لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بارداری شیمیایی چیست؟

بارداری شیمیایی چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


حاملگی شیمیایی یک سقط زودرس بارداری است که مدت کوتاهی پس از لانه گزینی اتفاق می افتد. به طور کلی حاملگی های شیمیایی ممکن است 50 تا 75 درصد از تمام سقط ها را تشکیل دهند. حاملگی شیمیایی یک سقط جنین بسیار زودرس است که در پنج هفته اول بارداری اتفاق می افتد. یک جنین تشکیل می شود و حتی ممکن است در پوشش رحم شما (لانه گزینی) فرو رود، اما پس از آن رشد جنین متوقف می شود. حاملگی های شیمیایی آنقدر زود اتفاق می افتد که بسیاری از افرادی که سقط جنین می کنند متوجه آن نیستند.

گاهی اوقات، از دست دادن یک حاملگی شیمیایی ناراحت کننده است، به خصوص اگر برای بچه دار شدن تلاش زیادی کرده باشید. با این حال، داشتن یک حاملگی شیمیایی به این معنا نیست که نمی‌توانید یک نوزاد را تا پایان ترم به دنیا بیاورید. بسیاری از افرادی که سقط جنین زودهنگام را تجربه کرده اند، حاملگی های موفقی دارند.

حاملگی شیمیایی قبل از اینکه سونوگرافی بتواند جنین را تشخیص دهد اتفاق می افتد، اما برای آزمایش بارداری و تشخیص سطوح hCG یا گنادوتروپین جفتی انسان خیلی زود نیست. hCG یک هورمون بارداری است که جنین پس از لانه گزینی ایجاد می کند. پزشک شما می تواند با آزمایش خون حاملگی شیمیایی را تایید کند. اما به هر حال تجربه سقط جنین تنها یک یا دو هفته پس از مثبت شدن تست بارداری می تواند ویرانگر باشد.

مطالعه بیشتر: مراقبت های لازم پس از سقط جنین

بارداری شیمیایی چیست؟ || پزشکت

علائم بارداری شیمیایی

حاملگی شیمیایی می تواند هیچ علامتی نداشته باشد. برخی از زنان بدون اینکه بدانند باردار هستند سقط جنین زودهنگام دارند. برای زنانی که دارای علائم هستند، این علائم ممکن است شامل گرفتگی معده و خونریزی واژینال طی چند روز پس از دریافت نتیجه مثبت بارداری باشد.

توجه به این نکته مهم است که خونریزی پس از آزمایش مثبت بارداری همیشه به معنای حاملگی شیمیایی نیست. خونریزی در حین لانه گزینی نیز رایج است، یعنی زمانی که جنین به رحم می چسبد. این فرآیند می تواند باعث پارگی یا آسیب رگ های خونی کوچک در امتداد دیواره رحم شود و در نتیجه خون آزاد شود. لکه بینی اغلب به صورت ترشحات صورتی یا قهوه ای ظاهر می شود. 10 تا 14 روز پس از لقاح طبیعی است.

بارداری شیمیایی معمولا آنقدر طول نمی کشد که علائم مرتبط با بارداری مانند حالت تهوع و خستگی را ایجاد کند. این نوع سقط جنین با سایر سقط ها متفاوت است. سقط جنین ممکن است در هر زمانی از بارداری رخ دهد. اما قبل از هفته بیستم بیشتر دیده می شوند. از سوی دیگر، حاملگی شیمیایی همیشه مدت کوتاهی پس از لانه گزینی اتفاق می افتد. از آنجایی که اغلب تنها علامت آن گرفتگی و خونریزی قاعدگی است، برخی از زنان تصور می کنند که دوره قاعدگی خود را پشت سر می گذارند.

لقاح آزمایشگاهی

حاملگی شیمیایی نیز می تواند پس از لقاح آزمایشگاهی (IVF) اتفاق بیفتد. یک تخمک از تخمدان شما خارج می شود و با اسپرم مخلوط می شود. جنین پس از لقاح به رحم منتقل می شود. اگر به دلایل زیر نمی توانید باردار شوید، IVF  می تواند یک گزینه مناسبی برای شما باشد:

  • اندومتریوز
  • فیبروئید رحم
  • سایر مسائل باروری
  • لوله های فالوپ آسیب دیده
  • مشکلات تخمک گذاری

بسته به کلینیکی که مراجعه می کنید، معمولاً طی 9 تا 14 روز پس از IVF برای بررسی بارداری، آزمایش خون داده می شود. در صورت انجام لانه گزینی، نتایج آزمایش خون مثبت خواهد بود. اما متأسفانه، ناهنجاری های جنین ممکن است مدت کوتاهی پس از آن باعث حاملگی شیمیایی شود. سقط جنین بعد از IVF می تواند دلخراش باشد، اما همچنین نشانه ای است که می توانید باردار شوید. تلاش های دیگر برای IVF ممکن است موفقیت آمیز باشد.

مطالعه بیشتر: درمان خانگی انسداد لوله فالوپ

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص زنان و زایمان آنلاین تلفنی و محرمانه بپرس.

بارداری شیمیایی چیست؟ || پزشکت

تفاوت بین بارداری شیمیایی و بارداری بالینی چیست؟

حاملگی های شیمیایی نام خود را از مواد شیمیایی موجود در بدن یا هورمون هایی گرفته اند که در تست بارداری نتیجه مثبت می دهند. در پنج هفته اول، جنین هورمون گنادوتروفیک جفتی انسانی (hCG) تولید خواهد کرد. سطح هورمون hCG شما تنها سرنخ واقعی از باردار بودن شما در این مرحله را ارائه می دهد زیرا هنوز برای دیدن علائم رشد جنین در سونوگرافی زود است. هنگامی که رشد جنین متوقف می شود، سطح hCG شما کاهش می یابد.

با بارداری بالینی، سطح hCG شما افزایش می یابد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند علائم جنین شما را در سونوگرافی ببیند و در هفته ششم یا هفتم ضربان قلب را بشنود.

مطالعه بیشتر: قلب جنین

آیا بارداری شیمیایی یک بارداری واقعی است؟

بارداری شیمیایی زود به پایان می رسد زیرا رشد جنین متوقف می شود. این با بارداری بالینی که در آن شواهدی از جنین وجود دارد، متفاوت است. اما این بدان معنا نیست که حاملگی شیمیایی واقعی نیست. گاهی اوقات، یادگیری اینکه باردار هستید چیزی است که این تجربه را واقعی می کند. با این حال، گاهی اوقات صدای ضربان قلب شنیده می شود. اینکه چقدر این تجربه واقعی به نظر می رسد به فرد بستگی دارد.

آیا بارداری شیمیایی بد است؟

هیچ راه درستی برای پاسخ به اینکه آیا بارداری شیمیایی بد است یا خیر وجود ندارد. اگر برای باردار شدن برنامه ریزی نکرده بودید، فهمیدن اینکه دیگر باردار نیستید، ممکن است زیاد نگران کننده نباشد. اگر در تلاش برای بچه دار شدن بدون موفقیت بوده اید، تجربه بارداری شیمیایی می تواند دلخراش باشد. اما فقط به این دلیل که بارداری شما زود به پایان رسیده است به این معنی نیست که نمی توانید دوباره باردار شوید. همچنین به این معنی نیست که بارداری بعدی شما با یک نوزاد جدید به پایان ترم نمی رسد.

بارداری های شیمیایی چقدر شایع هستند؟

آنها بسیار رایج هستند. حدود یک چهارم تمام بارداری ها قبل از 20 هفته اول به پایان می رسد. و حدود 80 درصد از این سقط ها زود اتفاق می افتد. با این حال، دانستن اینکه حاملگی های شیمیایی تا چه حد شایع هستند، می تواند سخت باشد. بسیاری از افراد احتمالاً زودتر سقط جنین می کنند بدون اینکه هیچ تشخیصی دریافت کنند.

خونریزی شیمیایی بارداری چگونه است؟

خونریزی ناشی از حاملگی شیمیایی ممکن است برای افراد مختلف تا حدودی متفاوت به نظر برسد. ممکن است عادت ماهانه شما طبیعی به نظر برسد، یا ممکن است متوجه شدید که شدید تر از حد معمول است و باعث گرفتگی بیشتر شما می شود. گاهی اوقات، خونریزی به صورت لکه بینی شروع می شود و سپس با لخته شدن خون بسیار شدید می شود.

در صورت لزوم همین الان با متخصص زنان و زایمان آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

بارداری شیمیایی چیست؟ || پزشکت

چه چیزی باعث بارداری شیمیایی می شود؟

با حاملگی شیمیایی، جنین hCG تولید می کند، هورمونی که برای رشد به آن نیاز دارد. همچنین این هورمونی است که آزمایشات بارداری آن را بررسی می کنند تا ببینند باردار هستید یا خیر. اگر رشد جنین متوقف شود، دیگر hCG تولید نمی کند.

علت دقیق بارداری شیمیایی ناشناخته است. اما در بیشتر موارد سقط جنین به دلیل مشکلاتی در جنین است که احتمالاً به دلیل کیفیت پایین اسپرم یا تخمک ایجاد می شود. علل دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سطوح غیر طبیعی هورمون
  • ناهنجاری های رحمی
  • لانه گزینی در خارج از رحم
  • عفونت هایی مانند کلامیدیا یا سیفلیس
  • سن بالای 35 سال خطر حاملگی شیمیایی را افزایش می دهد، همانطور که برخی از مشکلات پزشکی نیز این امر را افزایش می دهد. اینها شامل لخته شدن خون و اختلالات تیروئید است.

متأسفانه هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از بارداری شیمیایی وجود ندارد. هیچ کس دقیقاً نمی داند که چرا رشد جنین در طول بارداری شیمیایی متوقف می شود. به احتمال زیاد، رشد جنین به دلیل مشکلی در ساختار ژنتیکی یا DNA آن متوقف می شود. گاهی اوقات، جنین آنطور که برای رشد لازم است در لایه داخلی رحم محکم نمی شود یا لانه گزینی نمی کند. در نتیجه، سطح hCG شما کاهش می یابد و تست های بارداری منفی می شوند.

چگونه می توانم از بارداری شیمیایی جلوگیری کنم؟

شما نمی توانید از بارداری شیمیایی جلوگیری کنید. اغلب حاملگی های شیمیایی زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در DNA جنین وجود داشته باشد که مانع از رشد آن شود. این احتمال وجود دارد که جنین بعدی و جنین های بعدی بدون مشکل رشد کنند.

داشتن یک بارداری شیمیایی یا حتی حاملگی های شیمیایی متعدد به این معنا نیست که روزی نمی توانید بارداری سالمی داشته باشید. کاری که تصمیم می گیرید برای حرکت رو به جلو انجام دهید به خودتان بستگی دارد. برای بروز احساساتی که احساس می کنید، وقت بگذارید. با شریک زندگی خود و یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد آنچه که باید در آینده اتفاق بیفتد صحبت کنید.

بارداری های شیمیایی چگونه درمان می شوند؟

بارداری شیمیایی همیشه به این معنا نیست که شما قادر به بارداری و زایمان نیستید. در حالی که هیچ درمان خاصی برای این نوع سقط جنین وجود ندارد، گزینه هایی برای کمک به بارداری وجود دارد.

اگر بیش از یک بار بارداری شیمیایی داشته اید، پزشک می تواند آزمایشاتی را برای تشخیص علل زمینه ای احتمالی انجام دهد. اگر پزشک شما بتواند علت را درمان کند، این می تواند خطر بارداری شیمیایی دیگر را کاهش دهد.

به عنوان مثال، اگر یک سقط جنین زودهنگام ناشی از یک عفونت تشخیص داده نشده باشد، مصرف آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت می تواند شانس شما را برای بارداری و زایمان سالم در آینده افزایش دهد. اگر سقط جنین به دلیل مشکلاتی در رحم شما بوده است، ممکن است برای رفع مشکل و داشتن یک بارداری سالم به یک عمل جراحی نیاز داشته باشید.

همچنین باید بدانید که حاملگی شیمیایی تنها حالتی نیست که باعث می شود بدن هورمون بارداری را تولید کند. سطوح بالاتر hCG همچنین می تواند در حاملگی خارج از رحم رخ دهد. این زمانی است که تخمک در خارج از رحم لانه گزینی می کند. از آنجایی که حاملگی خارج از رحم می تواند شبیه حاملگی شیمیایی باشد، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای رد این وضعیت انجام دهد.

سخن آخر

حاملگی شیمیایی نوعی از دست دادن بارداری است که قبل از هفته پنجم اتفاق می افتد. مثبت بودن تست بارداری تنها برای دریافت نتیجه منفی چند هفته بعد می تواند نشانه بارداری شیمیایی باشد. اکثر افرادی که آنها را تجربه می کنند به بارداری سالم ادامه می دهند. حاملگی شیمیایی به این معنی نیست که بدن شما قادر به داشتن یک بارداری سالم نیست. اگر دلایل سقط جنین در اوایل بارداری را یاد بگیرید، ممکن است بتوانید درمان مناسبی دریافت کنید. این می تواند علت زمینه ای را اصلاح کند.

بارداری اغلب در چند هفته اول به پایان می رسد. هیچ راهی برای جلوگیری از بارداری شیمیایی وجود ندارد و هیچ راهی برای درمان بارداری که اتفاق افتاده است وجود ندارد. به خاطر داشته باشید، هر چند، بارداری های موفق اغلب به دنبال حاملگی های شیمیایی می آیند. صرف نظر از احساسی که در مورد از دست دادن بارداری خود دارید، زمان لازم را برای پردازش یا برنامه ریزی مراحل بعدی خود اختصاص دهید. اگر برای مقابله با اندوه یا ناامیدی خود به کمک نیاز دارید با یک مشاور صحبت کنید. و با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد هر گونه نگرانی در مورد باروری که ممکن است در حین برنامه ریزی برای مراحل بعدی خود داشته باشید، صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز