، مانند غذاهای تند یا چرب، الکل، کافئین، شکلات، نعناع و سیر خودداری کنید.
  • اگر به دلیل باکتری های ایجاد کننده لوزه دچار خشکی گلو شده اید، برای درمان آنتی بیوتیک تجویز شده مصرف کنید. لوزه های ویروسی طی 7 تا 10 روز به خودی خود بهبود می یابند.
  • اگر خشکی گلو به دلیل مونونوکلئوز باشد، آنتی بیوتیک آن را درمان نمی کند. استراحت کافی داشته باشید تا به سیستم ایمنی بدن خود فرصت دهید تا با ویروس مبارزه کند.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/for-a-dry-throat.html

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز