لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خطر بروز عوارض کرونا بعد از 6 ماه

خطر بروز عوارض کرونا بعد از 6 ماه | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خطر بروز عوارض کرونا بعد از 6 ماه در برخی از مبتلایان به کرونا وجود دارد. اغلب بیماران یک ماه بعد از ابتلا دچار برخی عوارض بیماری می شوند.

تحقیقات جدید نشان داد که 76 درصد از افرادی که به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری شده بودند حداقل 6 ماه پس از بهبودی یک علامت طولانی مدت را تجربه کرده اند.

علائم طولانی مدت افراد در هر سنی را درگیر می کند. حتی در افرادی با COVID-19 خفیف، متوسط ​​و شدید بروز کرده است.

پزشکان گمان می کنند عوامل خطری که می تواند احتمال خطر بروز عوارض را افزایش دهد شامل ژنتیک، التهاب و پاسخهای ایمنی غیرطبیعی است.

 محققان در این باره معتقدند که که COVID-19 با برطرف شدن عفونت همیشه از بین نمی رود. در برخی موارد، عفونت در طولانی مدت می تواند اثرات جدی جسمی و عصبی بر سلامتی افراد مبتلا به این ویروس ایجاد می کند. بر همین اساس بررسی آنها نشان داده است که 76 درصد از افرادی که برای COVID-19 در بیمارستان بستری شده بودند، حداقل 6 ماه پس از بهبودی حداقل یک علامت داشتند.

به طور کلی، هرچه بیماری در فرد مبتلا به COVID-19 شدید تر باشد، خطر ابتلا به علائم مداوم در طولانی مدت بیشتر می شود. اما حتی موارد خفیف نیز با علائم دردناک پایدار همراه بوده است.

علائم و عوارض کرونا در طولانی مدت

خطر بروز عوارض کرونا بعد از 6 ماه | پزشکت

بررسی های صورت گرفته بر روی 1733 نفر مبتلا به COVID-19 را در ووهان، روند بهبودی بیماران را از ژوئن تا سپتامبر مورد بررسی قرار داده است. محققان دریافتند که 76 درصد از هزار و 655 شرکت کننده در مطالعه در پیگیری، هنوز 6 ماه پس از بهبودی علائم را تجربه می کنند.

این علائم معمولاً خستگی و ضعف عضلانی بود که 63 درصد از بیماران آن را گزارش داده اند. علاوه بر آن، اکثر بیماران دیگر اضطراب، افسردگی، درد و مشکلات خواب را تجربه کردند.

کسانی که COVID-19 شدید داشتند، احتمالاً مشکلات تنفسی طولانی مدت را تجربه می کنند. محققان احتمال می دهند به دلیل آسیب دیدگی ریه در طی ابتلا به عفونت باشد. برخی از شرکت کنندگان در ادامه علائمی از بیماری مشکلات کلیوی را بروز داده اند.

بیماری ژنتیک

دکتر ترزا موری آماتو، رئیس طب اورژانس، می گوید: این بررسی ها و نتایج به دست آمده از آنها، در مورد اثرات طولانی مدت COVID-19 بر سلامتی تأیید می کند.

آماتو در این باره می گوید: ما تعدادی از بیماران را دیده ایم که در بهار سال 2020 به عفونت COVID مبتلا شده اند. اما علیرغم بهبودی، هنوز علائمی دارند. خستگی و درد عضلانی دو علامت شایع در طولانی مدت است که تیم وی مشاهده کرده است.

خطر بروز عوارض کرونا بعد از 6 ماه

دکتر ژان پل هیگوئرو-سویلا، در مورد علائم طولانی مدت کرونا ویروس می گوید: “به طور معمول، ما بیمارانی را می بینیم که دچار تنگی نفس، خستگی، درد مزمن، مشکلات حافظه و افسردگی هستند.

خطر بروز عوارض کرونا بعد از 6 ماه در هر سنی وجود دارد. نه تنها در کسانی که COVID-19 شدید دارند، بلکه پس از موارد خفیف نیز دیده شده است. برخی از بیماران ما در طی موج اول شیوع بیماری COVID تشخیص داده شدند. حتی هنوز هم با عوارض طولانی مدت سلامتی مواجه هستند.

بسیاری از این افراد مسائل عصبی را تجربه می کنند. این شامل علائم بسیار گسترده ای از موارد زیر است:

  • سردردهای بی وقفه
  • مشکلات حافظه و تمرکز
  • احساسات غیر طبیعی روی پوست
  • از دست دادن طولانی مدت بویایی و چشایی
  • علائم دشوار اضطراب و افسردگی جدید یا بدتر شدن علائم

علاوه بر، این بیماری در طولانی مدت می تواند تأثیر مخربی بر توانایی ادامه زندگی روزمره افراد داشته باشد.

اسپودیچ می گوید: ما شاهد بسیاری از بیماران مبتلا به مشکلات شناختی هستیم که بر توانایی آنها در اعتماد به نفس در محل کار یا بازگشت به تحصیل در مدرسه تأثیر می گذارد.

علت علائم طولانی مدت کرونا ویروس

خطر بروز عوارض کرونا بعد از 6 ماه | پزشکت

محققان گمان می کنند که ترکیبی از عوامل از جمله مسائل طولانی مدت از عفونت اولیه، پاسخ ایمنی بیش از حد فعال، کورتیکواستروئید درمانی، اقامت در بخش مراقبت های ویژه، انزوای اجتماعی و قرنطینه مرتبط با این بیماری می تواند باعث ایجاد این علائم طولانی شود.

اسپودیچ گفت: “ما  می دانیم كه برخی از بیماران مبتلا به COVID-19 در بدن با عفونت حاد دچار التهاب می شوند. التهاب ممکن است پس از برطرف شدن عفونت ادامه یابد. برخی دانشمندان گمان می کنند که سیستم ایمنی بدن حتی پس از برطرف شدن عفونت و آسیب رساندن بیشتر به اندام ها، می تواند به مبارزه ادامه دهد.

به گفته اسپودیچ، علت این که چرا برخی از افراد علائم طولانی مدت را نشان می دهند و برخی دیگر، تا حد زیادی علائم را تجربه می کنند، هنوز مشخص نیست. برخی از بیماران ما 30 ساله هستند. در حالی که دیگران 60 سال دارند. برخی در طول بیماری حاد COVID-19 در بخش مراقبت های ویژه بسیار بیمار بودند، در حالی که دیگران هرگز در بیمارستان بستری نبودند و بیماری خود را در خانه تحمل کرده اند.

عوامل خطری که منجر به بروز عوارض و علائم در طولانی مدت می شوند هنوز مشخص نیستند. اما اسپودیچ گمان می کند که ژنتیک و پاسخ های غیر ایمنی و التهابی غیر طبیعی بدن می توانند از عوامل خطر تعیین کننده باشند.

آماتو در این مورد می گوید: برای درک بهتر علل، طول علائم و هرگونه مداخله ای که ممکن است کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است. این ویروس کرونا هنوز جدید است. بنابراین ما هنوز نتوانسته ایم اثرات ماندگار آن را ببینیم و درک کنیم.

علائم طولانی مدت کرونا در چه افرادی بروز می کند؟

خطر بروز عوارض کرونا بعد از 6 ماه | پزشکت

محققان معتقدند که در حال حاضر، ما نمی توانیم به طور دقیق پیش بینی کنیم که چه کسی به عوارض طولانی مدت این بیماری مبتلا خواهد شد. اما بررسی ها نشان داده است افرادی که تحت تأثیر COVID-19 قرار دارند هنوز علائم طولانی دارند و افرادی که به شدت بیمار بودند می توانند دو ماه بعد به حالت عادی برگردند. با این حال، علائم بیشتر در افراد بالای 50 سال، افرادی که دارای دو یا سه بیماری مزمن هستند و افرادی که با COVID-19 بسیار بیمار شده اند، ممکن است بروز کند.

علائم طولانی شامل دو گروه از افراد مبتلا به ویروس است:

  • کسانی که به ریه ها، قلب، کلیه ها یا مغز آنها آسیب دائمی دیده که ممکن است بر توانایی عملکرد آنها تأثیر بگذارد.
  • کسانی که علیرغم عدم صدمه قابل مشاهده به این اندام ها، علائم ناتوان کننده ای را تجربه می کنند.

دکتر آنتونی فاوسی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی در انستیتو ملی بهداشت، حدس زده است که بسیاری از افراد در گروه دوم به بیماری موسوم به انسفالومیلیت مایالژیک / سندرم خستگی مزمن (ME / CFS) مبتلا می شوند.

ME / CFS می تواند توسط سایر بیماری های عفونی مانند مونونوکلئوز، بیماری لایم و سندرم حاد تنفسی حاد (SARS)، یک بیماری ویروس کرونا، ایجاد شود. آکادمی ملی پزشکی تخمین می زند که یک میلیون تا دو میلیون نفر در ایالات متحده با ME / CFS زندگی می کنند.

دکتر تدروس گبریزوس، مدیر سازمان بهداشت جهانی، همچنین در مورد بیماری های مزمن ممکن است در پی COVID-19، از جمله ME / CFS، ابراز نگرانی زیادی کرده است.

سخن آخر

خطر بروز عوارض کرونا بعد از 6 ماه | پزشکت

تحقیقات جدید نشان داده است که 76 درصد از افرادی که به دلیل COVID-19 در بیمارستان بستری شده بودند حداقل 6 ماه پس از بهبودی یک علامت طولانی مدت را تجربه کرده اند. علائم طولانی مدت افراد در هر سنی را درگیر می کند. حتی در افرادی با COVID-19 خفیف، متوسط ​​و شدید بروز کرده است.

مشخص نیست که چه چیزی در پشت علائم طولانی مدت COVID-19 است. اما پزشکان گمان می کنند که عوامل خطر شامل ژنتیک، التهاب و واکنشهای ایمنی غیرطبیعی است.

 محققان کالج کینگ، با بررسی داده های خود از مطالعه علائم COVID، الگوهایی را شناسایی کردند که نشان می داد کوویید طولانی مدت در زنان دو برابر مردان و سن متوسط ​​45 سال بود. افراد مسن، زنان و کسانی که بیش از پنج علامت در هفته اول بیماری خود دارند، به احتمال زیاد به COVID طولانی مبتلا می شوند.

درک پیشرفت علائم مبتلایان به COVID-19 بسیار مهم است و افراد با کسب آگاهی از علائم احتمالی کروناویروس و تشخیص به موقع بیماری و فرنطینه سریع می توانند از بروز عوارض جانبی بیماری جلوگیری کنند و سریعا به دنبال درمان باشند.

متاسفانه این ویروس دو یا سه برابر بیشتر از آنفولانزا قابل انتقال است. حتی می تواند به راحتی شیوع پیدا کند.

تشخیص زودهنگام علائم اولیه این بیماری نه تنها روند درمان را تسریع می کند بلکه فرد می تواند بعد از شروع اولین علائم نیز از نظر جسمی یا اجتماعی فاصله خود را از بقیه افراد رعایت کند. علاوه بر آن، بر اهمیت پوشیدن ماسک و بهداشت دست هنگام تشخیص علائم اولیه در بیماران بسیار موثر است. از بین رفتن ناگهانی بو و طعم و واکنش های التهابی پوستی ممکن است سرنخ های مهمی برای تشخیص COVID-19 از آنفولانزای فصلی باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز